Səhnəyə
çıxanda gözlərim doldu, alnım
tərlədi, arada yalandan gülümsəmişdim də...
"Dördüncü divar"
layihəsinin qonağı - Akademik Milli Dram Teatrının
aktrisası, əməkdar artist Mehriban Xanlarovadır
- Mehriban xanım, ilk çəkildiyiniz film "Bircəciyim" olub. Sonra müəyyən fasilələrlə kinolara çəkilmisiniz. Amma sizə elə gəlmir ki, sizin kimi fakturalı bir aktrisadan istər kinoda, istərsə də teatrda az istifadə olundu?
- "Bircəciyim" filmindən sonra irili-xırdalı çox filmlərim olub. Teatrda da həmişə köhnə rollarımı ifa edirdim. Son illər uşaq tamaşalarında çox iştirak etmişəm. Çünki uşaqları çox sevirəm. Amma bu yaxınlarda təhvil verdiyimiz, Çingiz Aytmatovun əsəri əsasında hazırlanmış "Manqurt" tamaşasındakı rolum kimi rol olmayıb. Bu tamaşa İzamə Babayevanın diplom işidir. O, məhz özü məni və tamaşadakı digər iki tərəf-müqabilimi bu tamaşada birgə görüb. Mənim bu barədə heç bir məlumatım yox idi. Sadəcə, məşqə çağırılanda bilmişəm ki, Nayman ana obrazına təsdiq olunmuşam.
- Əsər özü də, Nayman ana obrazı da yetəri qədər mürəkkəb obrazdır. Hazırlıq prosesi necə idi?
- Məşqlərə başlayanda əsər mənə çox çətin təsir bağışladı. Nayman obrazı tam olaraq aydın
deyildi. Rola uyğunlaşa bilmirdim. Onun mahiyyəti, iç dünyası,
apardığı mübarizə çətin gəlirdi. Hətta mənə dedilər ki, internetdən
başqa ölkələrin teatrlarında hazırlanan
"Manqurt" tamaşasını tapıb izləyim. Amma mən heç bir tamaşaya baxmadım.
Romanı iş yoldaşlarım göndərəndən sonra
oxudum. Düzdür, İzamə xanımın
quruluşu tamam fərqlidir. Orda həm də
müasir manqurt var. Mənə elə gəlir ki, İzamə
xanımla tamaşanın bədii rəhbəri Anar
Babalının hazırladığı bu tamaşa
yaxşı alınıb. Hər halda, bunu
tamaşanı izləyən tamaşaçılar da qeyd edə
bilərlər. Ancaq yenə də qeyd edim
ki, Nayman ananın yaşantıları o qədər
ağır idi ki, mən həmin obrazdan çıxandan sonra
tamaşa boyu yaşadığım sarsıntılardan
ayıla bilmirdim. Bəzən rəngimin
ağarması, əllərimin, bədənimin titrəməsi
o qədər təbii olurdu ki, tamaşaçılar da hiss
edirdi ki, bunlar rol üçün icra olunmaqla yanaşı, həm
də daxildən gəlir. İnanın ki,
tamaşadan sonra bəlkə də üç, dörd saat
özümə gələ bilmirəm.
- Qeyd etdiyiniz emosional
partlayışları mən də tamaşanı izləyən
zaman hiss etdim. Bəlkə bu həm də sizin
kimi fakturalı bir aktrisanın uzun müddət rolsuz
qalmasının və yaxud da uşaq tamaşalarındakı
xırda rollarında özünü tam ifadə edə bilməməsinin
nəticəsidir?
-
Bilirsiniz, mən dəyişilməyi sevən aktrisayam. Bir
tamaşada bugün rolumu başqa cür, sabah
başqa cür ifa etməyi xoşlayıram. Aktyor
var ki, bir tamaşada ifa etdiyi obrazı, sonra başqa
tamaşaya aparıb çıxarır. Məndə
elə deyil. "Manqurt"
tamaşasındakı Nayman ana obrazını mənim ifa edə
biləcəyim bəlkə də bir çoxlarının
ağlına gəlmirdi və ya düşünürdülər
ki, bu rolun öhdəsindən gələ bilmərəm.
Amma insanlar tamaşanı görəndən
sonra yəqin anlayırlar ki, aktrisaya rol vermək, onu işlətmək
lazımdır.
- Ümumiyyətlə, Nayman ana
obrazı sizə aktrisa kimi nə qazandırdı?
- Elə
olub ki, mən üç-dörd il teatrda
obrazsız qalmışam. Heç nə ifa etməmişəm.
