Drayzerin sevgisinə xəyanəti
Dünyanın
nəhəng yazıçılarından sayılan Teodor
Drayzerin həyatı yazdığı qalın kitablarla
müqayisədə çox böyük olmaqla yanaşı,
həm də illərlə araşdırma mövzusu kimi tədqiqatçıların
diqqət mərkəzində qalacaq. Müasirləri onu
anlamayıblar.
Ancaq Drayzer ünsiyyət qurmağa
çalışır, təmas qurmağa ehtiyac duyurdu. Belə günlərin birində bir qadın onu
anladı, dərdlərinə şərik çıxdı.
Onu anlamaq üçün, sadəcə,
azacıq təmas bəs edərdi. Drayzer
standartlara bağlı şəxsiyyət deyildi. O, XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərində mövcud çərçivələrə
qarşı çıxırdı. Söhbət
təkcə çərçivədən getmir. Drayzer hər işdə bir sərhədsizlik
axtarırdı. Hər şey
bayağı görünər, hər
danışığı, hər gülüşü
süni sayar, təbiilik axtararmış. Belə təbii
qəbul etdiyi insanlardan biri Sara Osborn Uayt oldu.
Onun
atası, alman mühaciri İohann Paul bir kişi
kimi Sara Mariya Şenyobun sevgisini qazanmışdı. Teodorun anası ilə atası toxuculuq kombinatı
yaratmışdılar. Ailə həmin
kombinatdan yaxşı qazanc əldə etsə də, bu
xoşbəxtlik uzun sürməyib. Kombinat
yanaraq külə dönüb. Əlavə
maliyyə vəsaiti olmadığından ailənin vəziyyəti
dözülməz hal alıb. Teodorun
atası tikintidə işə düzəlib. Ailə üzvlərinin işıqlı həyata
ümidləri artıb. Lakin heyhat,
bütün bunlar elə ümid olaraq qalacaqmış. İohann Paul tikintidə aldığı ciddi xəsarətlə
dünyasını dəyişir. Ailənin
bütün qayğıları ananın çiyinlərinə
düşür. Teodor Drayzer xatirələrində
yazırdı ki, anasının necə əzab çəkdiyini
sözlə ifadə etməyə çətinlik çəkir.
Hər işdən yapışır, verilən
qəpik-quruşlardan nimdaş paltarını dəyişmək
barədə düşünməzdi, təki uşaqları
ac qalmasın. Ana həm də
uşaqlarının gələcəyinin işıqlı
olmasını da arzulayardı. İstəmirdi
ki, sonsuz kasıblıqla böyüyən uşaqları gecədən
sübhə qədər küçələrdə avara həyat
tərzi keçirənlərə bənzəsin. Onun uşaqları təhsil alsalar, gələcəkdə
işıqlı adamların sırasına düşərdilər.
Günlərin birində ana
övladlarını başına toplayıb ciddi söhbət
etdi. Söylədi ki, həyat amansız və
qəddardır. Bir tikə çörəkdən
ötəri işləmək lazım gələcək.
Bəlkə də uşaqlarının əzaba
qatlaşıb işləməsini istəməzdi, əgər
günü-gündən xəstələnməsəydi,
fiziki gücü azalmasaydı. Uşaqlar
analarını anladılar. Deməli, ona
kömək lazımdır, atasızlıq bu ailədə
hiss edilməməlidir. Onlar
sağlığında atalarını sevərdilər.
Lakin neyləyəsən ki, bu dünyadan
vaxtsız köçdü. Ana həm də
uşaqlara tapşırmışdı ki, oğurluq və
soyğunçuluqdan uzaq dursunlar. Qadın
hər vəchlə çalışırdı ki,
övladları küçə uşaqlarının dairəsinə
düşüb çirkin işlərə
bulaşmasınlar. Ona görə də
adamların bostanını suvarır, qonşu evləri təmizləyirdilər.
Əlbəttə, belə işlər təhlükəsiz
idi. Qazancları qəpik-quruş olsa da, qadın hər
axşam onları həvəsləndirərdi ki, kim çoxlu işləsə və çoxlu
pul toplasa, o da təhsil alacaq. Uşaqlar buna
sevindilər. Çünki məktəb
evlərinin yaxınlığında yerləşdiyindən hər
gün şagirdlərin çanta götürmələrini
çox görmüş, köks dolusu nəfəs
almışdılar. Bu nəfəs oxumaq
arzusuna söykənirdi.
Ancaq ananın arzularında Teodor ayrıca yer tutardı. Əgər
digər övladlarını alim, ya hansısa peşə
sahibi kimi təsəvvür edirdisə, ailənin 12-ci
övladı ilə bağlı arzusu başqa idi. Qadın düşünürdü ki, bu uşaq din
xadimi olmalıdır. Bunun bir sıra səbəbləri
vardı. Birincisi, Teodor sakit və səbirli
idi. Məhz din xadimləri də belə xüsusiyyətləri
ilə fərqlənirlər. İkinci səbəb
belə idi ki, Teodurun doğuluşundan sonra ailədə
vaxtsız uşaq ölümləri dayandı. Görünür, həm də onun ayağı
yüngüldür. Anası Sara dərin təhlil
aparmağı bacaran qadın idi. Görünür,
məhz bu xüsusiyyət Teodora anasından keçmişdi.
