“Ədəbiyyat qəzeti”nin
yeni layihəsi
"Həftənin rəngi"
Yunanlar ictimai rəyi "Doxa"
adlandırırdılar. Fəlsəfi lüğətdə
"ictimai rəy" - şəxslərin fikrində
"insanlar nə düşünür?" düşüncəsindən
formalaşan nəsnə kimi xarakterizə edilir. Dolaşıq
tərif oldu deyəsən. Hər halda, istəsə də,
istəməsə də bəzən şəxsi mövqeyi,
hadisələrə münasibətilə seçilən
şəxslərin özü belə "Palaza bürün,
el ilə sürün" kütləvi psixoloji durumuna
mübtəla ola bilir.
Platon fəlsəfi gəlişmələrində
düşünməyi - çox düşünməyi beyin
üçün lazımlı məşq hesab edirdi.
Çünki şəxslərin özlərilə təkbətək
qaldıqda düşüncələrə dalmaması gələcəkdə
kütlənin bir hissəsinə çevrilmə
şansını artırmış olur. Çox
düşünən insan isə özünü dərk edir.
Həm də insan özünü dərk etdikcə dünya mənzərəsinin
reallığını qəbul edərək utopik, xəyalpərəst
düşüncələrdən uzaqlaşaraq nəhayətində
göylərdən yerə enir. Aydın beyinlə real mənzərə
üzərində baxışını cəm edə bilir.
Sosiumun konkret hadisələr, şəxslər
haqqında seriotipləri, qəlibləşmiş
düşüncəsi mövcuddur ki, məhz bu
yazılmamış formulun tələbatına uyğun gəlməyən
hər şey - hərəkətlər, şəxslər, xəbərlər
və s. "cəmiyyət məhkəməsi" tərəfindən
mühakimə edilir.
Gündəmdə məsələlər
olur ki, biz bunu sosial şəbəkə obyektivindən
baxdıqda daha aydın və qabarıq görmüş
oluruq, şəxslər həmin məsələlərə
münasibət bildirməyi sanki öhdəçilik olaraq qəbullanırlar.
Gündəmi zəbt edən mövzular düşünən,
düşünməyən - hər kəsin beynindən uzun
yol qət edərək (ya da qısa) xəbər
xronikasına yansımış olur. Bunun nə qədər
müsbət və ya mənfi hal olduğunu müzakirə ələyindən
keçirməyəcəyik. Amma həftənin mənzərəsinə
diqqət yetirməklə ədəbiyyat insanının
düşüncəsində nələrin olmasını,
sosial şəbəkələrdə aktiv olan ədəbi səhifələrin,
elektron ədəbiyyat saytlarının
paylaşımlarını, informativliyini diqqətimizdən
keçirəcəyik.
Bacardığım qədər
ötən həftənin mənzərəsinə nəzər
salaraq həftənin rəngini, əhvalını müəyyən
etməyə çalışacağam.
İki
aprel tarixindən doqquz aprelə qədər olan məsafə
müddətində nəzərləri öz üzərinə
cəm edən (feysbuk sosial şəbəkəsində)
qırmızı hərflərlə diqqətimizi çəkən
"belə-belə işlər" səhifəsidir ki, yenə
də öz ənənəvi
(sözün yaxşı mənasında)
ampluasındadır.
Qeyd
edim ki, səhifə qısa müddət ərzində
geniş auditoriyanı ətrafına toplaya bilib. Ən
informativ, ən aktiv səhifə kimi kulis arxasında
çalışan bütün heyəti təbrik etməyə
dəyər. Hər gün dünya və Azərbaycan ədəbiyyatı,
incəsənəti, teatrı, kino və musiqi tarixində
önəmli rolu olmuş şəxslərin, hadisələrin
maraqlı paylaşımlarını verərək
milyonları məlumatlandırmış olur. Aktiv istifadəçilər
isə milyonu keçən baxış sayı ilə
yaradıcı heyəti belə deyək -
mükafatlandırır. Adətən mən belə diqqəti,
auditoriyanı əcnəbi sayt və ədəbiyyat
forumlarında, portallarda görmüş olurdum. Demək ki,
yaradıcı şəxslərin vahid maraqlar ətrafında
toplaşması əla nəticə
verə bilir. Hazırlanan dolğun süjetlər, çarxlar
abidələrin, tarixi şəxsiyyətlərin, müəmmalı
taleli insanların - bəstəkarların, xeyriyyəçilərin,
ziyalıların, siravi müəllimlərin yaşam
xronologiyasını canlandıraraq maraq yarada bilir. Bu işə
ancaq sevinmək və kollektivi alqışlamaq olar.
