Elçindən gizli Elçin...
"- Heç şeir yazdınızmı?.."
Elçinə ünvanladığım bu sualın cavabı hələ verilməyib. "Bu sual nə zaman yaranıb" deyə soruşsanız, "şeirlə bağlı fikirlərini izlədiyimdə" deyərdim...
Necə olub yaranıb, bu, aydın məsələdir...
Yazıçının mətnində əbədi bir şeir var, yazıçının mətnində əbədi səslənən şeir heç zaman yazılmayacaq. Yazıçı hər dəfə eyni şeiri pıçıldayacaq. Amma onu əsla və əsla misralara tökməyəcək. Oturub hekayə yazacaq, roman yazacaq, esse yazacaq, məqalələr yazacaq, o şeiri yazmayacaq...
Şeir, yazıçının zehninin dərinliklərində çox adi, sadə, lakin o qədər də gizli bir dərinlikdə sıxılacaq bir küncə, kürəyini divara söykəyəcək, susacaq. Bəzən başını - "Baş"ını qaldırıb dolu-dolu, uzaqlardan gələn bir sükutla susacaq...
- Həmişəmi sakit dayanacaq şeir?
- Deyəsən həmişə...
Tərpənməz şeirin ətrafındakı hava dalğalanacaq. Qaranlıq işığa dartınacaq, zahiri dinclik gizli toxumunda sıxılıb, sıxılıb içinə çəkildikcə çəkiləcək. Lakin sezilməyən ruhu üsyan yetişəcək içəridə, qabığın altında qan damarlarında xaotik həyat nizamı əbədi təlabatın, ehtiyacın əmrlərinə tabe olacaq...
Şeir, Tanrı kimidir. Olub-olmadığını sübut etmək mümkün deyil, arxalanıb-arxalanmayacağımıza da özümüz qərar veririk. Arxalanmaq - hərəkətsizlik, hazır gələcəklərə boyun əymək- qışqıran şeirsizliyin misralanmasıdır. Lakin başqa bir yol var-təbəssüm... Şeiri, həmin şeiri olduğuna inanıb bir kənarda saxladığımız Tanrı kimi qonaqlayıb, özünü öz evindəymiş kimi rahat buraxmaq və çıxıb getmək...
...İnsan varlığına əmin olduğu
hər şeylə belə davranır. Öy kimi. Hara getsən, ora
qayıdacaqsan, o, var, o, yerindədir, o, ordadır...
Elçin
hələ mənim sualıma cavab verməyə tələsmir...
***
Elçin, çoxlu hekayə yazıb.
Yaradıcılığının əhəmiyyətli hissəsi. Altmışıncı
illərin sonundan başlayaraq bu günə qədər davam
edən hekayələr. Zaman dəyişib,
düşüncə dəyişib, bəs Elçin öz
hekayələrində nəyinsə dəyişmədiyini
düşünürmü? Ümumiyyətlə,
görəsən Elçin, hekayələrinin qəhrəmanlarını,
epizodlarını, mənasını, ismarıcını,
xatirəsini şeirin hansı misrasının, səsinin
ovcundan götürüb duydurmağa çalışıb? Bəlkə şeirindən bir
ağrı götürüb, zoğal ağacının
mıx çalınmış yara yerinə sarğı qoyub?
Keçib gedən qatarların taqqa-tuqqu
göründüyünün əksinə, ağappaq şeirdən
soraq verir. Nizamlı səslərin içində gəlib-gedən
adamların baxışları nə hecalanır, nə
bölgülənir, nə bəndlənir...
Ağaclar
insanın ən çox əllərinə baxırlar.
Ağacların sularda üzmək eşqindən
tutmuş, özünə qayıtmaq, hansı meyvəni
yetişdirmək istəyinə kimi, hər şey insan əlindən
keçib gedir. Ağac meyvələrinin
müxtəlifliyi arasında çaşıb qalıb, onun əzəlində
hansı missiya (meyvə) vardı?
