Hekayə diskurs kimi:
İlqar FƏHMİ - “Qardaş qanı”
"Müsəlmanlar bir bədənin
üzvləridirlər.
Əgər bədən üzvlərindən
biri ağrısa,
bütün bədən əziyyət
çəkəcək".
Hz. Məhəmməd
İlqar Fəhmi müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatının yetirdiyi dəyərli imza sahiblərindən
biridir. Ondan şair, nasir, esseist, dramaturq kimi
çöxyönlü fəaliyyət sferasında söz
açmaq mümkündür və bunların hər birindən
danışmağa meydan verən mətnlər var
qarşımızda.
İlqar Fəhminin bütün
yaradıcılığı üçün çoxmərtəbəlilik,
çoxplanlılıq hakimdir. Bu, onun poeziyasında
daha qabarıq hiss olunur. Bir tərəfdən
ənənəvi təcrübəni və modern yenilikləri
mənimsəmə, digər tərəfdən divan ədəbiyyatının
donuq, ehkamlaşmış düşüncəsi üzərində
linqvistik və estetik islahat əzmi, ona paradoksal optimizmlə
çıxış etmək, yalnız forma deyil, həm də
məzmun qatında dəyişikliyə uğratmaq
çabası. Yeni şeirin dünya ilə
dialoqu belə başlayır. Deyilişin
tonu, münasibətin tipi dəyişir, şeirə geniş
diapazon və nəfəs daxil olur. İlqar
Fəhminin qəzəlləri əruzda sərbəst
interpretasiyanın, klassik şeir formaları üzərində
oynaq hecanın, ritmik sərbəstin lirik örnəkləri
kimi maraqlı və yenidir.
İlqar Fəhminin nasir kimi məziyyətlərindən
illər öncə "Aktrisa" və "Akvalanq"
povestləri haqqında məqaləmdə bəhs etmişəm. Ondan sonra
ard-arda bədii əsərlər yazdı İlqar Fəhmi.
Bu əsərlərdə
yazıçının obrazını xarakterizə edən əsas
çalar mətnlərində tarixiliklə müasirliyin
simbioz halda çıxış etməsidir. O, bir tərəfdən,
tarixi motivləri dekonstuktiv yanaşmalara məruz qoyur
("Qarğa yuvası" romanı), digər tərəfdən
müasir məqamları nəsrin təcəssümünə
çevirir. Bu mənada, "Bakı tarixindən
kollaj" əsəri İlqar Fəhminin
yaradıcılığı üçün müstəsna əhəmiyyət
daşıyan əsərdir. Bakı bu əsərdə
diri, canlıdır, cümlələr arasından boy verib
görünür sanki. Canlandırılan
həyatların arxasında isə qəribə bir həsrət,
nisgil. O qədər ki, əsərin incə və xəfif
yumoru arasından diametral əkslik kimi görünür. "Bakı tarixindən kollaj" bütün
intonasiya və kolorit özəlliyi ilə milli nəsrimizin
uğurları sırasında yer alır. Düzünü
deyim ki, belə gözəl əsər haqqında ayrıca
bir məqalə ilə çıxış etmədiyimə
görə bir tənqidçi kimi özümü
qınayıram da. Yəqin ki, tezliklə
içimi nigaranlıqdan xilas edəcəm.
İlqar Fəhmi ədəbi savadı geniş olan
esseistdir. Dünya
ədəbiyyatında baş verən proseslərə bələdliyi,
eləcə də Şərq və milli ədəbi ənənələrinə
dərin nüfuzu
onu daim Qərb və Şərq dəyərlərini
ortaq müstəvidə görüşdürmək və
rasional qənaətlər irəli sürməyə imkan
verir. Bəlkə də hər şey elə bu
məqamdan başlanır. İlqar Fəhmi
milli və Avropa ədəbiyyatının inkişaf
qanunauyğunluqlarını, özünüifadə
imkanlarını bilir, hansı mətnin bu gücü nə qədər
ehtiva etməsini dərk edir. Şərq
dünyagörüşündən və təsəvvürlərdən
bəhrələnməklə yeni təfəkkür qatına
adlayan, həmçinin, modernizm, psixologizm və postmodernizmin
elementlərini bu və digər şəkildə özündə
əks etdirən, Qərb fəlsəfəsinin təbiət,
cəmiyyət və idrak məsələləri ilə
bağlı fikirlərinin bədii düşüncədə
əksinə geniş yer verən əsərlərlə
çıxış edən İlqar Fəhminin
yazıçı-esseist kimi özəlliyi də bundadır. Müstəqillik dönəmindən sonra milli ədəbiyyatımızda
başlanan nihilist dalğada, avropasentrist görüşlərin
təsir altına düşüldüyü mərhələdə
İlqar Fəhminin yaradıcılığı milli-ədəbi
dəyərlərin saxlandığı qütb, saxlanc yeri
kimi nadir ədəbi ünvanlardandır.
