Mütəfəkkirin şəxsiyyəti –
"Köhnə kişilər" silsiləsindən
"O, dənizin əbədi narahatlığını seyr etməyi sevir. Axşamlar onun ağır addımları sahildə xəfif izlər buraxır. Gündüzlər dan yerinin işıqları dənizin və onun yazı masasının aynasında sınır. Vaqifin adını daşıyan küçədə iki tanış, iki açıq pəncərə. Xəzərə baxır və səhərin mavi genişliyi bu otağı dəniz səmasının üfüqləri ilə birləşdirir. Romantik, ilhamlı bir ürəyin Xəzərlə ünsiyyəti hər səhər belə başlayır..."
Böyük tənqidçimiz Yaşar Qarayevin akademik Məmməd Cəfər Cəfərov haqqında qələmə aldığı "Bir ömrün işıqları" sənədli romanı belə bir essevari girişlə başlayır. Öz ustadına - sənət müəlliminə böyük qayğı və ehtiramın ifadəsi kimi səslənən bu sözlər - "romantik, ilhamlı bir ürəyin Xəzərlə ünsiyyəti" Məmməd Cəfər dünyasının romantik aləmini bəyan edir. Məmməd Cəfər və Xəzər bənzətməsi mənə romantik bir bənzətmə təsiri bağışladı - Xəzər kimi Məmməd Cəfər ömrü də qasırğalı, tufanlı, narahat və bunun ardınca sakitlik, həzinlik, xəfif və ilhamlı bir dəniz ömrünü xatırlatdı. "Deyirlər fikrin ən narahat gərginliyi - düşüncədir. Lakin böyük düşüncələr, adətən, təkliyin sakitliyində doğulur" - Yaşar müəllim düşüncə anlamını Məmməd Cəfər ömrü üçün ən başlıca həyat-yaşam-var olmaq reallığı kimi təqdir edir.
Akademik Məmməd Cəfər XX əsrin bütün tarixini öz varlığında yaşadan bir insan idi. 1909-1992 - bu 83 illik ömür həm də Azərbaycan ədəbiyyatının, Azərbaycan milli mənəviyyatının keçdiyi bir yolun Məmməd Cəfər timsalında tarixidir. Məmməd Cəfərsiz bu yolu təsəvvür etmək mümkün deyil.
Yaşar Qarayevin təsvir etdiyi "Romantik Məmməd Cəfər"i mən ilk növbədə, son dərəcə realist, təkcə düşüncə mənasında deyil, həm də praktiki olaraq bütün ömrünü real həyat fəaliyyəti ilə bir neçə nəslin gözləri qarşısında canlanan yaradıcı bir insan kimi düşünürəm. Hərdən düşünürəm ki, "Romantik Məmməd Cəfər"in, görəsən, xəyallara dalmağa vaxtı olubmu, bu qədər monoqrafiyaları, cild-cild dərslikləri, yüzlərlə məqalələri, məruzə və çıxışları qələmə alıb? Xəyala dalmağa vaxtı olubmu ki, hər gün Universitetdə - ya APİ-də rus ədəbiyyatından, xarici ölkələr ədəbiyyatından mühazirələr oxusun, "Ədəbiyyat qəzeti"nin redaktoru kimi hər gün saatlarla materiallarla tanış olsun, ali məktəblərdə dekan, kafedra müdiri, Ədəbiyyat İnstitutunda şöbə müdiri, direktor, EA-da akademik-katib kimi məsul vəzifələrdə çalışsın, EA-nın və Yazıçılar İttifaqının tədbirlərində iştirak və çıxış eləsin, amma bir gün də yazı masasından ayrılmadan yazsın, yaratsın.
Məmməd Cəfər Azərbaycan ədəbi tənqidinin professional mənada ilk təməl daşlarını qoyanlardan biri idi. Bəzən mübahisələr gedir ki, tənqidçi ilə ədəbiyyatşünasın fərqi nədədir? Deyirlər ki, tənqidçi müasir ədəbi prosesdən, ədəbiyyatşünas isə ədəbiyyat tarixindən yazır - fərq elə bundadır. Məncə, bu fikir doğru deyil. Axı, ən yaxşı tənqidçi həm də ən gözəl ədəbiyyatşünasdır. Çünki tənqidçi ədəbiyyat tarixini bilmədən, müəyyən nəzəri biliklə silahlanmadan çağdaş ədəbi prosesi necə qiymətləndirə bilər? Məmməd Cəfər müəllim bu mənada həm mahir tənqidçi, həm zəngin biliklə silahlanmış nəzəriyyəçi, həm də ədəbiyyat tarixçisi idi və bütün bunları bir-birindən ayırmaq olmaz!
