Muhsin Kadıoğlunun
"Kızılelma"
kitabında türkün Qızıl Alma idealı
Şərq
tarixi və mədəniyyətinin, eləcə də,
türk kültürünün
araşdırmaçısı görkəmli şərqşünas
Hammer Purqştal (1774-1856) öz dərin tədqiqatlarının
nəticəsi olaraq "Tarix türklərdən çox
şey öyrəndi" qənaətinə gəlmişdi. Türklərin tarixə miras qoyduqları milli-mənəvi
ideallardan biri də Qızıl Alma ilə bağlıdır.
Qədim mifoloji, dini, tarixi-siyasi xüsusiyyətləri ilə
müəyyənləşən, türk tarixinin önəmli
mərhələlərində daha çox ön plana
çıxan Qızıl Alma idealı günümüzdə
də Türkiyədə müxtəlif məqalə,
müsahibə və xəbərlərin mövzusuna
çevrilməyə başlamışdır. Yazar, tədqiqatçı
alim və türkçü ideoloq Muhsin Kadıoğlunun yeni
nəşr olunmuş "Kızılelma" (2018) -
"Qızıl Alma" kitabı isə bu sahədə olan
mübahisəli fikirlərin, bəzən tarixi hadisələrdən
xəbərsiz irəli sürülmüş yalnış
mülahizələrin cavabı olaraq mövzuya aydınlıq
gətirdi, Qızılalma idealını anlamaq
üçün əsaslı istinad mənbəyinə
çevrildi.
"Türk
ordusunun 2018-ci ildə SuriyadaKı terror təşkilatlarını
zərərsizləşdirmək üçün
başladığı Zeytun Dalı hərəkatında qəzet
müxbirlərinin "İstiqamət haradır?"
sualına "Qızıl Alma" deyə cavab verən 26
yaşındakı çavuş Mehmet Kuzu Qızıl
Almanın Türkiyə gündəminə daxil olmasına səbəb
oldu" deyərək türklərin milli-mənəvi
idealının zamanımız üçün
aktuallaşmasının səbəblərini göstərən
yazarın qısa bir zaman çərçivəsində
meydana çıxan əsərini təsadüfü hesab etmək
olmaz. Muhsin Kadıoğlu türk ideallarına sadiq olan,
dünyanın çox müxtəlif ölkələrində
türk, eləcə də islam izlərini
araşdıran və çoxsaylı məqalə və
kitabları ilə hətta unudulmuş, diqqətdən kənarda
qalmış məsələləri meydana çıxaran
yazarlardandır. Qızıl Alma idealı da
yazarın müxtəlif əsərlərində öz əksini
tapmışdır. Qızıl Alma idealını
zamanın şərtləri və tələbləri çərçivəsində
dərk edən yazar öz kitabında bunu aydın şəkildə
ifadə edir: "Zaman dəyişmişdir. İnsanların
hər baxımdan inkişaf etdiyi bir dövrdə
yaşayırıq. Bu səbəbdən
yenidən Qızıl Almadan söz edərkən dini
müharibələri çağı və ya Fatehlər
dövrü fəlsəfəsi ilə düşünə,
davrana bilmərik. O halda islamı yaymaq və millətimizi
güclü etmək, məzlumlara qol-qanad vermək hədəfini
ifadə edəcək şəkildə Qızıl Almaya
müasir bir anlam yükləmək və müasir
dövrün Qızıl Alma düşüncəsini ortaya
qoymaq aydınların vəzifəsidir". Əslində,
müasir çağımızda Qızıl Alma
idealının ən mühüm tərəflərindən
biri tarixin müxtəlif dönəmlərində dünyaya
yayılmış türk izlərini aşkar etmək,
dünya mədəniyyətinə türklərin verdiyi
töhfələri meydana çıxarmaqdır. Muhsin Kadıoğlunun fəaliyyəti müasir
çağımızda buna ən mühüm örnəklərdəndir.
