Vətənin
hər yerindən görünən adam...
Məhərrəm Qasımlı haqda yazmaq istəyirəm. Amma haradan
başlayım, bilmirəm. Deyəsən,
"başlanıb..." axı...
Təkadamlıq kameraya işıq yalnız bir yerdən
düşür. O işıq səni həm də təcrid olunduğun
dünyaya bağlayan yeganə ipdir. Amma unudursan ki,
altşüurunda assosiasiya doğuran o ip də yalandır,
Ariadna da, o labirint də! Sən məhz dünyaya "bağlanmadığına"
görə burdasan. "Mən burdayam, İlahi!".
(V.Səmədoğlu)
Biz təkcə qaranlıqdan deyil, həm də
işıqdan qorunuruq. "Qorxuruq" da oxumaq olar. Hər
dəfə Məhərrəm Qasımlı ilə
görüşəndə üstümə düşən
işıqdan gözlərim qamaşır,
"özünüqoruma" instinkti hərəkətə gəlir
və... Və nə?! Bu mətn
məhz "və"dən sonra gələn o üç
nöqtəni doldurmaq üçün yazılır. Doldura bilərəmmi?! Bu,
özün öz gorunu doldurmaq kimi bir şeydir. (Bildinizmi, klassik mətnlərin axtarışına
niyə çıxırıq? Bilmək
istəyirik - o mətn - o gor bizə qədər
açılıb, ya yox?)
Məhərrəm müəllimlə dostluğumuzun tarixçəsi
çox qədimdir - işığın tarixi qədərdir. Onunla ilk dəfə
bölgə universitetində görüşdük, səhv eləmirəmsə,
2001-ci ildə. Qısa zaman sürəsində
nadir bir tapıntıya - qızıl külçəsinə
rast gəldiyimi anladım. Və o vaxtdan
bugünə kimi fikrimdə qətiyəm. "Qızıl" da yaza bilərdim. Amma yox, o, qızıl külçəsidir. Qızılın dəyəri əyarı ilə
ölçülür. Külçə
isə əyarsızdır, bütövlükdə ona qiymət
vermək müşkül bir məsələdir.
Aylı gecədə Xəzəri seyr etmizinizmi?! Ay, suların üstündən
sonsuzluğacan işıqlı bir yol salır sanki! Hamar,
asfalt bir yol! Əgər yanında uşaq olarsa,
səni o yola dartacaq. Amma... Nə etmək olar, biz
"böyümüşük!". Məhz belə məqamlarda Məhərrəm müəllimin
"böyümədiyini" - uşaq olaraq
qaldığını əminliklə deyə bilərəm.
Məhərrəm müəllim o
uşağın (əsl həqiqətdə, içərisindəki
uşağın) arxasınca sorğu-sualsız
düşüb gedəcək. Haraya?!
Fərq eləməz! Səksən üç
yaşlı ağbirçək anasının onunla
görüşü zamanı həyata keçirdiyi mistik
ritual dediyimizin təsdiqi deyil, bəs nədir? Qarı
ağır xəstəlikdən duran kimi yanına qaçan
oğlunu bağrına basıb hökm edir: "Dur burda!". Və başlayır
balasının başına dolanmağa. Sonra əlindəki
əsa ilə kürəyinə ərklə vurub:
"Uşaqsan, harda qoymuşam, orda da dur, - dedi". (Məhərrəm
Qasımlı - Orxan paşa "Taleyimdən və ürəyimdən
keçənlər" kitabından) Biz o gözəllər
gözəli ağbirçək ananın ruhunu
muştuluqlayıb deyirik: Rahat uyu, əziz ana, oğlun
qoyduğun yerdədir - haman Uşaqdır
ki, var!
Məhərrəm Qasımlı Azərbaycan filoloji
elminin ən ədəb-ərkanlı, həyalı və əvəzolunmaz
işıqlı sütunlarından biridir. O, elmimizin etibarnamələrindən
birisidir - desək yanılmarıq. Məhz belə
fərdlərin - təklərin sayəsində Azərbaycan
elminin pak kəsiminə və gələcəyinə
inanırıq.
O,
yaradıcılığa şair kimi başladı. Məhz bu cümlədə "şair"
sözünün alnından öpməyə hazıram.
