Pazırık xalısı - türkün
yuxu yaddaşı
Məmmədhüseyn Hüseynovun
"Pazırık xalısı-rəmzlər
dünyası" kitabı barədə düşüncələr
Xalçaçılıq
sənəti dünyanın bir çox xalqlarında müxtəlif
formalarda mövcud olub, lakin etiraf etməliyik ki, heç bir
xalq xalı-xalçalara bizim əcdadlarımız qədər
bağlanmayıb.
Xəzərdən
Altaylara qədər olan böyük ərazilərdə
yaşayan qədim türk xalqlarında minillər ərzində
xalı-xalçalar sadəcə bir bəzək əşyası
olmayıb. Bəli, şəhər mühitində xalça
yalnız bu funksiyanı daşıyır - daş-divarları
bəzəmək, döşəməni rütubətdən
qorumaq və sair və ilaxır. İndi isə gəlin
köçəri, yarımköçəri həyat tərzi
keçirən əcdadlarımızın evqurma sənətini
göz önünə gətirək. Budur, nazik taxtalardan,
çubuqlardan və başqa materiallardan böyük
alaçıqların karkası qurulur, üstündən
heyvan dəriləri çəkilir. İçəridən-içə…
əlbəttə ki, xalı-xalçalar…
Alaçığın həm divarları, həm də
döşəməsi, əlbəttə ki, məhz
xalı-xalçalardan ibarət olurdu.
Və
xalça toxuyan hər bir qadın bilirdi ki, o, bu saat öz əliylə
öz evini düzəldir; bu evin divarlarını
hazırlayır və bu evin möhkəmliyi, soyuğa,
şaxtaya, yağışa, qara davamlılığı; eyni
zamanda, şər qüvvələr - kabuslar, ruhlar
qarşısında məhv olub-olmaması bu saat onun əlindədir,
onun barmaqlarından asılıdır; Bəli, əgər təbii
şərait qarşısında alaçığın-evin
aciz qalmaması onun toxunuş texnikası,
sıxlığı, istifadə olunan materiallarla bağlı
idisə, evin-ocağın başına şər qüvvələrin
- ruhların, kabusların toplanmasının
qarşısının alınması xalı-xalçada əks
olunan mistik-sakral simvollardan, rəmzlərdən asılı
idi… Bu xalı-xalçalar yüzilliklər boyu türk ailələrini
məhz bu cür öz ağuşunda saxlayıb - həm təbiətin
şıltaqlığından, həm də şər
qüvvələrin təsirindən qoruyub. Bizim əcdadlarımız
gözlərini açandan nənələrinin,
analarının toxuduğu bu xalçaların içində
yaşayıb, böyüyüb, boya-başa çatıb… Bu
xalçalar onların yaddaşlarına, şüurlarına
həkk olunub, burda əks olunan simvollar onların
ruhlarının mühafizəçisinə çevrilib… və
məhz bu mistik-sakral naxışlar, simvollar, rəmzi işarələr
dünyasında böyüyüb başa çatan əcdadlarımız
az qala bütün dünyaya meydan oxuyublar...