Tarixə müraciət İ.Fəhminin mətnlərində
çox güclüdür. Yazıçı
keçmişi tarix, mif səviyyəsində dirildir, yeni
baxışa məruz qoyur, simvolların dili ilə
çağdaş zaman işləklərini mətnə gətirir.
Yazıçının əksər mətnləri
dekonstruksiya üzərində qurulduğundan burada həm
epik-realist, lirik-psixoloji, həm də şərti-metaforik
üslublara yer ayrılır. Tarixi
yaddaşa qayıdış, milli tarixə yeni yanaşma tərzinin
formalaşması diqqəti cəlb edir.
Hər bir əsərə həm müəllifin
özünün yaradıcılığı prizmasından,
həm də ədəbi prosesin ümumi mənzərəsi səviyyəsindən
nəzər yetirilməlidir. Bu baxımdan
yanaşıldıqda deyə bilərik ki, İlqar Fəhmi
yaradıcılığının müasirlik keyfiyyətini
qoruyan yazıçıdır, dünənin dərki və mənalandırılması
işığında çağın düşüncələrini
qabarıq ifadə etməyə nail olur. İlqar
Fəhminin tarixi yaddaşa müraciəti davamlı və
sistemli səciyyə daşıyır. Poeziyadan
nəsrə, nəsrdən dramaturgiyaya, ordan da müxtəlif
rakurslu məqalələrə qədər tarixi oriyentir
cıza bilir müəllif. Yazıçının
ötən il yazdığı
"Qardaş qanı" hekayəsində də dərin fəlsəfi-mənəvi
düşüncə siqləti, tarixilik keyfiyyəti ilə zənginləşən
ümumiləşdirmə, baxışla
rastlaşırıq. Bu mənada, "Qardaş
qanı" hekayəsini müəllifin tarixi tədqiq tipli
yazılarının məntiqi davamı kimi almalıyıq.
"Qardaş qanı" hekayəsini müəllif əsatir-immitasiya
kimi təqdim edir. İlqar Fəhmi hekayəsində türk
faciəsinin alt qatında dayanan səbəblərdən birini
təsvir predmetinə çəkir. Tarux
boyu türkün türkə savaş açdığı məqamları
mətnə gətirir.
Hekayənin
fabulası sadə bir süjet üzərində qurulub: Ulu
Xaqanın günbatandan gündoğana uzanmış
obalarının içində qəza üz verir,
"yağışlar göyə sovruldu, sular yerə çəkildi,
küləklər od alova büründü, çöllər
istidən qurumağa başladı"... Məlum olur ki, Qara
Duman Göy Tanrıya asi olub, "o səbəbdən də,
yağışı-qarı udub, göyləri-yerləri suya
həsrət qoyub, hələ od-alovu bir az da güclənir,
yağışları-qarları udandan sonra,
yandıra-yandıra gəlir, hər dəfə qarlı
dağlardan baş qaldırıb sap-sarı düzənliklərdə
qeybə çəkildiyi bir gün içində türk
boylarından birini udur, öz içinə çəkir və
bu minvalla getsə, Ulu Xaqanın özü də qurtula bilməyəcək...".
Ulu Xaqan məşvərət keçirir, böyük
oğlu Qurdbaşlı döyüşməyi, yurdu xilas etməyi
təklif edir, Tülkübaşlı şaman Topkan isə
Göy Tanrının mərhəmətinə
sığınıb qurbanlar kəsməyi, ayinlər
keçirməyi, Qara Dumanı yola gətirməyi təklif
edir. Beləcə, yollar haçalanır. Qurdbaşı üç qardaşı ilə birgə
öz təklifini reallaşdırmağa, şaman Topkan isə
xaqanın digər üç oğlu ilə ayinlər
keçirməyə yollanırlar. Kim qalib
gəlir? Ulu Xaqanın oğlu
Qurdbaşı. Amma necə? Bu artıq hekayənin ideya əsasında duran məsələdir.
