Ələddinin çilçıraqlı
fəsilləri
HEKAYƏ
Əskipara kənd məktəbinin girəcəyində,
yəni ən gözəgəlimli yerində bir şərəf
lövhəsi vardı. O da bu balaca kəndin, elmi-zəkası ilə
böyük dünyaya uçura biləcəyi şagirdlərin
meydanını xatırladırdı. Məzunların
durna qatarına bənzəyən səfinin başında
Ələddin Vələddin oğlunun şəkli dururdu.
Və həmin balaca kəndin elmin ən uca zirvəsinə
uçura bildiyi bəndəsini də elə onu hesab etmək
olardı.
Ələddin adlı, dünyanın on yaşında
yetim qoyduğu tifilin həmin zamandan ata-anasına Əskipara
deyilən balaca kənd çevrilmişdi. (Atası Vələddin
həyat yoldaşı ilə barəbar avtomobil qəzasında
ömürlərinin sonuna çatası olmuşdu. "Allah saxlayanı qurd yeməz" ata sözü
həmin qəza zamanı bəxtiqara ata-ananın on
yaşlı tifilinin imdadına yetişmişdi. Devrilməyində olan maşının
qapısı bir anlığa açılıb,
uşağı bayıra tullamış, o birilərin
ömrü üçün yenidən
bağlanmışdı. Uşağın
nənəsi sayıla bilən Sitarə arvad onu yad şəhərin
yetimxanasından xilas edə bilmişdi. Oğlu
Müzəffərlə bərabər kəndin
yığdığı pul-para ilə ayaqlarını
Moskvaya qoyub tifili qanadları altına ala bilmişdi. Vələddinin
arvadı fars qızı olduğundan
oğluna balaca ömründə öz ana dilini sevdirə və
öyrədə bilmişdi. Üstəlik
öz arzusunu uşağın qulaqlarında görünməz,
sehrli sırğalara da çevirə bilmişdi. Həmin
sehrli sırğalar sonralar da nakam anasının səsiylə
Ələddinin qulaqlarında səslənmişdi:
"Çalış şərqşünas ol. Təbrizdə evimiz Xabi-şura qəbiristanlığı
qonşuluğunda idi. Orda əvvəl Əfzələddin
Xaqaninin qəbri, sonralar da əsərləri ilə tanış olmuşdum. İstərəm
Ələddinim də Əfzələddininə çevrilsin.
Bircə bəxti onunkuna bənzəməsin".
Ələddin Əskipara məktəbini qızıl
medalla bitirən ilk şagird oldu. Və zəkası, onun bəhrəsiylə
həmin ili kəndlərinin adını
Ceyrançöl əhlinin gözündə qızıla
çəkə bildi.
On yaşından üstündən, başından nəvazişlərini
əskik etmədikləri bir balanı bütün Əskirapa
camaatı üzü Bakıya elm aləminə pərvazlandırdı. Kənd dəlləyi Nəcəf
kişi bu dəfə üç yumurta
almadan başına şəhərinki üstündə əl
gəzdirdi.
Aşıq Cəlal sazıyla başının
üstünü kəsdirib "Cəngi"sini
çaldı.
Dodaqlarıyla deyil, barmaqlarıyla demək istədi ki, qələmini
Misri qılınca döndərib elmin sağından-girib
solundan, solundan girib-sağından çıx...
Və nəhayət
Müsəllim kişi Bakı ömrünü yada salmaqla
şəhərə bələdçiliyi üstə
başına ağıl qoymağa başladı: Burdan ikisiylə
gedib oralarda gözünü dörd eylə, hər şeyi
dörd gözündə seç". Ən axırda
üzünü yana çevirib sözləriylə
uşağın sifətini Novruz yumurtasına çevirməsinə
baxmaq istəmədi.
- Şəhər qızları göyçək olur. Çalış
onlara saqqızını oğurlatma (Bu yerdə kəndlilərindən
saqqızını oğurlatmışın birinin
adını çəkmək istəsə də
qohumlarına görə əlüstü vaz keçdi).
Onlar gözünü yumub-açana kimi kənd-kəsəkdən
gələnləri arvadağız edə bilirlər.
Amma sonrakı kəlamlarından kəndlərindən
çıxan arvadağız bəndənin yaxası ələ
verildi.
- Şəhərdə açacağın birinci
qapı Qareykə oğlu İsmayılınkı
olmalıdı. Zəngini çalan kimi özündən qabaq göndərdiyimiz
pay-püşü göstər...
