Daha "...bir nəzər"
Səhv nəzərləri sərf-nəzər
etmə vaxtı
Qəsidə, qəsidəçilik;
sinkretizm
İslam
(türk-İslam) şeirinin dayanıqlı janrları
arasında sinkretiklik dərəcəsi ən yüksək
olanı, şübhəsiz ki, qəsidədir. İslamiyyətdən
əvvəl də ərəb poeziyasında mühüm yer
tutan qəsidə ümummüsəlman mədəni
arealında geniş yayılmış və ta XIX əsrin
sonlarına qədər işlək şeir janrlarından biri
kimi mövqeyini qorumuşdur. Nəzəriyyəçilər
qəsidənin uzunömürlülüyünü onun
mütəhərrik, polivalent və modifikasiyalara meyilli
olması ilə izah edirlər.
Hələ IX əsrdə ibn Qüteybə üç
hissəli normativ kompozisiya sxemi (giriş/nəsib; vəsf/təsvir;
tərənnüm=mədh~mərsiyə~fəxriyyə)
yaratmış və həmin sxem qəsidə
yaradıcıları üçün norma
sayılmışdır. Eyni dövrün digər bir ərəb
şeirşünası Tələb (815-904) də "Qəvaidəş-şeir"
("Şeirin qanunları") əsərində qəsidənin
üç qisimdən ibarət (giriş/nəsib, səhra səyahətinin
təsviri/rahib və mədh=tərənnüm səciyyəli
sonluq/madih) olduğunu göstərmişdir (Əziz Mirəhmədov).
Bəzi şərqşünaslar ərəb qəsidəsinin
əsas mövzudan bəhs edən hissəsinin "qəsd"
adı ilə, bəziləri türk qəsidəsində
"nəsib" və "madih" arasında keçidin
"girizgah" (səyahət) adı ilə fərqləndirilməsini,
bir başqaları isə qəsidənin
tematik seqmentlərinin süjet və üslubca eynicinsli
olmadığını, lakin bir-birilə, zəif də olsa, əlaqələndiyini
vurğulamağı lazım bilirlər. Necə olursa-olsun, hər
bir halda Tərəfə ibn əl-Abdin, İmrül-Qeys,
Züheyr ibn Əbi Sulmə, Ləbid ibn Rəbiə, Əmr
ibn Gülsüm, Əntərə ibn Şəddad, Haris ibn
Hillizə, Meymin əl-Əşə, Ən-Nabiğə əz-Zübyani,
Abid ibn əl-Abras kimi fühul şairlərin (ərəblərin
həm yaxşı şairə, həm də cins dəvəyə
"fəhl" dedikləri məlumdur) qəsidələri
cahiliyyə dövrünün "müəlləqə"ləri
(inciləri) sayılır. Qəsidənin qədim tematik əlamətləri
barədə M.F.Köprülünün qənaəti
böyük maraq doğurur: "İbn Haldun kimi alimlərin
izahatından belə anlaşılır ki, ərəb qəsidəsi
"mərsiyə, mədhiyyə, fəxriyyə,
tagazzül" ("təğəzzül" dedikdə
klassik şeirdə qəsidənin eyniölçülü
hissələri arasında şairin başqa bir
ölçüdə qəzəl verməsi başa
düşülür - N.M.) kimi bir sıra müxtəlif
ünsürlərdən tərtib edilmiş bir xəlitə təşkil
edir. Daha doğrusu, bu ünsürlər qəsidə
şəkli içində ayrı-ayrılıqda və
müstəqil şəkildə mövcud olduğu
üçün bu, bir "məcmuə"dir". Ustadın dediklərini bir qədər ümumiləşdirsək,
qəsidə, əslində, ərəb və digər
sonrakı müsəlman xalqlarının şeir tarixində
tərənnüm duyğularının ilkin və ən əsas
bədii ifadə forması olmuş, məhz bu cəhəti ilə