Tanrının qonaq saxlandığı aləmdə
güclü bir oduncaq, əzmli bir budaq nəfəsinin son
udumunda şeirini xatırlayır. Canını geri qaytarır...
Fanilik, axıb gedən
həyat çayının sahilində yanaşı
dayanır. Fanilik, şeir qədər gülümsəyir
çarpışmalara... Ən kiçiyindən tutmuş, ən
böyüyünədək, hər birinin içində nəhəng
nəfəs var. Bəzən Tanrını düşünməyə
ehtiyac olmur, faniliyi yada salmaq da yetir.
İnsanın Tanrını sorğulaması və onunla
dostlaşması körpünün o tayında sakitcə
oturub yolçusunu gözləyir. Bəzən insan unudur, ya da unutmaq istəyir. Ona elə
gəlir, fanilik
barədə hələ təzə-təzə
düşünməyə başlayıb. Onun
qarşısına güzgü tutun...
Elçin,
güzgünün içindən keçib gəlib o taya...
***
Müsahibələrinin
birində, son
zamanlarda dünyanin faniliyinin onu mövzu olaraq daha çox
çəkdiyini deyib. Lakin almışınçı illərin
sonunda yazilmiş
"Beşqəpiklik motosikl" hekayəsində gənc ata
Sabir Məlikov-Siniq, Firanın-Firəngizin ölüm xəbərindən
sonra dərhal fanilik barədə düşünür. Yaxud
"Bozluq içində iki adam"... Görünür, fanilik təzə
məsələ deyil...
Qayıdırıq
günümüzə, yazıları bir-birilə bağlayan,
daha çox gözəgörünməz, sezinti,
yansımaymış kimi hiss edilən, lakin güclü
köklərlə mətnin qayəsini və məqsədini
ayaq üstə saxlayan xətt var. Bu, təkcə fanilik
deyil... Bu xətt
Başa çatıb, ordan keçib gələnə
oxşayır.. Rəssam
Muxtarın şüurunda bütün həyatını
yaddaşın əvvəlindən sonuna aparan və onu öz
içində əridib həll edən uzaq
dağlarıın görüntüsü. O
dağların arxasındakı sirr, sirdən daha çox həsrəti
çəkilən dinclik... Peterburqda pəncərəsindən
uzaq Gürcüstan dağlarına boylanan Babua Arçil, bəlkə
gizli ehtiram və həsrətini dayəsinin kölgəsində
gizlədən Sisianov...
Elçin,
başını yelləyir... Onun mənimlə
razılaşıb-razılaşmayacağını heç
zaman bilməyəcəyəm...
***
Ölümün çox qəribə, yüngülləşdirilmiş,
asanlaşdırılmış, faciədən
arındırılmış qatında insanlar, sadəcə,
yox olurlar. Rəssam
Muxtar həyatı boyu çəkdiyi rəsmdə yox olur,
ömrünü Şumer mədəniyyətinin
tədqiqinə həsr etmiş alim liftə çevrilir.
Ağa Əbdül də özündən əvvəl əfsanələşmiş
yox olma yerində, Gözəl Kor Qızın getdiyi qayadan gedəcək,
o Gözəl Kor Qız ki, bulağa, qayaya çevrilmişdi,
əfsanə olmuşdu. Bəzən hekayənin yoxolmadan əvvəli,
bəzən sonrası nağıl edilir, Sisianov isə
keçmişlə gələcəyin arasında gedib gəlir.. Qəhrəmanlar
kim olur-olsun, ölüm - hər nə qədər
inanılsa da, deyilsə də "yox olma" deyil, bir haldan
digər hala keçmə, birindən digərinə
köçmədir. Ağa Əbdülün sualı həm
də rəssam Muxtarın, alimin, Sisianovun sualıdır:
Hansı: o dünya, ya bu dünya?
Mənsə
sual verirəm, bu adamlar kimdir, kim kimdir, kim kimin
davamıdır, kim kimin dünyasına girib?..