Kənddə
qazandığı "Bürüşük"
ayamasıyla şəhərə yollanmış
İsmayılı arvadı Törə xanımı evliliklərinin
ilk günlərindən bir az da
bürüşdürüb, özünün göz
qabağına yerləşdirə bilmişdi. Müsəllimin
şəhərə çata bilən uzaqgörənliyi
öz işini görə bilmişdi. Özündən
qabaq pay-puşunu gördüyü oğlana dodaq büzəsi
olmadı. Və az sonra da arvadı
Törə xanımla idarə olunan İsmayıl
ocağında Ələddin az-maz rəğbətlə
qarşılanan ilk əskiparalı oldu.
Kəndin
qızılı nəsihətləri (cib xərci ilə barəbar),
qızıl medalıyla yola saldığı yeniyetmənin əyarını,
az sonra Törə xanımın
özü də görə bildi. Halbuki onun evlərində
köç salmaq istəməsindən narahatlıq
keçirirdi. Arvadının
üz-gözündən İsmayıl həyəcanını
göydə oxuyurdu. Uzun illər ərzində
arvadının həmin xisləti kişini bir növ
"ildırımötürənə"
çevirmişdi.
Yəni pay-puşla gələn yerlilərinə eyni
sualı verib, eyni ünvana ötürürdü. Xoş-beş sonrası
Ələddinə də həmin sual verilib Törə
xanımın qulaqlarını şəklətdi:
-
Qalmağa yerin-yurdun varmı?
-
Universitetin yataqxanasına yerləşmişəm.
- Bu nə
cür olan şeydi, yataqxanaya, mən biləsi, qəbul
sonrası yer verirlər.
Ələddin başını da, səsini də
aşağı salası oldu.
-
Qızıl medalla gələnləri əlüstü qəbul
edirlər...
Yeli
azalmış kəlmələr Törə xanımın təəccübünü
artırası, ürəyindən keçirəsi oldu: bu,
moltanılara oxşamır. Əsli-nəsli
mütləq şəhərdən çıxacaq.
Ələddinin
tələm-tələsik getməyə hazırlaşması
da ürəyincə oldu və birinci dəfə əri
İsmayılın bir yerlisinə həmin kəlmələri
dilindən çıxardı:
- Birdəfəlik
getmə, bura əmi, əmidostu evin sayılır. Hərdən
yolunu sal, çaydan, çörəkdən qabağına
çəkək...
Qapı örtülən kimi arvadının zəndi tərəfə
İsmayılın ağzı açıldı.
- Bu
biçarənin ata-anası Moskva Şərqşünaslıq
İnstitunun elmi işçiləri idi. Avtomobil
qəzasında itirib Əskiparaya yerləşəsi
olmuşdu.
Qurdlu
arvadı bəlkə də içindəkilər dilləndirmişdi:
- Deyirəm
axı, yoxsa mənim bilmədiyimə qurd düşər.
Ələddinə həmin qapını Müsəllim kimi vasitəçilər
deyil bəlkə də taleyi çaldırmışdı. Və həmin zəngin ən sonda bayquş
ulaşına çevrilmiş sədası ondan son mənzilinə
kimi əl çəkəsi olmamışdı.
Sonralar yerlisi İsmayılın xahişi ilə (əsasən
tətil sonrakı kənddən qaytıdığı
zamanlar) həmin zəngi çalaşı olurdu. Belə gəlişlərinin
birində qapını üzünə Xavər
(İsmayılla Törənin madar balası)
açmışdı ki, bir müddət Ələddini
çaş-baş salası olmuşdu. Oğlan
ilk məhəbbəti Dilşadın qarşısına
çıxdığını fikirləşmişdi. Elə həmin bənzərlik də həmin zəng
sonrakı həyatının sonrakı səhnələrinə
rəvac vermişdi.
Dilşad, oxşarı Xavərin Əskiparadakı əmisi
Əli müəllimin qızı idi. Əllədindən
iki sinif aşağı oxuyurdu. Əskipara
yeniyetmələrinin yaz ağzı bənövşə
qanadları ilə bəndə düşdükləri bir ildə
Ələddinlə Dilşad göz-gözə gəlmişdi.
Və həmin baxışlar sonrası iki
ürəyə ilk məhəbbətin bənövşə
rəngli damcıları düşmüşdü. Sonralar hamıdan gizli saxlaya bildikləri həmin ilk
məhəbbət iki ürəkdə rişələrini
atmağa başlamışdı.
