Çağdaş ədəbiyyatda Bermud
üçbucağı:
Ciddi ədəbiyyat,
postmodernizm və Kütləvi ədəbiyyat
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
postmodernizm və kütləvi ədəbiyyat problemi
Postmodernizm termin kimi leksik baxımından "modernizmdən
sonrakı" mənasını verir.
Postmodernizmə xas görüşlər və prinsiplər
ilk növbədə postmodern mədəniyyət, o cümlədən
postmodern ədəbiyyatda öz əksini tapmışdır.
Məşhur İngilis tarixçi A.Toynbee; Qərb tarixini
dörd dövrə ayırarkən (Qaranlıq çağ
VII-XI əsr; Orta çağ XI-XV əsr; Müasir
çağ XV-XIX əsr) son dövrü isə postmodern
çağ olaraq xarakterizə edər.
Avropada təsirlərini
XIX əsrdə hiss etdirən ağlın və elmin
suverenliyinə əhəmiyyət verən və ənənədən
qopmağın ifadəsi olan müasirlik, klassik sənətin
estetik anlayışından da bir ayrılış olan, kilsənin
doqmatik və sxolastik düşüncə sisteminə reaksiya
ehtiva edən modernizmdən fərqli olaraq postmodernizm əlbəttə ki, birdən-birə
ortaya çıxmadı. Modernizmin içərisində post nüvələrin
rüşeymləri mövcud idi. Necə ki, kütləvi ədəbiyyatın
da birdənbirə ortaya çıxmadığı kimi…
Postmodern anlayışının mənşəyi
mövzusunda müxtəlif fikirlər vardır. Xronoloji
baxımdan ilk olaraq 1870-ci illərdə ingilis rəssam John
Watkins Champa tərəfindən, "dövrün inqilabi yeni
sənət üslubu empresyonizmin ötəsinə keçən
sənətin" təyin olunması çərçivəsində
istifadə edildiyi bilinməkdədir.
Salidə
Şərifovanın "Çağdaş Azərbaycan
postmodern romanı" monoqrafiyasında bu barədə deyilir:
"Postmodernizm" anlayışına ilk dəfə Rudolf
Panvizin "Die Krisis der europaeischen Kultur" (1917) əsərində
rast gəlinir. Rudolf Panviz "postmodernism"
anlayışını Qərb sivilizasiyasının Birinci
dünya müharibəsi dövründə olan vəziyyətini
faciəvi xarakterdə olmasını göstərmək
üçün işlətmişdir".
Postmodernizm ədəbiyyat termini kimi isə Federiko de
Onisin "Antologia de la poesia espanola e hispanoamericana,
1882-1932" (1934) əsərində işlənilmişdir".
Postmodern
anlayış istiqamətli fikirlər İkinci Dünya
müharibəsi, Sənaye Ötesi Cəmiyyət və
Texnologiya ilə əlaqəli olaraq diqqət mərkəzinə
çəkilmiş, bəzilərinə görə bəhsi
keçən bu yeni dövrün Kapitalizmin forma dəyişdirməsi,
müasirliyin radikallaşdırılması və
müasirliyin sorğulanması kimi xarakterizə olunmuşdur. Modernizmi qəbul etməyən, postmodernizmi qavramaq
belə istəməyən cəmiyyət üçün
kütləvi ədəbiyyat anti-depressan təsiri
bağışladı. Qısa müddətdə asan
ifadələrlə zəngin, daha çox bildiyimiz hadisələrin
təsvir olunduğu, xalq ədəbiyyatı
adlandırılsa belə, xalqa mənəvi təsiri olmayan bu axın
rahatlığı sevən, tənbəl təfəkkürlü
insanların xobbisinə çevrildi.
Modernizmin ağır bədiiliyi, postmodernizmin zəkası
qarşısında aciz qalan yazarlar da qələmlər
dincliyi kütləvi ədəbiyyata sığınmaqda
tapdılar. Kütləvi ədəbiyyat bir növ virs kimi
çoxalmağa, bölünməyə və
özünü yeniləməyə başladı. Bu tip
"ədəbi" nümunələr göz açıb
qapayıncayadək, işıq sürəti ilə
yazılıb vitrinlərə əmanət edildi. Ağır ciddi, bədii dəyəri yüksək əsərlır
bu ədəbiyyatın kosmik yayılma sürəti
qarşısında lap mat-məəttəl qaldı.