Zamanın qeyri-müəyyən genişliyi içində
məhv olub gedən, əriyən, itən, bəlkə də
inandığımız kimi, bir halıdan digərinə
çevrilən həyatlar. Onları unudulmaq
gözləyir, ya da bilinməzliyə xas izah. Bəlkə elə Çingiz xan düz edirdi-hər
itkinin əvəzinə qalaqda bir daş artırdı. O
yerdən baxanda bizi - insanı daşlaşmaqdan uzağa gedə
bilməyən taledən nə qurtara bilər?
Bəlkə
də Sisianov elə bunu qazandı-döyüş
meydanlarında minlərlə adi əsgər, sadə adamlar
itdi-getdi, yəqin, Çingiz xanın dövrü olsaydı
torpaqlarda nəhəng daş qalaqları yaranacaqdı, amma
Sisianov fərqli ölümdən sonrasını əldə
etdi, başı bədənindən ayrılıb ruhu quş
dimdiyinə azadlıq qazanan insan unudulmaqdan qurtuldu?
Sisianovun
ruhu o dar məkanda, dar qəfəsdə - Başın
içində hər şeyi yada salandan, hər şeyi
görəndən, artıq heç nəyə və
heç kimə yaramayacaq həqiqəti dərk edəndən
sonra bir anlıq kəpənək ömrünü quş
dimdiyində itirən anda azadlığa qovuşacaq...
Fanilik...
...Görəsən,
köklərindən qopub dənizə qanadlanan ağacın
çürüməkdə olan gövdəsində bu suala
yer tapılacaqmı?
Elçinin
bu suallara ehtiyacı yoxdur, fikri şeirinin yanındadır...
***
Elçindən soruşmaq istəyirdim - Görmək nədir? Ümumiyyətlə,
görmək mümkündürmü? Doğrudanmı,
görmək üçün Başımızın kəsilməsi
qədər əlimizin-qolumuzun bağlanmasına,
gözümüzün çıxarılmasına - zülmətə
ehtiyacımız var?
Ağa
Əbdül gələcəyi görürdü, kəsik Baş isə
içindən keçdiyi, lakin sağ adamın əlinin yetməyəcəyi
həqiqəti görmək üçün keçmişə
boylanır. Nədir bu maraq? Həqiqət
insanın nəyinə gərəkdir? Bəlkə
faniliyin kölgəsində onun heç
olmadığını qəbul etmək daha yaxşı
olardı?
Bəlkə görmək üçün bir quşun
dimdiyinə alıb dam başına
çıxardığı bənövşə olmaq da
yetir.
Heç nəyi görməyə can atmadan sakitcə susub,
çiçək olaraq diriləcəyimiz taleyi gözləmək
yetərlidir...
İçimizin
küncünə sıxılıb kürəyini divara dayayan
şeirimiz kimi...
İnsan,
hər gördüyünə inanmırmış...
Mən,
Elçinin şeir yazmadığına inanmağa
başlamışam...
***
Həyatı boyu eyni şeyi çəkən, bəstələyən,
yazan... - quran adamlar. Bu adamları
anlamaq çox çətin deyil, eləmi? Lakin
onları anlamaq yerinə axına qoşulmaq, axınla getmək,
"qaydasında görünmək" tələb olunur...
Şeiri
olan adamları insanlar çox az məşğul
edir, amma bütünləşmənin içində hər
insanın səndən bir parça
daşıdığını hiss edirsən, sonra
görürsən, sonra baxmağa başlayırsan...
Birdəncə, mənzərə qalır, duyum dəyişir. Rəqs davam
edir, hava dəyişir. Mətn davam edir, sezinti dəyişir
- Məleykə xanımın çantasında bir "ox"
var...
Ya
anlayır, ya da anladığını düşünürsən, yazıçı,
bütün yaradıcılığı boyu eyni mətni
yazmaq üçün müxtəlif mətnlər yazmaqla
şeirinə sədaqətini qoruya bilibmi... Pozularmı
bu əhd, zədələnərmi bu sədaqət, xəyanət,
yazıçının hansı qatında onu yaşamağa
qoymaz? Sıxar, boğar, incidər... istədiyini
almayınca çəkilməz o küncünə...