İbadın təhsil illərində üzün elmin
zirvələrinə çevirən anasının sözləri
Dilşadın gözləri olurdu.
Günlərin
bir günüsə (ali məktəbi fərqlənmə
diplomu ilə bitirib, aspiranturaya qəbul olduğu zaman, halbuki həmin
yay Dilşada eşq açmağı qərarlaşdırmışdı)
Dilşadın Ceyrançölün poçt müdiri Fikrətə
nişanlandığı xəbərini aldı. Və ürəyinin qara qanları eşqinə yas
tutmağa başladı.
Həmin zaman İsmayılın arvadı Törə
xanımın da qızları Xavər ucbatından
üzqaralığına çəkildiklərindən xəbərsiz. Demə evdə
əllərini istiyə-soyuğa soxmayan qızları,
eşikdə saman altdan istili-soyuqlu su yeridirmiş. Onun, həmin həndavərin bir qoçuvari
cavanı ilə məhəbbət macərası
yaşadığını ata-anasından başqa
bütün məhəllə bilirmiş və iş-işdən
keçəndən sonra həmin acı gerçək var
gücüylə onların da sifətinə sillə kimi
çırpılmışdı. Qızlarının
bətninə uşaq qoymuş Yavər adlı qoçu
üzünü Rusyetə tutub uşaq kimi qaçası
olmuşdu. Ərinin ömür-gününü əskiyə
bükmüş Törə yazıq kişinin üstünə
bir az da artıq göz bərəldib eybinə
kor olmurdu:
-
Heç olmazsa, indi qeyrətə gəlib, kişiliyini
göstər.
- Gərək
elə evliliyimizin birinci ili kişiliyimi
göstərib üzümü Əskiparaya tutaydım.
Qalıb qabağında arvada dönməyəydim.
- İndi bizi bu gün qoyub qaçmaq istəyirsən
yoxsa.
- Onda dur milisə gedək...
- El
içində biabır olaq? Yavər çoxdan
aradan çıxıb, o, nə qızımızı
alasıdı, zorla pərçimləsək də, nə də
arvad saxlayasıdı.
- Bəs
onda...
Demə Törə yeni bir peşəyə, - corab
hörməyə əl qoymağı qərarlaşdırıbmış. Həmin cavab
da Ələddinin başında hörülməliymiş.
Arvadı ilə bərabər İsmayıl da
evliliyi sonrası qazandığı ikinci sənətini
işə salası oldu. Bu da Törə
xanımın çaldığı hər hava ilə
oynamağından yaranmış peşəsi idi. Bu dəfə rəqsləri Ələbbinə həsr
olunacaqdı. Oynaqlaya-oynaqlaya onun işlədiyi
universitetdə verəcək, "təsadüfən"
görüşüb Törəsinin verdiyi rolu oynayacaqdı.
Həmin roluna qədər arvadıyla çənə-boğazı
da olmuşdu. Törə xanım hərdəfəki
kimi, ağlını kəsdirə bilmişdi.
- Ələddini tapıb Xavərin ad gününə dəvət
etməlisən.
-
Axırıncı dəfə bürüşük deyib,
üzünə qapı çırpmısan, nə üzlə
qarşılayacaqsan.
- Belə,
sifətimin bu birisi tərəfiylə, o zaman sənə
hirsli olduğumu söyləyəcəyəm.
- Ələddin
niyə dəvət olunur, xeyir ola?..
- Xeyir
işə, Xavərə gözünü qonduracağıq,
ay dana arxasından çıxıb, hələ
də şəhərdə adam olmamış danabaş... Minnəti
olsun Xavər kimi mamlı-matan qıza...
- Bəs
qızın qələti, onu necə?..
- Nisəxanımın
qızı Rübabə doxdur indiyə kimi yüzünə əl
gəzdirib, qız yerinə ərə verib. Bizimkinə
də əlac edib, ata-anasına "yüzbiri" oynadar.
"Yüzbiri" ssenarisi üstə Törə
Nisaxanım tərəfə, rəqsi üstəsə
İsmayıl Ələddin səmtinə ayaq açdı.
Nisəxanım qızının həmin işə
tövbəli olduğunu söyləyib məzəndəni
artırdı.
