İnad taleyimiz, kür bəxtimizlə...
Professor Nizaməddin
Şəmsizadəyə açıq
məktub
Əzizim
Nizaməddin Şəmsizadə...
Biz nələr yaşadıq
bu az
ömürdə, kimlər
gəldi-keçdi bizdən,
bilirsən...
Ustad, mənim ürəyimin lap
alt qatında, mənim
gözlərimin dərinliyində,
hardasa, tək bircə özümə məxsus bir cıdır meydanı, boş bir səhra
var...
Ora yollar getməz, getməz,
Göz işləməz,
nəfəs yetməz.
Həmin o pünhan, tək bircə özümə məxsus könül aləmində sakin olan mübarəklərdən
biri də sənsən. Mən unutmadım, yəqin sənin də yadındadı yaxın dostlarımız üçün
düzüb-qoşduğumuz ayamalar: Uzun, Hacı, Dönük... (hər biri
tanınmış bir
qələm əhlidi).
Sənsə bizim üçün
həmişə "Professor" olaraq qaldın.
Bu ad sənə çox
yaraşır. O pünhan, ilginc söhbətlərimiz
daxilində "Başımdan
getmədi, hərgiz, səninlə içdiyim badə..." O badə ki, hər məqamından
ruhumuza Mövlana, Şəms Təbrizi, Xətai, Füzuli əsintisi süzülür,
bizi bizə qaytarır, bizi biz edirdi.
Həmişə "balaca qardaşım"
deyə əzizlədiyin
mən indi "Seçilmiş əsərləri"nin üçcildliyini
kitab rəfimdən götürüb bir daha gözdən keçirirəm. Səsin
qulaqlarımda, doğma
sifətin gözlərim
önündədi: "Bu cildlər
tənqidçi kimi əlinə qələm almış bir adamın ədəbiyyatın
və bütün mənəvi sərvətlərin
həqiqi varisi olan Oxucu ilə
dialoqdan yarandı. Mənim üçün oxucu təkcə hazır ədəbiyyatın
istehlakçısı yox,
həm də onun yaradıcısıdır...
Bu cildləri yazarkən
bir müsahibimiz də olub, sənin
və mənim həmişə minnətdarlıqla
qarşılaşdığımız həmin müsahibin adı belədir: Yazıçı! Mənim
üçün bu ad
çox müqəddəsdir..."
Təkcə üçcildliyə yazılmış ön söz kimi yox,
xudmani məclislərimizdən,
şəxsi söhbətlərimizdən
də sıx-sıx keçən bu fikirləri dilə gətirəndə üz-gözündə
cilvələnən laübə,
duyğusallıq dönə-dönə
bir köynəyin yaxasından keçirib bizi. Nəzərlərim üçcildlikdə yer alan yazılar
üzərində gəzir.
Fikrimdə, düşüncəmdə isə Sənin yanındayam. Yenə də
o laübəli, duyğulu
simanın cazibəsindəyəm.
Və kiçik qardaşın kimi yenə də səndən söz alıb, nəsə demək istəyirəm. Hər
dəfə də demək istədiklərim
gəlib sevimlimiz Musa Yaqubun tanış
misralarının üstündə
dayanır:
O nədir, üfüqə qar düşüb elə,
Bir cuna göylərdən asılı
qalıb.
Girib ünsiyyətə qaranlıq
ilə,
Dərələr ucalıb, zirvə
alçalıb...
...Bircə qarışlıqda
zülməti qırıb,
Bir şirin
qar tutub qar yarğanını.
Sanki çadrasını ildırım
cırıb,
Pambığı çıxıbdı daş yorğanının...
...Bütün üfüq boyu qara bir
nəhəng
Uzanıb yer adlı çarpayısına.
Qorxuram yuxudan dura hövlnak,
Göydə tufan qopa, çarpayı
sına.
İkimizin də dil əzbərimiz olan misralardı... "Yəqin ki, nəhənglər belə
dincələr, bəlkə
də ucalıq belə dincələr"
sonluğu, tapşırması
ilə bir arada.