Bəlkə
də buna görədir ki, Şərq xalqları içində
tarixən məhz türk xalqları qadına xüsusi
hörməti ilə seçilib. Türk ailələrində
xatunların tam fərqli bir yeri olub, türk saraylarında xatunların
sözü keçərli olub… Çünki məhz türk
qadınları ailənin, evin içini yaradanlar olublar - evi
xanımlar yaradıb, kişilər qoruyub…
Yarım əsr
əvvəl Altay dağlarında tapılan və
dünyanın ən qədim xalçaçılıq
nümunəsi hesab edilən Pazırık xalısı da
türkün ən qədim daxili fəlsəfəsini əks
elətdirən sənət əsərlərindən biri və
hətta birincisidir…
Bir il əvvəl
tanınmış xalçaçı-rəssam, tədqiqatçı-alim
Məmmədhüseyn Hüseynovun hazırladığı və
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən
yüksək keyfiyyətlə nəşr edilən "Pazırık
xalısı-rəmzlər dünyası" adlı
albom-kitabı da dediklərimizi faktlarla təsdiq edən əvəzsiz
araşdırmadır. 360 səhifədən ibarət olan və
çoxlu sayda fotolar, rəsmlər, illüstrasiyalarla zəngin
olan kitabda bir çox dünya alimlərinin bu xalçanın
mənşəyi, vətəni ilə bağlı fikirləri
yer alsa da, son nəticədə dəyərli alimimiz bir
çox elmi-tarixi faktları önə çəkərək
bu xalının məhz qədim Türk xalqlarının məhsulu
olduğunu sübut edir. Bunun üçünsə, kitabda təkcə
xalının tapıldığı coğrafi areal yox,
bütün yaxın Şərqin minillik tarixi analiz edilir,
onlarla tarixi mənbənin verdiyi məlumatlar sistemləşdirilir,
ictimai-siyasi hadisələr araşdırılır və
sübut edilir ki, bu xalı heç cür avropalı alimlərin
dediyi kimi, Əhəməni mədəniyyətinin təzahürü
ola bilməz və onu İran-Əhəməni
sivilizasiyasının sənət nümunəsi kimi təqdim
etmək yanlışdır…
Əlbəttə,
Məmmədhüseyn Hüseynovun hazırladığı
kitab çox geniş və ətraflıdır. Hətta mənim
özümün də bu kitabı tam və təfərrüatıyla
mütaliə etməyim iki aya qədər vaxt apardı.
Çünki bu sadəcə vərəqlənilib kənara
qoyulası kitab deyil…
Kitabda məşhur
xalının mənşəyi, toxunuş texnikası, rəng
və kompozisiya həlli, üzərindəki simvolik-rəmzi
obrazların şərhi ayrı-ayrı fəsillər şəklində
təqdim edilib və əyani fotolarla müşayiət olunub.
Və hər bir detal, hər bir tapıntı, hər bir fikir
insanı pauza verməyə, simvollara diqqət kəsilməyə,
öz altşüurunu qurdalamağa, lap dərində
qalmış, hətta bəlkə unudulmuş
informasiyaları təzədən diriltməyə,
xatırlamağa xidmət edir… Bu isə vaxt aparan və hətta
insanın özünü də özünə unutduran bir
prosesdir…
Axı fəlsəfi
anlamda, "xatırlama" prosesinin izahı hələ
Platondan başlamış, müasir dövrümüzdə
analitik psixologiyanın banisi olan Karl Qustav Yunq kimi alimlərin
sanballı elmi əsərlərində də çox
geniş, dərin və bəzən də ağrılı
bir proses kimi təsvir olunmuşdur. Əgər Platonun nəzərincə,
insan bu dünyaya gələrkən bütün səmavi
bilikləri unutduğuna görə, onun bilgi əldə etmək
prosesi, sadəcə, həmin unudulmuş bilikləri
"xatırlama" kimi təqdim olunurdusa, Karl Qustav Yunq bu prosesi
bir qədər fərqli izah edirdi - hər bir toplum öz
minillik əcdadlarının yaşadıqlarını öz
kollektiv altşüurunun dərin qatlarında saxlayır. Və
hər bir fərd öz altşüuruna düşüb bu
laylardan müəyyən informasiyaları çıxara bilər.
Lakin çətinlik ondadır ki, bu informasiyalar
kodlaşdırılmış simvollar, rəmzlər şəklindədir.
Məhz buna görə də Yunq kollektiv altşüurun
araşdırılmasında qədim sənət əsərlərinin
və yuxuların rolunu ön plana çəkirdi.
Pazırık
xalısı da bizimçün öz kollektiv
altşüurumuzun araşdırılıb öyrənilməsi
baxımından çox zəngin informasiya mənbəyidir.
Sadəcə, bu mənbə açıq informasiya
ötürmür, rəmzlər və işarələr
verir. Eynən yuxularda olduğu kimi…
Məmmədhüseyn
Hüseynov da Pazırık xalısını məhz
bütün bu aspektləri əhatə edərək izah etməyə, açmağa
çalışır. Və xalçadakı rəmzi
obrazların, simvolların, işarələrin izahları bizi
tarixin çox uzaq dövrlərinə aparmaqla bərabər,
həm də öz xalqımızın kollektiv
altşüurunun dərinliklərinə endirir… Bəzi məqamlarda
insan özünü həqiqətən də yuxuların
qoynunda hiss edir. Bəli, xeyirxah ruhlarla, qara kabuslarla, qəribə
mələklərlə, müxtəlif sakral ayinlər icra edən
şamanlarla, kişnərtisiylə göyləri silkələyən
qanadlı atlarla, qoç buynuzlu dəbilqə taxmış
süvarilərlə, əfsanəvi quşlarla, qəribə
mistik ağaclarla, sirli-əsrarəngiz
marallarla, qorxunc əjdahalarla və sair obrazlarla, simvollarla zəngin
olan sonu görünməyən yuxular… Sanki Mircavadın, Rasim Babayevin
qara-qırmızı tablolarının içinə
düşürsən...