üstünlük qazanmışdır. İslamın gəlişi
ilə mövzu cəhətdən daha da zənginləşən
bu irihəcmli lirik şeir forması Allahın
varlığını və birliyini (tövhid), Peyğəmbərin
böyüklüyünü tərənnüm edən (nət),
Allaha yalvarış, hacət, dua
səciyyəli (münacat), əhli-beyt tərifindən,
habelə, həyati sentensiyaların ifadəsindən ibarət
hikmə/t/ kimi dini, dini-fəlsəfi məzmunlu şəkillərin
yaranması üçün əsas rolunu
oynamışdır. Qəsidə həm də
İslam poeziyasının ən qədim ərəb mənşəli
janrlarından olmaqla, zaman keçdikcə milli elementlərin təsiri
hesabına müəyyən kompozisiya dəyişikliyinə
uğramışdır. Tədqiqatçıların
fikrincə, tədricən onun struktur seqmentlərindən vəsf
(əsas tələblər: insan gözəlliyini, yaxud müəyyən
bir əşyanı zərif, incə üslubda təsvir etmək
və bu zaman təsvirin "həqiranə" olmasına yol
verməmək) və mədh (əsas tələblər:
Allahı və alinəsəb şəxsləri dəbdəbəli,
ehtişamlı üslubda, yüksək pafosla patetik bir tərzdə
tərənnüm etmək, təmtəraqlı vəzn
tonallığı, obrazlı ibarə və ifadələr
vasitəsilə onun qeyri-adi bir varlıq olduğuna əminlik
yaratmaq) müstəqillik qazanmış, aşiqanə məzmunlu
nəsib hissəsindən qəzəl əmələ gəlmiş,
nəsibsiz yazılan qəsidələr isə qitəyə
çevrilmiş, yaxud qitə ilə qovuşmuşdur. Məqsədimiz
qəsidənin təkamül və transformasiya tarixini
araşdırmaq olmasa belə Ə.H.Tanpınarın da
müşahidə etdiyi bir maraqlı nüansı
xatırlatmaqdan özümüzü saxlaya bilmirik: aşiqanə
şeir də daxil olmaqla, bütün Orta əsr
türk-İslam poeziyası bütöv götürdükdə
başdan-ayağa tərənnüm üzərində
inkişaf tapıb! Lirik şeirlərin hökmfərma
obrazı olan sevgili/məşuqə əslində məzlum
aşiqin könlünün sultanıdır və bu mənada
məhəbbət və mədhiyyə poeziyası arasında
fərq deyil, analogiya axtarmaq daha məntiqlidir. Bu ötəri qeyd böyük maraq kəsb etməklə
bərabər, tərənnüm şeiri kimi qəsidənin
yüksək sinkretik potensiyasını bir daha nəzərə
çarpdırmağa imkan yaradır.
Get-gedə
xəlifə və padşahlara həsr edilən qəsidələrin
ictimai funksiyası daha da şaxələnmiş,
hökmdarların, onların ailə üzvlərinin, hakim xanədan
mənsublarının, şahzadə və vəzirlərin mədh
edilməsi şeirə verilən əsas ictimai tələblərdən
birinə çevrilmiş, poeziya bununla yanaşı əyləndirmək,
nəsihət və estetik həzz vermək, zövq
oxşamaq, tarixə apelyasiya etmək və s. funksiyaları da
yerinə yetirmişdir. Ərəb şairləri
verilən sifarişlərə müvafiq olaraq baharı və
sarayı (Büxtüri), gümüş cam və şərabı
(Əbu Nüvas), zirehi (Əbül-Əla), hətta
mozalanı belə (İbn Xəmdis) vəsf edə bilərdilər.