Ancaq heç vaxt rol üçün qapı
döyməmişəm. Nayman ana rolundan əvvəl
isə teatr rəhbərliyinin yanına getdim. Cəlil Məmmədquluzadənin "Dəli
yığıncağı" əsərindəki
Pırpız Sona obrazını Azər Paşa müəllimdən
istədim. Sizin qəzetiniz vasitəsilə
yenə də istəyirəm. Mənə
elə gəlir ki, tamaşaçılar həmin obrazda da məni
çox dəyişik görə bilərlər.
- Mehdi Məmmədovun quruluşunda
sizin müəlliminiz Şəfiqə Məmmədova ifa edib
Pırpız Sona rolunu...
- Bəli.
Əlbəttə ki, Şəfiqə
xanımdan sonra bu rolu ifa etmək çətin olar. Mən o vaxtı universitetə daxil olanda qrupumuzdan
dörd nəfəri - məni, aktrisa Kəmalə Müzəffəri
və digər iki nəfəri Şəfiqə
xanımın, belə deyək də, gözü tutmuşdu.
Yəni o, bizim gələcəyimizə
inanırdı. O vaxtı Moskva Kinematoqrafiya İnstitutuna
qəbul olmaq istəyirdim. Batalov gəlib burdan
uşaqları seçib aparırdı. Amma
elə oldu ki, mən kəsildim. Onda Şəfiqə
xanım məni görüb demişdi ki, İncəsənət
Universitetinə gəlib sənədlərini verərsən.
Mən də aktyor Əhməd Salahovla İncəsənət
Universitetinə gəldik. İmtahanlardan iki beş, bir dörd aldım. Amma
sizə deyim ki, heç səhnədə həyəcandan nəsə
göstərə də bilməmişdim. Səhnəyə
çıxanda gözlərim doldu, alnım tərlədi,
arada yalandan gülümsəmişdim də. Şəfiqə
xanım da mənə beş yazıb
demişdi ki, sən lazım olan hər şeyi elədin. Başqa nə isə lazım deyil.
- Elə universiteti oxuya-oxuya
"Sahilsiz gecə" filminə dəvət aldınız?
- Bəli.
1989-cu ildə rəhmətlik Şahmar Ələkbərov
məni həmin filmə dəvət etdi. Filmin
çəkilişləri də hardasa altı ay davam etdi.
Şahmar müəllim bizim hamımız
üçün əlçatmaz sənətkar idi. Allah ona qəni-qəni rəhmət etsin. O,
sağ qalsaydı, mən çox rollara çəkilərdim.
Çünki məni atçapan, oğru,
xuliqan və digər rollarda görürdü.
Şahmar müəllim "Sahilsiz gecə" filmini
çəkəndə xəstəliyinin də ağır vaxtları
idi. Amma sənətkar kimi də, insan kimi də çox
yaxşı idi. Mən çəkiliş
meydançasına gələndə deyirdi ki, "kişi gəldi".
Çox mehriban, qayğıkeş adam idi.
Mənim problemim olanda onun qapısına
getmişəm. Məni naümid
qaytarmayıb.
- Bir verilişdə "Bəxtəvər"
filmindən fraqmentə baxıb ağlayırdınız. Həmin filmdəki aktyor dostlarının
yoxluğuna. Sizi kövrəldən gedənlərin
yerini heç kimin verməməsi oldu, ya boşluqların,
ümumiyyətlə, dolmaması idi?
- Gedənin
yerini heç kim vermir. Əgər
kimsə bunun əksini deyirsə, inanmayın. Yalan söhbətdir. Bu gün Hökümə
Qurbanovanı, Nəcibə Məlikovanı, Rübabə
Muradovanı, Nəsibə Zeynalovanı, Vəfanı (Vəfa
Fətullayeva - S.Ə.) kim ortaya çıxara bilər?
Heç kim!
Məni həmin verilişdə ağladan məqam isə
Yaşar Nurinin, Səyavuş Aslanın, Telman Adıgözəlovun
və digər dünyadan köçən sənət
dostlarımın bu gün olmaması oldu. Bəzən
tamaşalarımızın ilk baxışı olanda iki,
üç sənət dostu tapırıq ki, ərk eləyib
tamaşamıza çağıraq. Bəlkə
çatışmayan bir nüansı da onlar görüb bizə
desin. Axı tamaşaçı ilə aktyor
baxışı fərqlidir.
- Sizcə, aktyor öz həmkarını
ilk işinin sevincini bölüşməyə dəvət
etməlidir?
- Etməli
deyil. Çünki daxili baxış deyilən vaxtı biz
hamımız ən azından sənət adına,
hansısa aktyor dostumuza dəstək naminə
yığışıb gedib, onun ilk tamaşa günündə
yanında olmalıyıq. Çünki həmin
günü nazirlikdən də, televiziyadan da, mətbuatdan da
nümayəndələr olur. Əgər
orda zal boş olursa, onda elə biz bir-birimizin
ayağının altını qazıyırıq, öz
içimizdə özümüzü yeyirik.