Feysbuk
sosial şəbəkəsində son zamanlar aktivləşən
səhifələrdən biri də "Kitabıstan" səhifəsidir
ki, orada da təkrar deyil, yeni ədəbi məlumatlarla bilgilərimizi
artırırırıq. Bu səhifəni informativ səhifə
adlandırmaq yerinə düşər. Səhifə ilə
yaxından tanış olduqda zövqlü kitab oxusuna malik
şəxslərin səhifə istifadəçiləri
olmasını sezirik. Bu, təqdirəlayiq haldır. "Kitab
onluğu" başlığı altında
tanınmış şəxslərin kitab oxusuna diqqət
çəkən səhifə, həm də bizdə "Nə
oxuduğunu söylə, kim olduğunu deyim"
düşüncəsini formalaşdırır. Üzdə
olan teleaparıcıların, ədiblərin sevimli onluğu
ilə tanış olmaqla onların dünya
görüşü haqqında müfəssəl məlumat
almış oluruq. Ümumiyyətlə, gətirilən
sitatlar, aktiv oxucu çevrəsi səhifəni maraqlı səhifələr
sırasına əlavə edib.
İndi
keçək ədəbiyyat saytlarına. Ədəbiyyat
saytları arasında passiv olsa da, müəyyən rəqabəti
sezmək mümkündür. Əslində, normal rəqabət
inkişafa aparan hadisədir ki, düşünürəm
zamanla ədəbiyyat saytlarının sayı xəbər
saytlarının sayı qədər artaraq ədəbiyyata
xidmət vəzifəsinin öhtəsindən layiqincə gələcək.
Əlbəttə, "Ədəbiyyat qəzeti"mizin
elektron saytına nəzər yetirməklə, baxış
sayına diqqət kəsilməklə oxucu
auditoriyamızın nə qədər olmasını müəyyən
edə bilərik. Qəzet satışından əlavə,
materialı qəzetdən oxumaq imkanı olmayan ədəbiyyatsevərlər
saytın vasitəsilə məqalələri elektron variantdan
oxuya bilirlər. Həmçinin, gündəlik hadisələrə,
ədəbi sferada baş verən olaylara, kitab çapına
diqqət ayıran sayt əməkdaşları operativ
mövqe sərgiləyərək yeni nəşrlərlə,
ədəbiyyat xəbərlərilə bizi məlumatlandırmış
olurlar.
Bir
müddət dinamikliyi ilə, layihələri ilə diqqət
çəkən "Manera.az" saytı zənnimcə, son
zamanlar bir az sükuta dalıb. Saytı açdıqda boyat ədəbi
materialların saytda qalmasını sezirik. Bu isə hərəkətsiz,
sükunət, darıxqan ab-havanı oxuculara
ötürür. Ümid edirəm ki, yaxın zamanlarda sayt əvvəlki
dinamikliyinə qayıdacaq.
Ötən
həftə "Kulis" saytı öz yeddi
yaşını qeyd etmişdi. Çoxlarının birmənalı
qarşılamadığı saytın aktiv istifadəçisi
olmasam da, ara-sıra partlayış effektinə bənzəyən
başlıqları ilə yolumu bu saytdan da salmış
oluram.
Həftə
həm də bir çox kitabların çapdan
çıxması ilə yadda qaldı.
Yazıçı
Kamran Nəzirlinin hekayələr kitabı Türkiyədə
çap edilərək oxucuların ixtiyarına verildi. Həmçinin, Vahid Qazinin
"Çöl Qala" romanı İsveçdə nəşr
olundu. Qeyd edim ki, bu, İsveç dilində nəşr olunan
sayca üçüncü Azərbaycan romanıdır.
