İstiqlal mücadiləsi:
tarixdən drama
Abay Dağlının "Malazgirtdən
Sakaryaya" pyesi əsasında
Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndəsi Abay Dağlının (Ağayev Cəmil
İbrahim oğlu, 1906-Şuşa - 1975-İstanbul istiqlal,
qurtuluş savaşından bəhs edən "Malazgirtdən
Sakaryaya" (1971) əsəri mövzu baxımından onun
"Sakarya çətəsi", "Bir mayıs gecəsi",
"Sakarya", "Atatürk", "Atamızın gəncliyi",
"Sakaryada 22-ci gün", "Ata anıları",
"Albay" pyeslərinə bənzəsə də, forma,
kompozisiya, yaradıcılıq manerası nöqteyi-nəzərindən
xeyli fərqlənir. İki pərdə, beş
şəkildən ibarət "Malazgirtdən
Sakaryaya"nın ideya-məzmunu "pyes içində
tamaşalar" adlandıra biləcəyimiz əsərdə
ustalıqla ifadə olunmuşdur. Birinci pərdədə
əvvəlcə məktəblilərin ifasında I Gəncin
qələmə aldığı və tarixi Malazgirt
döyüşünü əks etdirən "Alp Aslan",
sonra isə istiqlal mücadiləsinə - Sakarya uğrunda
döyüşlərə həsr olunan "Vətən,
yaxud Silistrə" pyeslərinin məşqləri təsvir
olunur. Abay Dağlını bu mövzuya sövq edən
səbəblər barədə dramaturq "Müəllifdən"
adlı ön sözdə belə yazır:
"Zamanımızda bu kimi xatırlatmaların ən təsirli
vasitələri səhnə və pərdə əsərləridir.
Mən də bu sahədə və bu əqidə
ilə çalışan bir müəlliməm. Böyük tarixi zəfərlərimizdən
Malazgirt zəfərinin 900-cü və Sakarya zəfərinin
50-ci ildönümlərnin 1971-ci ildə bayram ediləcəyini
düşünərək bu mövzuda ... məktəb və
gənclik teatrları üçün bu pyesi yazdım".
Tarixdən məlumdur ki, Malazgirt döyüşü
1071-ci ildə böyük Səlcuq hökmdarı Alp Arslan və
Bizans imperatoru IV Romen Diogen arasında baş verib. Həmin
döyüşdə türk ordusu sayı 4-5 dəfə
artıq olan Bizans ordusunu məğlub edib. Malazgirt
döyüşü Anadolunun qapılarını türklərə
açmış, ən uzunömürlü imperiyanı zəiflətmiş,
onun süqutunu sürətləndirmiş, 624 il
üç qitəyə, yeddi dənizə hökmranlıq
etmiş Osmanlı imperatorluğunu tarixin səhnəsinə
çıxmasına zəmin olmuşdur. Qədim və
şanlı türk tarixinə ekskurs edən müəllif
Yaşlı mücahidin dili ilə zəfərlərlə zəngin
keçmişin bugünkü və gələcək qələbələr
üçün ilham və fəxarət mənbəyi
olduğunu qeyd edir: "Bizim Malazgirtdə axan qanımız
Çanaqqalada da axdı, Sakaryada, Dumlupinarda da axdı. O
şanlı savaş tarixlərini daim müqəddəs zəfər
günləri kimi xatırlayırıq. Unutmayın
ki, bu günlərə o günlərdən gəldik".
Əslində Abay Dağlı pyesinin digər qəhrəmanları
da - "Alp Arslan" və "Vətən, yaxud Silistrə"
pyeslərinin yaradıcı heyəti- gənc tələbələr
də Vətənpərvər nəslin layiqli nümayəndələridir. Məşqini həvəslə
və həyəcanla ifa etdikləri pyeslərin müəllifi
olan I Gənc I Qıza xitab edərək "
Bilirmisən, məncə, vətən iman ilə bərabərdir.
