Vaqif Yusifli tənqidi
- ədəbiyyatımızın isti
qanı
Vaqif Yusiflinin yetmiş
illiyi tamam olur. Tale elə gətirib ki, bu
ömrün son iyirmi ilini müşahidə etmək
şansım olub. Həmişə yazılarından
tanıdığım, yaradıcılığı ilə
müasir ədəbiyyatda gedən prosesləri izləməyə
imkan verən Vaqif müəllimlə Ədəbiyyat
İnstitutuna gəldiyim ilk gündən etibarən
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı"
şöbəsinin əməkdaşı olmuşuq. Son dörd ildə isə müdir vəzifəsini
icra edir Vaqif müəllim. Akademik İsa Həbibbəyli
Ədəbiyyat İnstitutuna direktor təyin olunan kimi
gerçəkləşdirdiyi ilk işlərdən biri
"Ədəbi tənqid" şöbəsini açmaq və
Vaqif Yusiflini ora rəhbər təyin etməsi oldu. Bu, bir qanunauyğunluq idi, əlbəttə. Tənqidçi adını ömür kimi
yaşayanlardan biridir Vaqif müəllim, hamımız
üçün ustaddır, müəllimdir, dostdur,
uğurlarımıza sevinən, dəyərləndirən,
diqqətini əsirgəməyən ədəbiyyat
adamıdır. Bu dörd ildə həm də
müdir statusunda tanıya bildik Vaqif müəllimi.
Yazılarından çıxmış adam kimi
yaşadığına, eyni sadəlik və
qayğıkeşlik, eyni anlayış və təvazökarlıq
keyfiyyətləri daşıdığına əmin olduq.
Vaqif müəllimlə məni həm də görkəmli
tənqid tarixçisi Kamal Talıbzadənin adı birləşdirir. Hər ikimiz
onun aspirantı olmuşuq. Mən son aspirantı oldum
Kamal müəllimin, Vaqif Yusifli isə əvvəlincilər
sırasında yer tutur. Onları vahid ədəbi
sferaya gətirən amillər vardı. Söhbət
hər iki alimin arasındakı əxlaq və yaddaş
körpüsünün mövcudluğundan gedir. Mətnlərdə əyaniləşən və əbədiləşən
bütövlüyün şəxsiyyət mənəviyyatında
davamını tapmasından gedir.
Yetmiş
yaşlı Vaqif Yusifli... Bu ömrün əlli ili ədəbiyyata sərf olunan taledir. Bu əlli ildə Vaqif Yusifli özü ilə ədəbiyyat
arasına heç bir boşluq buraxmadı. Gəldiyi zamandan bu günədək sədaqətini
qorudu. İndi bu adi görünə bilər.
Amma 90-cı illərin gərgin və dramatik, hər
açılan səhəri qanla qızaran
reallığında sözdən, yazıdan, ədəbiyyatdan
perik düşməməyin özündə sonsuz bir fədailik
çaları vardı. Vaqif Yusifli o
dövrü xarakterizə edən başlıca tənqidçi
imzalardandır. Baxmayaraq ki, buna qədər
onun 70-80-ci illər tənqidinin inkişafında, həmin
dövr ədəbi nəslinin
yaradıcılığının nəzəri-estetik səciyyəsinin
təsvirində məxsusi payı var.
Vaqif Yusifli sovet ideolojisinin hələ işlək
olduğu bir dönəmdə ədəbiyyata gəlsə də,
bu illərdə ədəbiyyat haqqında aparılan söhbətlər
elmi-nəzəri mülahizələrin
aydınlığı, qətiliyilə seçilir,
professional müdaxilələrin, müstəqil
düşüncə axtarışlarının nəticəsi
kimi meydana çıxırdı. Yaradıcı şəxslər
diskussiyalar zamanı çəkinmədən ədəbiyyat,
sənət haqqında qənaətlərini
bölüşür, analitik təhlillər əsasında
polemikalar yaratmağa səy edirdilər. Vaqif
Yusiflinin həmin dövrdə meydana çıxan nəsrlə
bağlı "Nəsr, konfliktlər, xarakterlər" tədqiqatı,
eləcə də cari prosesə həsr olunan müxtəlif məqalələri
ədəbiyyata qatqısız-boyasız, yeni yanaşma tərzinin
ehtivası baxımındna seçilirdi. Bəlkə elə
buna görə Vaqif Yusifli daxil olmaqla bir qism tənqidçilər
90-cı illəri əlahiddə bir dövr kimi səciyyələndirərkən
başlanğıc, zəmin kimi bu illəri göstərir,
90-cı illərin yeniləşmə ideologiyasını həm
ictimai fikir müdaxiləsi, ideya nöqteyi-nəzərindən, həm də özünün bədii
nöqteyi-nəzərindən 60-70-ci illər mərhələsinin
davamı kimi qiymətləndirirdilər.