Kriteriya nəyi yox, necə təsvir, vəsf etmək
sayılırdı (Ə.Mirəhmədov). Y.Bertels Abbasi
xəlifələrindən Harun-ər-Rəşidin
sarayında şairlər arasında keçirilən mədh
və vəsf müsabiqələrindən belə bəhs
edir: bu zaman xəlifənin ləl-cəvahiratla bəzədilmiş
qılıncına, büllur qədəhinə və ya
atına, üzüyünə və s. ən yaxşı
söz qoşanlar qalib sayılır,
mükafatlandırılırdı. Nə qədər
bəsit olsa da, bu və buna bənzər üsullar
dolayısı ilə poeziyanın texniki imkanlarını
artırır, əsas vəzifəni yerinə yetirməklə
birlikdə obrazlı düşüncə və ifadə tərzinin
təkmilləşməsinə xidmət edirdi. Ərəbşünaslar bu mülahizənin təsdiqi
üçün Əməvi və Abbasi xəlifələrinin
saraylarında məşhur mədhiyyə ustalarının
himayə tapmasına, onlardan əl-Əxtal, əl-Fərəzdak,
Əbu Nüvas, Əbu əl-Ətahiyə və b. zəngin
bədii irsinə istinad edirlər. İ.Həbibbəyli
Azərbaycan əsilli ərəb şairi (Malik Mahmudovun "məvali"
adlandırdığı şairlərdən)
Əbül-Abbas əl-Əmanın da mədhlər
yazdığını qeyd edir. Qəsidəçiliyin (mədhiyyə
və vəsfin populyarlığı hesabına) xəlifə
saraylarında yüksək inkişaf səviyyəsinə
çatması İslamın fütuhat prosesi boyunca digər ədəbi
ənənələrlə bir sırada onun fars,
türk... şeirində istiqamətləndirici rol
oynamasını şərtləndirmişdir. Bu janrın hələ
erkən fars-İslam poeziyasında möhkəm qərarlaşaraq,
get-gedə dominant mövqe qazandığı, Rudəki,
Ünsüri, Fərruxi Sistani, Mənuçöhri, Ənvəri
kimi şairlərin təmsil etdikləri Xorasan üslubunda əsas
mövzunun mədhiyyə olduğu məlumdur. M.F.
Köprülüdən öyrənirik ki, qəsidə Qəznəvi
saraylarında xüsusilə güclü inkişaf yolu
keçmiş, Cahiliyyə dövrü örnəklərini
xatırladan bəzi təqlidlərlə birgə fəxriyyələr,
həcviyyələr, əhli-beytə aid mədhiyyələr,
xüsusən də hökmdar tərifləri, onlara məxsus əşyaları
(məsələn, padşahların atını vəsf edən
şeirlərə "rəxşiyyə" deyilirdi), saray həyatını
təsvir edən saysız-hesabsız mənzumələr
yazılmışdır. Əcəm (qeyri-ərəb, daha
çox, fars) qəsidələri, ələlxüsus
bunların "afaqi" (təbiət təsvirli) müqəddimələri
(Ə.Mirəhmədov "Ədəbiyyat terminləri"
lüğətində "təşbib"
adlandırır) üçün xarakterik olan tematik seqmentlər
arasında bahariyyə, xəzaniyyə, şikvaiyyə
(qışın təsviri, bəzi hallarda isə fəlakətlərdən,
dünyanın faniliyindən, ümumiyyətlə, zəmanədən
şikayət), saqinamə, həbsiyyə, fəthnamə və
s. göstərilir. Bir sıra
şeirşünaslar isə qəsidə ilə yanaşı
qəzəlin də mədhiyyə, mərsiyə, həcviyyə,
xəmriyyat, fəxriyyə, saqinamə səciyyəsi
daşıya bildiyini qeyd edirlər.
Şairlər və saraylar; mədhiyyə,
qəsidə
(davamı)
Xilafət dövründən başlayaraq şairlər
bütün İslam aləmində sarayların daimi sakinlərinə
çevrilir ki, bu da hər şeydən əvvəl qəsidəçiliyin
(mədhiyyə və analoqları) yüksək
funksionallığı ilə əlaqədardır. Bu fikir ilk baxışda
çox cəsarətli səslənsə də, ərəb
şairi əl-Mütənəbbidən (915-965) üzü bu yana söz sənətkarlarının
bütöv bir pleyadası haqqında təzkirələrdə,
digər sənədli-tarixi əsərlərdə əksini
tapan faktlarla, ən əsası isə ölməz ədəbi
mətnlərlə özünü doğruldur.