Şair Orxan paşanın (Məhərrəm
Qasımlının) simasında şairlik klassik
anlamını saxlamaqla yanaşı, həm də
ozan-aşıq ədəbiyyatından - Qurbani, Sarı
Aşıq, Xəstə Qasım, Abbas Tufarqanlı, Dədə
Ələsgərdən... üzübəri
gələn ecazkar və məhrəm bir məna ilə doldu,
ali bir məqama ucaldı. Obrazlı desək, İsmi Pünhan
məqamına! O, öz davranış və əxlaqında,
maneralarında, dil, intonasiya və bütövlükdə
dünyabaxışında oturuşmuş etnomədəni
sistemin göstəricilərini təcəssüm etdirən
unikal bir ziyalıdır:
Yerində
saymaqmış, ay ömrüm, günüm,
Necə ki yol gəlmişik indiyə qədər.
Yerində
saymaq! Bu ifadənin modern qatı bütün gələnəklərlə
özünə, soykökünə, milli kimliyinə
bağlanışı simvollaşdırır. Hətta
sevgidə də bu etnopsixoloji an qorunub
saxlanmalıdır. Düşünək,
sevdiyimiz andan sonrakı yolçuluğumuzun ömrü nə
qədər olur ki? Elə ilk an qədər!
Beləcə, "yerində saymaq" ifadəsi
şairin dilində yeni bir status qazanır.
Orxan
Paşa yağmur qoxusunu hiss edəcək birisidir. Təsadüfi deyildir ki, şeir kitablarından biri
"Yağmur qoxusu" adlanır. O, qədərindən
çox həssasdır. Həssas oxucu da "işin nə
yerdə olduğunu" əla duyur:
Uzaqdan
gözəldi dünyada hər şey,
Yarpağın yaşılı, günün şəfəqi.
Uzaqdanca
boylan, uzaqdanca sev,
Qönçə
olsun, çiçək olsun, nə fərqi!
O
qönçənin, o çiçəyin arxasından bir qadının
təbəssüm göstərdiyini hiss etmədinizmi?! Biz
çox abırlı bir poeziya ilə baş-başayıq...
Məhərrəm Qasımlı elmlə bədii təfəkkürün
sintezini ortaya qoyan qeyri-adi bir şəxsiyyətdir. Elmdə əsl
ruh adamıdır. Amma bədii
yaradıcılığın elmi yaradıcılıqdan çox
ağır olduğunu özü də etiraf edir:
"Çoxlarına belə gələ bilər ki, elmi
yaradıcılıq bədii yaradıcılıqdan daha
çətin bir işdir. Mən bu iki sahənin hər biri ilə
məşğul olduğumdan açıq şəkildə
hiss edirəm ki, elmi yaradıcılıqla müqayisədə
bədii yaradıcılıq daha çətin, daha əzablı
bir işdir. Əlbəttə, söhbət əsl
bədii yaradıcılıqdan və onun heç nəylə
müqayisə olunmayacaq əzablarından gedir".
Orxan paşa üçün şeir özünü və
İlahi harmoniyanı dərk etməyin bir yoludur. Bu düzənə toxunan
öz qarşısında qəzəbli bir şair görəcəyini
göz önünə gətirməlidir:
Dəymə,
dəymə
dünyanın düzəninə -
lənət sənə
posmodern
sərxoşluq!
Əgər bu misraları ümumi kontekstdən
ayırsaq, şairi poetik mühafizəkarlıqda
suçlamalı olarıq. Amma və lakin... Məhərrəm
Qasımlını tanıyan hər bir şəxs onun yeniliyə
nə qədər açıq olduğunu birmənalı
olaraq təsdiqləyər. Bəs nə
baş verir? Bu sualı cavablandırmaq
üçün xeyli əvvələ qayıtmalıyıq.
Heca vəzninə təkcə şeir vəzni kimi baxmaq
doğru deyildir. O həm də xalqımızın harmonik yaşam tərzini
simvollaşdırır. Qarışıq, qəliz,
pırpızlı və tikanlı dünya hecada həlimləşir,
mülayimləşir və quzuya dönür. Hecada ilahi bir şükranlıq vardır. Məhərrəm Qasımlı - Orxan paşa da heca
mühitində dünyaya göz açıb və
uşaqlığı da heca ritminə uyğun olan
"ağır oturuşlu-duruşlu, söz-söhbətlərindən
xeyir-dua əskik olmayan, çöhrələri nur içində
olan, sözlərinin sahibi, el-obasının baş bilənləri"
sayılan köhnə kişilərin arasında keçib.