"Eləmədiklərimizin bizi yandırdığı"
məqamın şeiridi
bu. Dönə-dönə dinləmişik,
əzbərləmişik. Lap bu günümüzün, bu
anımızın, bu
durumumuzun şeiridi ki var və
dinlədikcə yenidən
bir köynəkdən
(indiki halda göynəkdən) keçirir
bizi:
Mən elə bilirdim vaxt da duracaq,
Elə
o əvvəlki baxt da duracaq...
Əziz
qardaşım!.. Xoşbəxtəm ki, sənin
simanda, ünvanında
mənim üçün
həmişə ürəkdə
ərk yeri bir ad yaşayır. Ən pünhan, ən açılmaz duyğularımız
xudmani söhbətlərimizdə
çözüldükcə-çözülüb.
Və hər dəfə də bu pünhan söhbətin sonu gəlib-gəlib poetik sözün, ümumən
ədəbiyyatın üzərində
dayanıb. Özünün
dediklərindi: "Gücsüzləşəndə
bədii sözün ülviliyinə sığınmışam,
klassiklərimizi oxumaq,
onların əlçatmaz
aləminə dalmaqla təskinlik tapmışam...
Oxucu yanında
üzüqara olmamaq, qələmdən və kağızdan utanmamaq, onların sədaqətinə
xəyanət etməmək
üçün Füzuli
sehrinin arxasında gizlənmişəm". Və bu möhtəşəm gizlənişin son ucu gəlib-gəlib, yenə də Füzuliyə çıxıb:
Yoxdu bu rüsvalığın
dərdinə dərman,
ey təbib,
Eyləmə rüsvay özün
həm qəlbimi qan,
ey təbib.
...Sən qan almaqla
yəqin
bir fayda verməzsən cana,
Şövqi-ləlin gəl çıxar mümkünsə
candan,
ey təbib.
Olsa hər şərbət
bu sevda dərdinə verməz əlac,
Şərbətimdir vəsli-yarü
zikri-canan,
ey təbib.
Nə etmək
olar? İndiki halda həmişə "balaca
qardaş" deyə
əzizlədiyin kəsin də gücü-qüvvəti yalnız
Füzuli sehrinin arxasında gizlənməyə
yetir. Yaxşı ki, söz var və yaxşı
ki, o ilahi sözü üzümüzə
tutalğa edib pünhan duyğularımızı
yetirə bilirik gözü yol çəkənlərə.
İndi
sənin balaca qardaşın üçcildliyindən
dönə-dönə oxuyub
əzbərlədiyi sətirlərin
işığındaca o xudmani
dost-qardaş söhbətlərinin
xiffətini çəkə-çəkə
və sənin öz ustadlarına bəslədiyin sonsuz sevginin ətrinə bələnib qalıb: "Haqqında
yazdığı ədəbi
hadisə və ədəbi şəxsiyyətin
genologiyasından başlamaq, ədəbi-tarixi
fikrin ənənələrini
mənşə kimi öyrənmək, ədəbi-nəzəri
təkamülün məntiqini
açmaq Məmməd
Cəfər tənqidinin
ümdə xüsusiyyətləridir.
O, ədəbiyyata xalq
və millətin taleyinin bədii ifadəsi kimi baxırdı". Bu sətirlərin üzərinə
əlimi uzatmaq, "Məmməd Cəfər"
sözünü dərin
sayğılarla "Nizaməddin
Şəmsizadə" ilə
əvəzləmək istəyirəm.