Kütləvi ədəbiyyatın bir digər xüsusiyyəti
şablon tipləri -stereotipləri- sıxlıqla istifadə
etməsidir. Davamlı bənzər xüsusiyyətləri
göstərən dedektifler, aşiqlər, casuslar, oxucunun
tanış olduğu bir atmosferin yaradılmasına kömək
edir. Oxucu bu sayədə roman qəhrəmanlarının
necə davranacağını, digər roman xarakterlərindən
necə ayrılacağını əvvəlcədən
bilirlər.
Məsələn, detektiv romanlarda detektif zəkasıyla,
hadisələri ələ alış formasıyla digər
xarakterlərdən ayrılır. Həmin əsərlər,
həmin an üçün həzz verir.
Carpidiem sevərlər məni yalnış
anlamasınlar.
Bu anlıq həzzlər var ki, baxın bunlar
vaxt itkisidən başqa bir şey deyildir.
Fikrimizcə,
son zamanlar əksəriyyət çağdaş Türkiyə
ədəbiyyatını çökdürən əsas meyarı olaraq
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatına da
nüfüz edən və Azərbaycan oxucusunun da
gözünü cazibəli
oyunları və keçici ehtirası ilə boyayan kütləvi
ədəbiyyat (popyular ədəbiyyat) bir femme fatale ədası
ilə, aslan şəhvəti ilə ədəbiyyatımıza
şığımaqdadır.
Bəs kütləvi (populyar) ədəbiyyat nədir?
Bu barədə
ilk yazımızda məlumat versək də, bir daha qeyd edək
ki, Qərb
kapitalist düşüncə sistemi nəticəsində
yaranan kütləvi mədəniyyət, XIX əsrin
yarısından etibarən Türk ədəbiyyatının
qurğu mətnlərində yerini almışdır. Beləcə
kütləvi ədəbiyyat deyilən bazardostu sektor ortaya
çıxmış, roman başda olmaq üzrə fərqli
janrlarda çox sayda müzakirəni özü ilə bərabərində gətirmişdir.
Kütləvi ədəbiyyat isə, ümumi mənası
ilə geniş oxucu kütlələrinə xitab edən,
oxucuda maraq, həyəcan və kədər kimi
duyğuları oyandırmağı hədəfləyən,
tamamilə sürətli istehlaka istiqamətli, sadə hadisələr
üzərinə qurulu, hadisələrin və şəxslərin
konkret xəttlərlə ortaya qoyulduğu ədəbiyyat məhsullarıdır.
Azərbaycan
ədəbiyyatına diqqət etsək görərik ki,
"Qılınc və Qələm", "Dumanlı Təbriz",
"Əsrin onda biri", "Məhşər" ,
"Ağ qoç, qara qoç", "Sehirbazlar dərəsi",
"Mahmud və Məryəm", "Qardələn",
"Arzulardan sonrakı şəhər" kimi əsərləri
oxyub beyinlərini işlətmək istəməyən
oxucular, "Otaq yoldaşım pinti", "Americano",
"Can parəm", "Zatən boyun da
küçükdü", "Cənnətin ətri",
"Qızıl çağ", "Ona", "Tualet
kağızı", "Eva virusu" kimi əsərləri
oxmağa üstünlük verirlər, yaxud da bəzi detektivləri...
Hələ
Türkiyə ədəbiyyatından süzülüb
mühitimizə soxulan kütləvi atıqları
sadalamıram belə... Çox təəssüf
ki, əksər modern Azərbaycan gəncinin əlində bu
tip kitablar görə bilərik.
Kütləvi
romanın xüsusiyyətləri göz önünə gətirildikdə bu
janr, anlıq təsir oyatmaq, tez unudulmaq, kommersiya
qayğısıyla yazılmaq, nəşr və paylamaq, həqiqətdən
uzaq olmaq və sənət-estetik dəyərlərdən məhrumluq
kimi səbəblər baxımından ciddi ədəbiyyat
olaraq qəbul olunmamışdır.
Türkiyəli
yazar, tədqiqatçı Murat Gülsoy bu barədə qeyd
edir: "Asan ədəbiyyat və ədəbi olmayan ədəbiyyat
mənasında istifadə olunan bu termin oxucular tərəfindən
tez oxunur. Oxucunun
oxumaq anlayışını və dünyaya baxış
bucağını sorğulamır. Və səthidir".
Cəmiyyət tərəfindən tez-tez eşitdiyimiz
"vaxt keçirmək üçün
anlayışına" uyğun formatı tam şəkildə
özündə birləşdirən çağdaş
kütləvi ədəbiyyat qavramı hər təbəqəyə
xitab etsə də, bu mütaliənin sonunda oxucular heç nə
qazanmır. Çağdaş kütləvi ədəbiyyat
nümunələrini kitablaşdırılmış seriallara
bənzədirəm. İnsanın
vaxtını alır. Qarşılığında
insanın təfəkkürünə, düşüncəsinə,
psixiologiyasına əllə
tutulacaq, maddi, mənəvi dəyər qatmır.
