Böyük publisistdən nadir inci
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2015-ci ildə Azərbaycan
ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələrindən biri, yazıçı-publisist,
tərcüməçi, naşir
və ictimai xadim Ceyhun Hacıbəylinin
(1891-1962) anadan olmasının 125 illiyinin keçirilməsi ilə bağlı sərəncamı həm bu böyük tarixi şəxsiyyətin irsinin,
yaradıcılığının araşdırılmasında, həm bütövlükdə
mühacirət irsinin
tədqiqində, həm
də tariximizin obyektiv, yaxud subyektiv amillərə görə araşdırılmamış, qaranlıq səhifələrinin
işıqlandırılmasında mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Həmin dövrdən keçən
müddət ərzində
bu problemlərlə bağlı KİV-də çox sayda elmi, elmi-publisistik materiallar dərc olunmuş, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu
tərəfindən Ceyhun Hacıbəylinin "Seçilmiş
əsərləri", "Bir il xəyallarda
və bütöv bir ömür" memuarı çap olunmuşdur. Bütün bunlar xalqımızın ədəbi-mədəni, ictimai-siyasi
həyatında silinməz
iz buraxmış C.Hacıbəylinin həyat
və yaradıclılığının
tam, dərindən və
hərtərıfli öyrənildiyini
söyləməyə əsas
vermir. XX əsrin
ilk 20 ilində buraxılan
mətbu orqanlarda, Fransa və Almaniya nəşrlərində
Ceyhun bəyin hələ araşdırılmamış çox
sayda yaradıcılıq
nümunələrinin olduğu şübhəsizdir və
onlar bu gün öz tədqiqatçılarının yolunu gözləyir. Publisistin vaxtı
ilə "Azərbaycan"
qəzetində dərc
etdirdiyi və dəyərli oxucularımızın
diqqətinə təqdim
edəcəyimiz "Yol
təəssüratım. Tiflis"
adlı xatirə yazısı da bu qəbildəndir.
1919-cu ilin yanvarında
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyət hökumətinin
Versal (Paris) Sülh Konfransında iştirak etmək üçün Fransaya göndərdiyi nümayəndə heyəti
tərkibində yola düşən
C.Hacıbəyli digər
silahdaşları kimi
səfər boyu gənc Cümhuriyyətin
tanıdılması və
təbliği üçün fədakar, faydalı fəaliyyət göstərir, qələmi
yerə qoymur. Bu xatirədən
məlum olur ki, Tiflisdən sonra nümayəndə heyətinin üzvləri,
o cümlədən C.Hacıbəyli
Batuma keçir.
Məsələ burasındadır ki, C. Hacıbəyli burada da Batum
təəssüratını qələmə alır. Salman Mümtaz adına Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivində
ərəb əlfbasında
əlyzması saxlanılan
həmin xatirənin
(fond 649,siyahı 1,iş 65, 9 vərəq) hansısa mətbu orqanda çap olunduğunu güman etmirik. Yaxın vaxtlarda həmin
xatirənin də elmi ictimaiyyətə və oxuculara təqdim etmək niyyətindəyik.
Peşəkarlıqla qələmə alınmış
"Yol təəssüratım. Tiflis" adlı oçerk bir çox cəhətdən
diqqəti çəkir,
əhəmiyyətlidir. Bu əsər
- səfərin bütün çətinliklərinə,
sıxıntılarına baxmayaraq,
C.Hacıbəylinin Cümhuriyyətə
sonsuz məhəbbətinə
və sədaqətinə,
daşıdığı məsul
və tarixi missiyaya bütün gücü ilə xidmət etdiyinə, peşəsinə vurğunluğuna,
fədakarlığına dəlalət
edir;
- Tiflis mühitinin, dövrün
mürəkkəb ictimai-siyasi
proseslərinin, şəhərdə
cərəyan edən
hadisələrin, insanların
əhval-ruhiyyəsinin öyrənilməsi
baxımından maraqlı
mənbədir;
- erməni xisləti
və xəyanətkarlığını
ifşa edən daha bir bədii-sənədli
nümunədir
- qərbin ikibaşlı Qafqaz siyasətinin əsl mahiyyətini, eybəcərliklərini göstərən
məxəzdir;
- adını Azərbaycan tarixinə qızıl hərflərlə
həkk etdirmiş görkəmli ədib, ictimai-siyasi xadim, mollanəsrəddinçi, istedadlı
publisist, Mesxeti türklərinin böyük
oğlu Ömər Faiq Nemanzadənin həyatının daha dəqiq və dərindən araşdırılmasına
yardım edən sənəddir;
- Cümhuriyyət dövrü
mətbuatının, xüsusi
ilə "Azərbaycan"
qəzetinin mövzu, dil, üslub, sənətkarlıq məsələlərinin
araşdırılmasında dəyərli, diqqətçəkən materialdır;
- C.Hacıbəylinin imzaları
ilə bağlı elmi dövriyyədə olan müxtəlif mülahizələrə aydınlıq
gətirilməsi baxımından
faydalıdır.
