XX əsr milli təkamül
ədəbiyyatı
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı dərsliyi
kimi nəzərdə
tutulmuş bu kitab indiyədək mövcud olan ali məktəb
proqramlarına əsasən
iyirmi illik bir zamanı əhatə edir. Lakin XX əsrin bu iyirmi illik ədəbiyyatı
ideya-bədii dəyərinə
görə əvvəlki
mərhələlərdən heç də az əhəmiyyətli deyildir; hətta sonrakı, təxminən bir əsrlik dövrün də əsas istiqamətləndiricisidir.
Azərbaycan ədəbiyyatının bu az vaxtdakı son dərəcədə
zəngin, eyni zamanda ziddiyyətli, ideya-estetik baxımdan çoxçalarlı, təlatümlü
mərhələsi onun
sonrakı taleyi üçün də çox həlledici və müqəddərat xarakterli
olmuşdur. Tarixi milli
intibah, özünüdərk
azərbaycançılıq ideologiyasının formalaşmasına,
təkamülünə də
münbit zəmin yaradır və bütün bunlar, ilk növbədə, o zamankı
bədii ədəbiyyatda
öz təzahürünü
tapmış olur. Məhz XX əsrin
əvvəllərində (ilk 20 ildə) Azərbaycanda əsl vətəndaş ədəbiyyatı
formalaşır.
Azərbaycan tənqidi-realizminin və
romantizminin ədəbi
cərəyan kimi əsl təkamülü,
"Molla Nəsrəddin"
və "Füyuzat"
ədəbi məktəblərinin
ictimai-estetik təsiri,
müxtəlif əqidəli
qəzet və jurnalların görünməmiş
vüsətlə çoxcəhətli
fəaliyyəti ədəbiyyatımızın
bütün sonrakı
taleyində həlledici
olur.
Ədəbiyyat tarixinin hər bir mərhələsi əslində ölkənin
siyasi və ictimai, mədəni və
mənəvi vəziyyətinin,
bir növ, bədii güzgüsüdür; xalqın tarixi taleyinin, mənəviyyatının obrazlı
yadigarıdır. Sənət
əsərlərinin tarixi
yaddaşı tarix əsərlərindən daha
müfəssəl və
kamil ola
bilir. Və ədəbiyyat tarixinin ardıcıl, mərhələli izlənilməsi
eyni zamanda xalqın və ölkənin çoxcəhətli,
hərtərəfli öyrənilməsinə
əhəmiyyətli zəmin
olur.
XIX əsrin ikinci
yarısından vətən
və xalq taleyinin ədəbiyyatda baş mövzuya çevrilməsi prosesi XX
əsrin lap əvvəllərində
xüsusi siyasi-ictimai kəskinlik kəsb edir və görünməmiş
vətəndaşlıq pafosu
qazanmış olur.
Məhz bu zaman cəmiyyətdə uzun əsrlərin təvəkkül mürgüsündə uyuyan fanatik zehniyyətlə ayıq şüurlar toqquşur və istiqlal hardadır sualı günün ən vacib düşüncə
probleminə çevrilir
ki, bu da
ilk növbədə ədəbiyyatda qüvvətli təzahürünü tapmış
olur. Vətən, millət, ana dili mövzuları, millilik, xəlqilik, bəşərilik problemləri
ədəbiyyatın əsas
ideya xəttini təşkil edir. Xalq taleyinə, cəmiyyət
həyatına belə
uca ideallardan təhliledici baxış və "realistcəsinə"
yanaşma bədii ədəbiyyatın da həqiqət gücünü
artırır, realist inikasa
görünməmiş vüsət
verir. Bədii ədəbiyyat həqiqi
mənada geniş xalq kütləsi ilə dərdləşmək
vasitəsinə
çevrilir. Şübhəsiz, XIX əsrin maarifçi-realist
ənənələri də
burada əhəmiyyətli
zəmin olur. Maarifçi realizmdən
kifayət qədər
yaradıcılıq ənənəsi
olan tənqidi realizm ədəbiyyatımızın
aparıcı inikas metodu kimi tarixi magistral yolunu tapır… Heç vaxt bədii ədəbiyyat zəhmətkeş
xalq kütləsi ilə belə məhrəm həmsöhbət olmamışdır!
Bu realizmin əsas xəlqilik gücü, təsir, təlqin qüvvəsi isə xalqın bəlalı taleyinin dərdləri
ilə yoğrulmuş
tənqidi gülüşdə
idi…
C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, Ə.Nəzmi
kimi sənətkarlar
bu "dərdli" realizmin əsas yaradıcıları idi. Böyük Mirzə Cəlil yaradıcılığı isə
bu dövr ədəbiyyatının proqram
əsərlərindən ibarət
idi. Əslində
bu vaxta qədərki sənətkarları
da bu el yanğısı, el dərdi
az düşündürməmişdir.
Lakin XX əsr ədiblərinin böyüklüyü feodal-patriarxal Azərbaycandakı
əsas ictimai dərdlərin bütün
faciələrini görmək
və göstərmək məharətində
idi. Bu ədiblərin
ən böyük xidməti ondadır ki, onlar bütün
qüdrətli və zəif cəhətləri
ilə xalqın özünü özünə
tanıtdıra bildilər!... Və milli
intibaha böyük təkan vermiş oldular…
Məhz
belə milli dərk və milli istiqlal axtarışları bədii
ədəbiyyatın da
mövzu və problemlərində, müvafiq ədəbi
növ və janr seçimində, xüsusən bədii qəhrəman və bədii üslub axtarışlarında
da təsirini göstərir. Bununla əlaqədar olaraq XIX əsrdən davam edən maarifçi realizm və bir neçə əsrlik ənənəsi
olan romantik ədəbiyyat yeni mündəricəli inkişaf
mərhələsinə qədəm qoyur.
