“Dünyanın mən baxan tərəfdən
görünən hissəsi”
Yazıçı
Seyran Səxavətlə müsahibə
- Müasir ədəbiyyatımızda
elmiliyə və çoxqatlı fiqurlar yaratmağa, yeni ədəbi-
estetik dəyərləri örnək kimi vermək cəhdlərinə
münasibətiniz? Sizcə bu, alınırmı?
- Sənətdə
elmiliyi heç vaxt birbaşa qəbul eləməmişəm.
Bədii ədəbiyyat, xüsusilə, nəsr
- həyatdır. Hər şey mətnin
içindədi. Bədii ədəbiyyatda
elmilik mənim qəbul etmədiyim anlayışdır. Elmilik sənəti balacalaşdırır, onun ərazisini
kiçildir. Nazim Hikmətin məşhur şeirindəki
kimi "dəniz olmaq balığı ilə, yosunu ilə..."
Elmlə ədəbiyyatı nə birləşdirməyin,
nə ayırmağın mənası yoxdur. Ümumiyyətlə, bu barədə xüsusi
münasibətim olmayıb. Mənim aləmimdə
elmi-fantastik janr, detektiv - bunlar ciddi ədəbiyyata aid deyil.
Tutaq ki, mənim çox sevdiyim Nodar Dumbadzenin nəsrində
hər şey var. Biz həyatda karıxanda
darıxırıq. Həyat bizə yeknəsəq
görünür. Janrlar ümumiyyətlə,
mənim üçün müəmmalıdır.
Dramaturgiya da, kinossenari də, dost məclislərində
dediyimiz tost da söz janrıdır. Yollarda sürücülər
üçün yol nişanları olduğu kimi, ədəbiyyatşünaslar
üçün də söz nişanları var. Orta məktəbdə
oxuyanda ədəbiyyat nəzəriyyəsi kitabında ədəbiyyatın
belə bir tərifi vardı - "Ədəbiyyat həyatı
bədii surətlərlə əks etdirən söz sənətidir."
Sonra onu ədəbi janrlara
bölmüşdülər. Nəsr,
poeziya, dramaturgiya, tənqid. Publisistika
sonradan yaranan janrdı. Əslində, bu
janrlar ədəbiyyatı dağıdır, sonra biz onu bir yerə
yığa bilmirik. Niyə ayıraq ki,
sonra bir yerə yığa bilməyək. Bir janr var:
Söz. Onun içində hər şey var, diqqətlə
baxmaq lazımdır.
- Sizi
şeirlərinizlə sevirlər, amma yazıçı kimi
tanıyırlar. Özünüzü şeirinizlə, yoxsa nəsrinizlə
sevirsiniz?
- Məşhur
filmdə deyildiyi kimi "Həmin dalğa, həmin
koordinat". Yenə janr məsələsinə
gəldik. Sənə "Seçilməmiş
əsərlər" kitabımı bağışlayacam.
Əslində, bu söz seçilmiş əsərlər
sözünə kinayədir. Heç kim
öz əsərlərini seçmir, hamısını verir.
Səmimiliyə qalsa, hamıda seçilməmiş
əsərlərdir. Biraz bölgülər
edirik, adını qoyuruq seçmək. Seçmək
ancaq Allaha məxsusdu. Nə dindar adam
deyiləm, nə fanat deyiləm. Şərqşünasam,
islamdan da xəbərim var. Millətlərin inandıqları
din fərqli olsa da, obyekt eynidir. Sizə bir söz deyim,
inanmayan və təəccüblənməyən insan,
ümumiyyətlə, adam deyil. Nəinki dünənə baxanda, bu gün saat birə
baxanda, saat üçdə dünya başqa cürdür.
Baş verən hər şeyi görmək
mümkün deyil, amma təsəvvür etmək olar. Hər şey görməklə görünməz,
duymaq lazımdı. Xalqda bir söz var,
filankəs baxar kordu. Bəzi xanəndələr
haqqında deyirlər: filankəs
muğamatı yaxşı bilir, amma mən deyirəm duyur. Musiqi duyğu materialıdır. Şeir
də həmçinin. Yaxşı sənətçi
bilir ki, hansı muğamın qolu hansıdır və s.
Şairlər də bilir yazılan şeir hansı
formadadı. Amma onu duymasa, bu sənət deyil.
Duyğunun imkanları bilgidən milyon dəfə
artıqdı. Bir adamın adını
bilməklə, onun hisslərini duymağın fərqi kimi.
Təəccüblənmək də duymaqdan
yaranan hissdir. Həyata həmişə
eyni rakursdan baxan adamlar təəccüblənə bilmir.