Vətəni sevməyən, Allahını da
sevməz deyir". I Qızın cavabı da gənclərin
sarsılmaz əqidə sahibi olduğuna dəlalət edir:
"Ah, sən vətəni düşündükcə nə
qədər böyüyürsən. Mən də
səni düşündükcə könlümdə o qədər
böyüklük görürəm. Söylə,
mənə belə sözlər söylə. Sanki eşitdikcə həyatım artır. Könlümdə güllər açır. Fikirdə günəşlər doğur". "Alp Arslan" pyesinin müəllifi I Gənc, həm
də Alp Aslan obrazını xüsusi səy və həvəslə
səhnə məşqini edir. Alp Arslan (I
Gənc) Bizans imperatorunun hiyləgər siyasətinə
aldanmır, guya sülh danışıqları
üçün göndərdiyi elçinin (III Gənc) əsl
niyyətini başa düşür. O, elçi ilə
görüşdən sonra baş vəzirinə (II Gənc)
deyir: " Siyasət könüldən
uzaqdır. İnsan beynində bir bilməcələr
yığınıdır. Göz
önündə isə dumanlı bir mənzərədir.
Fəqət mən bu dumanlı mənzərədə
bir şeylər sezirəm. Elə zənn
edirəm ki, Bizans sözündə durmayacaq. Bu isə bir son və başlanğıc olur. Ömrünü keçirmiş olanlar tarixə
qarışır. Biz yalnız yeni bir yurd
deyil, yeni bir çağ yolunu da açacağıq."
Hadisələrin sonrakı gedişi Alp Arslanın
düşündüklərini təsdiqləyir: Bizans
sözünə əməl etmir və ilk fürsətdən
türklərə hücum edir. Tələbə
aktyorlar - Alp Arslan və Bizans döyüşçüləri
məşq zamanı savaş səhnələri yaradırlar.
Bunu görən Yaşlı mücahid gənclərin öz
aralarında dava-dalaş saldıqlarını zənn edir, gənclər
isə tarixi hadisələrlə bağlı rol
oynadıqlarını dilə gətirməyə
çalışsalar da, mücahid onları dinləmək belə
istəmədiyini deyir və gəncləri qəzəblə
qınayır: "Diləmirəm, dinləmək belə istəmirəm.
Biz yeni nəsil xoşbəxt olsun deyə, birləşdik, can
verdik, qan verdik. İndi sizmişiniz o gənclər?
Hər gün bir-birinizlə düşmən
kimi savaşırsınız. Təhsil
adı ilə oxuduğunuz yalnız
açıq-saçıq jurnallardır. Təqlid
etdiyiniz isə əcaib dəblərdir. Budurmu
modern gənclik? Mən böyük Qazinin
sizlərə nəyi əmanət etdiyini gördüm. İndi də sizi belə görəcəkdikmi?
...Sizdən nə fayda varmış vətənə? Belə gəncliyi istəmirik." Əlbəttə,
bir az sonra anlaşılmazlıq aradan
qalxır və Yaşlı mücahid gənclərin
türkün şanlı tarixini səhnələrdə
canlandırmaq və yaşatmaq təşəbbüsünü
təqdir edir. Hətta onlara müraciətlə
deyir ki, sizi belə görməklə çox məmnun oldum,
duyğulandım, Sakarya savaşında sevindiyim qədər
sevindim. Daha sonra isə Sakarya zəfərindən bəhs
edən "Vətən, yaxud Silistrə" pyesindən də
səhnələr məşq edən gənclərə istiqlal xatirələrini
danışır.
Abay Dağlı pyesdə istiqlal savaşı ilə
bağlı səhnələri daha əhatəli verməyə
çalışır. Müəllifin bu cəhdi bir sıra məqamlarda
o qədər də uğurlu alınmır. Doğrudur, bəzən ehtiyac olmadan əlavə
hadisə və epizodların mətnə daxil edilməsi, bəzən
əvvəlki pyeslərdə toxunulan mövzunun təkrarı,
bəzən də macəraçılıq qətiyyən əsas
xəttin inkişafına və pyesin, müəllifin
ideyasına xələl gətirmir. Lakin bu
məqamlar həssas oxucunun diqqətindən də yayınmır.
Abay Dağlı "Albay" pyesində
bir-birinə nifrət edən qan davalı iki əsgər
haqqında geniş bəhs edir. Kıbrısa qoşun
çıxartma hərəkatı zamanı onlar sevinir,
kin-küdurəti unudur və qardaş kimi
qucaqlaşırlar...Albay İbrahim Qaraoğlanoğlu əsgər
və çavuşlara "Ruhən bəslənirsə, əroğlu
ərlər, Daima sağlanır böyük zəfərlər"-
deyə xitab edərək onları cəhalətin,
çürük adətlərin təsirindən
qurtarmağa, xüsusilə qan davası kimi bəladan xilas etməyə
çalışır və istəyinə nail olur. Dramaturq
"Malazgirtdən Sakaryaya" pyesində də bənzər
hadisədən danışır, həmin problemi eyni tərzdə
təqdim edir: burada da 2-ci çətəci ilə 8-ci çətəci
arasında qan davası var. 8-ci çətəci intiqam hissi
ilə alışıb yanır. Düşmənlərlə
əlbir olan xain və
satqın 9-cu çətəciyə onu göstərərək
deyir: "Bax, bax, o öndə gedən sarı çizməli
adamı görürsənmi? O, mənim can və qan
düşmənimdir. Mən kiçik ikən
onun atası mənim babamı öldürmüşdür.
