Roman oxuyan
qız
Səməd Vurğunda bir motivin semiotikasına dair
Nədənsə Səməd Vurğunu
fəal roman oxucusu kimi təsəvvür edə bilmirəm…
Az qala lətifəyə dönmüş
bir xatirə yarpağı bu gümanımda yanılmadığımı
göstərir. Mehdi Hüseynin
qızı Zivər xanım xatırlayırdı
ki, atası Səməd Vurğundan
"Mənim "Tərlan"
romanımı oxumusanmı?"
- deyə soruşur. Səməd Vurğun "Oxumuşam,
yaxşı əsərdi,
amma bir iradım var, o da gərək Tərlanın başına
örpək örtməliydin",
- deyir. Atam heyrət içində deyir: "Ay Səməd, oxumamısan, mənim qəhrəmanım Tərlan
kişidi, kişi başına örpək örtsə, nə olar? Oxumamısan, əsərdən heç xəbərin yoxdur".
- Ay Mehdi, atası
rəhmətlik, elə
yazmısan ki, qadınlığı ilə
kişiliyi bilinmir…"
(Z.Hüseynova. "Dəryadan
damlalar")
Məqalələrinin, məruzələrinin böyük
əksəriyyəti poeziya
(qismən də dramaturgiya) haqqındadır. Roman haqqında ya ötəri, ya da tezis şəklində
bəhs edib.
Əlbəttə, böyük şair
romanın əhəmiyyətini
və vacibliyini yaxşı anlayırdı,
onun cəmiyyətə
təsir gücünü
dəqiq bilirdi. "Böyük romanlar
və dastanlar yaratmaq böyük enerji və yaradıcılıq cəsarəti
tələb edir".
(S.Vurğun. "Böyük Vətən müharibəsi və ədəbiyyatımız"). Hətta romanı (məsələn,
Nizaminin "İskəndərnamə"sini,
Füzulinin "Leyli və Məcnun"unu) dastanın sinonimi kimi düşünürdü.
Yazımız da S.Vurğunda bu motivin semiotikasına
həsr olunub. "Roman oxuyan qız" motivi bir sıra
əsərlərinin işarə
sistemində diqqətçəkən
məqama malikdir.
Semiotika baxımdan istənilən
işarə müəyyən
ideyanı təqdim edir, Y.Lotmanın təbiri ilə desək, "başqa, daha qiymətli məzmunu ifadə edir". İşarə həmişə kiməsə ünvanlanır
və ona görə də öz oxunuşunu (yozumu) tələb edir.
Maraqlıdır: şairin şeirlərini
cəbhədə yaralı
əsgər son nəfəsdə,
ağsaçlı alim,
dağda çoban əzbər söyləyir.
Görünür, bu obrazlar onun alter-eqosudur. Amma qadın personajları roman oxuyur...
Şeirlərinin biri belə də adlanır: "Qız və roman".
S.Vurğunda roman həyatın metaforasıdır. Şairin çox
işlətdiyi "ömür
kitabı" ifadəsi
də roman anlamındadır.
Həyat
da bir romandır,
o yaradılır
Dünya binasını qoyandan bəri.
Tez-tez varaqlanır, tez-tez dadılır
Gah şirin, gah acı səhifələri...
Faşistlərin xarabalığa çevirdiyi
səhərdə, bir
evin həyətində
ağaca qonmuş göyərçini görən
şairin şüuraltı
mexanizmi "işə
düşür" və
xəyalən o evin sahibinin obrazını yaradır": "Bu eyvanda
o saf pəri / Çox vaxt roman oxuyarmış. / Arabir də ağ əlləri / İsti corab toxuyarmış" ("Göyərçin").
"Xanlar" pyesində
Mehribanın zəngin
ailənin övladı
olan sevimli əyləncəsi roman oxumaqdır. O, bütün
suallara cavabları şirin xəyallarını
romanlarda axtarır:
"Ancaq bu kitablar, bax, bu romanlar. / Başqa bir aləmdən danışır
bunlar..."
Nəhəyat, bir gün Mehribanın
romanlarda axtardığı,
xəyallarında qurduğu
obraz (Xanlar) qarşısına gerçək
çıxır. Dənizdə boğularkən Xanlar onu "vaxtsız" ölümdən xilas edir".