Adamı
olan əbədi yazılmamış şeirləri elə də
kiçik səbəb hesab etməyə dəyməz,
adamını gözüyumlu içində saxlar, ya onun
sevgilisi olacaqsan, ya heç nə ola bilməyəcəksən...
Yolsuz qalacaqsan, yolsuzluq dəhşətdir...
Bir
gün həmin o rəsmin, musiqinin, mətnin, bir mənada o qatarın bizi o üzə aparacağına, o
üzdən geri dönməyəcəyinə ümid
varmı?
Qatarların
geri dönmədiyi sonsuzluq şeirin içində əriyib-itir...
Elçin,
dayandığı yerdən altı yaşlı uşaq kimi,
keçib gedən qatarları qatar kimi seyr
edir...
***
Hər şey bilginin əlehinə çevrildiyi bir yer
var - sehr. Kimsə o sehrə inanırmı, görəsən?
O sehrə inanmağın labirint içi
cığırları sizi aparıb çıxaracağı
yerdə dərin bir təbəssüm var: Xoş gəlmisən,
amma heç yerə gəlməmisən - Sisianovun
başını o sinidə şah sarayına ərməğan
aparan qüvvə Mirzə Məhəmməd Əkbari Azərbaycanidir...
Amma bu təzə xəbər deyil, Baş bunu çox əvvəllər,
çox-çox əvvəllər quş dimdiyinə yerləşməyəcək
qədər kobud, quşu qanadlanmağa qoymayacaq qədər
ağır məktublarından birində yazıb...
"Bəlkə
bir gün elə mənim başımı kəsib göndərəcəklər..."
Hara, niyə, nə üçün?
Çingiz
xanın daş qalaqlarından birinə atılmaq
üçünmü...
***
"Şeytan, yoxsa mələk?"
Görəsən insan yaşamı boyu bu sualla neçə
dəfə qarşılaşır? Ümumiyyətlə,
bu sual insanın yadına hardan düşür? İnsan niyə bu barədə düşünməlidir?
Axı, insanın şeiri var...
Gizli-gizli,
qanın-qadanın, iyrənc siyasətin, düşmənçiliyin,
dünyaya nə verib - ala bilmədiyi düzənsizliyin
içində, ən vacib (hərçənd, heç nə
vacib deyil) məqamda Hüseynqulu xanın könlünə şeir
yazmaq düşüb...
Hacı Murad təslim olub, özündəki
şeytanı özündən başqa hər yerə yerləşdirməyə
hazırdır. Adam, mələk kimi görünmək istəyir-öz
gözündə... O əmindir, Baş oğurlayıb Rusiyaya
geri vermək fikri ancaq şeytanın Başının
altından çıxa bilərdi. Sual geri dönüb - kim kimdir, Şeytan Mələkdir, ya Mələk
Şeytan?
Şeirdən
çıxdınmı, hər şey bir-birinin
maskalanmış formasıdır, onlardan hansının
hansı olduğunu ölümdən əvvəl anlaya bilməyin
mümkün deyil...
Qadın
və Kişi, Adəm və Həvva, biri yaşamın sonu, biri yaşamın əvvəlində
- arada uzun (bəlkə də çox qısa)
yaşanmışlar. Paralelləşən
dünyalar, həyatın hansında bitib, hansında davam edəcəyi
naməlumdur. Lakin insan son anda belə
üzünə bir maska taxır. Bu, məhz "qəbul
edilmiş nizamlı dünyanın" qaydasıdır...
Yazıçı
etiraz edir... Etirazını əbədi
susmuş şeirinin segilisi olmaqla bildirir...
***
Nizam nədir?
Bunu düşünmək bizə lazımdırmı?
Muxtarın məzarına sarı əyilən zeytun
(barış) budağını kəsmək. Qəbir ruha gərək
deyil, zeytun budağı onu narahat edə bilməz, amma
görünüşü (təyin edilmiş nizamı) pozur,
eynən rəssam Muxtar da nizamı pozub eyni rəsmləri
çəkirdi...