Bir-birimizin uğuruna sevinməyi bacarmalıyıq. Əvvəllər
tamaşaların ilk baxışında zalın yarıdan
çoxunu elə sənət dostlarımız doldurardı.
- Səhv etmirəmsə, "Təhminə"
filmindəki Təhminə obrazına ilk dəfə siz təsdiq
olunmusunuz?
- Bəli.
Həmin film barədə Rasim Ocaqov Şahmar
Ələkbərovla mənim haqqımda
danışmışdı. Sonra Rasim
müəllim məni Təhminə roluna dəvət etdi.
Hətta biz Fəxrəddin Manafovla bu filmin məşqlərini
də etmişik. Amma bir gün
ayıldım ki, mənim əvəzimə Təhminə
roluna türk aktrisası Meral Konrat çəkilir. Hansı ki, mən ifa baxımından onu kölgədə
qoyardım. Ordakı Təhminə mən
idim.
- Açıq-saçıq səhnələrini
ifa edərdiniz?
- Əlbəttə, edərdim. Bu mənim sənətimdir.
Düzdür, mən həmin rolu ifa etsəydim,
söz-söhbətlər yaranacaqdı. Amma
bu obrazdı və Təhminənin yaşadığı həyatdır.
Əvvəl də, indi də o cür həyat
yaşayanlar çoxdur.
- Çox gənc yaşından ailə
yükü, əziyyəti çəkən olmusunuz. Xarakter məsələsi idi, ya elə çiyinlərinizə
müəyyən bir öhdəçilik
düşmüşdü?
- 190
saylı məktəbi bitirəndən sonra gecə məktəbinə
yazıldım. Məktəbi oxuya-oxuya da oyuncaq
fabrikində işə düzəldim. Həm
ailə saxlayırdım, həm də oxuyurdum. Aktrisa olacağım, insanlar tərəfindən
seviləcəyim o vaxtlar heç ağlıma da gəlməzdi.
Ancaq sizə bir söz deyim ki, hansı peşədə
olsaydım, məşhur olacaqdım. Təbii ki,
aktrisalıq səviyyəsində yox, amma öz əhatəmdə,
dairəmdə peşəkar olardım. Çünki
öz üzərimdə hansı sahə olur-olsun işləyən
adamam. Sənətimi sevən aktrisayam.
Allah, yenə deyirəm, Şahmar müəllimə
rəhmət eləsin.
- Şahmar Ələkbərovu
necə xatırlayırsınız?
-
Çox gözəl. Həmişə
yadımda işıqlı insan kimi qaldı. Elə digər
dostlarım da... Ömür Nağıyev rəhmətə
gedəndə son anlarında yanında oldum. Pulum olmasa da, çevrəm, tanışlarım var.
Nəsə etmək istəyirdim. Ömür
deyirdi ki, zəhmət çəkmə.
Mən
onun yanına gedəndə artıq hər şey gec idi. Bayaq siz qeyd etdiyiniz verilişdə
ağlamağıma səbəblərdən biri də
Ömürün son anlarını xatırlamağım
olmuşdu.
- Qadın aktrisalarımızdan Zərnigar
Atakişiyeva evində tək rəhmətə getdi. Səfurə İbrahimova da tənhalığa
çəkilib. Aktrisaların təkliyə meyillənməsi
sanki yolxucu vüsət alır...
- Ürəyimiz
düzdür. Elə Zərnigar xanımın
adını çəkmək istəyirdim. Mənim üçün insanın evin içərisində
tək qalmasından dəhşətli, ağır heç nə
yoxdur.
Mən təkliyi sevmirəm. Allah bütün
anaların canını sağ etsin. Anam
sağdır, onunla yaşayıram. Depressiyaya
meyil hamımızda var. Gərək birtəhər, necəsə
öhdəsindən gələk.
Misal üçün, Səfurə xanım kimi aktrisa
indi harda var?
Onlar özləri də bir az elə həyata
meyillidirlər. Onlar indi bizə böyük
kimi, sənətkar kimi lazımıydılar. Çox təəssüf ki, aramızda yoxdular.
Mən bu gün Səfurə xanımın evinə
də gedərəm, qapısını da döyərəm.
Amma birdən qapını açmasa, pərt vəziyyətdə
qalaram axı...
- Ümumiyyətlə, aktrisa hara qədər
dözümlü olmalıdır ki, sənətdən
küsməsin?
