"Qanun" nəşriyyatı
ötən il görkəmli Ukrayna yazıçısı
Pavel Zaqrebelnının "Roksolana" romanını
"Möhtəşəm Süleymanın Hürrəmi
Roksolana" adı altında çapdan buraxıb. Romanda XVI əsrdə Ukraynadan qovulan, sonralar İstanbul
bazarında qul kimi satılan ukraynalı qız Anastasiya
Lisovskayanın həyatından bəhs olunur. Osmanlı
imperiyasının əzəmətli sultanlarından olan Sultan
Süleymanın həyat yoldaşı olmuş bu qadın Roksolana
adı ilə tarixə düşmüş,
dövrünün siyasi həyatında mühüm rol
oynamışdır.
Azərbaycan dilində
Gülafət Davudova çevirməsilə işıq
üzü görən romandan bir parçanı təqdim
edirik.
DƏNİZ
Onu qara
adlandırdılar: ya taleyinin qaranlığından, ya qara qəlblərin
orada məskunlaşmasından, ya da əməllərinin
qaranlığından - adı Qara dəniz idi.
Qəzəbli
dalğalar türk gəmisinin gəlişinə şahə
qalxmadı, dəniz sakit idi, külək hər gün günəş
batandan sonra başlayar, bütün gecəni sahildən əsib,
dənizin üzünü yüngülcə qarışdırar,
səhərə yaxın isə suya, havaya ölü bir
sükut çökərdi və yalnız günortadan sonra dənizdən
sərin meh əsərək, günəşin arxasınca
yönələr, sanki onu təqib edərdi, axşam isə
günəşlə bərabər ölərdi.
Əsrlərdən bəri biri qurudan, o biri dənizdən
əsən bu iki külək beləcə yarışardı
- suların üstü ilə uzağa, lap uzağa əsib,
sonsuzluğa qarışardılar.
Gəmi
sahildə gizlənərək, sanki slavyan
çaylarının suyu ilə dolmuş bu dibi görünməyən,
sehrli, keçilməz, şeytanın özü kimi qara olan
Qara dənizə çıxmağa ürək eləmirdi…
Üç yelkən - biri qırmızı, ikisi
yaşıl - hava ilə dolmuşdu. İyirmi altı
oturacağın hərəsindən dörd-dörd oturmuş
belinəcən çılpaq, başları dibindən
qırxılmış, əlləri qandallı, gəminin
dibi boyu burulan yoğun zəncirlərlə
bağlanmış avarçəkənlər gəmini irəli
aparırdılar.
Nə özünü dikəltmək, nə yerini dəyişmək
mümkün idi. Oturduqları yerdəcə
yeyib-yatırdılar. Dalğalar döyəcləyir,
günəş yandırır, külək bədənlərini
didir, tər gözlərini yandırırdı. Aralıda başında hündür çalma, əynində
ipək xalat olan hərəmağası əlində
qamçı ora-bura qaçır, yağlı sinəsini əsdirərək
ağzı köpüklənə-köpüklənə var
səsi ilə avarçəkənlərə
bağırırdı. Avarçəkənlər
onsuz da son gücləri ilə avarları sulara
çırparaq, sanki suları lənətləyirmişlər
kimi, dərindən və acıqla "Hı-hık!
Rı-rık! Hı-hık! Rı-rık!" səsləri
çıxara-çıxara gəmini irəli
aparırdılar.
Gəminin arxa tərəfində günəşdən
və pis havadan qorunmaq üçün göy zolaqlı, Misir
kətanından çəkilən talvarda qoca Sinam ağa
yorğun nəzərlərlə bir-birinə zəncirlə
bağlanmış, dəmir xaltada olan bir-birindən gözəl,
gənc, qaradərili qadınları süzürdü. Görəsən,
qoca Sinam ağanın onlara baxanda çəkdiyi əzablar,
yoxsa, bu gənc qadınların boyunlarına zəncir
dolamağa məcbur olduğuna görə keçirdiyi
iztirablar daha böyük idi? Onların
hamısı oğurlanmış və əsir
alınmışdı. İçərilərindən
iki nəfər südəmər uşağından
ayrılmışdı. Bunların hamısı qul
bazarında satılmışdı...
Gəmi sahildən getdikcə uzaqlaşaraq cənuba,
Anadolunun mübarək torpaqlarına, Bosfora, müqəddəs
İstanbula yön alırdı. Burada bu "gənc gəlmələr"i
hərəmxanalar gözləyirdi. Bir şairin dediyi
kimi: "Tez-tez arvadını dəyiş ki, səninçün
bahar uzansın. Təzə ilə köhnə təqvim
yaramır". Hətta qoca Sinam
ağanın da yorğun gözləri bu gənc bədənlərə
baxanda dincəlir, rahatlıq tapırdı.
