Aqil Abbasın günahsız
"Günah"ı
Dünyanı necə gözəl və təmiz
görürdüksə, eləcə də
tanıdığımız bir aləmin (və əyyamın)
yazısıdı Aqil Abbasın "Günah" povesti. Alt
yapısına nəzər yetirib, birər-birər göz
önünə gətirdikcə fərqinə varırıq
ki, əslində Dünya dediyimiz bu köhnə
tanışdan xoşbəxtlik naminə umacaqlarımız elə
də mümkünsüz, əlyetməz bir şey
deyilmiş. Deyək ki,
"Günah"ın gənc personajı Ziyəddin bircə
anı - atasının doğma həyətlərində qoz
çırpmasını yenidən yaşamaq
üçün hər şeydən keçməyə
hazırdı. Baxmayaraq ki, "o anı
yenidən yaşamaq üçün Ziyəddin heç nədən
keçə bilməyəcəkdi və əslində elə
bir şey də yox idi".
Oxucu diqqətini "Günah"a çəkən də
məhz bu məqamdı, eyni xatirələr önündə
eyni hissi və durumu yaşamağın reallığı. Eyni zamanda, zəruri
ehtiyacı…
"Günah" oxucunu ən adi, sadə
olmuşların böyük xoşbəxtliyini yenidən
yaşamağa, heç özü də bilmədən bəxtəvər
olduğu məqamların xəyali uçuşuna
hazırlayır. Məsələn, Ziyəddin üçün bu əlyetməzliyin
təməlində çox sadə, adi bir yaşam dayanır
ki, dünyanı necə təmiz, gözəl
gördüyü və eləcə də
tanıdığı bir əyyamda atası
çıxardı qoz ağacına, çırpardı,
balaca Ziyəddin isə yerə tökülmüş
qozu yığardı. "Sonra da atası
düşüb oturardı ağacın dibindəki
daşın üstə və başlardı qoz
qırmağa", qıra-qıra da oxumağa.
Əslində o sadə oxunuşda dünyanın ən
böyük hikməti, dünyagörmüşlüyü
ifadə olunurdu. O sadə mahnının sözləri dünyanın ən
gözəl, qayğısız yaşamının
yerini-yurdunu nişan verirdi. Ən
gözəli o idi ki, Ziyəddin atasının həvəslə
oxuduğu sözlərin mənasını belə anlamadan onu
əzbərləmişdi. Yəni qəbul
etdiyi, əziz bildiyi heç bir nəsnədən
umacağı, təmənnası yox idi.
Ziyəddin
ən sadə, adi şeylərin sevincindən məmnun idi; məsələn,
atasının ona yenicə aldığı bir cüt qara
qaloşdan: "o qaloşlar necə gözəl idi və Ziyəddin
üçün həmin dünyada o qaloşlardan gözəl
heç nə yox idi. Ziyəddin o qaloşları heç
ayağına geyməyib" sıxırdı sinəsinə
və yüyürə-yüyürə oynayan uşaqlara
çatıb sevincək deyirdi: "Atam mənə qaloş
alıb".
Təbii ki, oxucu heç bir halda Ziyəddinin bu sadəlövh
xəbərinə görə ona ironiya etmir, ağız
büzmür.
Heç vəchlə. Əksinə,
onun içdən gələn, səmimi sevincinə şərik
olur, onu yenidən yaşayır. Müəllifin povest
boyu ideya-məzmun prinsipinə sadiqliyi, nəsrdə poetik fikir
gəlişmələrinin uyarlı sintezini verə bilmək
ustalığı Ziyəddinin az qala bir
nağıl kimi keçib getməkdə olan tale yolunu eyni məhrəmlik,
eyni duyğusallıqla izləyir. Ən gözlənilməz,
qeyri-təbii, sadəlövh suallar belə Ziyəddinin dilində
elə səslənir ki, bu səslənişdəki qəribəliyin
özü belə sözsüz şəkillər kimi bunun məhz
belə olmalı, belə deyilməli olduğunu oxucu ruhuna
pıçıldayır. Təəccüb
etmirsən. İztehzalı bir
gülüş içini sarmır. Qəbul edirsən
ki, Ziyəddin məhz belə soruşa bilər:
- Adil, mənim
atamın bığı vardı?