İndi mən intiqamımı bu sarı
çizməli hərifdən alacağam." Daha sonra hadisələr eyni ilə
"Albay"dakı ssenari ilə davam edir. Fərq yalnız burdadır ki, o əsərdə
Kıbrıs hərəkatı, bu pyesdə istiqlal
savaşı qan davasını unutdurur. 8-ci çətəci
9-cu çətəciyə deyir: "Mən onunla qan
düşməniyəm. Fəqət, bu gün qarşıda
daha qanlı düşmən vardır... Doğrusu,
Sakaryanın o tərəfinə keçincə utandım.
Hər kəs silaha sarılmış. Ölkədəki əski ailə düşmənləri
belə barışaraq, omuz-omuza savaşırlar. Abay Dağlı "Sakarya" pyesində
işğaldan bəhs edərkən "Böyük
aydınları sürdü Maltaya" (145 nəfər
nüfuzlu dövlət adamının,
yazıçının, generalın, o cümlədən
Türkiyə və Azərbaycan tarixində silinməz iz
buraxmış Əhməd Ağaoğlunun da ingilislər tərəfindən
Maltaya sürgünü nəzərdə tutulur - T.A.)
sürgün edildiyini yazır, burada "Mümtaz münəvvərlər
artıq Maltada" deyir. Əlbəttə,
eyni mövzudan bəhs edərkən bu qəbildən, buna bənzər
məqamlardan qaçmaq bir qədər çətin olur.
Pyesdə ən çox diqqət çəkən,
yaddaqalan, sevilən obrazlardan biri kəndli nənədir. Nənə
istiqlal savaşının qəhrəmanlarından biridir, cəsur
və qorxmazdır, ağıllı və tədbirlidir.
Düşmənlər onun hüzurunu pozmuş,
kəndini viran qoymuş, dağıtmış, evini
yandırmış, isti ocağından didərgin
salmışlar. Əlinə silah alan nənə
yağılardan qisas almaq hissi ilə
alışıb-yanır: " Ah,
donuzlarla mən də bir qarşılaşsam... Həmən basaram tətiyə. Atəşlə
yandıraram onları. Yanan evimin
intiqamı deyə. Yıxılan kəndimin
intiqamı deyə. Şəhid
övladlarımın intiqamı deyə". Nənə arxa cəbhədə qızlara rəhbərlik
etməklə, ön cəbhə üçün ərzaq,
yemək tədarükü görməklə işini
bitmiş hesab etmir. Yunan zabitlər 1-ci və
2-ci qızları əsir götürmək istərkən nənə
sərrast atəşlə zabitin birini öldürür, digərini
isə qaçmağa məcbur edir. Nənə
ayıq-sayıqdır. Dara düşəndə çətəci
cidinə girib "Vətən", "Millət",
"Qurtuluş" - deyə bağıran, qızların
yanında isə "Mən paşazadəyəm",
"sarayzadəyəm", "padişahzadəyəm" -
kimi sözlərlə lovğalanan xain və satqın 9-cu
çətəci I Qızı qaçırmaq istəyəndə
nənə "Qorxmayın, qızlarım, mən buradayam-
deyir və özünü hadisə yerinə
çatdırır. Nənə 9-cu çətəcinin
ifşa olunmasında əsas rol oynayır. O,
"kişilik yalnız qiyafətlə olmaz" - deyərək
silahdaşlarını bu cür satqınlardan ehtiyatlı
olmağı tapşırır: "İnanmayın bu hərifə,
neçə gündən bəri qeyb olmuşdu, indi
çıxıb meydana. Guya ki, əsir
düşübmüş. Burada onu
yaxalayacaq düşmən-filan görmədik. Bir güllə səsi də eşitmədik. İki donuz vardı. Onları da
biz vurduq, gəbərdilər. Abay
Dağlı kəndli nənənin timsalında istiqlal
savaşında kişilərlə çiyin-çiyinə
mücadilə aparan qəhrəman türk
qadınlarının obrazını yaratmağa
çalışmışdır.
