Şairin Tanrı sövdaları
Azərbaycan poeziyasına Tanrı təsəvvürü (və bütün mərhəm metafizikası ilə Tanrı obrazı) uzun fasilədən sonra bir də keçən əsrin 70-ci illərində gəldi… Ancaq qəti şəkildə demək olar ki, Vaqif Səmədoğlu, Ramiz Rövşən, Vaqif Cəbrayılzadə… kimi şairlərin poetik-fəlsəfi təfsirində bu yeni bir Tanrı idi. Və əsas da o idi ki, hər şairin öz Tanrısı, hər Tanrının da onu "yaradan" şairin ideya-estetik marağından irəli gələn öz missiyası vardı.
Şeir yazmağa (və şair olmağa!) nə vaxtdan başladığını ancaq Tanrı bilən Dəyanət Osmanlı da öz böyük sələfləri kimi dərhal (və təbii olaraq!) O Kişinin ətəyindən yapışdı…
Mən Tanrının lal diliyəm,
hərə bildiyin anlayır.
Ağzımda sözüm quruyub,
hərə bir dildə oxuyur.
Səhranın kor bulağıyam,
dəvələr üfürüb içər.
Türkün vahim sorağıyam,
səsimdə yovşanlar bitir.
Ulu yolun sükutuyam,
izimdən fəryad boylanır.
İtmiş ruhumun quluyam,
kölgəmin köksü atlanır.
Ancaq bu, Vaqif Səmədoğlunun, Ramiz Rövşənin, Vaqif Cəbrayılzadənin… yox, tamamilə başqa Tanrı - Türk Tanrısıdır ki, onun ən azı I minilliyin ortalarından (ən çoxu isə e.ə. III minillikdən) gələn konkret etnoqrafik tarixi var… Və bununla belə, türklərin dünyanın müxtəlif dinlərinə (və İnsanın Tanrı axtarışlarına) ehtiramının təzahürüdür ki, həm Azərbaycan dilində, həm də Azərbaycan poeziyasının dilində Tanrı tək deyil, Tanrı - Təla var, Allah var, İlahi var, Haqq var, Xuda var, Pərvərdigar var, Yaradan var… Yaradana etiqad, yaradılana hörmət var…
Və ona görə də şair yaradılana hörmətin təzahürü olaraq Tanrısına tövsiyə verməkdən çəkinmir:
Yolsuz bir səyyaham,
öz kölgəmin izindəyəm...
...Tanrıya tövsiyəm var:
min illərin sınağında uduzan
alnımdakı mənasız cümləyə
qara bir
nöqtə qoyulsun.
Açılsın
bütün umacaqlarımız,
bitsin bu
səbrin mistik əzabı.
Sən
min yerə yozulan sözünün,
mən
küskün canımın sahibi olum.
Tanrı
nə dərəcədə hökmlüdür, onu bilmək
bizə düşməz, ancaq özünə (və öz aləmində)
bir "Tanrı yolu" tutub "öz kölgəsinin
izi" ilə gedən şairin də
"hökm"ü var… Nəsimi "Həqq mənəm, Həqq məndədir,
Həqq söylərəm" demişdi. Dəyanət
birbaşa elə demir, ancaq dahi sələfindən daha səmimi,
daha təvazökar və daha analitik danışır.
Əslində isə, Tanrıya qahmar durmaqla o da "Həqq mənəm"
deyir:
Tanrının
qoca vaxtında
insanlıq üzərinə,
tale-qismətin qanına yerikləyib
alın
yazısını
dəyişmək eşqinə düşənlər var.
Ölüm-dirim
fərmanında
Tanrıya
ortaq bir iddiada bulunmaq
və əkməyini
göz yaşı isladanların
bayramını kutlamaq
zalımın görəvi olmasaydı...
İnsan
Tanrı övladıdırsa, vay o kəsin halına ki, öz
Yaradanına asi olur. Ancaq Dəyanət
Osmanlının poetik-metafizik interpretasiyasında
İnsanın öz Tanrısına asi
olmağının da izahı var:
Məni də
Tanrı yaradıb deyə
heç
təsəllim olmadı.
Dar macalda
tərk edənlər
peşmanlıq içində
xoş
günüm olmadığını sanıb,
bəlkə də, ömür boyu
bir daha
xatırlamadı.