XIX əsrin təzadlı ideyalar
burulğanında maarifçilik ideologiyasına üstünlük
verən və sonra tənqidi
realizmə keçən
görkəmli ədiblərin
fədakar yaradıcılıq
əzmi də ədəbiyyat
tarixində yeni bir səhifə açmış olur. Bu cəhətdən S.S.Axundov, A.Şaiq, S.Qənizadə, R.Əfəndiyev,
Y.V.Çəmənzəminli yaradıcılığı diqqəti
cəlb edir.
Bu dövrdə xüsusilə romantik
ədəbiyyat böyük
inkişaf taparaq qüdrətli ədəbi
cərəyana çevrilir.
Dünya təcrübəsində
nadir haldır ki, bir milli ədəbiyyatda həm realizmin, həm də romantizmin ədəbi cərəyan
halında ən kamil mərhələsi
təxminən eyni vaxta düşür. XX əsrin əvvəllərindəki
realist ədəbiyyat isə
ümumiyyətlə Azərbaycan realizminin ən uca zirvəsi
oldu! Romantik ədəbiyyatımız da
sonralar bir daha M.Hadi, H.Cavid
romantizmi səviyyəsinə
yetmədi…
Bütün bunlar göstərir ki, XX əsrin əvvəllərindəki təxminən
iyirmi illik ədəbiyyatımız necə
böyük ideya-bədii
vüsətə, qüdrətə
malik olmuşdur. Və məhz
bu illərin bədii ənənələrinin
ədəbiyyatımızın bütün sonrakı inkişafında istiqamətverici
təsiri də danılmazdır.
Əslində XX əsrin 30-cu illəri də elə 20-ci illərin bir növ davamıdır.
C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev, H.Cavid,
Ə.Nəzmi, S.S.Axundov,
Y.V.Çəmənzəminli kimi ədiblər sonralar yaradıcılıq
mövzularını, problemlərini
əsasən dəyişsələr
də, tənqidi
realist və ya romantik üslublarını
davam etdirmişlər.
Bununla belə
yeni siyasi rejimin yaratdığı ideoloji məhdudiyyətlər
klassik ənənələrin
lazımınca davamına
imkan verməmişdir. Tərənnüm prinsiplərinə əsaslanan
sosialist realizmi adlı ideoloji nəzəriyyənin təzyiqilə
bədii ədəbiyyatda
obyektiv təsvir və tənqidi subyektiv tərənnüm
üstələyir. Böyük realistlərin
zəngin ənənələri
lazımınca davam etdirilmir. Poeziyada və nəsrdə satiranın qarşısı
alınır, dramaturgiyada
komediya zəifləyir,
tragediyanın isə
imkanları tam məhdudlaşır.
XX əsr ədəbiyyatı
sayılan bu zəngin ədəbi irsin böyük
bir qismi 30-cu illərin əvvəlindən
başlayaraq siyasi qadağalara, repressiyaya da məruz qalmışdır.
N.Nərimanov, M.Hadi, H.Cavid, Y.V.Çəmənzəminli
kimi görkəmli ədiblərin bədii irsi, yaradıcılığı
buna misal ola bilər.
Həmin
ədiblərin yaradıcılığı
müəyyən dövrdə
tədqiqatdan da kənarda qalmışdır.
Buna görə həmin
dövrün ümumilikdə
dərslik səviyyəsində
tədrisi və təhlili müəyyən
çətinliklər yarada
bilər. Bu çətinliyin
bir səbəbi də həmin zamana aid
görkəmli ədiblərin yaradıcılığının tədqiqində və təbliğində uzun müddət siyasi maneələr, təhriflər,
qadağalar olmasıdır. Və ədəbiyyat tarixini
yazanlar müəyyən
zamanda belə məhdudiyyətlərə tabe
olmaq məcburiyyətində
qalmışlar.
Bu dərsliyin əvvəlki
nəşrlərinin yazılması
həmin vaxtlara düşdüyündən bir
sıra ədiblərin
yaradıcılığı haqqındakı məlumatlarda
bu məhdudiyyət özünü büruzə
verməkdədir. Kitabda həmin ədiblərin böyük
ədəbi irsi haqqında
nisbətən qısa,
yığcam
məlumat verilməsi
də bununla əlaqədardır.
Dərslik çapa hazırlanarkən
keçmiş illərin
ideoloji təzahürlərinin
təmizlənməsi baxımından
da yüngül redaktə işləri aparılmışdır. Həmçinin,
bəzi ədiblərə
aid müasir ədəbiyyatşünaslıq
səviyyəsində sonralar
çap olunmuş yeni
elmi mənbələr
ədəbiyyat göstəricisinə
əlavə olunmuşdur.
Əməkdar elm xadimi, filologiya
elmləri doktoru,
professor Mir Cəlal Paşayevin və filologiya elmləri doktoru, professor Firidun Hüseynovun müəllifi
olduqları "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərsliyinin dördüncü
nəşri də ədəbiyyat
tariximizin tədqiqində
və tədrisində görkəmli alimlərin əsəri kimi böyük əhəmiyyət kəsb
edir.
"XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı" dərsliyinin
yeni nəşrində
yaxından iştirak etmiş Bakı Dövlət Universitetinin Humanitar fakültələr
üzrə rus dili kafedrasının müdiri, professor Ədibə
Mir Cəlal qızı
Paşayevaya və Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının
dosenti Jalə Firidun qızı Hüseynovaya minnətdarlıq bildiririk.
Ümid edirik ki, unudulmaz
müəllimlərimizin bu
dərslik yadigarı lazımi maraqla qarşılanacaqdır.
Təhsin Mütəllimov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 14
aprel.- S.7.