Kitabı
oxuduqca müəllif sanki bizə rəmzlərlə, işarələrlə
dolu olan bu yuxuda bələdçilik edir, bilmədiklərimizi
öyrətməyə, dərk etmədiklərimizi
anlatmağa çalışır… Müəyyən vaxtdan
sonra insanda belə bir hiss yaranır ki, əslində bizim səyahətə
çıxdığımız məkan Pazırık
xalısı dünyası deyil, bizim öz daxili aləmimizdir,
öz xalqımızın kollektiv altşüurudur.
Çünki rəmzlərlə, işarələrlə dolu
bu xalı sadəcə bir toxuculuq məmulatı deyil, əslində
həm də bizim həqiqi mənada özümüzük -
uzaq əcdadlarımızın ruhudu, canıdı,
inanclarıdı, sevinc və kədəridi, ümumən,
bizim qədim tariximizə açılan qapıdır. Hər
bir obrazın izahı avtomatik olaraq onlarla tarixi hadisəni
göz önündə canlandırır; hər rəmzin
açması onlarla başqa rəmzlərin izahına
söykənir; hər obrazın şərhi onlarla
tarixi-etnoqrafik faktı göz önünə çəkir. Və
mövzu sanki bir xalının çərçivələrini
aşaraq bizə türk dünyasının, və ümumiyyətlə,
Şərqin bütün uzaq keçmişinin mifik-tarixi
aynasına çevrilir…
Burda bir
incə məqamı da mütləq qeyd etmək
lazımdır. Pazırık xalısı təxminən e.ə.
V əsrdə toxunub və təbii ki, özündə həmin
dövrdən əvvəlki dini-mifik görüşləri əks
elətdirir. Lakin elə görünməsin ki, bu xalıdan
alınan rəmzi-simvolik informasiyalar sadəcə 2500 il əvvəlin
tarix və təfəkkürünü öyrənməyə
xidmət edə bilər, daha başqa praktik əhəmiyyəti yoxdur.
Əlbəttə
ki, elə deyil. Zənnimcə, Pazırık
xalısının mifik-simvolik dünyasının analizi ona
görə aktualdır ki, bizə daha çox gəlib
çatan son minilliyin sənət nümunlərimizin - xalçalar, miniatür rəsmlər,
xəttatlıq və nəqqaşlıq nümunələri,
memarlıq ornamentləri və sair bu kimi əsərlərin də
mahiyyətini dərk eləməyə açar rolunu
oynayır. Axı bütün dünya sənətşünasları,
tarixçiləri təsdiq edir ki, son minillikdə yaxın
Şərq xalqları müsəlmanlaşandan sonra,
onların əski mədəniyyəti ilə islam təfəkkürünün
vəhdətində yeni sənət istiqamətləri,
üslubları meydana çıxmış oldu.
Məhz
bu baxımdan deyə bilərik ki, son minilliyin məşhur sənət
əsərlərimizin - tutalım, elə xalqımızın
klassik mədəniyyətinin qızıl dövrünü təşkil
edən Səfəvi mədəniyyəti incilərinin -
xalçaların, miniatürlərin, xəttatlıq nümunələrinin,
memarlıq ornamentlərinin rəmzi işarələrini
açmaqçün, sadəcə, İslam təfəkkürünü,
Səfəvi-qızılbaş fəlsəfəsini öyrənmək
kifayət eləmir, bunun üçün türk
xalqlarının qədim sənət dünyasına baş
vurmaq lazımdır. Həmin qədim sənət
dünyasının bu günə gəlib çatan ən əhəmiyyətli
yadigarı isə məhz Pazırık xalısıdır ki,
Məmmədhüseyn Hüseynov bu nadir incini
bacardığı qədər hərtərəfli analiz edib,
gizli sirlərini açmaqla, bizə həm də yaxın
keçmişimizin sənət dünyasını daha
yaxşı tanımağa yardımçı olur.