Tanış motivdir. İç Oğuzla
Dış Oğuz arasındakı münasibətlərin pik
nöqtəyə çatması, hakimiyyət uğrunda
mübarizə, bu yolda hər vasitəyə əl atılması,
didişmələr, birlik əzminin çox zəif olması
tarix boyu müxtəlif imperiyalar quran sərkərdələrin
də başlıca məğlubiyyət səbəbi kimi mənalanır.
Hekayədə türkün mübarizlik ruhu, cəngavərliyi
ilə onun zəifliyini yetirən səbəblər uğurla
təqdim olunur. Müəllif bu məqamı eyni səhnə
daxilində təsvir edir. Qara Dumanla
döyüşüb əldən düşən
Qurdbaşlı Xaqan oğlu təslim olub geri çəkilmək
istəmir, son ana qədər savaşmaq fikrindədir. Amma onun gücü tükənib artıq. Yenidən
özünə gəlmək, yenidən savaşa atılmaq
üçün gücü qardaşının biləyindən
daman qanı içib ayağa qalxmaqda
görür: "Böyük oğul qardaşının
qolundan damcılayan qanı gördü, yadına
düşdü ki, çöllərdə susuz qalanda,
dodaqları quruduğundan dilləri damaqlarına
yapışanda, həmişə atların diz damarını
kəsib qanını içərdilər...
Kiçik
qardaşının qolundan damcılanan qanı görən
kimi Qurbaşlı böyük qardaş bir an
tərəddüddən sonra, sanki xilas yolunu tapdı,
qardaşına yaxınlaşıb yerə diz qoydu,
dodaqlarını onun qoluna sıxdı...
Birinci
qurtumdan dizlərinə taqət gəldi, ikinci qurtumdan gözləri
işıqlandı, üçüncü qurtumdan qolları
polad kimi bərkiməyə başladı... İçdikcə
böyüdü, gücləndi, əvvəlki zoru
qayıtdı, hətta əvvəlkindən də yüz dəfə
güclü oldu, böyük oldu, hiss elədi ki, indi artıq
Selcan xatunu xilas eləməyə gücü-taqəti var...
Elə bu
vaxt sonsuz səmalara Göy Tanrının kinayəylə dolu
gurultulu sədası yayıldı...
-
Qardaş qanı şirin olur... İç, iç, Türk
oğlu, sən qardaş qanı içəndə
böyük olursan...
Ulu
Xaqanın Qurdbaşlı böyük oğlu ayağa
qalxıb dizlərini dikəltdi və dəli bir nərə
çəkib, şikarına tərəf tullanan vəhşi
qurd kimi bütün gücünü yığıb
gözü qızmış-qaralmış Qara Dumana tərəf
atıldı...."
Tarix boyu imperiyalar quran, düşmənlərini
çökdürən türklər silahı özlərinə
də tuşlamaqdan çəkinməyiblər. İlqar Fəhmi
bu məqamı türkün güclənməsinin əsas
amili kimi mənalandırır mətndə. Hətta sonucda ironik ricətlərə də
çıxır. Ümumiyyətlə,
hekayədə ironiya, kinayə qabarıqdır və
yalnız dialoqlarda deyil, müəllif təhkiyəsində də
özünü göstərir. "Bu vaqeənin
üstündən min illər keçdi, amma Göy
Tanrının bu qarğışı havaya sovrulmadı,
sularda ərimədi, alovlarda yanmadı, minillər türk
obalarının başı üstə dolaşdı,
Attilanın, Çingiz Xanın, Əmir Teymurun, Yavuz Səlimin,
Nadir şahın və daha yüzlərlə turk igidinin
ruhundan keçdi...
Böyümək
istəyən bütün türk ərənləri qardaş
qanı içdilər, qollarına güc, dizlərinə təpər
gəldi; qardaş qanı içib böyüdülər, əzəmətli
oldular, məmləkətlərə hökmranlıq elədilər,
az qala dünyaya meydan oxudular, amma ən böyüklərinin
də dodağında qardaş qanının ləkələri
silinib getmədi, zaman-zaman öz şirinliyi ilə onları sərməst
elədi, ağıllarını başlarından
aldı...".