Yazıya pozu olmadığının fərqində
olsam belə... O səbəbdən ki, sən özün də öz ustadına layiq bir şəyird kimi həmişə ədəbiyyata xalq və millətin taleyinin bədii ifadəsi kimi baxmısan. Böyük əmək sərf
etdiyin ədəbi tənqiddə həmişə
istedadlı, ilahi sözün tərəfində
durmusan. Ağrın, təəssüfün də
bu yöndən olub. Öz ustadından əxz
edibsən ki, sevmək düşünmək
deməkdir. Bədii
zövqlə yanaşı
ictimai məfkurə anlayışına etinalı
olmaq zərurəti barədə dediklərini
an-an xatırlamaqdayam. Ruhuma, düşüncəmə,
yaddaşıma ismarladığındı:
"Hər bir xalqın tarixi dəyəri onun öz xalqı qarşısında etdiyi xidmətlərlə ölçülür.
Mənsub olduğun xalqın bağrından qopmadan xalqın tarixinə daxil olmaq mümkün deyil" və s. və i.a.
Mənim
sözlərimdi: "Füzulidən
deyə-deyə Füzuliləşməyin
ayrı bəxtəvərliyi
var". Gülə-gülə
dediklərindi: "Əsas
olan Məcnunlaşmaqdı".
- Rəqib tənəsini daşımaq necə?
Gülüşün də özün kimi şahanədi: "Mən
o Məcnunlardan deyiləm...
Dünyanı dağıdaram, aləmi
lərzəyə salaram
istəyim yolunda.
Damarlarımda türk qanı
axır. Sən türkü
nə bilmisən?
Əzəmətli qədd-qamətinə qardaşcasına
nəzər yetirə-yetirə
bilmişəm ki, düz deyirsən. Səndəki kükrəyişin qabağına
durmaqmı olar? Amma masmavi gözlərinin dibində, ətli dodaqlarının kövrək
səyrişində Füzuli
yadigarı Məcnunun
məhzunluğu, pərişan
halı həmişə
boy göstərib. Sənin yaxşılıq,
simsarlıq, ilkinlik, deməli, insanlıq Məcnunluğunun əsarətində
kiçik qardaşına
dönmüşəm. Professor Abbas Zamanovdan xatırladıqlarındı: "Xoşbəxt o kəsdir ki, onun məhz
şəxsiyyəti ən
gözəl əsəri
kimi sabaha, gələcəyə, bizə
yadigar qalır". Ustadının sözlərini eynilə
özünə şamil
edirəm; bu yöndən sevirsən sevdiklərini. Bu yöndən
qiymətləndirirsən ədəbi-nəzəri
fikrimizin patriarxları
Məmməd Cəfəri,
Kamal Talıbzadəni,
Yaşar Qarayevi, Anarı, Elçini, Nizami Cəfərovu... Eyni zamanda bilirəm ki, bu sevda,
atəşin sayğı
bütün türk aləmi, türk ruhu boyuncadı. Harda türkcə danışan
bir səs eşidirsənsə - dönüb
o tərəfə salavat
çevirirsən, "türkün
səsi mənim qibləmdir, mən türkcə səsə ibadət edirəm" deməkdən, yazmaqdan usanmırsan.
Hər qətrəsi
Türk dünyasına,
azərbaycançılıq düşüncəsinə bağlıdı
ömrünün. Yevgeni Yevtuşenkonun
misralarında ifadə
olunan, Folknersayağı
ötkəmlik və ədayla ifadə etmək olar bu ömrü. Elə bil sənin
dilindən yazıya alınıb
İnad
taleyimlə, kür bəxtimlə mən
Nə qədər düşsəm
də dilə, ağıza -
Sədaqət naminə, sevgi naminə
Yalan satmamışam
qələm-kağıza.
Bilirsən necə həsrətlə,
inamla yolunu gözləyirəm əzəmətli
cismin, zərif ürəyinlə yenidən
o pünhan hücrəyə
qədəm basmağını? Gəl ki,
kəsilməsin ayaqlarımız
o gözəl hücrədən,
gözəl aləmdən.
Gəl! "Səni görmək üçün
ümidimi bir daş kimi qoymuşam
ayağımın altına,
qalmışam boylana-boylana...
Bilirəm gələcəksən. Tanıyıram səni,
həkimlərini..."
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 11
avqust.- S.24.