90-cı illər isə başqa bir dövr idi, yalnız
keçid deyil, həm də sınaq məqamı idi.
Vaqif müəllim ədəbi tənqidin
tənəzzülə doğru getdiyi, tənqidçilərin
cari ədəbiyyatın problemləri ilə ciddi
maraqlanmadığı, ədəbi tənqid məkanının
büsbütün boşalmağa başladığı və
hərənin bir istiqamatə yan aldığı 90-cı illərdə
də əvvəlki şövq və ehtirasla
yaradıcılıq problemlərinin həllinə girişdi,
kənara çəkilərək müşahidəçi
qismində qərar tutmadı. Həmin dönəmin ədəbi
mənzərəsini aydın işıqlandıran məqaləni
də elə o zaman Vaqif müəllimin özü yazdı:
"Karvanbaşı, yolun hayanadır?"
başlığı altında... Öz həmkarlarına səsləndi,
tənqidin problemlərini dilə gətirdi, həm də yetərincə
cəsarətlə: "… yenidənqurma və aşkarlıq
həyatımızın bütün sahələrinə təsir
və nüfuz göstərsə də, ədəbi tənqid
hələ özünü bu iqlimə kökləməmişdir.
Ölkədəki, respublikadakı tənqid havası bircə
ədəbi tənqdin özünə gəlib
çatmır", - deyə... Amma bir məqama
diqqət eləmişəm. Vaqif Yusifli
meydanda boşluğun meydan suladığı dönəmdə
belə "bizdə ədəbi tənqid yoxdur" qənaətini
heç zaman səsləndirməyib. Bu yəqinlik
onda, bir tərəfdən müasir ədəbiyyatı,
yazılan hər mətni izləyib oxumaq qənaətindən
doğubsa, digər tərəfdən dəyər vermək,
görməzdən gələ bilməmək
bacarığından hasilə gəlib.
Ədəbi
prosesin qayğı və problemləri ilə müntəzəm
və ardıcıl şəkildə məşğul olan
Vaqif Yusiflinin bu illər ərzində çap olunan "Tənqid
yarpaqları" (1998), "Karvanbaşı, yolun
hayanadır" (1998), "Yollar hayana aparır" (1999),
"Tənqid və bədii söz" (2002), "Tənqid də
yaradıcılıqdır" (2003), "Poeziyanın yolları
və illəri (1960-2000-ci illər)", "Poeziya və
zaman" kimi kitablarında, habelə dövri mətbuatda
işıq üzü görən yazılarında
çağdaş dövrün bədii mənzərəsi
bütün rəngləri və boyaları, ziddiyyət və
mürəkkəbliyi ilə görünə bilir. Bu yazılarda 90-cı illərin ədəbi prosesi
bütün əlvanlığı ilə
canlandırılır, dövrün bədii təsərrüfatı
ideya-məzmun, poetika-sənətkarlıq kontekstində təhlilə
çəkilir. Həm də ədəbiyyatımızın
qanunauyğunluqlarına, onun müxtəlif dövrlərdəki
axtarış və təmayüllərinə bələdliklə.
Vaqif Yusiflidə gənclərin
yaradıcılığına həmişə nəhayətsiz
bir maraq olub. Bütün yeni çap olunan kitabları əldə
edib oxumağa, hələ könlünə yatanı
başqalarına da oxutdurmağa maraqlıdır. Sanki kimisə, nəyisə nəzərdən
qaçırar deyə, cari proseslə bağlı
axtarışlarında tələsdiyini də sezmişəm.