Beləliklə, uşaq katolik məktəbində
təhsil almağa başlayır. Yeri gəlmişkən,
ailənin yaxşı həyat arzusu ilə tez-tez müxtəlif
şəhərlərə köçmələri
ümumilikdə xoşbəxt həyatı
yaxınlaşdırmaz, əksinə kasıblığı
artırardı. Amma Teodorun Varşavaya, ordan da İndiana
ştatındakı şəhərə köçməsi həyatında
işıq yandırdı. O, burada adi məktəbə daxil
oldu. Özündə təhlil apardı ki, dini
təhsil ona başqa sahələri mənimsəməyə
imkan verməyib. Orta məktəbdə
oxuyarkən uşağın təhtəlşüuru zənginləşdi.
Bir kitabı oxuyub qurtarmamış digərinə
keçirdi. Artıq məktəbin
kitabxanasındakı pişik də onu görəndə daha
qorxub kənara çəkilməzdi. Məktəb
dərsliklərindən əlavə bədii əsərlər
oxuması ona həyat barədəki düşüncələrinə
yeni çalarlar qatdı.
Məktəbi bitirəndən sonra Teodor tanınmaq
üçün Çikaqoya getdi. O illərdə Çikaqo nasirlərin
ocağı sayılırdı. Üstəlik, nəşriyyatların
çoxluğu da gələcəyin
yazıçısını cəlb edirdi. Ancaq əvvəlcə yaşamaq uğrunda mübarizə
aparmaq lazım gələcəkdi. Ona
görə də ən kiçik və çirkli işlərin
qulpundan yapışırdı ki, ac qalmasın, həm də
ilk bədii əsərlər yazmasına təkan olsun. Uğur onun üzünə vaxtilə müəlliməsi
olmuş qadının timsalında güldü. Müəlliməsi
ona 300 dollar verdi ki, İndiana Universitetindəki
birinci kursun xərcini ödəsin. Birinci kursu
müvəffəqiyyətlə başa vurmasına baxmayaraq,
Teodorun digər kursların xərcini ödəməyə
imkanı olmadı. Ancaq məşhur
universitetdə bir kurs təhsil almaq da, həyatında
inanılmaz iz qoydu.
Drayzer nəinki ədəbiyyat, həmçinin, tarix və
fəlsəfə ilə də maraqlanırdı. O, anlayırdı ki, qəzet
üçün yaxşı reportyor ola
bilər. Həm də yazıçılığa da
lazım olan qabiliyyəti var. Bu məqsədlə qəzet və
jurnal redaksiyalarında iş axtarmağa başladı. Ancaq alınmırdı. Çünki
təcrübəsizləri məşhur dərgilərdə
işə götürmürdülər. Yazıçı
xatirələrində qeyd edərdi ki, bəzən gün ərzində
qəzet redaksiyalarına 10-dan çox məqalə verərmiş.
Onun məqalələri yalnız
"Çikaqo Qlob" qəzetinin rəhbərliyinin
marağını cəlb etdi. İlk
vaxtlarda çalışdığı həmin qəzetdə
özünün xüsusi köşəsi olmadı. Həmişə qəzetləri oxuyarkən
xüsusi köşəsi olan müxbirlərə həsəd
apararmış. Ancaq ilk vaxtlar arzusu gerçəkləşməsə
də, ona hörmətlə yanaşır, "yazı
makinası" - deyə çağırardılar. Getdikcə bu peşəyə inamı
azalırdı. Drayzer görürdü ki,
həmkarları sifarişli məqalələr yazır.
Həmin məqalələrdə dırnaq ucu
boyda həqiqətin olmaması oxucuların jurnalistlərə
hörmətini azaldırdı. Teodor qərara
aldı ki, heç bir sifarişli yazı yazmayacaq. Bu prinsiplə fəaliyyət göstərib tezliklə
oxucuların rəğbətini qazandı. Təsadüfi deyil ki, redaksiyaya şikayətə gələnlər
məhz onu görməyə çalışardılar,
çünki Drayzer həmişə düz yazardı. "Çikaqo Qlob" qəzetinin rəhbərliyi
ona məsləhət gördü ki, kiçik hekayələr
yaza bilər. Bu, onun xoşuna gəldi və
nəticədə bədii yaradıcılığın əsası
qoyuldu.
1893-cü ildə redaksiyadan Drayzerə
tapşırıq verildi. O, "Sent-Luis Repablik" qəzetinin
elan etdiyi müsabiqədə qalib gələn müəllimləri
Çikaqoda müşayiət etməli idi. Həmin
şəhərdəki Ümumdünya sərgisi Kolumbun
Amerikanı kəşfinin 400 illiyi münasibətilə təşkil
edilmişdi. Drayzer gənc müəllimələrin
xoşuna gələrdi. Çünki
Teodor özünə əminliyi, ucaboyluğu və sakit
baxışları ilə qızların ürəyini fəth
edirdi. Ancaq onu daha çox qapalı təsir
bağışlayan bəstəboy qız cəlb etmişdi.