Yazar bu kitabı ilə də müasir dövrün
Qızıl Alma düşüncəsini ortaya qoymuşdur.
Muhsin
Kadıoğlunun kitabında Qızıl Alma idealı müxtəlif
aspektlərdən araşdırılır, Qızıl
Almanın mifoloji, dini, milli, çoğrafi, tarixi, siyasi,
dövlətçilik, ədəbi özəllikləri
meydana çıxarılır, türk, Şərq və Qərb
mənbələrinə istinad olunaraq bu idealın türk və
islam dünyasında, Qərb və xristian dünyasında
çeşidli xüsusiyyətləri, fərqli səciyyələri
və ortaq tərəfləri şərh olunur. Kitabın əhəmiyyəti də bu məqamda
ortaya çıxaraq, Qızıl Alma idealını
bütün tərəfləri ilə dəyərləndirmək
yolu ilə aydın şəkildə dərk etmək
imkanı yaradır. Yazarın
"Qızıl Alma idealı da milli ideallarımızı
unutduraraq və ya içini boşaldaraq yox etməyə
çalışılan dəyərlərimizdən
biridir" sözlərindən də bəlli olduğu kimi
türk düşüncəsində mühüm əhəmiyyətə
malik olan Qızıl Alma idealının nə demək
olduğunu anlamağa ehtiyacımız var.
Muhsin Kadıoğlu Qızıl Alma idealının
türk millətinin mifoloji qatlarına qədər getdiyini əsaslandırmaqla
onun ön plana çıxmasının əsas mərhələlərini
də göstərir. Yazar, ilk növbədə, bu idealın mahiyyətini
açıqlayır: "Türk milliyətçiliyinin
önəmli simvollarından biri olan Qızıl Alma obrazı
türk dövlətləri üçün bir hədəfi
və məqsədi təmsil edir. Yetişməsi
gərək olan bir yer, fəth edilməsi lazım bir diyar kimi
bəzən dövlət qurmaq idealını, bəzən
cahan hakimiyyətini, bəzən də türk birliyi
idealını ifadə etmişdir".
Çağımıza qədərki Qızıl Alma
idealını bu şəkildə dəyərləndirən
M.Kadıoğlu ilk mərhələdə Qızıl
Almanın mifoloji qatda, ədəbiyyat nümunələrində
ifadə olunduğunu göstərərək onun daha çox
mücərrəd ideal şəklində səciyyələndirildiyini
ifadə edir. Yəni simvol olaraq milli-mənəvi
abidələrdə öz əksini tapan Qızıl Alma
idealı tarixi-coğrafi məkan kimi türk dövlətçiliyinin
inkişafı nəticəsində cahan hakimiyyəti fikrinin əsasında
dayanmış və onu doğurmuşdur. Buradan da
M.Kadıoğlu türk mədəniyyəti və tarixindəki
Qızıl Alma idealının islam
düşüncəsi ilə birləşərək
milli-dini səciyyə daşıdığını əsaslandırır.
Yazar Qızıl Almadan bəhs edən ilk qaynaqlar arasında təqdim
etdiyi, 1473-cü ilə aid "Saltıknamə"yə
istinad edərək Qızıl Almanı belə şərh
edir: "Qızıl Alma Osmanlı dönəmində Sultan
Murad Xudavəndigarın İzniki fəthi sonrasında
gördüyü röya ilə gündəmə gəlmişdir.
Sultan Murad Xudavəndigarın Hz. Məhəmmədi
röyasında görməsi və Hz. Məhəmmədin
"Qızıl Almanı sizin nəsliniz fəth edəcək,
aləm sizə boyun əyəcək" şəklindəki
müjdəsi ilə xristianlara aid böyük şəhərlərin
ələ keçirilməsi milli olduğu qədər dini
bir hədəf halına gəlmişdir. Beləliklə,
Türk Cahan hakimiyyəti məfkurəsi İslamın cahana
yayılması idealı ilə qovuşmuşdur". Yazara görə, Qızıl Almanın birinci mənası
"qızıl top"dur, bu anlamda əldə ediləcək
böyük bir qəniməti bildirir. Muhsin
Kadıoğlu həm Qızıl Alma sözünün
işləndiyi ən qədim mətnlərdən biri olan
"Saltıknamə"də, həm də Evliya Çələbinin
"Səyahətnamə"sində sözügedən
türk idealının bu şəkildə yer
aldığını qeyd edir.