Möminlərin
onlara baxmağının günah olduğunu bilsə də,
Sinam ağa bir şeylə özünə təskinlik verirdi
ki, Allah buyurur "Mən insanları zəif yaratdım" və
bu da Sinam ağanın çox karına gəlirdi.
Guya ki, Sinam ağa bunları gəmiyə ona
görə götürüb ki, gözlərini dincəltsin?
O onları İstanbula - Bədistandakı qul bazarına
satmağa aparır. Orada Ay işığında bədənləri
daha da ağ görünən,
saçları qızılı rəngdə olan qullar daha
baha qiymətə gedir.
On beş yaşlı, ağ bədənli, ipə-sapa
yatmayıb yeri-göyü yandıran, güləyən,
heç nəyi vecinə almayan, yerində qaynayan bu gözəli
Allah bütün qüdrəti ilə yaratmışdı.
Qızı
digər bədbəxt rəfiqələri kimi, dəmir
boyunduruğa salmamışdılar, gəmiyə də
bağlamamışdılar, o, ağ bədəni
ilə də işıq saçmırdı. Bədəni
zərifliyini itirməsin deyə, onu ipək-qumaşa
bükmüşdülər. Ona xüsusi
qulluq edilirdi. Xədim qədim Misir reseptləri
ilə hazırlanmış qarışıqla onun dərisini
masaj edir, saçlarını ətirlə darayırdı.
Qız da şıltaq-şıltaq gah onun
qolları arasına yıxılır, gah da əynindəki
qumaşlara bükülərək, gəminin lap kənarında
dayanırdı, sanki özünü bu saat suya atıb
boğacaqdı.
Yazıq Sinam ağa da nə edəcəyini bilməyərək,
gah ayaqlarını yerə döyəcləyir, gah da var səsi
ilə hərəmağasına bağırır, ona
yerin-göyün ən dəhşətli
qarğışlarını yağdırırdı. Bunlar
azmış kimi, qız Sinam ağanı lap özündən
çıxarmaq üçün düz bortun yanında
atılıb-düşür, rəqs edir, mahnı oxuyurdu.
-
Nastasiya! Ürəyimizi qoparma! Düş! - deyə
əsirlər inildəyirdilər.
Onda, qızılı saçlı qız elə bir kədərli
səslə mahnı oxumağa başlayırdı ki, Sinam
ağa da sözlərini başa düşməsə belə
təsirlənib, başını
qırış-qırış olmuş nazik boynuna əyir,
Allah qarşısındakı günahlarını yadına
salmağa başlayırdı.
Dağlar gəlib lap dənizin içinə girir,
ehtiyatla suyun üzərinə qalxırdı.
Dəniz qaranlıq dərələrə,
çayların enli axarlarına, dağın
döşündəki cəngəllik və meşələrə
baxırdı. Sonra uzun müddət sahil
boyunca bulanıq çayların minilliklər ərzində
yaratdıqları, qədim yunanların qoyunun qızıl dərisini
axtardıqları (yunan əsatirində) yastı düzənlik
davam edirdi.
Gəminin
ağır yolu Anadolunun yumru təpələrdən,
qumsallıqlardan və otlaqlardan sonra gələn, başı az qala göylərə dəyən
dağlarına dirənirdi. Torpağın dar
zolaqlarında atlar otlayır, dənli bitkilər bitir.
Sonra dağlar - kəskin qayalıqlar dənizə
yaxınlaşırdı...
...Sanki
qorxulu uşaq nağıllarında olduğu kimi, dağlarla
üfüqün birləşən yerində parlayan sarı
işıqdan toxunmuş bir ilan dənizin üstü ilə
sürünür, sonra burularaq göyə qalxır, yuxarı
uçur, şara oxşar başı ilə
göyün yarısını tutur və acgözlüklə,
tələsə-tələsə dənizdən
işığı sümürürdü. Bu
sonsuz ilan bədəni qıc olmuş kimi, işıq selindən
titrəyir, başı isə qıpqırmızı alov
saçırdı. Dənizin üzərinə
ağır-ağır qaranlıq çökürdü.
Sular get-gedə qapqara qaralırdı və
yalnız haradansa sürünüb gəlmiş cəsarətsiz
yaşılımtıl-mavi bir dalğa görünmək istəyəndə
qaranlıq o saat onu suda batırır və həmin andaca dəniz
qapqara qaralır, sanki qara qana çevrilirdi.