Maraqlıdır ki, qızın adı anasının adı
ilə eyni idi: Sara Osborn Uayt. Drayzer müəllimələri
müşayiət etsə də, Sara ilə ünsiyyətində
utancaqlıq hökm sürürdü. Bir dəfə
miss Uaytı öpməyə çalışması da
uğursuzluqla nəticələndi. Sara ondan
xahiş etdi ki, belə sentimental olmasın. Uğursuz hərəkəti ona əzab verirdi. Hətta sərginin bitməsi və müəllimələrin
getməsindən sonra da bəstəboy qız başından
çıxmırdı. Sara qadınlarla zəngin
təcrübəyə malik Drayzerdən çox fərqlənirdi.
O, düşünürdü ki, qadın həyalı
olmalı, Drayzer isə fikirləşirdi ki, qadının
açıq-saçıqlığı normal haldır. Əsərlərində kişi-qadın münasibətlərini
tez-tez qabardan və azad sözlər yazmaqdan çəkinməyən
Drayzerin əsərlərini nəşriyyatlar dərc etməkdən
çəkinərdilər. Çünki
o illərdə açıq-saçıq mətnlərə
yer verilməzdi, cəmiyyət də buna qarşı idi.
Sara ilə münasibətə gəlincə,
Teodor anladı ki, onunla əylənə bilməyəcək.
İki aydan sonra nikah bağladılar. Amma bu nikah yalnız 5 ildən sonra rəsmiləşdirildi.
Teodor Drayzer bunu maliyyə vəziyyətinin
heç də yaxşı olmaması ilə əsaslandırsa
da, tədqiqatçılar tamam başqa fikirdədir. Yazılana görə
Drayzer evlilik həyatı məsuliyyətinin altına girməyə
tələsmirmiş.
Nəhayət o, anladı ki, Sara Uayt onun həyatına
nahaqdan daxil olmayıb və bu təsadüfi
sayılmamalıdır. Sara və Teodorun dostu Artur Henri
olmasaydı, onun ilk romanı "Kerri bacı" dərc
edilməzdi. Sara romanı redaktə edər,
qaralamadan ağlamaya köçürərdi. Roman nəşriyyata
veriləndə dərcinə icazə verilmədi: "Roman mənəvi
dəyərlərə cavab vermir". Drayzer qəmlənsə
də, Sara romandakı açıq-saçıq səhnələri
yumşaltdı, bəzi hissələrdə dəyişikliyə
yol verdi. O, nəinki ev
təsərrüfatını idarə edən, həm də
yazıçını depressiyadan çıxaran psixoloq idi. Belə xeyirxahlığı Teodor unutmaz, həyat
yoldaşının obrazını müxtəlif qəhrəmanların
timsalında verməyə çalışardı. Məsələn, "Dahi" əsərində
Anjelanın prototipi elə Sara Uaytdır.
Lakin həyatda burulğanlar yarandı. Tale Saranın
üzünə gülmürdü. Tez-tez
xəstələnməsi ilk vaxtlar Teodoru da üzürdü.
Yalnız ilk vaxtlar. Ömrünün
hər zaman vaxtsız bitəcəyindən qorxan qadın ana
olmağı arzulayırdı. Ancaq Drayzer
onun arzusunu ürəyində qoyur, ata olmaq məsuliyyətinin
altına girməkdən çəkinirdi. Drayzerin
qadınlarla çoxsaylı görüşlərinə
göz yuman Sara içindən
ağlayırdı. Xəstəxanaya müalicəyə gedəndə
isə yazıçı yeni xəyanətə yol verdi. Telma Kudlipp adlı qızla
məhəbbət macərası yaşamağa
başladı. Telmanın anası əmin
idi ki, Teodor Sara ilə ayrılıb onun qızı ilə evlənəcək.
Bu məqsədlə Saragilin evinə gedərək
öyrənmək istədi ki, əgər boşansalar, əmlakı
necə böləcəklər. Sara daha ərinin
növbəti xəyanətinə dözə bilmədi,
artıq gücü də tükənmişdi. Göz yaşları içində Drayzerin evindən
çıxdı. Yazıçı vaxtilə onu
yaradıcılığa həvəsləndirən və əsərlərinin
dərcinə nail olan qadının evdən getməsinə
biganə yanaşdı, yeni qadınlarla sevgi yaşadı.
Sara isə 1942-ci ildə dünyasını dəyişdi. Drayzer isə
Elen Riçardsonla evləndi. Ömrünün
qalan 25 ilini həmin qadınla keçirdi. Bəstəboy, sarısaçlı qadını isə
unutdu. O qadını ki, ərinin hər uğuruna
uşaq kimi sevinərdi.
Azər QİSMƏT
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 7
aprel.- S.31.