Oxuduğu kitablara operativliyi, mətn duyumu olan gənclərə
münasibətdə həssas davranması, onlara yolun
başlanğıcında mənəvi dayaq olma mövqeyi illərdir
göz önündədir. Doğrudur, həyəcanla
dolu ilk addımlarda Vaqif müəllimin bir kəlməsi ilə
xoşbəxt olub, "böyüyəndən" sonra onu bəyənməyən,
fikirlərini köhnə hesab edən müəlliflər də
az olmur. Vaqif müəllim isə
tutduğu yolda "əbədi səfərdədir". Çünki
yaxşını, istedad qığılcımını
hamıdan öncə görmək mənəvi bir
işıq kimi Vaqif Yusiflinin şəxsiyyətini təyin edən
əsas özəllikdir. Ədəbiyyata,
sənətə də məhz fərdi mənəvi yüksəkliyin
orbitindən nəzər yetirir Vaqif Yusifli. Buna görə onun bütün kitablarında gənclərlə
bağlı məqalələr, oçerk və problem
yazılar üstünlük təşkil edir. Dövrün estetik iqlimini, ədəbiyyatda
mövcud olan müxtəlif tendensiya və təmayüllərini
öyrənmək baxımından V.Yusiflinin məqalələri
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Diqqət
edirəm, onun "Qanadlandıq uçmağa", "Yollar
hara aparır", "Yeddi
duyğu", "Gənc şairlər, sözüm sizədir",
"Səkkiz kitiab, yeddi söz", "Şeirimizin bu
günü - bu günümüzün şeiri",
"Yetkinlik və yetkinliyə doğru", "Söhbət
ədəbi gənclikdən gedir" və s. kimi
yazıları əsasən yeni fəaliyyətə
başlayan yazarların yaradıcılığına ayna
tutmaq, gənc nəslin sənətkarlıq məziyyətləri
haqda müəyyən təsəvvür yaratmaqla
yanaşı, bütövlükdə çağın ədəbiyyatını
qüvvətli və kəsir cəhətləri ilə birlikdə
görükdürməyə müvəffəq olur. Hətta ən
çətin və qarışıq dönəmlərdə belə Vaqif Yusifli gənc nəslin
axtarışlarına həssaslığına diqqəti
azaltmır, dövrün ədəbiyyatını duymaq, onda
ehtiva olunan yaradıcı xarakterləri, fəal və intensiv
axtarışlar əzmini, eksperiment səciyyəsi
daşıyan mətnlərin yeniliklərini dərk etmək
kimi məsuliyyət daşıyan vəzifəni öhdəsinə
alır.
Vaqif müəllimin tənqidçi şəxsiyyətini
ifadə edən başqa xarakterik özəllik milli-mənəvi
dəyərlərə bağlılığındadır. Uzaq tarix deyil, 90-cı illərdə
"yeni şeir" manifestasiyaları ilə
çıxış edən şairlər klassik bədii təcrübəni,
xalq danışıq üslubunu və təhkiyəni
günün tələblərinə cavab verməməsi səbəbi
ilə bədii dövriyyədən çıxdaş eləmək
tələbi irəli sürür, folklor, ağız ədəbiyyatına
müraciətlər "tərəkəmə ədəbiyyatı"
deyə ələ salınır, onlar dünya ədəbiyyatına
çıxış üçün yararsız elan edilir,
"dünya olimpində bayrağımızı
dalğalandırmaq" işində maneə kimi dərk
olunurdu. Tənqidçi Vaqif Yusifli bu cür meyilləri nəzərdə
tutaraq yazırdı: "Dünya ədəbiyyatı olimpində
öz bayrağımızı dalğalandırmaq"
iddiasını təbii qəbul etmək olar. Ancaq
bunun üçün mütləq "XIX əsr tərəkəmə
folkloru üslubunu" rədd etməliyik? Bilirik ki, ənənə geniş
anlayışdır, ədəbiyyat tarixinin hər bir mərhələsində
öz başlıca xüsusiyyətlərini qoruyub
saxlamağa çalışan mənəvi sərvət
göstəricisidir. Azərbaycan
poeziyasında onun mənsub olduğu xalqın tarixi, mənəviyyatı,
həyat və məişəti, dünyaya baxışı əks
olunmuşdur".