İndi
oxuduqca bu romanları,
Sənin
bənzədiyin qəhrəmanları
Bunlarda gördükcə... nə
deyim... bilsən,
Gözümdə nə qədər
sən böyüyürsən!
Burada bir haşiyə, yaxud müqayisə yerinə düşərdi. "Yevgeni
Onegin"də sentimental romanlar
oxuyan Tatyana xəyallar,
yalanlar dünyasında
yaşayır. "O məftun
olmuşdu ədib Russonun, bir də
Riçardsonun yalanlarına".
Tatyana Larinanın mütaliəsi XVIII əsr
Rusiyasında oxucu mədəniyyətini və
oxucu zövqünün
göstəricisidir.
S.Vurğun bir seirində ("Salam, Moskva!") Tatyana obrazının
"proeksiyasını" dəyişir. Bu Tatyana artıq gerçək qəhrəmanları - Vətənin
igid müdafiəçilərini
sevir.
Qapamış Tatyana öz romanını,
Örtmüş pəncərəni o nazlı
mələk.
Seyr edir zamanın qəhrəmanını,
Əynində şinel var, çiynində tüfəng...
S. Vurğunda "roman oxuyan qız" motivi sanki "Tatyana arxetipinin"
invariantıdır. Şair
özü də bunu etiraf edir:
"Puşkinin Tatyanası
mənim üçün
böyük mənalı
bir kəşf oldu. Bu obrazı
dərk edəndən
sonra mən Şərq poeziyasında bir çox obrazların mücərrəd
və abstrakt xarakterini başa düşdüm".
Təsadüfi deyil ki, müəllif haşiyələrində,
lirik ricətlərdə
Humay Tatyana ilə müqayisə edilir: "Humay düşündürür,
Humay ağladır, /
O nə Tatyanadır, nə Ofelyadır...", yaxud: "Sənət vadisində gəlsin üz-üzə, / Sənin
Tatyananla mənim Humayım.
Bir məsələ
də burasındadır
ki, S.Vurğunun adını çəkdiyimiz
mətnlərində roman oxuma
aktı "ölüm-yuxu"
kontekstini şərtləndirir. Qız roman oxuduğu
yerdə dərin və şirin yuxuya gedir.
Bəlkə bir xəyaldır, yatmamış o qız?
Külək, gəl oyatma sən onu vaxtsız,
Ayırma
sevdalı bir kainatda,
Bəzən şirin olur yuxu həyatdan.
Yatır sevdalı qız ruhu mehriban.
Yatır
sinəsində açıq
bir roman,
Külək oynatdıqca varaqlarını.
Qızcığaz oyanır ağır
yuxudan,
Azca sığallayır
yanaqlarını.
Sonra şirin-şirin
yuxuya gedir.
Bu gözəl aləmi yenə tərk edir...
("Qız və roman")
"Göyərçin" şeirində "yuxu ölümdür" metaforik
motivi gerçəkləşir. O gözəl
qızın "oxunmamış
ömür kitabından"
son varaq yadigar qalır. Qız ölür - roman yanır…
Göyərçin həmin qızın
sərgərdan, qərib
ruhudur.
Dilə
gəlir göyərçin
də:
Yaman olur hicran dağı.
O dağ altda, toz içində
Bir romanın son varağı
O gözəldən yadigardır.
Ən uğursuz bir zamanda,
O dilbər də, o roman da
Yanıb
getdi varaq-varaq,
Sən uğursuz taleyə bax!
S.Vurğunun mistik təhtəlşüurunda
kitabın (romanın)
tamamlanması (yanması)
ömrün bitməsini
bildirir. Ömür kimi, roman da
yarımçıq qalmalıdır.
Bu "yarımçıqlıq" kompleksi "Mən tələsmirəm" şeirinin
ruhuna hopubdur: "Ömrün kitabını
tamamlamağa / Çox
da can atmasın əlimdə qələm..."
Böyük şair inanırdı
ki, hər oxunmamış ömür
romanından mütləq
bir boş səhifə, bir oxunmamış varaq qalır ki, onu da nə
vaxtsa bir qız oxuyur…
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
21 aprel.- S.26.