Hekayədə türkün şanlı tarixinin istər
sosial-siyasi, istərsə də mənəvi-əxlaqi
baxımdan sapıntıya uğraması, kataklizminin son həddi
göstərilir. Mətndə istər süjet, istərsə
də motiv səviyyəsində materiala fərqli estetik
funksiya aşılanmışdır. Burada
hədəf hansısa tarixi mərhələ, hansısa tarix
səhnəsi deyil, onun bəlası, faciəsi istinad nöqtəsi
kimi alınıb. Hekayənin strukturoloji
altyapısında türkün özünün-özünə
qənim kəsilməsi naqisliyinin tənqidi durur. Ona görə müəllif diqqətinin fokusu konkret
tarixi dövrün şərhinə, yaxud obrazların səciyyəvi
cizgilərinin, xarakterlərinin təsvirinə deyil, məhz
toplum və tale məsələsinə, problemin tarixi-idraki
açımına yönəlir.
Şaman Topkan Qara Dumana güzəşt etməyi,
udduğu torpaqları ona halal edib digərlərini toxunmamaq
şərti ilə geri çəkilməsini təklif edir. Qurdbaşlı Xaqan
oğlunun cavabı isə qətidir: "...gözü
qızmış-qaralmış Qara dumanın udduğu
türk obalarını qurban vermək, geri istəməmək
bizim ərənliyimizə yaraşmaz... Türkə dırnaq
vuranın barmağı kəsilməsə, türkə
diş atanın çənəsi sındırılmasa, bizdən
Biz olmaz...". Bu artıq
türk xarakterindən, xislət və ərənliyindən
doğan cavabdır. Amma bu niyyət
heç də hamının vahid əməlinə çevrilə
bilmir.
İ.Fəhminin əsərlərində struktur və
mahiyyət baxımından əlaqə,
bağlılığın olması qabarıqdır. Folklor
poetikasına sıx müraciət, onun incəliklərinə
varılması, müasir zamanla əlaqəli şəkildə
təqdimi, müşahidə qabiliyyətinin itiliyi, tarixi
yaddaşa müasir yanaşma tərzinin ortaya qoyulması
yazıçının yaradıcılığı
üçün xarakterik keyfiyyətdir. Strukturoloji
mahiyyətində əsatir motivlərinə dayanan
"Qardaş qanı" hekayəsində də İ.Fəhmi
folklor poetikasından bəhrələnərək
türkün savaş tarixlərinə nəzər salır və
onun naqisliklərini qabardıb ironiya hədəfinə
çevirir. Hekayədə türk
boylarının üzləşdiyi fəlakətlər, onun səhvlərindən
qaynaqlanan ağrı-acıları qələmə
alınmışdır.
Hekayənin təhkiyəsi üçün dramatik ahəng
səciyyəvidir. İstər dialoqların gedişində,
istərsə də təsvirlərin ifadəsində dramatik
boyalar sərtliyini qoruyub saxlayır, tarixin həqiqətləri
çağımızın reallıqları ilə birləşir.
Müəllif türkün əzmini, cəngavər
ruhunu göstərmək üçün uzaq zaman kontekstinə
nüfuz edir. Göy Tanrıların zamanına.
Türkün bəlasının
kökünün nədən qaynaqlandığını,
hansı amildən rişələndiyini təsvir edən əsatir
hasilə gətirir. Tarixi yaddaşın
daşıyıcılarından biri də mif, əsatir və
dastanlar olduğundan, xalqın inancları, bədii
düşüncəsi burada öz əksini
tapdığından yazıçı bu dəfə tarixə
arxetiplərin dili ilə müraciət etmişdir.
İlqar Fəhmi "Qardaş qanı" hekayəsində
türk tarixinə münasibətdə ictimai-siyasi və fəlsəfi
baxışlarını kodlaşdırılmış şəkildə
ortaya qoyub. Hekayə türk xaqanlığının
başının üstünü almış faciə ilə
başlayır. Qara Duman bu mənada əsatirdə
rəmzləşdirilən obrazdır. Tarix
boyu türk ellərini başının üstünü
almış təhlükə Qara Duman kimi simvolizə olunub.