Mükəmməl ailə tərbiyəsi, vətənçi
orta və ali məktəb müəllimlərindən
əxs etdiklərini də bura əlavə etsək, onun
"posmodern sərxoşluğ"u niyə lənətləməsinin
kiçik səbəbi üzə çıxar. Başlıca səbəb isə dünya düzəninə
qarşı çevrilən istənilən devrimçi,
dağıdıcı addımları lənətləməsidir.
Fərqi yoxdur, bu, reallıqda, yoxsa ədəbiyyatda
baş verir. Görün, çox sevdiyi Nazim Hikməti
hansı şeirində "yaxalayır": "Ey axmaq, sənə
üç telində üç sısqa bülbül oxuyan
üç telli saz yaramaz! ... Üçtelli saz dağlarda -
dalğalarda kütlələri irəli aparmaz!..." "Yox, bu, şair
Nazim Hikmətin sözləri deyil. Kommunizm
xülyasına qapılmış gənc və təcrübəsiz
Nazim yoldaşın utancverici
çığır-bağırıdır".
("Taleyimdən və ürəyimdən keçənlər"
səh: 71) Zərif ironiyanı sezdinizmi, Nazim
yoldaş?
Üçtelli
saz! Bəlkə, üçtelli durna?! Kim bilir, bəlkə Məhərrəm
Qasımlı da durna teli gətirməyə gedən
"Koroğlu" qəhrəmanlarının içərisində
olub? Kim bilir?! Saza olan
bu cür mistik bir sevginin kökündə nəsə bir
bilinməzlik, sehr və ovsun olmalıdır. Kim bilir?
İllər öncəsi o, "Bulaq" verilişində
çalışdı. İki yüzdən çox mətn
yazdı. Qəribə görünsə də,
sazla "Bulaq" arasında çox sirli bir əlaqə
vardır. O, əvvəlcə öz dilini saza köklədi.
Ozansayağı... (Ruhun şad olsun, Zəlimxan
Yaqub! O da bu çabada ilk bulunanlardan idi) Gənc Məhərrəm
Qasımlı dünyaya açıq bir mesaj verdi:
Dilini sazlamadan sazı bunca sevə bilməzsən! Bəlkə, doğru deyil? Dilimizi
ilkin çağlarda geniş meydanlara çıxaran
ozanlarımız olmayıbmı? Epos mədəniyyətimizin
başında dil durmurmu? Bax, məhz bu həqiqəti Azərbaycanda
ilk dərk edənlərdən birisidir Məhərrəm
Qasımlı! Onun yazılı nitqindən az
sonra danışacağam, şifahi nitqindən doyan varmı,
görən? Bakılı, qarabağlı,
borçalılı, şəkili, təbrizli, göyçəli,
astaralı, zəncanlı, dərbəndli, şirvanlı,
urmiyalı, ərdəbilli bacı-qardaşlarımız
şablon səslənsə də, ona sevə-sevə qulaq
asırlar. Niyə? Çünki
Azərbaycan dilinin sazı onun köksündə
çağlayır. Gerçəkdən Dədə
Qorqud qopuzu da məhz o dil budağına qonur...
Saz Məhərrəm
Qasımlı üçün təkcə musiqi aləti
deyildir - Vətəndir,
yurddur, xalqdır, millətdir, Yerdir, Göydür və
adını pünhan saxladığı bir sevgilidir. O, saz
dünyasına bədən səyahəti eləmir. O,
sazın tarixini yazmır, gözəgörünməyən
sirli qüdrətə malik olan saz ruhuna girib onu təbliğ
edir. Bilir ki, bunsuz
biz yoxuq... Və ağrılı olsa da, deyəcəyəm:
Saz həm də onu bu torpağa əbədi mismarlayan əzazil
Zevsdir! Canından ağrılar fışqıqır, amma o,
onu mismarlayan əllərə də, o mismarlara da, o tənha
dağa da təbəssüm göstərib
şükranlıq edir...