Bəli,
görülən iş həqiqətən də böyük
və monumentaldır. Və təbii ki, uzun illərin
ağır zəhmətinin, gərgin
araşdırmalarının məhsuludur.
Əlbəttə,
bu cür sirli sənət dünyasıyla bağlı
aparılan istənilən araşdırma elə
yaranışdan yarımçıqlığa
düçardır. Çünki heç kim deyə bilməz
ki, mən hansısa sənət əsərini, yaxud sənət
üslubunu tam araşdırdım, bütün sirlərinin
üstünü açdım, daha bu mövzuda deyiləsi
söz qalmadı. Əlbəttə ki, belə deyil.
Pazırık xalısı haqqında bundan əvvəl də
çox əsərlər, araşdırmalar ortaya qoyulub. (Hətta
bədnam qonşularımız da, bu mövzunu diqqətdən
kənarda qoymayıb, araşdırmalar aparıb, əsərlər
yazıblar. Düzdü, bu araşdırmaların məzmunundan
xəbərim yoxdur, lakin qonşularımızın xisləti
hamımıza məlum olduğu üçün, təxmin edə
bilərəm ki, Pazırık xalısını da Altaylarda
yaşayan qədim erməni ustalarının toxuduğu nəticəsinə
gəlib çıxacaqlar.)
Və yəqin
ki, bundan sonra da bu mövzuda əsərlər yazılacaq.
Lakin şəxsən mənimçün bu monoqrafiya həm də
bir başlanğıcdır. Bir konkret sənət əsərinin
tam, hərtərəfli analizi üzərində qurulan bu
cür əsərlər bizdə ədəbiyyat, musiqi sahəsində
olsa da, təsviri sənətimizdə, tədbiqi sənətimizdə
rastıma çıxmayıb. Avropada, Rusiyada məşhur
tablolara onlarla elmi kitab, monoqrafiya həsr olunsa da, biz ümumi
analizlə kifayətlənmişik. Bəlkə də həvəsimiz
olmayıb, bəlkə də elə
düşünmüşük ki, bizim sənət nümunələri
o qədər dərin və məzmunlu deyil ki, böyük
bir əsərin mövzusu ola bilsin.
Amma mən belə düşünürəm ki, səbəb başqadır. Kənarda gördüyümüz sənət əsərlərinə o qədər aludə olmuşuq ki, öz əcdadlarımızın yaratdıqları diqqətimizdən kənarda qalıb, o qədər də əhəmiyyət verməmişik. Niyə? Çünki özümüzü tanımamışıq. Və ya tanımaq istəməmişik. Bəlkə də tanımağa utanmışıq. Bilmirəm.
Elə indi də oxşar tendensiyalar müşahidə olunur. Özümüzdə tədqiq edilməli o qədər sənət əsəri, ədəbiyyat nümunəsi olduğu halda, bizim araşdırmaçılarımız yenə Dostoyevskidən, Coysdan, Saramaqodan, daha kimlərdən az qala cild-cild kitablar yazır, enerjisini onun-bunun sənətinin izahına həsr edir. Öz əsərlərimiz isə qalır bir kənarda...
Sonda Məmmədhüseyn Hüseynovu bu ağır işi uğurla başa vurduğuna görə təbrik edirəm və təşəkkür edirəm. Təşəkkür edirəm ki, öz istedadını, enerjisini, bilik və bacarığını Mona Lizanın, Sikstin Madonnasının, Danayyanın sirlərinin şərhinə yox, türkün yaddaş kitabı olan Pazırık xalısına həsr edib. Və ümid edirəm ki, yaxın vaxtlarda yaxın sənət mövzularında da bu cür sanballı əsərləri müşahidə edəcəyik.
Rəngarəng Səfəvi xalçaları, miniatür nəqqaşlığı, xəttatlıq inciləri, qədim muğam sənəti, Qacar rəssamlığı və çoxsaylı başqa sənət nümunələrilə zəngin olan qədim mədəniyyət-incəsənət xəzinəmiz Məmmədhüseyn Hüseynov kimi tədqiqatçıların yolunu gözləyir...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21
aprel.- S.24.