Eposda türk dövlətçiliyi
III yazı
"Bütün
türk ədəbiyyatlarını tərəzinin bir
gözünə, "Kitabi-Dədə Qorqud"u digər
gözünə qoysan, "Kitabi-Dədə Qorqud"
ağır gələr".\ Mehmet Fuad Köprülü
Yaxın Şərq xalqları tarixlərinə və cəmiyyətlərinə,
etnogenik, geosiyasi və coğrafi durumlarına uyğun olaraq, ədəbiyyatda
müxtəlif janrlar yaratmışlar. Səhra ərəbləri
sonralar Məqtəl kitabları üçün əsas olan qəsidə,
zərif dilə və zövqə malik olan farslar qəzəl,
sərhədsiz düşüncəyə, dünya
haqqında qlobal təsəvvürə, böyük
çöl mədəniyyətinə malik türklər epos
yaratdılar. Yazılı ədəbiyyatda möhtəşəm
eposdan sonra "Xəmsə" yarana bilərdi və bu belə
də oldu: Nizaminin "Xəmsə"si - qədim türk
epos təfəkkürünün yavrusu yazılı ədəbiyyatda
uğurlu davamı idi. Epos islam dinindən əvvəlki
dövrlərin hadisəsi idi. Yalnız sonralar
türklər İslam dininə yiyə durdu. Artıq əvvəlki yazılarda qeyd etdiyimiz kimi,
türklərin dini təbiətdən gələn Tanrı
möcüzəsi idi. Qədim türklər
üçün təbiətdən böyük və ilahi
heç nə yox idi, onlar zikrlə, ayin və dualarla yox, real,
sərt işlə məşğul idilər.
Türk dövlətçiliyinin çox qədim və
zəngin tarixi, siyasi ideoloji formaları var. Bu bacarıqlı,
mənəviyyatlı və qəhrəman xalq dünyaya on
yeddi imperiya bəxş edib. Türklərdə
dövlət hakimiyyətin təməli idi. Böyük
türk imperialarının tarixi və təcrübəsi
göstərir ki, güclü hakimiyyət hələ
güclü dövlət deyil: güclü dövlət, ədalətin,
qanunun hakim olduğu ali qurumdur...
Türk eposunun zirvəsi, şah əsəri "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanıdır. Yaranmasının 1300
illiyini dünya səviyyəsində tarixi mədəni hadisə
kimi qeyd etdiyimiz bu möhtəşəm epos bizim eradan öncəki
son və bizim eranın önlərindəki hadisələri əks
etdirir.
Azərbaycan filoloji fikrinin 37-ci ildə repressiyaya
uğramış fədakar nəslinin tədqiqatlarından
üç mülahizəni misal gətirmək istəyirəm. 1925-ci ildə 19 yaşlı
türkoloq Əli Nazim yazırdı: "Orxon-Yenisey" kitabələri
ədəbiyyatımızın daha təkamül etmiş və
irəliləmiş səhifələridir. Bunlardan daha əski,
daha ibtidai və xəlqi şeirlər bunları
doğurmuşdur: "Bu kitabələr
yazıldığı zaman türklər artıq şəhərli
olmağa başlamışlardı. Demək ki,
onlar istər həyatda, istər ictimai vəziyyətcə və
istər ədəbiyyatca bir sıra dövrlər
keçirmişlərdi. Buradan da bəlli
olur ki, Orxon yaxud Turfan ədəbiyyatı Azərbaycan ədəbiyyatının
başlanğıcı deyildir" ("Ədəbiyyatımız
və ədəbiyyat tariximiz", "Yeni yol" qəzeti,
10.11.1925).
Böyük
türkoloq Bəkir Çobanzadə 1936-cı ildə
yalnız siqnal nüsxəsi çap olunub yasaq edilmiş,
Moskva yaxınlığında Ximki şəhərinin arxivində
saxlanılan bir kitabında yazırdı ki, eramızın II əsrində
Bizansdan türklərə bir nümayəndə gəlmiş,
özləri ilə yazılı müqavilənamə gətirmişlər.