İsmayıl təsadüfən rastlaşdığı
Ələddin qarşısında təkəbbüründən
azaltmalı oldu: - Əmirxana baş çəkməyə gəlmişdim,
Gürcüstana yas yerinə gedib dedilər. Həmin
gün təzyiqi kəllə-çarxa qalxdığından
Törə o hərəkəti elədi. Dəfələrlə
o şir təkəbbürlü qadın it peşimanı
olduğunu söyləyib. Neçə dəfə
də ayağına gəlmək istəyib.
-
Əmirxanı xeyir ola?
- Xavər
bu il məktəbi qurtarır, onu
hazırlaşdırmasını xahiş edəcəkdim. Sabah ad günüdü, həm də dəvət edəcəkdim.
Sən də gəlsən yaxşı olar, həm
ananın, həm də balanın ürəyini alarsan.
Həmin dəvət ilk məhəbbətindən zərbə
almış Ələddinin deyil, ssenari müəllifi Törənin
çaldığına oynayan İsmayılın xeyrinə
olub. Onları Xavər
biabırçılığından xilas edə bilərdi.
Son günlər Ələddinin başının
müdafiəsinə qarışdığından xəbərdar
olan İsmayıl işini ehtiyatlı tutmağa
çalışdı. Son zamanlar bir atalar sözünü tez-tez yada salıb,
onun qəhrəmanları şəklində özünü və
Törə xanımını gözü önünə gətirirdi:
kişi qocalanda evə eşşək,
arvad qarıyanda köpək lazım olmur.
- Mütləq
gəl, bilirsən ki, kənddən bir tək sənin vasitənlə
hal-əhval tutub, üzümə Qazançı mehi vurur. Alı bulağının suyunu çırpıram.
Həmin
an qabağındakı adam ona kəndin girəcəyindəki
dəyirmanlarını da xatırlatdı. Və
həmin dəyirmanın unu və urvasından bu dəfə
İsmayıl dayısının qaşlarına da
sıçradığının şahidi oldu. Həmin görnüş də onu dəhnə suyu
kimi İsmayılın kəndsiz xopan qalmış dəyirmana
bənzəyən mənzilinə doğru axıtmağa
başladı. Halbuki Törə
xanımın kəndlərinə ağız büzməsi tərəfə
də üzüntüsü vardı. İsmayılın
bir dəfə də onun yolunu Əskiparaya sala bilməməsindən
xəbərdar idi.
- Bu il Əskiparaya gedək...
-
Canımıza bit düşməyi qalıb.
Həmin sözlər Törə xanıma qarşı
Ələddinin təfəkkürünə ilk sirkəsini
salmışdı.
...İkinci dəfə də üzünə
qapını Xavər açdı. Bu dəfə həmin
açılış təsadüfü deyildi. Ona da anasının qurluş verdiyi tamaşada gəlin
rolu tapşırılmışdı. Həmin
özünə qarşı qurulmuş quş cələsi,
hörümçək torundan xəbərsiz,
Dilşadını itirmiş Ələddin onlara tərəf
könüllü addım atmağa başladı. Və qəlbinin dərinliyində bunu bir Dilşad
itkisindən ikincisinə yürüş hesab elədi.
Axır ki, həmin ad günündə gələcəyin
böyük alimi ləziz təamlarla bərabər içində
saxta məhəbbət sümüyü gizlənmiş bir
xörəyi də dadası oldu.
Əvvəl qızı Əmirxan müəllimin yerinə
hazırlaşdırmağa razılaşdı, sonra da onunla
nişanlanmağa. Bütün bunların əsl səbəbisə
Xavərin zahirən Dilşada bənzəməsi oldu.
Zahirən hər şey təmtəraqlı oldu. Ələddin
kənddə ilk məhəbbətini itirib, şəhərdə
əvəzini tapdı. Və
nişanlısından xəbərsiz onun adını dəyişib
özü üçün Dilşad eylədi. Və həmin məhəbbət başı elmi
işinə qarışmış Əllədin
üçün Dilşadı Xavərə çevrilənə
qədər davam elədi.
Ələddinin "Xaqanilik Xəlqanilik arası"
doktorluğunun uğurlu müdafiəsi elm aləminə səs
saldı. Xaqaniyə məhəbbəti adının
qarşısına "Əfz" hərflərini də
naxışlayıb Əfzələddinə çevirdi.
Bu da ona demək olar ki, anası
qarşısında ən böyük hədiyyəsi oldu.