Qaranlığın düşməsi ilə tufanın
qopması bir vaxtda oldu. Sinam ağanı və onun əlaltılarını
qorxu bürüdü. Bir-birinə zəncirlə
bağlanmış qullar da vahimə içində idilər.
Təkcə avarçəkənlərin səslərindəki
qəzəb, elə bil, sevinclə əvəz olunmuşdu.
Qızılı saçlı Nastasiya ətrafa
cəsarətlə göz gəzdirib, bu müddət ərzində,
bəlkə də, ilk dəfə düşündü ki, elə
indicə özünü dənizə atsın və bu əzablardan
əbədi qurtarsm. Çünki bəzən
əzab çəkməkdənsə, elə birdəfəlik
boğulub ölmək yaxşıdır. Kaş ki, o
bilsəydi hansı yaxşıdır! Heç
olmasa bilsəydi ki, sular onun canın alandan sonra sakitləşəcək
və bu dəniz də özü boyda kədərdən
heç olmasa bircə zərrə kənara ata biləcək,
onda ölməyə dəyərdi.
Tufan elə güclənirdi ki, sanki dəniz öz dərinliyinə
baş vurub, oradakı bütün suları şahə
qaldırmaq istəyir, hayqırıb kişnəyirdi.
"Görərsən,
- Sinam ağa dodaqaltı deyindi, - bayaqdan tərpənməz
saydığın dağlar da indi bulud kimi üstümüzə
gələcək..."
Gəminin yelkənləri çoxdan qopmuşdu. Əsirlərin
kəsdikləri dor ağacları dəmir zəncirlərlə
bağlandıqlarından, qaça bilməyənlərin
üzərinə düşüb onları əzirdi.
Hər şey yox olur, əbədi ölürdü. Sanki şeytanın
qaldırdığı bu küləkdən əmələ
gəlmiş dağlar boyda dalğaların
qarşısında dünya da ağlını itirirdi,
yalnız haradansa gələn inilti-hıçqırıq, əzab
saçan səslər bu gurultunun, səs-küyün
içindən nazik ip kimi keçirdi, bəlkə də
onların içərisində ayrıca seçilən səs
on beş yaşlı Nastasiyanın, daha sonra onun əsir
yoldaşlarının, bədənləri yanmış o
qadınların, hərəm ağalarının, avar çəkənlərin,
lap elə Sinam ağanın özünün səsi idi, bir də
ki, bunun nə fərqi vardı axı, onların hamısı
insan idi, baxmayaraq ki, hamısı eyni dərəcədə mərhəmətli,
eyni dərəcədə ləyaqətli deyildi (hamı
ölümdən qurtarmaq üçün
çarpışır və burada onlar ölümə məhkum
ikən gəmini heç nə xilas edə bilmirdi), nə
Sinam ağanın duaları, nə açarçının,
anbardarın hiddəti, nə əsirlərin göz
yaşı, nə qızılı saçlı qızın
cəsurluğu, nə Allahın özü... Ancaq
haradansa şikayət dolu bir səs eşidilirdi, bu,
Nastasiyanın qəlbindən qopan iniltili səs idi, onu
hamı eşidirdi, bütün gəmi boyu yayılan bu səs
ölümün belə qulağına çatırdı.
Bu səs gəmini qoynuna alıb aparır, hələ
günəşin tam batmadığı, ancaq dənizin daha
amansızlıqla çırpıldığı yerlərə
aparırdı.
...Sinam
ağa da Qurandan oxuyurdu: "Şərq də, Qərb də,
hamısı Allaha məxsusdur". Gəmi
bütün gecə qapqara sahillərə yan ala-ala gedirdi.
Səhər günəşi sahil boyu uzanan
isğların dərin şırımlarını yavaş-yavaş
işıqlandırır, yaşıl təpələr suyu əhatəyə
alırdı. Sinam ağa ilə onun nökəri sevincdən
qışqırdılar: "Boğaziçi! Boğaziçi!"
Dar boğazdan keçib, dənizin enli hissəsinə
çıxanda, gəminin xilas olmasına sevinən, sanki ona
köməyə gələn bir sürü varlıq o saat gəmini
dövrəyə aldı. Belləri və üzləri qara,
qarınları ağ varlıqlar şappıltı ilə mil
kimi dalğaların üstünə tullanaraq, dərinliyə
baş vurub, sonra suyun üzündə görünür, sanki
içlərindəki bu ilahi sevinci sağ qalan insanlarla
bölüşürmüşlər kimi atılıb-düşürdülər,
onların şən səsləri sanki ilahi bir mahnı sədaları
kimi gəmidə eşidilirdi.