Heca
harmoniyasından, sazdan, "Bulaq"dan, milli kimliyimizi bizə
tanıdan gözəgörünən və görünməyən
atributların içərisindən və fövqündən
elmə daxil olan və onların hamısının cəmini
elmə daşıyan Məhərrəm Qasımlının
dissertasiya mövzusuna diqqət edin: "Şah İsmayıl
Xətainin poeziyası". Deşifrə etməyə ehtiyac
yoxdur, məncə! Müəllif yazır: "On
altıncı yüzilliyin tarixi salnamələrindən birində
Şah İsmayılın Təbrizi fəth edərək
hakimiyyəti öz əlinə alması barədə poetik
bir bənzətmə var: "O, Təbrizə girdi, elə bil
ruh bədənə
daxil oldu". Bu bənzətmədəki
milli romantika indinin özündə də vətənçi
duyğunu, dövlətçi düşüncəni dimdik
ayaqüstə saxlamağa qadirdir. Şah
İsmayılın Təbrizə girməsinin ruhun bədənə
daxil olmasına bənzədilməsi onun Azərbaycan tarixi
içindəki yerinin son dərəcə dəqiq ifadəsidir".
Əgər biz də: "Məhərrəm Qasımlı Azərbaycan
folklorşünaslıq elminə ruh kimi daxil olub" - desək
yanılmarıq. Doktorluq dissertasiyası da "Aşıq sənəti:
təşəkkülü və mühitləri"
mövzusunda olmuşdur. Hər iki mövzunu
bir-birinə bağlayan tellər göz önündədir.
Bir tərəfdə Şah İsmayıl, digər tərəfdə
isə ozan-aşıq sənətimiz! Heç burada "tərəf"
də yoxdur, axı... İç-içə
olan mövzulardır. Vətənin tamlığı,
bütövlüyü kimi!
"Aşıq sənəti" monoqrafiyası
haqqında gökəmli sənət adamları - Y.Qarayev,
E.Əfəndiyev, N.Cəfərov və başqaları qiymətli
fikirlər söyləmişlər. "Aşıq sənəti"
kitabı vaxtında həyəcan təbili çalır,
milli dövlətçilik dəyərlərinin
qorunmasında mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
(aşıq sənətinin) roluna diqqəti bir daha cəlb
edir" (Yaşar Qarayev).
"Taleyimdən və ürəyimdən keçənlər"
(Bakı - 2017) kitabı haqda da yalnız xoş sözlər
eşidilir. Jül Renarsayağı qələmə
alınmış mətnlər Məhərrəm
Qasımlının - Orxan Paşanın hansı məfkurə
və ürək sahibi olmasını ortaya qoymaqla
yanaşı, həm də onun nigaran obrazını
canlandırır. Məhz bu ovqatlı obrazını:
"Mirzə Cəlilin hər bir yazısından vətənin
və millətinin taleyi ilə bağlı
nigarançılıq keçir. Hətta bir
yazısının adı da elə
"Nigarançılıq"dır. Bir
çox əsərlərində də nigaran əhvallı
ruh sıx-sıx ötüb keçir. Dünən qəbrinin
üstünə gedib ustadın nigaran ruhuna üz tutdum: - Ey
böyük Mirzə, heç nigaran olub eləmə, bizləri
necə qoyub getmisənsə, eləcə də varıq...
"
Məhərrəm Qasımlı telindən
dırnağınacan azərbaycanlıdır. Azərbaycançılıq,
Vətənçilik, minillərdən üzübəri gələn
dövlətçilik ənənələrinə sadiqliq onun
qanında, canında, ruhundadır. Sözü
ilə əməli düz olan nadir bir ziyalıdır. Xoşbəxtəm ki, onun elmi rəhbərliyi
altında fəlsəfə doktorluğu adını almaq
üçün "Molla Vəli Vidadinin poetik irsi"nə
kiçicik bir səyahət etmişəm. Bir qədər
gərgin keçən müdafiəmdən sonra şəfqətlə
dedi: - Heç bir banket-filan olmayacaq. Diplomu
alandan sonra özüm gəlib Astarada sənə qonaqlıq
verəcəyəm". O, dediyini elədi...
Dalğalar tələsirlər. Onlar həm də dənizin
içindəki sonsuz işığı sahilə
çatdırmaq istəyirlər. Məhərrəm
Qasımlı da öz 60-na məhz bu niyyətlə
yüyürür. Yürü, əziz Dost, yürü!
Mehman Qaraxanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 4 avqust.- S.14-15.