Türklər də buna cavab olaraq Bizansa bir
müqavilə göndərdilər. Bu sənəd,
oğuz türkcəsi ilə yazılmışdı. Deməli, II əsrdə türk dili rəsmi dövlət
dili idi. O ki, qaldı Orxon-Yenisey kitabələrinə, Bəkir
Çobanzadə yazır: "Miladi VII əsrdə "Orxon
kitabələri"ndə gördüyümüz yazı
olduqca mükəmməl surətdə işlənmiş,
inkişaf etmiş bir yazıdır. Bu işlənmənin
bir neçə əsrlərə möhtac olduğunu söyləməyə
hacət yoxdur" (Türk ədəbiyyatı, B., Azərnəşr
1929, səh 27.).
Nəhayət, 20-30-cu illərin gənc nəzəriyyəçi
alimi A.Musaxanlı ("Ədəbiyyatdan iş kitabına,
1928) yazdığı, "Yazı ədəbiyyatı" fəslində
belə qənaətə gəlir ki, "Orxon kitabələri"nin
dili imajlı dildir" (s.30). Bu mülahizələr sübut edir
ki, "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanları formalaşanda
IV-VII əsrlərdə, yüksək şəhər mədəniyyətinə
malik, şəhərli türk eli, zəngin türk dili və
türk dövləti mövcud idi. "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposunun əsas ideyası türk tayfalarını
-24 oğuz tayfasını vahid xalq və dövlət
halında birləşdirməkdən ibarətdir. Burada tayfa bizim indi anladığımız məhdud
çərçivədə deyil, müəyyən ərazi,
maddi, mənəvi, əxlaqi birgəlik malik El mənasında
işlənilir. Hər Elin öz siyasi
başçısı var. "Kitabi-Dədə Qorqud"
eposunda müxtəlif tayfaları Xalq birliyinə - vahid
türk dövlətçiliyinə gətirib çıxaran
əsas siyasi-ideoloji amillər, hansılardır və
bunların əlaqələri necə qurulur?! Bu qlobal problemi tezislər şəklində təsəvvür
üçün bəlkə də mübahisə doğuracaq
bir məsələni bildirməliyik. Belə
ehtimal edirik ki, "Kitabi-Dədə Qorqud" 1300 ildən
daha erkən dövrlərin hadisəsidir. Görkəmli
qorqudşünaslar (H.Araslı, V.Jirmunski, M.Ergin, O.Şaiq, M.Təhmasib,
X.Koroğlu, Ə.Dəmirçizadə, F.Zeynalov və S.
Əlizadə) eposda cərəyan edən hadisələri
VI-VII əsrlərə aid edirlər. Dastanın
mətnindən görünür ki, onun formalaşması, əvvəla,
mifik təfəkkürümüzlə bağlıdır,
ikincisi də islamiyyətin meydana gəlməsinə qədərki
dövrdə müxtəlif tarixi mərhələlərdə
baş vermişdir. Dastanın mətnində
həm mif çaları, həm də onun yazıya
alındığı ehtimal olunan - X əsrə qədərki
müxtəlif tarixi və mənəvi əxlaqi anlam tərzləri
mövcuddur. Nəzərə alsaq ki, islamiyyət meydana
gəldikdən sonra bütün türk yürüşləri
islam bayrağı altında keçib,
onda eposun sonralar çox ciddi şəkildə
islamlaşdığını, hətta dini variantların (məsələn:
"Bəkir oğlu İmranın boyu"nu
yaradıldığını söyləmək olar. Maraqlıdır, bəs necə eləmək olur ki,
epos yalnız türk tayfalarının öz aralarında və
boylarda kafirlər adlanan mücərrəd düşmənlə
mübarizə ilə hüdudlanır? Nəyə
görə "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanlarında təcəssüm
tapan real tarixi dövrlərin VI-IX əsrlərin qlobal tarixi
hadisələrinə münasibət yoxdur? Məsələn,
ərəb yürüşləri, Babəkin
başçılığı ilə 20 illik Xürrəmilər
hərəkatı və s. kimi olaylar doğrudanmı
dastançını maraqlandırmamış, yaxud belə
böyük proseslərdən xəbərsiz olmuşdur. İnanmaq çətindir. Təfsilatlara
varmadan belə nəticəyə gəlirik ki, "Kitabi-Dədə
Qorqud" VI-IX əsrlərdən çox-çox əvvəl
təşəkkül tapmış və bizim eradan ən
azı hunların Azərbaycana gəlişindən (II əsr)
əvvəlki dövrün hadisələrini əks etdirən
abidədir. Həm tarixilik duyumu, həm bədii
təfəkkür tutumu baxımından epos mifdən islama qədər
böyük bir dövrün səviyyəsini əks etdirir.