-
Bığı? Bilmirəm! Deyəsən, vardı…
Adilin də
yadından çıxmışdı ki Ziyəddinin
atasının bığı vardı, ya yox…
Bu unutqanlığın səmti daha çox cismani əlamətlərə
tuşdu. Mənəvi müstəvidə isə heç bir
an, məqam yaddaşdan silinməyib; məsələn, Ziyəddin
heç vaxt qonşuları Güllü arvadın xəstəyə
şəfa verən duasının bircə cümləsini belə
unutmur. Çünki bu duanın
Güllü arvadın xəstə nəvəsini
sağaldıb ayağa qoyduğuna çox
inanmışdı. Ona görə də atası xəstələnəndə
həmin möcüzəli duanı dönə-dönə dilinə
gətirmiş, arxasını da özü
quraşdırmışdı: "Bissimillah ərrəhman-ərrəhim,
atam sağalıb dursun!"
Bu
kövrək notları lirik gəlişmələr izləyir:
"Amma Allah Ziyəddinin duasını eşitmədi. Cəfər sağalıb durmadı və sonuncu dəfə
dünyaya adamların çiynindən baxdı, amma heç nə
görə bilmədi".
Uzun-uzadı
heç nə yoxdur: müəllif çox xəsis (və
olduqca dolğun) boyalarla tale, həyat itkisinin,
ağrının təsvirini verə bilib. Göz
yaşı, hıçqırıq, haray-həşir
notları yoxdur. Sadəcə,
sınıqlığın şəkli çəkilib.
Bundan sonra baş verən olaylar da bu
sınıqlığın, talesizliyin axarında olduqca təbii,
həyati qəbul edilir. Məhz bu
sınıqlıq, həyatilik Ziyəddinin ətrafında
baş verənlərlə tezliklə barışmasına vəsilə
olur. Hər şey yenidən öz təbii axarına
düşür: "Ziyəddin böyüdükcə qoz
ağacının daşlanmasına öyrəşdi,
döyülməyə öyrəşdi, qonşu Məliyin hər
axşam onlara gəlib-getməsinə öyrəşdi və
böyüdükcə elə bildi ki, elə belə
olmalıdır; ağaclar daşlanmalıdır, qonşu Məlik
də onlara gəlib-getməlidir. İtlərinin
hürüşü də dəyişdi, daha əvvəlki
kimi ağızdolusu hürə bilmirdi…"
Ağrılı bir məqamdı. Ancaq müəllif
heç vəchlə düşdüyü durum
qarşılığında Ziyəddini qınaq yerinə
çevirmir, yamanlamır, üstünə getmir. Qəzəbini, hikkəsini qırmanca çevirmir.
Əvəzində vəfalı, sadiq bir qapı itinin
düçar olduğu iztirabların təsvirini verməklə
bu tale sınıqlığı gedişatına öz
münasibətini, barışmaz mövqeyini ortaya qoyur:
"Qoz ağacı yetimliyə öyrəşdi, həyət
yetimliyə öyrəşdi. Ziyəddin öyrəşdi
- it öyrəşə bilmədi. Ağaca atılan
salbalar qol-budağını qırdı-qurumadı, həyətdən
yad nəfəs gəldi - gəlsin də, Ziyəddinin
başını yad əl tumarladı - tumarlasın da, amma it
ona təpinən yad səsə öyrəşə bilmədi
və günlərin birində öldü…"
Əslində,
gözlənilə bilərdi ki, atasının qoz
ağacına atdığı salbaları bir an
belə unutmayan Ziyəddin ata ocağına bu qədər sədaqətli
itin ölümündən azacıq da olsa kədərlənəcək.
Ancaq artıq anasının əlaltısına
çevrilən Ziyəddin bu ocağın son
sınıqlığının ağrısını
duymayacaq haldadı. Xırda alverə
qurşanıb. El-oba arasında "Dilbərin
oğlu" deyə çağırılmasının belə
fərqində deyil. Qorxduğu yeganə adam
rayonun polis rəisi polkovnik Quliyevdir. Bədbəxtlikdən
onun yaxşılıqlarını belə bəd yerə
yozur. Ona yaxşılıq qapısı açan bu
adamdan hər fürsətdə gen qaçır. Amma bu gidi həyatın
işləklərindən qaçmaq ki, mümkünsüzdü…
Məsələn, günlərin birində
öz xırda alverilə məşğul olan Ziyəddinin
qarşısında süd rəngli bir "Volqa"
dayanacaqdı. Ziyəddinin
baxışları arxa oturacaqdakı qızın ala gözlərinə
dikilib qalacaqdı. O qızın iztehzalı
baxışları Ziyəddinin yeddiqatından keçib onu
ağrıdacaqdı. Və bu ağrı onun həyatında
yeni bir ərəfə olacaqdı. Zambaq Əliş onu
üç-dörd stəkan tum dalınca köşkə
göndərmək istəyəndə kürəyində o
qızın istehzalı baxışını hiss etdiyindən
özünü saxlaya bilməyib həyatında ilk dəfə
olaraq ağlayacaqdı. Tumsatan Hüsünü təəccüb
bürüyəcəkdi ki:
- Buuy, ə,
Dilbərin oğlu, sən niyə ağlayırsan?