Qızılı
saçlı qız gəminin qabaq hissəsinə doğru
atıldı, sonra gəminin gah sağ böyrünə, gah
da sol böyrünə tərəf qaçdı, əllərini
bir-birinə vuraraq, nə isə şən-şən
qışqırdı, sonra bu gözəl varlıqlara
mahnı oxudu, hətta delfinlərdən ehtiyatlanmayan
sudanlı hərəm ağası belə narahatlıqla Sinam
ağaya tərəf boylandı. Sinam ağa dərdli-dərdli
köksünü ötürüb, əli ilə işarə
etdi ki, hərəm ağası uzunlüləli tüfəngi
ona versin.
Güllə bərk gurultu ilə açıldı,
adama elə gəldi ki, bu səsdən ağbəniz qız dənizə
düşdü, ancaq qız əynindəki yad ölkələrdən
gətirilmiş ipək-qumaşları
xışıldada-xışıldada gəminin burun hissəsindən
asılmışdı, sanki Bosforun dalğalarına toxunurdu. Güllə dəyən
delfin dərinliyə doğru getdi, dostları insanlar kimi, o
saat onu xilas etmək üçün dərinliyə cumdular.
Ancaq ona necə kömək etsinlər? Onlar sürətlə gəmiyə tərəf
üzdükləri kimi, eləcə də sürətlə
ondan uzaqlaşmağa başladılar. Ancaq
ölümə təslim olmaq istəməyən bu varlıq
ölümlə mübarizə aparır, bir neçə dəfə
özünü göstərib, arxası istə
düşdü, bədəni gəminin taxta böyrünə
sıxıldı. Avarçəkənlər
avarları endirdilər ki, delfinə ilişməsinlər,
ondan aralansınlar. Delfinin qanından
sularda qırmızı zolaq yaran - Delfin dalğalarla bərabər
üzə bilmirdi, gah belini, gah da əzabla başını
qaldırırdı. Bu məqamda görünürdü
ki, onda nə isə insani bir şey var... İnsan
kimi ölürdü. Köməksiz, əzabla,
ağır-ağır... Bir dəfə də qalxmağa cəhd
elədi, qarnı suda parıldadı, sonra çevrildi və
ağır-ağır suların qaranlıq dərinliyində
yox oldu, sanki bütün köməksizləri, günəşdən
yanıb kül olmuş, dəriləri qocalmış,
ağac qabığı kimi yanıb çatlamış,
başı qırxıq avarçıları da əsir
qadınları da, on beş yaşlı bu qızılı
saçlı, Sinam ağanın böyük pullara satacağı,
ürəyində hələ də "Istəmirəm! Istəmirəm!"
deyərək sakit, yalnız özünün eşidə biləcəyi
bir səslə qışqıran, gözləri yaşlı
halda dəhşətlə dənizin dərinliyinə baxan
qızı da oraya, o dərinliyə səsləyirdi...
Qız
dolmuş gözlərini o gözəl varlığın əbədi
olaraq itdiyi sulardan çəkib, yaşıl sahillərə,
gəminin üstündə dövrə vuran quşlara, əzəmətli
qalanın ağ daşlarına, gəminin
açdığı cığıra, sərhədi
ayıran qalın, dəmir zəncirlərə baxırdı.
Avar çəkənlər uzun, daş kimi ağır
avarları yavaş-yavaş, tələsmədən endirirdilər. Gəmi
artıq avarsız üzürdü, sürətini
artıraraq, sanki doğma sahilləri hiss etmək
bacarığını nümayiş etdirir, doğma vətəninə,
şəhərinə, evinə sadiq olduğunu göstərməyə
tələsirdi. Bəs o? O, burada nə
edirdi? Doğma evindən çox-çox uzaqlarda… nəyə
görə… Nəyə görə, Nastasiya,
Nastasiya? Özündən soruşurdu,
adını çəkə-çəkə,
anasının, tatusunu onu çağırdığı
kimi. "Niyə? Niyə?"
- deyə özgə göylər, özgə
ağaclar, özgə quşlar, özgə sular -
hamısı ümidsiz halda soruşurdu. "Niyə, Nastasiya?
Niyə, Nastasiya?"
O öz
adını burada, dənizin üzərində sonuncu dəfə
eşidirdi, əks halda, bu dənizdə əbədi olaraq
batmalı idi.
…Beləliklə,
adını Qara dəniz qoydular…
Pavel Zaqrebelnı
Tərcümə edən: Gülafət
Davudova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 14 aprel.- S.30.