Mifi ideologiyanın genetik mənşəyi hesab
etsək, onda xalq ideologiyasının təşəkkülündə
II mərhələ kimi "Kitabi-Dədə Qorqud"
eposundan bəhs etmək olar. Tayfa və
birliklərin erkən dünya duyumu və düşüncə
tərzini əks etdirən mifdə hələ dövlətçilik
təsəvvürləri formalaşmamışdır. Türk dövlətçiliyi haqqında ikin təsəvvürlərə
məhz "Kitabi-Dədə Qorqud"da rast gəlirik.
Bunun atributları təxminən
aşağıdakılardır: vətənçilik, Bayandur
xanın başçılıq etdiyi siyasi-hərbi ierarxiya,
ailə kultu ("Ana haqqı - Tanrı haqqı") taktika və
strategiyası olan ordu, özəl ənənələrə
malik El kultu, "Qonşu haqqı - Tanrı haqqı"dır.
Eposun 12 boyundan yalnız birinci və on ikinci boyunda
türklər arasında konflik meydana gəlir. Birinci boyda
Dirsə xan və oğlu Buğac, on ikinci boyda isə
İç Oğuz və Dış Oğuz boyu arasında.
Qalan boyda isə türklər həmişə
birləşir. Qəhrəmanlıqlar
göstərir, "Təpə kimi ət yığıb,
göl kimi qımız sağdırıb, bayram edirlər".
"Kitabi-Dədə Qorqud" vətənçilik
haqqında dastandır. Burada vətən anlamı, Dəmir
qapı Dərbənddən tutmuş Göyçəyə,
Əlincandan tutmuş Zəncana və Anadoluya qədərki ərazini
əhatə edir.
Dastanın
"Bayburanın oğlu Bamsı Beyrək" boyunda belə
deyilir: "Qanğan oğlu Bayandur xan yerindən durmuşdur.
Qara yel üstündə hündür ağ
evini tikdirmişdir". Burada qara yel
anlayışı - türklərin vətəni
timsalındadır. Belə
çıxır ki, bütün yer üzü türklərin
vətənidir. Ona görə də,
Çindən tutmuş Macarıstana qədər, türk
çadırının qurulmadığı, türk
atının nalının dəymədiyi yer yoxdur.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dövlətçilik
ideologiyasının mifdən sonrakı ən qüdrətli məxəzi
və mənbəyidir. Epos, qədim və erkən Orta əsrlər
Azərbaycan cəmiyyəti haqqında əsərdir. Eposun tədqiqatçıları dastanların
tarixilik baxımından, yaxud ictimai hadisələr
baxımından birləşdirir. Məhərrəm Ergin "Dədə
Qorqud kitabı" (Ankara 1958) əsərində göstərir
ki, boylar bir-birindən fərqlənsə də, onları
ictimai hadisələr və bir məzmun birləşdirir.
Əsərdə
bütün qəhrəmanlar tərəfindən (qalın
oğuz bəylərinə), yəni, oğuz dövlətinə
böyük hörmət var. Dastanın müqəddiməsində
deyilir: "Dövlətimiz əbədi olsun". Oğuz
türkləri kafirlərlə döyüşə gedərkən
"Qalın oğuz bəyləri"nin
başçısı, xanlar xanı Bayandır xan oğuz
dövlətinin hərbi başçısı, onun kürəkəni
Salur Qazandan xeyir-dua alır.
Bəkirin
arvadı ona deyir: "İgidim, bəy igidim! Padşahlar
Allahın kölgəsidir!
Padişahına ağ olanın
işi düz gətirməz". Bu sözləri
arvadı Bəkirə Bayandur xandan və Salur Qazanın bir
sözündən inciyərək Gürcüstan sərhədinə
keçmək istədiyinə görə söyləyir.