Yazar belə bir fikri ifadə edir ki, "Saltıknamə"də
danışılan röya ilə Qızıl Alma "qənimət"
ölçüsündən çıxmış, islam
bayrağının üzərinə sancılması gərəkən
ən böyük xristian kilsəsi olaraq ortaya
qoyulmuşdur". Bu baxımdan da yazarın XVII əsrdə
yaşamış məşhur türk səyyahı Evliya
Çələbinin "Səyahətnamə"sinə
istinadına görə, altı Qızıl Alma hədəfinin
hər biri Qərb ölkələrindəki kilsələrdən
ibarətdir. Evliya Çələbi də bu Qızıl Alma
hədəflərinin Əndəlusun məşhur alimi
Mühyiddin İbn əl-Ərəbi tərəfindən göstərildiyini
qeyd etmişdir.
Burada M.Kadıoğlu çox mühüm bir məqama
diqqəti çəkir. Tarixdən məlumdur ki, ərəb cəmiyyətində
meydana gələn islam dininin haqq dini kimi
dünyada yayılmasında türklərin əvəzedilməz
rolu olmuşdur. İslama qədər çox zəngin
milli-mənəvi ənənələrə, dövlətçilk
tarixi və mədəniyyətə malik türklər
islamın yüksəlməsində həlledici işlər
görmüşlər. M.Kadıoğlu da bu tarixi
gerçəkliyi xatırladır: "İslamın dünya
dini olması üçün aparılan mübarizədə
başlanğıc mərhələdə ərəblər əsas
rol oynamışlar. Lakin islamın yayılmasında ərəb
millətinin enerjisi, sadəcə, 400 il yetərli
oldu. 1000 ilinə gəldiyində islamın
yayılmasında əsas rolu türklər oynamağa
başladılar. Qaraxanilər, Altınordu, Babur, Memluk və
Osmanlı kimi türk imperatorluqları min il
boyunca islamın ucalması üçün mücadilə
etdilər və çox uğurlar qazandılar. Diqqət edilərsə, ərəblərin bir
zamanlar islamı yaydığı bölgələrdə
islamın yalnız adı qalmışdır. Halbuki
türklərin islamı yaydığı ərazilərdə
başda Albaniya və Bosniya olmaqla islam hələ
də qəlbdən qəbul olunan bir dindir. Bu məqamı
gözdən qaçırsaq, Qızıl Alma idealının
əsas hədəfini görə bilmərik".
Beləliklə,
"Qızıl Alma həm dini, həm də milli bir ideal olaraq
fatehlərin irəli aparan gücü olmuşdur" deyən
Kadıoğlu XVI əsri Qızıl Alma idealının
ikinci, yeni və daha fəal bir mərhələsi kimi dəyərləndirir:
"Sultan Süleyman dövründə Qızıl Alma
fikrinin canlandığı məlum olur. Osmanlı
imperiyası "Cahan dövləti" olduğu
inancını mühafizə etdiyi dövrlərdə
Qızıl Alma fikri canlı olmuşdur. 1684-cü ildə
öldüyü güman edilən Evliya Çələbinin
tez-tez ələ keçirilməyən Qızıl
Almaları xatırlatması, müasiri olan Peçuylu
İbrahim Əfəndinin də Qızıl Almadan söz etməsi,
Osmanlı aydınları arasında Qızıl Alma fəlsəfəsinin
canlı bir şəkildə var olduğunu göstərir".