Ədəbi roman sənətə xidmət edən və
əbədi, qalıcı söz abidəsidir. Kütləvi
ədəbiyat dediyimiz qavram isə, dünyada populyar roman
başlığı altında təhlil olunur. Populyar yəni məşhur, dəbdə olan ... Və
heç bir dəb uzun müddətli yaşaya bilmir. İnsan sıxılan, darıxan, bezikən
varlıqdır. Getdikcə insanı əsir
edən bu gərəksiz dəb bir çox dünya brendinin
lazımsız dəfilələrində sərgilənən
ağla, məntiqə sığmayan "vacib olan odur ki,
insanlar məndən danışsın, məntiqli ya da
yaxşı olmasa da olar" prinsipini özündə əks
etdirir.
Son
zamanlar çap olunan əsərlərin çoxluğu bizi
sevindirsə də... O əsərlərlə tanış
olduqda bu sevinc əsəb gərginliyi ilə nəticələnir.
Çağdaş
kütləvi ( populyar) ədəbiyyatın məğzini romanlar təşkil
edir. Bu romanlar yüksək məbləğli pullar xərclənərək,
ya da nəşriyyatların maddi bazası sayəsində cəmiyyətə təqdim
olunur. İnsanların gözünə,
psixilolgiyasına xitab edən reklamlarla təqdim olunan kütləvi
ədəbiyyat nümunələri qısa zaman dilimində
çox-satan (best seller) olsa da müvəqqətiliyi və
birdəfəliliyi ilə diqqət çəkir.
Son
zamanlar dünya gündənini silkələyən populyar mədəniyyət,
populyar medya, populyar ədəbiyyat və s. kimi qavramları hələ
də həzm edə bilməyən çağdaş cəmiyyətətimizdə
də atını cövlan etdirməyə başlayıb.
Rowe kimi bəzi
tədqiqatçılar kütləvi (populyar) mədəniyyətə
asudə vaxt təcrübəsi
və mətnləri kimi yanaşırlar. (Rowe, D.
"Popüler Kültürler") Bu
anlayışa əsasən, kütləvi mədəniyyət
həyatımızın bütün aspektlərini əhatə
edən əmtəədir.
Gündəlik həyatı təsvir etmək yerinə həqiqətin
mənfi tərəflərini qurtulmaq və süni xoşbəxtlik
qazanmaq üçün istifadə olunan bir vasitə olan
kütləvi ədəbiyyat "modernist mədəniyyətdən
fərqli olaraq, kütləni aydınlatmağa və alilik
qazandırmaq yerinə, müştərilərə xidmət
etmək, onları başdan çıxarmağa yönəlmişdir". (Bauman, Z."Akışkan
Modern Toplumda Kültür").
Umberto
Eco, kütləvi roman tarixini üç dövrə
ayırır. Birinci dövr 1830-cu illərdən
başlayır. Sənayeni doğuran sənaye
inqilabının təsir etdiyi işçi sinifini mərkəzinə
alır. İkinci dövr olan 19-cu əsrin
son 30 illərində, xalqın içindən çıxan
burjua qəhrəmanlar əzilənlərin intiqamını
alır. Üçüncü dövr isə
20-ci əsrin ilk rübündə meydana çıxır və
artıq səhnəyə üstün zəkalı,
istedadlı varlıqlar ortaya çıxır.
Modernləşmə prosesi ərzində bir çox sənət sahəsində təsirini göstərən kütləvi mədəniyyətin ədəbiyyat qolu, bazar şərtlərini güdərək oxucuların aktual gözləmələrini qarşılayacaq qurğu tərzində əsərlər çıxarmağa meyllidir. Qısa müddətdə əhəmiyyətli inkişaflar əldə edən bu sektor, estetik dəyərə çatmaq məqsədi daşımasa da ədəbiyyat dünyasında bir çox şəkildə yer əldə etmişdir.
Digər tərəfdən populyarlıq və ədəbilik qarşıdurmasının xüsusilə son əlli ildə əhəmiyyət qazanan postmodern ədəbiyyata isə təsir etməyib, ancaq bu səbəbdən bu çərçivədə kifayət qədər tədqiqat da aparılmamışdır.
Ədəbiyyat sosiologiyası baxımından
baxıldığında isə kütləvi ədəbi
növlərin sayının və bu növlərə daxil
olan əsərlərin çapının günbəgün
artması oxucuların zövqlərinin hər keçən
gün zəiflədiyinin sübutudur.
NARGİS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21
aprel.- S.5.