- "Gedib yetmiş iki dil öyrənmişəm
Hələ tapmamışam, dilini sənin".
İndi həyatınızın
yetmiş ikinci baharını yaşayırsınız, o dili
hələ də tapmamısınız?
- Bu
sualdan qaçmağın yeri var. Təbii ki, sevginin yetmiş
iki dilindən gedir söhbət. Yetmiş iki dona
girmək, yetmiş iki yalan danışmaq, yetmiş iki dəfə
yalvarmaq və s. Sonralar bildim ki, mən nəinki yetmiş iki,
hətta təzə yaranan sevgilərin də dilini bilirmişəm.
Sadəcə, həmin zaman kəsiyində mən
lal olmuşam. Ovqatımın o təqvimində
həmin dilləri bilsəm də, danışa bilməmişəm.
Bəzi qadınlar var, kişi hər
şey alır gətirir, amma heç nə bişirib
ortalığa çıxara bilmir, bax elə... Bir nəfərin dilini bilmək, millətlərin
dilini öyrənməkdən çox çətindir.
- Mənə elə gəlir ki, sizin əsərlərdə
nəsə qəribə bir "nağıl poetikası"
var.
- Bilmirəm,
elə şeylər var ki, adam onları
bilməməlidir. Hər şeyi bilsən, əlin
boşda qalar. Məsələn, bir
xanımdan xoşun gəlir. Amma
ömür boyu bunu ona demirsən. Heç
bilmirsən, onun səndən xoşu gəlir, ya yox. Bunun özündə
də qəribə rahatlıq var. Çünki canında onun
bilməyinin və səni istəməməyin xofu olur. Və ya sevginin başqa bir növü də
birbaşa sevgini etiraf etməkdir.
- Düşünürəm ki, sizin
heç vaxt, heç kimlə ünsiyyət probleminiz
olmayıb. Belədirmi?
- Mənim
adamlarla qətiyyən ünsiyyət problemim yoxdur. Hər yaşda adamla, xüsusilə xanımlarla
rahat ünsiyyətim yaranır. Dünyanın
ən geridə qalmış qadınında da xüsusi bir
hissiyyat var ki, onlar səmimiyyəti hiss edirlər.
- Bir müsahibənizdə
oxumuşdum ki, deyirsiz adi şeylərlə xoşbəxt olan
adamam.
- Hə,
düzdür. Mən bəlkə də heç
kəsi inandıra bilmərəm ki, mən maşınımı
yuduzduranda da xoşbəxt oluram. Bir dəfə
evin açarını itirmişdim, tapanda elə bildim evi təzədən
tikdim.
- Hazırkı dövrümüzdə
ədəbiyyatın inkişafına mane ola
biləcək hansı bir hədd var ki, qələm
adamlarımız o həddi aşa bilmirlər?
- Bu sual
bizim kimi professional ədəbiyyatla məşğul olan
adamlar üçün deyil. Mən yazmaq istəyirəmsə,
mənə kim mane ola bilər? Gənc yazıçılar, əslində, öz
içlərindəki baryeri aşa bilmirlər. Yıxırlar Yazıçılar Birliyinin
üstünə. Guya ki, bunlar oturub nəsə
yazanda Anar, ya Fikrət Qoca bunları qoymayıb yazmağa.
İstedada heç Allah özü də mane
olmur. O xeyir-dua verdiyinə mane olmaz. İnsan
gərək özü öz hesabını bilsin. Allah heç vaxt öz verdiyinə xilaf
çıxmaz, insan özü-özünə mane olur.
Allah hər şeyi gözəl verir, istedadlı adam onun verdiyini daha da gözəlləşdirir.
Bir məhşur deyim yadıma düşdü: İstənilən
qaya parçası hazır heykəldi, ordan artıq
parçaları qoparıb atmaq lazımdır.
- Bir məhşur deyim də var,
Seyran müəllim. Maksim Qorki də belə bir söz deyib:
"Əsərdə sözlərə darısqallıq,
fikirlərə genişlik vermək lazımdı".