İndiyədək 1973-cü ildə Qurban Səidin
"Əli və Nino", 2000-ci ildə Çingiz Abdullayevin
"Qaranlıq simfoniyası" bu dildə çap
olunmuşdu. Həmçinin, Qurban Yaquboğlunun roman və
esselər toplusu olan "Mən yoxam" kitabı işıq
üzü görərək oxucuları sevindirdi. Bişkekdə
Mir Cəlal Paşayev haqqında qırğız və rus
dillərində çap olunan kitab oxuculara təqdim olundu. Gənc
şair Tural Adışirin də "Barmaqda üzük
yeri" adlı ilk şeirlər kitabıyla oxucularını
salamlamış oldu. Qeyd edim ki, şeirlər toplusu "XXI əsrin
əvvəllərində Şəki ədəbi
mühiti" seriyasından çap edilib.
Həftəni
Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında Məmməd
Səid Ordubadinin "Qılınc və qələm"
romanı əsasında səhnəyə qoyulmuş iki hissəli
tarixi dram əsəriylə - "Qətibə İnanc"
tamaşası ilə rəngləmək mümkün idi.
Əfsus ki, zövq almaq ümidilə tamaşaya yollansam da rəngsiz,
cansıxıcı ovqatda tamaşadan ayrılmış oldum.
2017-ci
ilin 14 dekabrında ilk dəfə səhnəyə qoyulan bu
tamaşa monoton çalarlar, hadisəsizlik, sükunəti ilə
diqqət çəkdi. Əsəri yeni səhnə
versiyasında hazırlayan Çingiz Ələsgərli nə
yazıq ki, bu boşluğu bir il ərzində hiss etməyib.
Çünki hiss etsəydi, əsəri yenidən işləyə
bilərdi. Onu monotonluqdan xilas edə bilərdi.
İki
hissəli tamaşanın birinci hissəsi, ümumiyyətlə,
lazımsız, yorucu, uzun-uzadı dialoqlarla əhatələnmişdi.
Qeyd edim ki, Məmməd Səid Ordubadi əgər bu əsəri
sırf səhnə üçün işləmiş
olsaydı, onu daha çox lokanizm ilə, məzmun, informasiya,
hadisə sıxlığı ilə qələmə
almış olardı. Yəni romanı səhnə
variantında hazırlayanlar bunu mütləq nəzərə
almalıydılar. Dizayn, obrazların rəngli, müxtəlif
biçimli libaslarına söz ola bilməzdi. Musiqi tərtibatı
da öz yerində idi.
Məncə,
Qətibə İnanc obrazının öhdəsindən xalq
artisti Bəsti Cəfərova da layiqincə gəlməmişdi.
Ya ola bilər ki, monotonluq onun belə sönük, həvəssiz
olaraq işinə
yanaşmasına səbəb olmuşdu. Hər boşluqda
kobud səslə çağırılan kəniz,
qulluqçu və yaxud ananın övladına dəfələrlə
"Mənə ana yox, Mələykə de" fikirləri
ümumiyyətlə, yersiz və təkrar
görünürdü.
Çox
heyif ki, illər öncə eyni teatr salonunda Kamal Abdullanın
"Şah və şair" tamaşasından
aldığım zövqü, kefi bu dəfə ala bilmədim.
Bu isə bir daha sübut edir ki, artıq səhnəyə XXI əsrin
düşüncəsinə, tələbatına, əhvalına
uyğun olan əsərlər qoyulmalıdır. Ya da tarixi roman işləmələrində
aktual bölümlər seçilərək növbəti əlavələrlə,
dinamiklik nəzərə alınaraq səhnələşdirilməlidir.
Düşünürəm
ki, arxada qoyduğumuz həftədə bir çox olayların
şahidi olsaq da, həftə xüsusi rəng ilə
seçilmədi. Ümid edirəm ki, gələn həftə
daha rəngli ədəbiyyat, incəsənət hadisələrinin
şahidi olacayıq.
Günel EYVAZLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 14
aprel.- S.26.