- Nə
borcuna! - deyə Ziyəddin hirslə tumu
alıb dönəcəkdi geri.
Bu dönüş əslində Ziyyəddinin
oyanış, diriliş mərhələsidi. O dirilişdi ki, heç
özü də bilmədən ona iztehza ilə gülən
Zambaq Əlişə yağlı bir şapalaq ilişdirmək
üçün Ziyəddinə fövqəladə güc, cəzarət
verir.
Bədbəxtlikdən (bəlkə də taleyin diktəsindən)
atasının ölümündən sonra onların evinə
ayaq açan Məlik məhz həmin gün Dilbərlə
problemlərini çözmək istəyir. Ziyəddin bu
söhbətə şahid olur.
Məlik gizli görüşün aşkar nişanəsi
olan uşağı ana bətnində ikən tələf etmək
üçün Dilbəri dilə tutur. Və bu
pünhan söhbət Məliyin sonunu gətirir. Bir bıçaq zərbəsi hər şeyə son
qoyur.
Ziyəddin Məliyin cəsədini vaxtilə
atasının ona qoz qırıb, mahnı oxuduğu
ağacın altına quyulayır. Səssiz-səmirsiz… Amma
bu səssizliyin hər anı qorxunc qarabasma, səksəkə
içində keçir. Ayrı cür də ola bilməz; ömründə bircə
toyuğun başını belə kəsməmiş, qorxaq,
ağciyər Ziyəddin Məlik boyda adamı
öldürüb qoz ağacının altında
basdırandan sonra necə dinclik tapa bilər? Ana sövq-təbii
hiss edir ki, Ziyəddin bu qarabasmalara dözə bilməyəcək,
gec-tez özünü ələ verib, həqiqəti etiraf edəcək.
Buna görə də gecələrin birində
Məliyin cəsədini qoz acağının dibindən
çıxarıb bilinməz edir. Oğlunu
xilas etmək üçün son çıxış yolunu
belə tapır. Və qorxduğu şey
başına gəlir. Ziyəddin pünhan
sirri faş edir. "Mən
öldürmüşəm Məliyi - deyir - özü də
basdırmışam qozun dibində".
O yeri
qazırlar… Cəsəddənsə heç bir əsər-əlamət
tapılmır. Həyat hər pisliyin
sonunu beləcə özünə qaytarır. Bildikcə,
anladıqca, sadəcə, adamın başı gicəllənir,
ürəyi bulanır, az qalır
yıxılsın və yenə də müvazinətini
saxlamaq üçün yapışası bir ətək
axtarır.
Povestin
son sətirləridi bu: "Həmin il qoz ağacı qurudu və
günlərin birində Ziyəddin həmin ağaca
çıxıb öz gözəl-göyçək
oğlu Cəfər üçün qoz çırpa bilmədi…"
Bu,
povestin son sətirləridi… Bizsə fikrimizin o məqamına
qayıtmaq istəyirik ki, "Günah" öz təbii, səmimi,
lirik-psixoloji gəlişmələri ilə zəngin ənənəyə
malik nəsrimizin yaddaqalan, düşündürən,
çox maraqlı nümunələrindəndir. Dil, üslub, hadisələrin real təbiətini təcəssüm
etdirə bilmək imkanlarına görə "Günah"
heç də tənqidçilərimizin xüsusi aludəçiliklə
(və görünə bilmək marağıyla) üz
tutduqları dünya ədəbiyyatı nümunələrindən
geri qalmayan, kifayət qədər bədii dəyər
daşıyan bir əsərdir. Altmışıncı
illər nəsrindən oxucuya yaxşı tanış olan
İsa Muğanna, Yusif Səmədoğlu, Anar, Elçin,
Sabir Əhmədli, Qərib Mehdi, İsi Məlikzadə, az
sonra Şahmar, Mövlud Süleymanlı nəfəsi 1979-cu
ildə oxucu diqqətinə təqdim edilən
"Günah"da çox gəlimli və yaddaqalandı.
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 4
avqust.- S.23.