Xatırlamışkən, əl-Mütənəbbi Abbasilər
xilafətinin süqutundan sonra Suriya, Misir, İraq, İran və
b. müsəlman əyalətlərində yaranmış nisbətən
kiçik dövlətlərin hakimlərinə məddahlıq
etmişsə də, xaraktercə məğrur, əyilməz
və barışmaz adam olduğundan, heç bir sarayda
duruş gətirməmiş, hökmdar və saray əyanları
ilə mübahisə və münaqişələrdə ad
çıxarmışdır. Əsərlərində
yaxınlıq etdiyi saraylara münasibətinin ən müxtəlif
məqamlarını əks etdirən şair
ömrünün on ilini Hələb hakimi Əli ibn Abdullaha
(tarixdə Seyf-əd-Dövlə əl-Həmədani adı
ilə tanınır) xidmətdə keçirmiş, onun
şəninə onlarla qəsidə söyləmişdir.
Bizanslı kafirlərlə, müsəlman rəqibləri
ilə müharibələr aparan, ərəblərin
keçmiş şan-şöhrətini qaytarmaq naminə
igidliklər göstərən bu əmir həm də elm və
sənət xadimlərinin himayəçisi
kimi ad çıxarmışdı. Əbu-Firas,
əs-Sənaübəri kimi şairlər də Seyf-əd-Dövlənin
sarayına sığınmışdılar. Amma Əl-Mütənəbbinin yeri xüsusi idi.
Şairin Seyf əd-Dövləyə həsr
etdiyi iki qəsidə poetik gücünə görə daha
çox seçilir. Bunlardan biri sırf mədhiyyə
xarakterlidir; Əl-Mütənəbbi vəlinemətini müsəlmançılıqda
yalnız Allaha isnad verilən "zamanın hakimi",
"ölülərə can verən" və s. hiperbolik
sifətlərə layiq görür, onu dəbdəbəli və
mübaliğəli obrazlarla tərif edir. İkinci qəsidədə
isə əmirdən gileylənir, ondan incikliyini dilə gətirir;
səbəb də budur ki, Əl-Mütənəbbi onun
hüzurunda rəqibi, farsdilli şair Halaveyh tərəfindən
təhqir olunub, hökmdar isə onun tərəfini tutmaq əvəzinə,
şairlər arasındakı söz savaşına
etinasız yanaşıb. Müəyyən fəxriyyə
ünsürləri də müşahidə edilən həmin
qəsidəsində Əl-Mütənəbbi bədəvilər
arasında keçirdiyi uşaqlıq illərini həsrətlə
xatırlayır, səhra həyatının sərt, amma sadə
şərəf və ləyaqət qanunlarını saray
yaltaqlarının riyakarlığına qarşı qoyur,
şərab və eşq şairlərinə rişxənd
edir (bir çox ərəbşünaslar şairin Hələb
sarayından üz döndərib, Misirə üz
tutmasını da məhz bu insidentlə əlaqələndirirlər).
Sonrakı dövrlərdən də bir neçə
misal göstərmək, zənn edirik, yersiz olmaz. İ.Qəfəsoğlunun
bildirdiyi kimi, Ünsüri, Fərruxi, Əscədi, Mənuçöhri,
Qəzairi kimi görkəmli farsdilli şairlər Sultan Mahmud
Qəznəvinin himayəsində yazıb-yaratmışlar.