Yazar qeyd edir ki, Qızıl Alma idealı Osmanlı
İmperiyasının qurulmasından 50 il öncə vəfat
edən Mühyiddin İbn əl-Ərəbi tərəfindən dilə gətirilmiş,
o Osmanlı İmperiyası dönəmində ələ
keçirilməyən Qızıl Almaların ələ
keçiriləcəyi müjdəsini vermişdir. Evliya
Çələbiyə əsaslanan Kadıoğlu onun fikirlərinə
istinad edir: "Budin, Egre Esterqom, İstolni-Belqrad kimi dörd
Qızıl Alma qalaları Osmanoğlunun əlindədir.
İnşallah, yaxında daha ikisinin də Osmanoğlu əlinə
keçirəcəyinə Şeyx Həzrəti Mühyiddin İbn əl-Ərəbi işarət etmişdir".
Qızıl
Alma idealının tarixi köklərini araşdırarkın
qırmızı rəngin türk və dünya mədəniyyətindəki
simvollarının, qədim mifoloji mətnlərin, dastan və
tarixi qaynaqların, XVI əsrə aid bir sıra mənbələrdə,
eləcə də bədii ədəbiyyatda Qızıl Alma
idealını ifadə edən örnəklərin kitabda təhlilə
cəlb olunması M.Kadıoğlunun məsələyə
çox geniş çərçivədə
yanaşmasından irəli gəlməkdədir. Onu da qeyd edək
ki, hələ XII əsrdə böyük Nizami Gəncəvi
İsgəndər obrazı ilə cahan hakimiyyəti
ideyasını obrazlaşdırarkən Qızıl Alma
idealına diqqət yetirmişdir:
Məndən
- İskəndərdən bu namə getsin,
Dörd
yox, bircə olan anama yetsin
Anacan, qətrəyə
döndüsə çeşmə,
Su
qabı suda da sınar, qəm çəkmə!
Ağacdan
düşdüsə bir qızıl alma,
Narınctək
rövnəqdən düşüb saralma!
Qızıl
Alma idealının üçüncü mərhələsi
olaraq M.Kadıoğlu XX əsrin əvvəllərində,
milli məfkürə tariximizin mühüm bir dönəmində
bu idealın türk birliyi ideyası kimi meydana
çıxdığını göstərmişdir:
"Son yüzildə Ziya Gökalp və Ömər Seyfəttin
tərəfindən yenidən gündəmə gələn,
daha sonrakı illərdə milliyyətçi qruplar tərəfindən
sahiblənən Qızıl Alma idealı türklərin
"milli ideal" halına gətirdiyi bir islam
idealıdır. Yazara görə, Ziya Gökalp,
bu obrazı Turan İdealı ilə birləşdirərək
ona yeni bir anlam qazandırmışdır. Ziya Gökalp 1914-cü ildə dərc etdirdiyi
"Qızıl Alma" adlı mənzum əsəri ilə
bu fikri yenidən gündəmə gətirdi. Ziya Gökalp üçün Qızıl Alma məkana
bağlı olmayan bir fikirdir. Bunun əksinə
olaraq Ziya Gökalpın müasiri olan digər milliyyətçi
yazarlar Qızıl Alma"nı "Turan
Coğrafiyası" kimi görmüşlər".
XX əsr
boyu və son günlərimizə qədər Aka
Gündüz, Ömer Seyfettin, Nihal Atsız, Niyazi
Yıldırım Gençosmanoğlu, Dilaver Cebeci, Ragıp
Şevki Yeşim kimi şair və yazarlarla yanaşı,
Muhsin Kadıoğlu da Qızıl Alma idealını dəfələrlə
öz əsərlərinin mövzusuna çevirmişdir. Müasir dövrümüzü isə Muhsin
Kadıoğlu Qızıl Alma idealının yeni mərhələsi
kimi dəyərləndirir. Bu mərhələnin
ilk sanballı və genişhəcmli əsəri də elə
yazarın öz kitabıdır.