Ziyalı surətləri pyesin əsas
obrazlarındandır. Onların ikisi - 1-ci Aydın və 2-ci
Aydın 3-cü Aydından xarakter, əməl və əqidə
baxımından kəskin fərqlənir. 1-ci Aydın
İstanbulun işğalından sarsılmışdır,
"fəci durumu tam dəhşətiylə" anlada bilməsə
də, çətəcilərə deyiləsi xəbərləri
var: "Gözəl İstanbulumuzun hər tərəfi qan
ağlayır. Boğaz və Mərmərə
yabançı zirehlilərlə doludur. Küçələrdə
yabançı əsgərlər çiyin-çiyinə gəzirlər.
Hər tərəfdə dalğalanan
yabançı bayraqlarıdır. Saraylar
isə öz əyləncələriylə məşğuldur.
Xalqın müdhiş nifrəti
qarşısında daxili və xarici düşmənlər
birləşmişlər. Tənzimat ədəbiyyatının
əsas nümayəndələrindən "Vətən,
yaxud Silistrə" əsərinin müəllifi Namiq
Kamalın vurğunu 2-ci Aydın da istiqlalsevərdir. O,
çətəciləri Silistrə qəhrəmanlarına bənzədir,
onları yüksək dəyərləndirərək deyir ki,
hər dövr öz qəhrəmanlarını yetişdirir. Sizinlə iftixar edirəm, aslanlarım. Paşa həzrətlərinə də söyləyəcəyəm.
Siz bu yeni dövrün yeni İslam (Silistrə qəhrəmanı
- T.A.) bəylərisiniz. Pyesdəki 3-cü Aydın
obrazı haqqında düşünəndə istər-istəməz
nəhəng fikir və əməl adamı Əhməd bəy
Ağaoğlunun "Kaspi" qəzetinin 1903-cü il dekabr saylarında dərc olunan "Bəs
bizim ziyalılarımız haradadır? adlı
məqaləsi yada düşür. İstedadlı publisistin
ziyalının vətən, xalq və cəmiyyət
qarşısındakı borcu, missiyası, mövqeyi, məsuliyyəti
haqqında müdrik, o gün olduğu kimi, bu gün də
aktual səslənən yazısı özünü
ziyalı adlandıranlara bir müraciətdir:
"...çevrilib ətrafınıza baxın - üzülmək,
qüssəyə dalmaq üçün nə qədər əsas,
nə qədər səbəb var! Ürəyin,
qəlbin istəkləri yerinə yetməyəndə, qarşıya
qoyduqları məqsədə çatmayanda onlar həqiqətən
də ağrıyır. Gəlin açıq
danışaq: ziyalılarınızın
yaşadıqları mühit özünü ziyalı
adlandıran adama azacıq da olsa, məmnun qalmaq, həzz almaq
üçün hər hansı imkan verirmi? Kütlənin
dərin, sonsuz cahilliyi, ailənin və cəmiyyətin bərbad
vəziyyəti, ictimai həyatın ən kiçik
işartısının belə mövcud olmaması - məgər
bütün bunlar hətta ən iddiasız ziyalını da
narahat etməyə, narazı salmağa yetərli deyilmi?
Əgər narazılığa bu qədər əsas
varsa, o zaman ziyalılarınız nə üçün bu
şəraitlə mübarizə aparmırlar? Nə
üçün yarıtmaz həyatın əsaslarını
zövq və tələblərinə uyğun şəkildə
yenidən qurmağa can atmırlar?". Bu sözlər sanki birbaşa Abay Dağlının
pyesindəki 3-cü Aydına ünvanlanmışdır.
Onun təfəkkür tərzi, kölə xisləti
ikrah hissi doğurur. O, İstanbulu işğal edən 7
dövlətin siyasətini, padşahın təslimçi
mövqeyini təqdir edir, həmvətənlərini istiqlal
mücadiləsindən çəkinməyə dəvət
edərək deyir: "Yabançılar hər işimizi
yapacaqlar. Daha doğrusu, bizi həm yaşatmaq, həm
də savunmaq üçün böyük bir dövlətin
mandasını (himayə - T.A.) istəyəcəyiz".