- Bax bir
var on adama qonaqlıq verəsən, bir də var 100 adama. Hansı daha keyfiyyətli olacaq? Bu
barədə dilimizin vəziyyəti bərbaddır. O
gün televiziyada biri verilişdə danışır, deyir mənə
zəng edib dedilər ananı maşın vurub, tez
özümü çatdırdım hadisə yerinə və
anama baxış keçirtdim. Belə
danışan adamlar məndə ikrah hissi yaradır. Bu dildə yazan yazıçılar da var. Bu dil məsələsi
dəhşətli mövzudur, sərəncamlar-filan buna
kömək edən deyil. Dili məhv eləyən
televiziyalarımızdı. Nəinki aparıcılar,
verilişlər, hətta danışdırdıqları adi adam da dilini dəyişir. Sərhəd
zonasından bir qadını danışdırırlar, gilizləri
yığıb əlinə deyir: "Görersənmi, dərdin
alem, bax biz gejə-gündüz belə güllələrə
məruz qalerıx". "Məruz" sözü
o adamın öz sözü deyil. Bizim millət
mikrofonu görən kimi kompleks yaranır, canına xof
düşür, bildiyi-bilmədiyi, nə vaxtsa, hardasa
eşitdiyi hər sözü deyir. Məndə bu barədə
çox faktlar var, televiziya verilişlərində və s.
işlənmiş dəxli olmayan sözlər.
- İlk
çapınızın təəssüratını hələ
də yaşaya bilirsiniz?
- "İki arzu" adlı ilk yazım 1962-ci ildə
rayon qəzetində çıxmışdı, sevgi şeiri
idi. Bir dəfə mənimlə görüşdə həyat
yoldaşım da iştirak edirdi. Bir tələbə
qız sual verdi ki, bayaqdan sevgi şeirləri
oxuyursunuz, şeirləri yazdığınız xanımla evlənmisiniz?
Dedim ki, biz şairlər beləyik; birinə şeirlər həsr
edirik, birinə həyatımızı. Ümumi
cavab verdim ki, nə şiş yansın, nə kabab.
- Dünya və son dövr Azərbaycan
ədəbiyyatına nüfuz edən, sərhədsiz sərbəstliyilə
tənqidçilərin əlində tənqidi vasitə olan
postmodernizmi daha çox ədəbi cərəyan, yoxsa ədəbi
priyom kimi dəyərləndirirsiz?
- Mən
gənclərin demək olar hamısını oxuyuram, amma
onların çoxu məni oxumur. Bu yaxınlarda
bir nüfuzlu şəxslə görüşdük.
Söhbət vaxtı dedim ki, mən sizdən güclü
adamam, ona görə ki, mən sizi yaxşı
tanıyıram, amma siz məni heç tanımırsız. Bax, mən 1966-cı ildə postmodernist şeirlər
yazmışam.
Altı
anam var,
Əslində yeddi idi.
Hamısı
bir oyanır,
Bir yatır yuxunu.
Hamısının
birdir
Boyu-buxunu.
Hamısı
övlad məhəbbətini,
oxşayır, dadır.
Hamısının
adı - Zərif,
Familiyası- Əliyevadır.
Deməyin
ki, bu
Zarafatdır, nədir.
Hələ,
hamısı da
Müəllimədir.
Hamısından
doğulmuşam,
Hamısının
döşlərindən
Süd əmmişəm.
Hamısının
qucağında
sevinmişəm,
kədərlənmişəm.
Belə
görürəm,
Ömrüm
özünün
Ən gözəl anındadır.
Anam
bacı-qardaşlarımın
Yanındadır.
Bir anam isə,
Hamımızla
çox danışıb,
Çox gülüb.
Ancaq o, yoxdur.
Keçən
il bacım öləndə, onunla
ölüb...
Və
yaxud...
Neçə
il qabaq
Həyat ölümə satıldı.
Evimizdən
çox-çox uzaqda
Bir
güllə atıldı...
Axtardıq:
Mən
atamı,
Əmim
qardaşını,
Bir nənəm
oğlunu,
Bir nənəm kürəkənini.
Kimsə
dostunu,
Anam da ərini.
Atama dəyən
gülləni tapsaq,
Ondan soruşardıq atamın yerini.
Bax, biz bunları çoxdan eləmişik.
- Ən kədərli əsərlərinizdə belə,
qəribə yumor var. Oxucunun yorulmağından qorxursunuz,
yoxsa?
- Bir dəfə
kitabıma ön söz əvəzi belə
yazmışdım: "Əziz oxucu, mənim
yazdıqlarım dünyanın mən tərəfdən
görünən hissəsidir. Gəl mənimlə
yanaşı dayan, birlikdə baxaq
dünyaya. Nə vaxt darıxsan,
çıxıb gedərsən". Mən əsər
yazanda özümü tamamilə unuduramsa, oxucu yadıma
düşər ki, onun haqqında fikirləşim də... Xeyr, bu, məndə sadəcə olaraq belə
alınır.
Söhbətləşdi: Nuranə Nur
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 28 aprel.- S.23.