Tənqidi, ironik pafos hekayənin ideyasından nəşət
edir, sonda Ala qarğanın kiçik qardaşın şah damarını
didib qanını axıtması və böyük
qardaşın o qanı içib güclənməsi səhnəsində
təşviş, həyəcanla dolu xəbərdarlıq
nidasına çevrilir. Müəllif elə buradaca mətnə
daxil olur. Türkün sonrakı dövrlərinə
səfər edir, türkün qazandığı zəfərlərin
kökündə qardaş qanı olduğunu bəyan edir.
Amma təbii ki, bu zəfər, güclənmə
də müvəqqəti olur. Qardaş
qanı üzərində qurulan imperiyalar uzun sürə bilməz.
Müəllif məhz bu fikri təlqin edir
oxucuya. Bu fikir sosial-mənəvi planda
Qurdbaşlı xaqanın taleyi timsalında inikasını
tapırsa, milli-tarixi planda düşündürür.
İlqar
Fəhminin təsvir etdiyi mənzərənin arxasında
geniş fon duyulur, idrakı dərinlərə
aparır oxucunu. Müəllif hekayəni rəmzlər,
mifik obrazlar və şərti ünsürlərdən istifadə
etməklə yazır, amma bu vasitələr mətndə biri
digəri ilə üzvi şəkildə
bağlandığından ümumi qayənin qabarıq təcəssümünə
xidmət edir. Bu məqamda onu da deyim ki,
İlqar Fəhminin düşüncə tərzi dünya ədəbiyyatının
aparıcı istiqamətləri ilə bağlı olsa da,
daha çox mentallığı ilə seçilən
subyektiv mahiyyətə malikdir. Yazıçının
tarixə bağlılığını da bu qatda aramaq
lazımdır. Çünki türklər
daha çox keçmişə, sakral məkana, kökə
bağlıdır, retrospektiv düşüncə içrə
gəzişmələrə meyilli toplumdur.
Hekayədə
çoxlu arxetiplər iştirak edir:
Göy Tanrı, Qara Duman, Şaman, Ala qarğa, ovsun,
qarğış və s. bu kimi arxetip və folklor elementlərinin
dünya bədii fikrində müxtəlif təzahür şəkilləri
mövcuddur. İlqar Fəhmi hər biri
yaddaşında şifrələnmiş informasiya
daşıyan bu arxetipləri özünə uyğun şəkildə
mətnə yerləşdirir. Bəzi
kodların etiologiyası bizi oxuduğumuz digər mətnlərə
yönəldir. Məsələn,
nağıl və əsatirlərdə
rastlaşdığımız ovsunçuluq, müəyyən
rituallar vasitəsilə insana təsir etməyə qadir olan
fövqəltəbii qüvvələr bu əsatirdə də
yer alır. Hekayədəki şaman Topkan
ovsun oxuyan, ayinlər keçirən, sehrbazlıq edən
qüvvə hesab olunur, şəri simvollaşdırır, məkrli
niyyətlərin reallaşmasına xidmət edir. Əsərdə digər arxetip Ala qarğadır.
Məlum olduğu kimi, Habil-Qabil əhvalatında
da qarğadan bəhs edilir. Allah Qabilə
qardaşının cəsədini necə
basdırmağı göstərmək üçün yer
eşən bir qarğa göndərir. Bu hekayədə
isə ala qarğa Allah tərəfindən göndərilmir,
şaman Topkanın ovsunu nəticəsində yaranır:
"... üzü gündöğana yol alan Tülkü
başlı Topkan şamanın fikri narahat idi, qorxurdu ki,
Türk obalarının xilası yolunda onun yox, Xaqan oğlunun
təklif elədiyi vasitə daha xeyirli olsa, onda Ulu Xaqanın yanında tək
onun yox, bütün şamanların yeri olmaz.... Ona görə
də kənara çəkilən Tülkübaşlı
Topkan şaman bir tilsim oxuyub, baş barmağının
uzanmış dırnağını kəsib havaya atdı,
şaman dırnağı ülgüc kimi iti dimdikli Ala
qarğaya çevrildi, qanad açıb göyə qalxdı
və arxaya çönüb Qurbaşlı Xaqan oğlunun
getdiyi səmtə - günbatana
yol aldı...". Ala qarğa döyüşdə
əldən düşüb halsızlaşan,
gücünü, taqətini itirən kiçik
qardaşın şah damarını didməklə
qanını yerə axıdır.