Türk dövlətçiliyində rəhbərə
böyük ehtiram var idi. "Qazlıq Qoca oğlu Yeynək
boyu"nda Yeynək, Bayandır xanın hüzuruna gedir,
üzünü yerə qoyur və deyir:
Səhər
çağı sərt yerdə tikilən hündür evli!
Atlasdan
yapılmış göy alaçıqlı!
Tövlə-tövlə
çəkilən şahanə atlı!
Çağıranda
hay verən, yolu çavuşlu!
Süfrəsindən
yağ tökülən, bol nemətli!
Bütün
igidlərin arxası,
Yoxsulların
ümidi!
Türküstanın
dirəyi!
Dastandan bəlli
olur ki, oğuz tayfaları, oğuz dövləti - Qalın
oğuz eli, yüksək maddi imkanlara malik
idi. Oğuz xanları "Qara yel üzərində"
qızıl dirəkdən ağ ban evlər
tikdirir, ac görsə doydurur, çılpaq görsə
geydirir, borclunu borcdan qurtarır. Qədim
türklər nikbin və şən xalqlar idi.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında hərbi
qüdrət rəmzi olaraq, üç yüz və yeddi
yüz rəqəmlərindən istifadə olunur. ("Koroğlu"
eposunda dəlilərin sayı 7777-dir.)
Qazan xan səfərə
çıxarkən deyir: "Oğlum Uruz üç min igidlə
evimin keşiyində dursun". Qazanın evini
yağmalayan Şöklü məlik oraya yeddi min nəfərlə
hücum edir. Dastanda Qaraca Çobanın hərəkətləri
dövlətə sədaqət simvolu kimi izah oluna bilər.
Bu, hər şeydən əvvəl torpağa
münasibətdə üzə çıxır. Oğuzlar üçün torpaq müqəddəs
bir anlayışdır. Qaraca Çoban
qardaşlarını dəfn edir, kafirləri isə
torpağa layiq bilmir. Dastanda onlar haqqında deyilir:
"Kafirlərin leşindən böyük bir təpə
düzəltdi, çaxmaq çaxıb odda
yandırdı".
Dastanın bütün boylarında türk dövlətçiliyinin
özəl əlamətləri əksini tapır. Türk
dövlətçiliyinin aparıcı xüsusiyyəti qəhrəmanlıq
idi. Təsadüfi deyil ki, uşaq yeniyetmə
yaşına çatanadək ona ad qoymurdular, yalnız qəhrəmanlıq
göstərir və bundan sonra oğuzların müdrik
bilicisi Dədə Qorqud gösrərdiyi qəhrəmanlığa
uyğun ona ad verir (Buğac).
Türk dövlətçiliyinin təməlində
yüksək mənəviyyat dayanırdı - "Vətən
əxlaqı" (Z.Göyalp). Türk dövlətçiliyinin
xarici siyasətini qonşu xalqlara hörmət müəyyənləşdirirdi.
Türklər işğalçı yox, fateh
idilər. "Kitabi-Dədə Qorqud"un
mətnindən aydın olur ki, türklər fəth etdikləri
ərazilərdə xalqlara yüksək ehtiram bəsləmiş
və başqa xalqlardan da özlərinə belə sayqı tələb
etmişlər. Türk Eli sülh əsasında
bərqərar olmuşdur. Burada insana əxlaqına
və əməlinə görə qiymət qoyulurdu. Qədim türklər məhdud ərazi
iddiasından və tayfa təəssübkeşliyindən uzaq
idi. Bunun əsasında yüksək
Çöl mədəniyyəti və dövlət
başçısının məşvərətlə qəbul
etdiyi qanunun aliliyi dayanırdı.
Qədim türklər öz təbiətləri kimi sərt
və mərhəmətli idilər. Onlar sərhədsiz
düşüncə sahibi olduqları üçün məişət
xırdalıqlarından uzaq ola bilir, ailə
kultunu üstün tutur, qadına sevgi və qəhrəmanlığı
həyat tərzi kimi qəbul edə bilirdilər.
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposunda türk dövlətçiliyi
möhkəm ideologiyaya - türkçülüyə əsaslanan
hərbi güc üzərində qurulan monolit bir sistem idi.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 28
aprel.- S.22.