Rəvayətə görə, onun sarayında
Ünsürinin başçılığı ilə 400-ə
qədər maaşlı şair qəsidəçiliklə
məşğul idi. Fərruxi Sistani min beytlik
"Dövlətnamə" adlı məsnəvisini Sultan
Mahmuda həsr etmiş, onun özünə, qardaşları
Yusif və Əmir Məhəmmədin
hərəsinə 35, vəziri Meyməndiyə 45, digər bir
Qəznəvi sultanı Məsuda mədhiyyə səciyyəli
11 qəsidə yazmışdır. Fərruxinin
Sultan Mahmudun ölümünə yanıqlı bir mərsiyə
ithaf etdiyi də məlumdur. Bundan başqa,
mənbələrdə şairin Xorasan hakimi, Sultan Mahmudun
qardaşı Yusifin hərbi yürüşlərində
iştirak edərək, ordunu ruhlandıran şeirlər
söylədiyi bildirilir. Sənai Qəznəvi ilk məsnəvisi
"Karnameyi-Bəlx"i III Məsuda, ən məşhur əsəri "Hədiqətül-həqayiq"i
("Həqiqətlər bağı", 1141) isə digər
bir Qəznəvi hökmdarı Bəhram şaha həsr
etmişdir. Firdovsinin Qəznəvilər
("Şahnamə" ilə bağlı Sultan Mahmudla onun
arasında baş vermiş ixtilaf haqqında sonradan neçə-neçə
rəvayətlər yarandı), Suzəni Səmərqəndinin
Qaraxanilər sarayına yaxın olduqları tarixdən məlumdur.
"Sindbadnamə" müəllifi Zahiri Səmərqəndi
isə Qaraxanilərdən Qılıc Tamğac xanın
inşa divanında çalışmışdır. Eyni dövrdə Azərbaycan şairlərinin
böyük bir qismi Şirvanşahların, Eldəgizlərin
himayəsində idi. Şirvanşahlar
sarayındakı ədəbi məclisə məliküş-şüəra
Əbülüla Gəncəvi başçılıq edirdi.
Xaqani, Fələki və b. görkəmli
şairlər həmin ədəbi məclisin üzvləri
idilər (N.Qarayev). İ.Həbibbəyliyə
görə, Atabəylər sarayında məliküş-şüərası
Mücirəddin Beyləqani idi. Xaqani Şirvanşah Mənuçöhrə
(bir neçə qəsidəsi var), Qiyasəddin Məhəmməd
ibn Məlikşaha, Şeyxül-İslam Nəsirəddin
İbrahimə, Xoy müftisi Rüknəddinə, "qazilər
qazisi" Sədrəddin Əhmşada mədhiyyələr,
Şeyx Hafiz Əbu əl-Əttar Həmədaniyə mərsiyə
yazıb. Hətta saraylardan uzaq duran Nizami Gəncəvi də
öz əsərlərini müxtəlif hökmdarlara (misal
üçün, "Xosrov və Şirin"i (1180) Atabəy
Şəmsəddin Məhəmməd Cahan Pəhləvan Eldəgizə,
"Yeddi gözəl"i (1197) Eldəgizlərin rəqibi
olan Ağsunqurilər sülaləsindən Marağa hakimi
Əlaəddin Körpə Arslana, "İskəndərnamə"nin
(1200-1203) "Şərəfnamə" hissəsini Azərbaycan
Atabəylərindən Nüsrətəddin Əbubəkr Məhəmmədə,
"İqbalnamə" hissəsini Mosul hakimi Məlik İzəddinə)
ithaf etmiş, "Leyli və Məcnun"u isə
Şirvanşah I Axsitanın sifarişi ilə
yazmışdı (hərçənd ki, mükafatlandırılmamışdı).
Dərbənd hökmdarı Dara Müzəffərəddinin
Nizamiyə Afaq adlı bir kəniz hədiyyə etdiyi,
şairin bu qıpçaq gözəli ilə evləndiyi də
tarixən təsdiqini tapan faktlardandır.
Davamı var
Nizaməddin
MUSTAFA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 28
aprel.- S.21.