Ötən illər ərzində Əskiparanın
balasına çevrilə bildiyinə görə atası tərəfindən
ürəyi rahat idi. Xaqani elmi işiylə Əfzələddin
adı qazanıb anasının da qəbrini nurla doldura
bilmişdi.
Qızının xoşbəxtliyindən məst
olmuş Törə xanımın yeni təşvişləri
gicitkan kimi boy göstərib, onu dalamağa
başlamışdı. Yeni oyununa ilk oyunçusunu professor arvadı etdiyi
qızından başladı:
-
Üç ilə yaxındı iki baş-dörd
ayaqsınız. Ortaya bir körpəni
körpü kimi sala bilmirsən.
- Neyləyim,
məmə, bir əlim həkimlərin xələtinin cibindədi.
Boyuma bir şey sala bilmirlər.
-
Aranızdakı körpülər yanmamış
özünü əvvəl Moskvaya, sonra da, lazım gəlsə,
xaricə qoy...
Həmin kəlmələr sıxıb Xavərin
gözlərinin qorasını süzdürmüşdü.
-
Rübabə xanım daha uşağımın ola bilməyəcəyini söyləmişdi...
- Məhəbbətlə
yaşaya biləcəyin adamdan doğa biləcəyini də
demişdi.
Anasının son kəlmələri balasının
üzünü Moskvaya tərəf çevirdi. Axı, o
cinsiyyətin yanğından betər atəşini kobud Yavərdən
görmüşdü. Həmin yanğına bir daha onun
ağuşunda düşər, bəlkə də bətninə
bala düşürərdi.
Törə xanım Moskvanın birinci qadın-doğum həkiminin
ünvanını tapdı. Bakıdakı
tanışları vasitəsiylə qızı
üçün vaxt da aldı.
Axır
ki, Ələddinin başına hörülən corabın ilmələri bu dəfə
uzanıb Moskvaya çatası oldu. Bu dəfə
Xavərin corab üçün əmtəəsi telefon tellərindən
olacaqdı (o, anasından belə gizli Yavərin
Bakıdakı qaranoylarının birindən onun telefon
nömrəsini almışdı. Professordan
kar aşmasaydı, ondan ikinci həkimi kimi istifadə edəcəkdi).
Demə
Yavərlə Ələddinin orta məktəb yoldaşı Fərhad
Moskvaətrafı şəhərlərin birində şərikli
iş qurublarmış. Xavər ərindən gizli Yavərə
zəng etməkdən özünü saxlaya bilməyibmiş:
- Pisliyin
özünə qaldı, professor xanımıyam.
Ələddin barədə də Yavəri
yandırıb-yaxmaq üçün açıb
sandığı, tökübmüş pambığı.
Qurddan quş Yavər də həmin atəşi
professorun yerlisi Fərhada ötürüb özünü
soyutmaq istəmişdi.
- Yerlin
professor artığımı alıb, adını kişilər
cərgəsinə qatıb.
(Ələddin
ömrünün yüz misli):
Ələddinlə Xavər Moskvadan uğurla dönə bildi. Müalicə bəhrəsini vermişdi. Günlərin bir günü bir ara Dilşadlığını itirmiş qız yenidən ona dönüb ərinə utana-utana söyləmişdi.
- Axır
ki, mən ana, sən də ata olacaqsan.
Ələddin də özünü saxlaya bilməyib
ata-anasının adını səsləndirmişdi.
- Qız
olsa adını Şəmsiyyə, oğlan olsa Vələddin
qoyarıq.
Və bir müddət sonra ekiz balalarına hər iki
adı yaraşdırmalı olmuşdular.
Və nəhayət Törə İsmayılın
arzusunu yerinə yetirmək üçün şeytanın
qıçını sındırmalı olmuşdu. Onlar ərli-arvadlı
nəvələriylə bərabər yollarını
Əskiparaya salmışdı. Kənddə
hər iki nəvənin ayağı altda qoç kəsib
Əllədinin adını İsmayılınkının cərgəsinə
salmaqdan vaz vermişdi. Ərinin
könlünü almaq üçün Xavər dillənmişdi.
- Bura
kurort kimi bir şey imiş.
Həmin kurort kimi bir şeyin ən salamsız adamı
da onların görüşünə gəlmişdi.
Salamsız
Məhəmmədin bağındakı alma
ağacından həmin xoşbəxtliklə qurtaran
nağılın sonluğuna üç alma düşə
bilmişdi.
Vaqif Nəsib
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 11
avqust.- S.20-21.