Nəzəriyyənin ədəbi mətnə
nəzarəti
Son
zamanlar sosial şəbəkələrdə modern və
postmodern-eksperimental şeirin sərhədlərinin tez-tez
"pozulduğu" müşahidə olunur. Bu fonda genetik və
poetik yaddaşdan süzülüb gələn ənənəvi
şeirə qarşı çıxanlar modernist modunda
görünməyə çalışsalar da, əslində,
modern və postmodern şeirin konsepsiyasından bixəbər
olduqlarını ortaya qoydular. İstedadlı nəsil gəlir,
amma əksəriyyətinin poeziya haqqında nəzəri
bilikləri sıfrın altındadır. Zaman keçdikcə
bu gənclərin poetik təfəkküründə
hansısa bir gəlişmə müşahidə olunmur.
Ötən
əsrin 30-40-cı illərində Orxan Vəli "Qərib" ədəbi hərəkatını
yaratmaqla bir qrup gənci bu poetik manifestin ətrafında
topladı və türk şeirinə yeni nəfəs gətirdi.
Türk şeirinin "mavi gözlü dev"i Nazim Hikmət
isə Mayakovski xətti ilə klassik türk divan şeirindən
qopdu və türk poeziyasında həm də yeni dil hadisəsi
yaratdı. Bu missiyanı Azərbaycanda Rəsul Rza həyata
keçirdi və bir müddət sonra onun da
ardıcılları yetişdi: Əli Kərim, Fikrət Qoca,
İsa İsmayılzadə, Ələkbər Salahzadə,
Camal Yusifzadə və b. Altmışıncı illərdə
ənənəçi şairlər bu gəncləri
"top-tüfənglə" qarşıladılar,
onları haqsız hücumlardan qoruyan yenə də Rəsul
Rza oldu; novator şair
"Qayğı özü və qayğı
sözü" adlı yazı ilə gənclərin
müdafiəsinə qalxdı. Yuxarıda adlarını
sadaladığım novator şairlər poetik fikrin
üfüqlərini təkcə istedadın gücüylə
genişləndirə bilməzdilər, davamlı mütaliə,
nəzəri biliklər onları poetexnik novatorluğa gətirib
çıxartdı. Bizim gənclik dünya poetik
düşüncəsinin qarşısına əliyalın
çıxır, dünyada gedən ədəbi prosesləri
izləmədən, təkcə yeni deyim tərzi, bir-iki
uğurlu metafora, təşbehlə işlərini bitmiş
hesab edirlər. Linqvistik semiotikada mənanın çoxlu
növləri mövcud olduğu kimi zaman keçdikcə
şeirin də saysız növləri yaranır. Necə ki,
ötən əsrin əvvəllərində Qərbi Avropa ədəbiyyatında
kubizm, dadaizm, futurizm, sürrealizm və s. kimi avanqard cərəyanlar
yarandı. Bu cərəyanlar öz manifestini yaratmaqla eyni
düşüncənin daşıyıcısı olan
şairləri ətrafına topladı. Bu proses özünün
dahilərini yetişdirdi. Avropa rasionalizminə qarşı
ortaya çıxan modernizmin dünya poeziyasına bəxş
etdiyi nəhəng şairlərdən elə təkcə
Tomas Eliotun adını çəkmək kifayətdir.
T.Eliotun adını çəkmişkən, onun "Ənənə
və fərdi istedad" adlı bir essesi var, poeziya
haqqında düzgün təsəvvürün
formalaşması üçün şeir yazan hər bir gənc
bu esseni mütləq oxumalıdır. Bu esse şairliyə
iddialı olanlar üçün ən yaxşı dərslikdir.