Elçin
bir baxımdan, eyni rəsmi çəkib duran rəssam kimi
tarixi ələ salır: "Guya sizin
yazdığınız və inandığınız hər
şey həqiqətən, sizin dediyiniz ardıcıllıqda
və formada baş verib?"...
Hər
şey qaranlıq yuxunun içində, orda-burda
görünüb itən portfel formasına düşüb nəsnələnib...
Görünməyən qorxulu aydınlanma
dirilişin baş tutacağı bir naməlumluğa qədər
portfeldə - boğçada sıxışıb qalacaq.
Sirr.
Nə üçün, daşımaq
üçünmü? İnsan sirrini özüylə
daşımalıdırmı? İnsan təkcə
öz sirrinimi daşıyır və hansı
ağırdır - öz sirrin, ya başqaların sirri? İnsan kimin sirrinə daha ehtiyatla yanaşır?
Faniliyin
duyumundan xəbərdar olub bu dünyaya qayıdan
yazıçının sirrini çözmək deyil, o sirrin
varlığını anlayaraq təsəlli tapmaq istəyirəm...
Bağban
- Tanrı - şeir... əbədidir...
***
Tarix nədir?
Heç
nə!
Bir yerdə
kiçik bir əminliyim var, Elçin, tarixin sirrinin kənarında
dayanıb... Yoxsa Başın qatı açılan ilk
baxışında niyə: "Bu, tarix deyil" - desin?
Hər şey dayanmadan hərəkətdədir. Hər şey dəyişir:
insan, təbiət, xarakter, şərtlər, sərhədlər,
adlar, həyatlar. Bir yandan da heç nə sanki dəyişmir,
tam da dediyimiz kimi, bir haldan digərinə keçir - Dünya
adlanan bir çuxurda dayanıb içi-içində
qaynayır... Bu çuxurun içində tərpəniş
olduqca hər şey qarışır, çirk təmizliyi,
qan ağlığı, vəhşət düşüncəni
incidir, bu kiçik çuxurun içində tarixdən naqis
nə ola bilər?
"Dünyanın heç bir yerində Azərbaycandakı
qədər şair görmədim" - yazırdı Sisianov
məktubunda.
Elçin,
şeirini bəlkə elə bunun üçün heç
zaman yazmayıb...
Əvəzində, Qadın və Kişinin
gördüyü qaranlıq sanki illərin o tayına, Mərdan
Dadaşlının təyyarədəki qaranlığına
uzanıb.
Lakin indi "nə var, nə yox?" sualı yoxdur...
Qaranlıqdan xəbərsiz sual səslənir - Allah
güclüdür, ya Şeytan? Mələk qanadlanıb, uçub
gedib, yox olub, yerini Allah tutub...
Hər
şeyin bir-birini təkrarladığı, hər şeyin
bir-biri olduğu məlum mövcudluqda Mələyin Allah
olmasına inanmaq...
Bəlkə hər şey o sualdan başlayıb? O sual ki, ən qədim
sualdır, ən mürəkkəb sualdır və məhz
Tarix öz naqisliyiylə Allahı şübhə altına
alıb?
Sual dəfələrlə, çox sadə
görünən yollarla təkrarlanır, lakin cavab vermək o qədər də asan deyilmiş,
eləmi?
Elçin
hansı sualına cavab axtarır?..
***
"İnsanı
başa düşəcək yeganə adam
- o özüdür." (Qatar. Pikasso. Latur. 1968.)
***
Az qala 50
il keçib, Elçini Elçindən başqa başa düşən
oldumu?...
***
Mən,
Elçinin şeirini yazmasini istəmirəm...
O,
Elçindən gizli Elçindir, qoy hər şey elə belə
də qalsın... Ya da davam eləsin...
Hədiyyə ŞƏFAQƏT
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 4 avqust.- S.12-13.