- M.F.Axunzadə, Həsən
bəy Zərdabi, İsmayıl bəy Qutqaşınlı ilə
əsası qoyulan, N.Vəzirov, Əsgərağa
Gorani, E.Sultanov, M.Sidqi, F.Köçərli,
T.Bayraməlibəyov, S.M.Qənizadə
ilə inkişaf etdirilən, N.Nərimanov,
Ə.Haqverdiyev, M.Şahtaxtlı,
Əhməd bəy Ağaoğlu, Əli bəy Hüseynzadə, M.Ə.Rəsulzadə, Üzeyir
Hacıbəyli, Cəlil
Məmmədquluzadə, Ömər
Faiq Nemanzadə, Haşım bəy Vəzirov ilə yeni mərhələyə
çatdırılan, məzmun
və ideya baxımından daha da zənginləşdirilən
publisistika xəzinəmizə
layiqli töhfədir.
Bu oçerki təqdim etməzdən öncə
vurğulamağa ehtiyac
duyuruq ki, C. Hacıbəylinin yaradıcılığı,
o cümlədən publisistikası
haqqında daha kamil elmi-nəzəri qənaətlər əldə
etmək üçün
onun irsinin üç mərhələdə
araşdırılması məqsədəuyğundur:
-mühacirətdən əvvəlki
dövr;
-Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövrü;
-mühacirət dövrü.
Bu dövrlərdə qələmə
alınan publisistik nümunələrin qəhrəmanları
müxtəlif vaxtlarda yaşasalar
da, müxtəlif millətləri və fərqli sosial təbəqələri təmsil
etsələr də, mövzular, toxunulan problemlər fərqli olsalar da, onları
birləşdirən ortaq
və ümumi cəhətlər çoxdur:
milli mənafeyə, xalqın azadlığına,
hərtərəfli tərəqqisinə
xidmət, adət-ənənələrə, mənəvi dəyərlərə hörmət.
Ceyhun Hacıbəylinin mühacirətəqədərki publisistikasının
məğzini, mahiyyətini,
ideyasını, amalını
bir sözlə ifadə etmək mümkündür: maarifçilik!
Cümhuriyyət dövründə C.Hacıbəyli publisistikası
milli dövlət quruculuğuna xidmət edir. Mühacirət dövründə C.Hacıbəyli
yaradıcılığı, o cümlədən publisistikası
yeni məzmun, mahiyyət, xarakter kəsb
edir: Azərbaycanın
istiqlalı uğrunda
ideoloji mücadilə!
Yaradıcılığının bütün
mərhələlərində Ceyhun Hacıbəylinin publisistikası mövzusunun
genişliyi, aktuallığı,
toxunulan problemlərin
taleyüklülüyü, tarixi və ədəbi dəyəri baxımından aktuallığı
və əhəmiyyətilə
diqqət mərkəzində
olmuş və onlar Azərbaycan bədii-sənədli irsinin,
mühacirət ədəbiyyatının
ən parlaq və nadir nümunələri
sırasındadır.
Mehdi Gəncəli
dos.dr. Mərmərə Universiteti
Türkiyyat
Araşdırmaları İnstitutunun müdir
müavini
Abid Tahirli
filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
28 aprel.- S.24.