3-cü Aydın istiqlal mücadiləsinə qoşulan cətəçiləri
"köylü-möylü" adlandırır, onlara
qaynayıb-qarışmır, özünü "qara
camaatın" fövqündə tutur, 1-ci Aydının
dediyi kimi, belələri sadəcə yabançı
heyranı deyil, yabançı cəsuslarıdır.
Abay
Dağlı əsərlərində vətən sevgisini, vətən
həsrətini, həyatın ağrı-acılarını,
xalqın istək, arzularını, azadlıq ruhunu, oğul və
qızların qəhrəmanlığını, cəsur əməllərini,
səciyyəvi milli xüsusiyyətlərini mənəvi dəyərlərini,
yaşam tərzini, fikir-düşüncə özünəməxsusluğunu
ifadə etmək və daha qabarıq çatdırmaq
üçün aşıq obrazının imkanlarından bəhrələnməyə
səy etmişdir. Hələ gənclik illərindən
mehrini, məhəbbətini ədəbiyyata salan Abay
Dağlı yaxşı bilirdi ki, aşıq sənəti
yalnız poetik düşüncə nümunəsi deyil,
xalqın müdrikliyinin, çoxəsrlik təcrübəsinin,
mədəniyyətinin təzahürüdür. O, şifahi
nitqin zənginliyi və müxtəlifliyi, təsir
gücü ilə fərqlənir, onda xalqın dilinin sadəliyi,
poetikliyi və gözəlliyi, əvəzolunmaz emosionallığı
əks olunur. Təsadüfi deyil ki, dramaturq əvvəlki əsərlərində
də- "Atatürk-cəbhələrdə və
Çankayada", "Sakarya", "Sakarya çətəsi",
"Dədə Qorqud" pyeslərində də aşıq
obrazı yaratmışdır. Doğrudur, ədibin
"Malazgirtdən Sakaryaya" pyesində yaratdığı Gənc
aşıq obrazı da daha epizodik xarakter daşıyır və
nisbətən passivdir, lakin o da müəllif ideyasının
həyata keçirilməsində müəyyən rol
oynayır. Gənc aşıq daim çətəcilərin
sırasındadır, sazı, sözü ilə onları
ruhlandırır, qələbəyə inamını
artırır, lazım gələndə isə düşmən
qabağına əli silahlı çıxır onun
qoşmalarındakı
"Yerimin,
yurdumun bu günlərində
Bir əsgər
olub da işə yarayım", yaxud
"Sipərdən-sipərə
hər kəsdən öncə,
Düşməni
qovmağa bir yol arayım"
və
yaxud
"Bir
qanlı cəbhədir bütün buralar,
Qurşunlar
köksümü bəlkə yaralar"
kimi
misralar deyilən fikirlər üçün tutarlı əsasdır.
Yuxarıda "Malazgirtdən Sakaryaya" pyesi
haqqında deyilənləri yekunlaşdıraraq
aşağıdakı qənaətlərə gəlmək
mümkündür. Abay Dağlının bu pyesi:
- Azərbaycan
mühacirət irsinin, Abay Dağlı
yaradıcılığının diqqətəlayiq nümunələrindəndir;
- ideya-məzmununun milliliyi, xəlqiliyi, dilinin sadəliyi,
koloriti ilə diqqəti cəlb edir;
- qələmə alındığı
dövrdə olduğu kimi, bu gün də aktualdır, əhəmiyyətlidir
və gənclərə vətən məhəbbəti,
istiqlal sevgisi, ədalətli, sədaqətli olmaq, milli
köklərə, mütərəqqi adət-ənənlərə,
mənəvi dəyərlərə hörmət kimi nəcib
xüsusiyyətlər aşılayır;
- şanlı tarixi, ataların qəhrəmanlıq
yolunu unutmamaq və baş verənlərdən nəticə
çıxarmaq, böyüyən nəsli bədxah qüvvələrin
məkrli niyyətlərinə qarşı həmişə
ayıq-sayıq ruhda tərbiyə etmək baxımında
gözəl örnəkdir;
- mühacirət ədəbi irsinin, onun problemlərinin
araşdırılması nöqteyi-nəzərindən
faydalı ədəbi mənbədir;
- estetik dəyəri və bədii siqləti
klassik dram janrının, sənətinin tələblərinə
tam cavab verməsə də, yüksək ideyalar təlqin etmək
və didaktik cəhətdən dəyərli ədəbi sərvətdir.
Abid Tahirli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 11
avqust.- S.8-9.