Ənənəvi olaraq Qızıl Alma idealının
ilk mənbəyi kimi "Ergenekon" dastanı göstərilmişdir. M.Kadıoğlu bu fikirlə
razılaşdığını ifadə etməklə
yanaşı, bu idealın mənbəyinin daha əvvəlki
dövrlərə gedə biləcəyini də istisna etmir:
"Ergenekon" dastanında "Ergenekon"dan
çıxmaq və itirilmiş olan əski yurdu təkrar ələ
keçirmək" fikrinin ilk Qızıl Alma idealı şəklində
şərh etmək doğru olsa da, bu hadisədən əvvəl
Qızıl Alma fikrinin olmadığını
düşünmək yalnışdır. "Tanrı
Göy ilə Yeri yaradanda ikisinin arasında Türkləri
yaratdı" şəklində ümumiləşdirilə
bilən qədim türk fəlsəfəsi Qızıl Alma
idealının Osman Turanın ifadəsiylə "Türk
Cahan hakimiyyəti" məfkurəsi olduğunu göstərməkdədir.
Bu da bizə Qızıl Alma idealının
tamamilə milli bir fəlsəfə olduğunu
isbatlamaqdadır". Düşmənin
hiyləsinə hədəf olan türklərin Ergenekon düzənliyində
yenidən törəyib təkrar öz torpaqlarına dönmə
əzmini və düşmənlə mübarizəsini ifadə
edən dastanın Qızıl Alma idealının təməlində
dayanması təsadüfi deyildir. XVI əsrdən yeni
bir vüsət alan Qızıl Alma Cahan
hakimiyyəti idealının istiqamət hədəfləri də
Avropa ölkələri idi. Burada "əski
yurda təkrar dönmək" fikirləri də
Qızılalma idealının köklərini daha qədim
zamanlarda tapa bilmək ehtimalını artırmaqdadır.
Muhsin
Kadıoğlu Qızıl Almanı Qərb və türk mənbələrində
araşdırmış, çox önəmli faktları
ortaya çıxarmış, bu idealın ilkin
qaynaqlarını müxtəlif tədqiqatçıların
nəticələrinə əsaslanaraq belə ifadə
etmişdir: "Şərqi Anadolu ilə Azərbaycan
türkləri arasındakı geniş yayılmış
inanca görə, Dağıstanın şimalındakı əski
Xəzər türklərinin paytaxtında 920-ci ildə
İbn Fadlanın da görüb təsvir etdiyi xaqanın ipək
otağının təpəsindəki "Altın Top"un
olduğu yer Qazqazın cənubunda və Ön Asiyadakı
türklərin fəth ölkəsi olaraq Qızıl Alma
(Qızıl top) adı ilə
simvollaşdırılmışdır".
Muhsin Kadıoğlu Qızıl Alma idealının hədəf etdiyi altı Qızıl Almanı - Roma, Viyana, Budin, Esterqom, İstolni-Belqrad, Egre Qızıl Almasını ayrı-ayrı bölümlərdə şərh etmiş, onların tarixi, coğrafi, dini, mədəni və eyni zamanda, strateji əhəmiyyətini göstərmişdir. Evliya Çələbinin "Səyahətnamə"sində təqdim edilən fakt və örnəkləri əsas alan yazar hər bir Qızıl Alma hədəfinin seçilməsi səbəbini aydın şəkildə izah etmişdir.
Muhsin Kadıoğluya görə, Qızıl
Alma bir utopiya deyil, konkret hədəflər
siyahısıdır. Bu hədəflərdən birinə yetişdikdən
sonra digər hədəfə yönəlirik. Lakin hər bir
dövr türk Qızıl Almasını öz şərtləri
və reallıqları çərçivəsində dəyərləndirməyi
və istiqamətləndirməyi tələb edir.
Bəsirə ƏZİZƏLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 28
aprel.- S.4-5.