- Tək Səfurə xanıma aid deyil. Ümumiyyətlə,
sənət adamı küsməməlidi. Səfurə xanım da küsməli deyildi. Məndən mənə aid olanı bircə Allah ala
bilər. Başqa cür yanaşanda, mən
niyə öz yerimi kiməsə verməliyəm? Özümə inanıramsa, heç kimdən
küsmərəm.
- Ancaq sizi də yəqin ki, incidiblər...
-
Çox olub. Amma sınmamışam. Allahın öhdəsinə buraxmışam hər
şeyi. Filmdə xeyli rollar əlimdən
alınıb. Allah da məni
mükafatlandırıb. Elə
"Manqurt" tamaşasındakı Nayman ana obrazım buna
sübutdur. Çünki həmin rolun, yenə
deyirəm, mənim üçün nəzərdə
tutulmağından heç bir halda xəbərim olmayıb.
Rejissor məni o rolda görüb və öz
fikrini də dəyişməyib.
- Rol üzərində işləyərkən
sırf klassik yanaşma ilə başlayırsınız, ya
özünüzün bu günlə səsləşən əlavələriniz
də olur?
- Söhbət Nayman ana rolundan gedirsə, öz əlavələrim
çox oldu.
Məşqləri də böyük həyəcanla
edirdim. Həm sözləri əzbərləmək,
həm müxtəlif hərəkətləri, ananın
ağrılarına xas nüansları tapmaq, əlbəttə,
çətin idi. Bəzən rola çox
qapılıb məşq edəndə, evdəkilər deyirdilər
ki, "Mehribanın başına hava gəldi"
(gülür). Amma əsl
yaradıcılıq atmosferi budur ki, ətrafdakılara rolu,
onun hazırlığını elə çatdırırsan
ki, hətta yaxın adamlar da aktyorun hazırlığı
zamanı şübhəyə qapılıb, həyəcan
keçirirlər.
Heç
bir insan bir başqasının ağrısını hiss edə
bilməz. Amma mən "Manqurt"
tamaşasında ananın oğlu üçün çəkdiyi
ağrını özüm də yaşadım,
tamaşaçıya da yaşatmağa nail oldum.
Bəlkə kiminsə xətrinə dəyəcək. Amma bir
çox aktrisalarımız tamaşada gözəllik
axtarırlar. Mənə isə gözəllik
yox, obraz lazımdır. Tamaşaçı
mənimlə birgə həmin obrazı yaşamalıdır.
Əgər mən oynadığım rolla
tamaşaçıya obrazı yaşada, hiss etdirə bilmirəmsə,
onda o tamaşa sənət əsəri ola
bilməz.
- Stanislavski deyirdi ki, tamaşada
hakim tərəf-müqabilidir...
-
Bilirsiniz, səhnədə daşınan yük var.
"Manqurt" tamaşasında tamaşanın əsas
ağırlığı mənim çiyinlərimdə idi.
Amma digər tərəf-müqabillərimin də
öz çətinlikləri vardı. Biz
bir-birimizi tamamlayırdıq. İzamə
xanım bizim hər birimiz üzərində doğru
seçim etmişdi. Bütün hallarda tərəf-müqabili
çox böyük əhəmiyyət kəsb edir.
- Televiziya verilişlərinə
çıxırsınız. Və bəzən
də ətrafınızda qalmaqallar yaranır. Mehriban Xanlarovanın qalmaqalda olmasına səbəb
nədir?
-
Bilirsiniz, sosial verilişlərə məni dəvət edəndə,
özüm gedirəm. İmtina da edə bilərəm.
Amma kasıb təbəqənin mənim kimi sənət
adamlarına ehtiyacı var. Mən maddi olmasa da, mənəvi cəhətdən
gücüm çatdığı qədər onların
ardınca getməyə hazıram. Küçədə
belə köməyə ehtiyacı olan insan görəndə,
biləndə ki, ona necəsə kömək edə bilərəm,
onu etməyə çalışmışam. Ürəyim çox yumşaqdır.
- Amma elə bil həyat, cəmiyyət
bir az sizi gərginləşdirdi, aqressiv elədi.
- Yox, elə deməzdim. Ola bilsin ki, çətinliklərim çox olub. Amma Allaha inamım, onun mənimlə olması fikri o qədər güclü olub ki, məni yıxılmağa qoymayıb. Allah da heç vaxt məni naümid buraxmayıb. O qədər sıxıntılarım, pulsuzluq çəkən günlərim olub ki, heç kim bilməyib. Yenə də dadıma Allah çatıb. Ona görə də insan Allaha olan inamını heç vaxt itirməməlidir. Nəyisə bəxş edən də odur, alan da.
Söhbətləşdi: Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 4
avqust.- S.10-11.