Yaxud Qara Duman obrazı. Oğuz
mifologiyasında Qara Duman xaosu rəmzləndirir. Ritual davranışların günümüzə qədər
yaşayan formullarından biri də təbiət ünsürlərinin
magik sözlə qorxudulmasıdır. Hekayədə
bu formul belə öz yaşarılığını
saxlayır. Topkan şaman Qara dumanı yola
gətirmək üçün ayinlər keçirməyi,
qurbanlar kəsməyi təklif edir. O da maraqlıdır
ki, Xaqanın qərarı birtərəfli olmur, həm
döyüşməyi seçir, həm də ayinlər
keçirmək təklifinə qarşı çıxa
bilmir. Çünki türk toplumu üçün inanc və
etiqad bütün zamanlarda işləkliyini qoruyan amildir:
"Üç qardaş Qurdbaşlı böyük qardaşlarının
ardıyca günbatana sarı yol aldı ki, üfüqdə
görünən Qara Dumanı haqlasınlar, ox vurub kəmənd
atıb yerə endirsinlər, udduğu türk obalarını
geri alsınlar, bu gözü
qızmış-qaralmışın cəzasını versinlər...
Üç
qardaş da Tülkü başlı şamanın ardıyca
gündoğana sarı yol aldı ki, gözü
qızmış Yağı Günəşin yeni
doğuluşuna tədarük görsünlər, qurbanlar
hazırlasınlar, ayinlər keçirtsinlər ki, qurd
qarnı kimi qaranlıq gecədən sonra qalxan Qara Duman
onların bu ayinlərini, qurbanlarını görüb, rəhmə
gəlsin, türk obalarını rahat buraxsın...".
Hekayə xətti təhkiyə üstündə
inkişaf edir, hadisələr sadə xronotopa malik olub əvvəldən
sona doğru irəliləyir. Mahiyyətcə tragik
məzmuna köklənən "Qardaş qanı" hekayəsindəki
bəzi arxetiplər, işarə və rəmzlər ədəbiyyat
tarixmizin müxtəlif dövrlərində yaranmış mətnlərlə
gizli və açıq dialoqa girir. Burada Çingiz
Aytmatovun "Əsrdən uzun gecə" əsərindən
tutmuş (Səni nə hala gətirdilər/ Xatırla kim
olduğunu") İsa Hüseynovun "Məhşər",
Y.Səmədoğlunun "Qətl günü"
romanına, habelə Hüseyn Cavidin "İblis"inə qədər
mətnlərarası - intertekstual səciyyəli əlaqə
var, ən ümumi ideya planında bu yazıçılar birləşirlər.
Hələ "Qardaş
qanı" adının ilkin assosiasiyası
yaradılışın sirli başlanğıcına,
dünyadakı ilk cinayətin izinə, Habil-Qabil əhvalatına aparır
bizi. Bəlkə də hər şey ondan
başlanır. Yalnız türkün
türkə deyil, ümumiyyətlə qardaşın
qardaşa qənim kəsildiyi bir dünyanın dərd-səri
bitib-tükənmir. İlqar Fəhmi bu məlum əhvalatı
dekonstuksiyaya uğradaraq türkün taleyi üzərinə
transfer etməyə çalışır.
İlqar Fəhmi türk tarixində baş verən hadisələrin
dərkinin milli, tarixi və fəlsəfi hüdudlarına
varır. Bir əsatirin mənzərəsi fonunda müəllif
bədii idrak genişliyi nümayiş edə bilir, tarixi bəlalarımıza
vüsətli nəzər salmağa çalışır.
Mətn boyu dramatizmin axarı dəyişmir,
torpaqlarımızın taleyi, dövrümüzün səciyyəvi
kolliziyaları üzərində düşündürür.
Əslində, həyatımıza, zamana tarixi
baxışı dərinləşdirmədən müəyyən
sosial-mənəvi proseslərin mahiyyətinə varmaq çətindir.
İlqar Fəhminin tarixə müraciətinin
kökündə dayanan başlıca amil də bununla
bağlıdır. Təsvir müəyyən
tarixi dövrlə çərçivələnir, amma mənalandırmada
çağın ruhu, ağrı və qayğıları
duyulur.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 11
avqust.- S.6-7.