Poeziyada texnarlığın sirlərinə yiyələnmək
üçün də bu esse son dərəcə
faydalıdır. T.Eliot görün nə deyir: "Poeziya - müxtəlif
emosiyaların axını və fərdi "mən"in
ifadəsi deyildir, əksinə, ondan baş götürüb
qaçmaqdır. Ancaq şübhəsiz ki, yalnız bu keyfiyyətin
olduğu adamlar bilirlər ki, poeziyada onlardan qaçmaq nə
deməkdir". Fərdi "mən"dən qaçmaq
üçün isə nəzəri biliklərə yiyələnməli,
poetik fəndlər işlətməlisən, eksperimentlərdən
çəkinməməlisən. İkimininci illərin əvvəllərində
poeziyaya gələn gənclərin əksəriyyəti
eksperimental şeirlərlə diqqət çəkməyə
çalışırdı və həmin şairlərin bəziləri
bir müddət sonra irfan şeirləri yazmağa
başladı. Bu, əlbəttə, özlüyündə
pis hal deyil, yaradıcı proses bütün mərhələləri
adlayıb öz doğma janrını tapana qədər
müəllifini müxtəlif izmlərdə gəzişmələr
etməyə sövq edir. İkiminincilərdən sonrakı nəsil
içərisində diqqət çəkən imzalar
(söhbət şairlərdən gedir) nədənsə
çox azdır. Aqşin Evrən, Günel
Şamilqızı, Oğuz Ayvaz, Seymur Su, Orxan Bahadursoy,
Elşən Mehdi, Rəşad Nağı Mustafa mütəmadi
izlədiyim imzalardır. Bu gənclər müasir insanın
düşüncəsini poetik formada ifadə etməyi
bacarırlar, sözün əyninə məzmunu ustalıqla
biçirlər, şeirin yeni koordinatlarına artıq bələddirlər.
Gənc
yazarların əksəriyyətində iki qüsurlu cəhət
var: bəziləri klassik ədəbiyyatı oxumadan Qərbə
həddən artıq aludə olurlar, digərləri isə
klassik ədəbiyyata qapanıb dünya ədəbiyyatına
arxa çevirirlər. Bunların hər ikisi yanlış
yoldur. Əlbəttə, bu fikir yuxarıda adlarını
çəkdiyim gənclərə şamil edilə bilməz,
sosial şəbəkələrdə tez-tez rast gəldiyim
özündənmüştəbeh, öyrənmək istəməyən,
şeirə dəxli olmayan cızmaqaralarını gülməli
şəkildə müdafiə etməyə
çalışan çoxluq bu gileydən öz
payını götürə bilər. Sosial şəbəkə
nəhəng bir xaosa çevrilib və bu xaotik məkanda
diletant yanaşmalar baş alıb gedir. Mən də onlara xitabən belə
bir status yazdım: Kitab oxuyun! Onda daxili dünyanızın nə
qədər zənginləşdiyini görəcəksiniz.
Çox bildikcə az danışmağı öyrənəcəksiniz,
daha az inkar edəcəksiniz, ittiham etməkdən, hökm verməkdən
çəkinəcəksiniz, anlayacaqsınız ki, siz hələ
heç nə bilmirsiniz!
Əslində,
bu yazı da elə həmin statusun davamı sayıla bilər.
Fikrimi daha əsaslandırılmış şəkildə
çatdırmağa ehtiyac hiss etdim. Biz nəzəriyyədən
çox bəhs etdik. Sual oluna bilər ki, ədəbi mətn
mütləqmi hansısa nəzəriyyədən
asılı olmalıdır? Praqmatik ədəbiyyatşünaslıq
bunu qəti şəkildə rədd edir və belə hesab
edir ki, mətn nəzəriyyənin nəzarəti altında
olmamalıdır. Biopoetika məktəbinin nəzəriyyəçilərindən
olan Cozef Kerrol "Nəzəriyyə, antinəzəriyyə
və empirik ədəbiyyatşünaslıq"
yazısında bu mövzuya geniş toxunub. Hansısa əsər
yazılanda müəllif qarşısına məqsəd
qoymur ki, bu mətn hansısa izmi ifadə edəcək. Müəllif
sadəcə, zamanın ruhunu o mətndə əks etdirir, o
başqa məsələdir ki, bizim dövr daha çox
postmodern situasiyalarla zəngindir. Şairin baxış
bucağı bu situasiyanı fərqli görə bilər,
amma istənilən halda yeni söz demək üçün nəzəri
biliklərə yiyələnmək vacibdir.
Rus
şair və esseisti Mixail Ayzenberq müsahibələrindən
birində deyir ki, dünya sürətlə dəyişir.
İndi biz 4-5 il əvvəlki dünyada yaşamırıq.
Minilliyin əvvəlində də dünya bu cür
güclü və kəskin dəyişikliyə məruz
qaldı. Bu gün isə insanla dünyanın münasibəti
dəyişilib, poeziya da bu tələblərə müvafiq
olaraq özünə yeni əsaslar axtarır. Şeirin yolu
düzxətli deyil, sıçrayışlıdır,
yenilik isə partlayışla gəlir. Bu
sıçrayışlar isə daxili təlatümlərdən
doğur. Yıpranmış, şablon ifadələrdən
imtina etmək üçün zamanın ruhunu hiss etmək gərəkir.
İnsanların libası zamana uyğun dəyişdiyi kimi
şeirin də modu yeni söz tələb edir.
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21
aprel.- S.13.