Xatırlayıram
ki, müstəqilliyin
ilk illərinin qızğın ədəbi davalarında,
coşan ehtiraslarda ən çox hücuma məruz qalan tənqidçi
idi Vaqif Yusifli. Qələmini bir tərəfdən ədəbi
tənqidin yaşarılığı naminə işlətməyə,
prosesdəki tendensiyaların
nəzəri və xronoloji hüdudlarını əhatə
etməyə, digər tərəfdən isə ədəbiyyatı
zamanın nihilist dalğasından zədəsiz
çıxarmağa yönəltmişdi. Tənqidçi
kimi özünün estetik mövqeyini bu meyara münasibətdə
müəyyənləşdirmişdi. Onun
"Ədəbi məktublar" adı ilə
yazdığı silsilələrdə həmin illərin və
proseslərin canlı və dinamik obrazı əyaniləşir.
Vaqif müəllimin ən çox sevdiyi, qəzəllərini
tez-tez, böyük heyranlıqla səsləndirdiyi şair Məhəmməd
Füzulidir. Onun "Bütün türk şairlərinin
babası" adlanan silsilə məqalələri bu sevgini yetərincə
görüb duymağa material verir. Bu yaxınlarda
şöbəmizin ümumi işi olaraq ərsəyə gətirilən
"Kamal Talıbzadə" kitabını elmi redaktor olaraq nəzərdən
keçirərkən, seçilən rakurs məni
düşündürdü: Vaqif müəllim Füzuli irsini
cari mənəvi məkana çevirmə prosesini həssas bir
duyumla gerçəkləşdirməyə
çalışır, milli-mədəni idrak məqamında
Füzuli sözünün, Füzuli nisgilinin önündə
düşünürdü... O, Mir Cəlalın
"Füzuli sənətkarlığı", Mirzağa
Quluzadənin "Füzulinin lirikası" və Sabir Əliyevin "Füzuli ədəbi
estetikası" kitablarındakı poetika məsələlərini
dərin bələdlik və geniş tədqiqat tələb
edən konstruktiv məqalə ilə elmi yanaşmanın
predmetinə çevirə bilmişdir. Bu məqalələr
həvəskar yanaşma deyil, alim, ədəbiyatşünas
duyumunun ərsəyə gətirdikləridir. Füzuli yaradıcılığının
saçdığı işıqdan sabaha və gələcəyə,
diriliyə və ahəngə yol aramaq meyli, onda kodlaşan ədəbi
və mənəvi dəyərlərin vüsət və
miqyasını görə bilmək bacarığıdır.
Ümumiyyətlə, klassik ədəbiyyata olan
sevgi Vaqif Yusiflinin tənqidçilik stixiyası
üçün daxili vəhdət halındadır. Onun "Sındır qəfəsi" kitabında
klassik ədəbi-fəlsəfi irsə maraq və məhəbbətlə
aşılanmış yanaşma hakimdir. Bu
fikirlərimizə dolğun bir əlavəni Vaqif müəllimin
yaxınlarda işıq üzü görəcək "Azərbaycan
qəzəli" kitabı edəcək. İsa
Həbibbəylinin ön sözü ilə çap olunacaq bu
kitab yalnız klassik irsin kompozisiya və forma
parlaqlığını deyil, həm də ona münasibətdə
Vaqif Yusiflinin estetik ölçülərlə dərinləşən
məzmun və vüsətini də konseptual olaraq meydana
qoyacaq.
İllər öncə Vaqif Yusifli haqqında
yazdığım məqaləni "Tənqidin inamlı səsi"
adlandırmışdım. Bu qənaətimdə
indi də qalıram. O, tənqidin inamlı səsidir.
Yaş senzindən, meydana qoyulan mətn müəlliflərinin
kimliyindən asılı olmayaraq, azacıq işıq
gördüyü hər məqama inamla yanaşan qələm
sahibidir Vaqif Yusifli!
Vaqif Yusifli tənqidi ədəbiyyatımızın isti
qanıdır.
Onun qələmində ədəbiyyat heç
vaxt donuq, ağır və ləngərli cərəyan edən
prosesə çevrilmir, daim dövriyyədə, hərəkət
və inkişafda olan məcrada yaşanır, dərk olunur. Bu qələmin hələ
uzun illər ədəbiyyatımıza xidmət edəcəyinə
inanıram. Yetişəcək bir neçə nəslə
yolun başlanğıcında ilk xeyir-duanı Vaqif Yusiflinin
verəcəyinə də...
"Həmişə
səfərdə", Vaqif müəllim!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21 aprel.- S.9.