Şair əmindir
ki, İnsanla Tanrı
arasındakı münasibətlərdə bir "əğyar"
(Şeytan!) var. Və ona da əmindir ki, elə bu Şeytan
("əğyar") da İnsan üçün təsəvvür
olunmayacaq qədər "əziz"dir:
Tanrıda
insaf varsa,
könlüm-gözüm toxtayar.
Sənin
də qursağın dar,
nə
sevgin yaşadar,
nə də
rəhmin
tabutumu
oxşayar,
əzizim.
Azərbaycan
poeziyasının min illik tarixində nə
"aşiq"in, nə də "məşuq"un mistik mənşəyi məlum deyil. Məlum olan odur ki, hər ikisi İlahi mənşəyə
iddialıdır. Ancaq bütün bu iddiaların tən
ortasında yenə də bir Şeytan var…
Hikkəli
dualar göyün üzündə
didir
bir-birini qarğa-quzğuntək...
Aman vermədən
öldürən də,
aman diləyən
də Tanrını səslər.
İmdada hər zaman fələk yetişər.
Dəyanət
Osmanlı bütün şairlər kimi bəzən nə
Tanrının tərəfindədir, nə də
Şeytanın (Fələyin)… Hər şeydən
əvvəl ona görə ki, şair nə Şeytan qədər
üsyankardır, nə də Tanrı qədər təmkinli.
Ancaq məsələnin mürəkkəbliyi
burasındadır ki, Şairdə həm Tanrı, həm
Şeytan var, həm də Şairlik
"diplomatiya"sı…
Əfəndim
Tanrı,
birdən
anlamazsan dilimi,
sözümdə özünü tanımazsan deyə
mən
son sözümü belə
unutmaq
zorundayam
fani bir
həyat kimi.
Bunu ancaq
Şair deyə bilər!.. Bu qədər diplomatik nitq
Tanrı dərgahında ancaq Şairə məxsusdur!.. Və
bu "qələt"i heç Şeytan da eləyə bilməz!..
Böyük
Vaqif Cəbrayılzadə demişdi axı: "Gülləliyin
şairləri!.." Və verdiyi
hökmün icrasını gözləməyə hövsələsi
çatmadan özündən başlayaraq bütün
şairləri son nəfəsinə qədər "güllələmişdi"… Ancaq faydası olmadı… "…Yerdən çıxar,
Göydən yağar aşiq"…
Dəyanət Osmanlı nə qədər səmimi olsa
da, yenə də iddialıdır. Çünki Şairdir… Sabir necə
deyirdi?.. "Şairəm çünki, vəzifəm
budur əşar yazım"…
Sevinəndə
Tanrını
dost kimi əzizlədim,
acı
çəkəndə
düşmən kimi darıldım adına.
...Şeytankeçməz
yollarda
səbirsiz var-gəl edib
hesab
çəkməyə
bir
suçlu görmədim.
Tanrı!.. Və Yol!.. Əslində,
Yol ancaq Tanrıya məxsusdur!.. Şeytanın (və Fələyin) Yolu yoxdur,
Dolanbacları var ki, onun da sonuna gedib çıxmaq
mümkün deyil, onun Yoldan azmağı var.
Tanrı
haqqı, Dəyanət Osmanlı gözəl deyir:
Mən
bir yolçu ilan,
sanki həyatın
rəsmi
üzümdə donmuş,
dilimdə yollar haçalanmış,
dişlərimdə ağıya dönmüş
Tanrının verdiyi ruzi.
Dəyanət
Osmanlı Tanrı haqqında yalnız gözəl demir, həm
də onu gözəl təhlil edir… Çünki bu ilk
növbədə onun özünün Tanrısıdır…
Bu sənmisən,
Tanrım,
verdiyin
dillə əzizlənib,
can əvəzi
verdiyin sözlə söyüldün
və
güc verdiyin qolla döyüldün...
Və bu söyülən, döyülən də
Şairin özüdür. Çünki Dəyanət
Osmanlı özünü, bir Şair (və İnsan)
olaraq Tanrı ilə sövdalarda dərk (və təsdiq!) edir…
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 28
aprel.- S.9.