Xalq
yazıçısı Elçinin "Cəfər müəllim"
yazısında Məmməd Cəfərin fəaliyyət dairəsi
çox yığcam şəkildə ifadə olunur və bu
təqdimat adamı heyrətə gətirir. Müasirləri
arasında yalnız akademik - "tənqidimizin vicdanı"
hesab edilən Məmməd Arif Dadaşzadə bu çoxcəhətli
fəaliyyəti ilə müqayisəyə gələ bilər.
Amma kəmiyyət anlayışı həmişə bir
şübhəçilik yaradır, "məhsuldar
yazıçı", "məhsuldar tənqidçi"
- bəzən bu ifadələr öz əksinə
çevrilir. Məmməd Cəfərin isə bu çoxcəhətli,
sözün əsl mənasında adamı heyrətə gətirən
alim-tənqidçi fəaliyyəti kəmiyyət
anlayışını tamamilə keyfiyyət göstəricisinə
çevirir. Məmməd Cəfərin hətta ən
kiçik yazısından tutmuş ən monoqrafik tədqiqatına
qədər hər bir yazısı ədəbi tənqidimizin-ədəbiyyatşünaslığımızın-ictimai
fikrimizin ən gözəl örnəkləridir. Hətta bu yazıların
bir çoxuna sosialist realizminin damlaları düşsə belə...
Məmməd Cəfər
"Xatirələr" memuarında öz həyatının
təxminən qırx ilini qələmə alıb. İsa Həbibbəyli
"Xatirələr"i M.Cəfərin tale romanı
adlandırır. Və yazır ki: "Qəti olaraq bu
fikirdəyəm ki, hətta Məmməd Cəfər müəllimi
ən yaxından tanıyanlar da "Xatirələr"i
oxuyandan sonra onu yenidən və daha dərindən dərk edəcəklər.
Əsər Məmməd Cəfər Cəfərovun od
içindən çıxıb kürədə bişən
bütöv və əzəmətli şəxsiyyətinin təqdimnaməsidir".
Bu əzəmətli şəxsiyyətin
uşaqlığı və gəncliyi isə çox fəna
keçmişdi, on yaşında atasını, anasını
itirmişdi, evin yeganə ruzi qazananı dərzi şagirdi,
çörəkçi, idarədə kuryer işləmiş,
balaca ailə başçısı kimi rahatlıq bilməmişdi.
Ancaq Məmməd Cəfər bütün bu
çətinliklərə qalib gəldi, çünki onu gəncliyin
işıqlı romantikası yaşadırdı. Naxçıvanın qabaqcıl ziyalıları ilə
ünsiyyətdə olsa da, şəxsi mütaliəsi ilə
böyük ədəbiyyat aləminə az-çox bələd
idisə, Naxçıvan mühiti onu sıxırdı.
M.Cəfər yazır ki: "Qorkinin romantik hekayə, povest və
dramları mənə çox dərin təsir göstərmişdi.
Yəqin ki, oxuduğum kitabların və
mühitin təsiri ilə məndə belə bir macəralı
fikir, xəyal əmələ gəldi ki, Naxçıvandan
çıxıb gedim". 1930-31-ci ildən
başlayaraq M.Cəfərin Bakı həyatı
başlayır, Ali Pedaqoji İnstitutun dil və ədəbiyyat
fakültəsində təhsil alır.
Hər bir şəxsiyyətin
formalaşmasında, heç şübhəsiz, müəllimlərin
rolu böyükdür. Təfsilata varmaq istəmirəm, sadəcə, Məmməd
Cəfərə dərs deyən müəllimlərin
adlarını çəkim: Azərbaycan ədəbiyyatından
(Füzulidən Vaqifə qədər) professor Bəkir
Çobanzadə, gənc Həmid Araslı, təcrübəli
müəllim Feyzulla Qasımzadə, rus ədəbiyyatı
tarixindən gənc Mikayıl Rəfili, cavan tənqidçi
Məmməd Arif, Qərb ədəbiyyatı tarixindən
Əli Sultanlı, sonra Hacıbaba Nəzərli, sonra Hənəfi
Zeynallı, fəlsəfə tarixindən Seyfulla Şamilov,
Ədəbiyyatşünaslıqdan Əli Nazim... Elə tələbəlik illərində Məmməd
Cəfər ona dərs deyən bu müəllimlərin
etimadını qazanır, o, institutu bitirən kimi aspiranturaya
qəbul olunur, aspiranturada oxuya-oxuya rus ədəbiyyatı
tarixindən mühazirələr oxuyur. M.Cəfər
ADU-da filologiya fakültəsinin də dekanı olmuşdu.
Deyirlər ki, dekan olanda öz maaşını
bütünlüklə kasıb tələbələrə
paylayırmış.
Burada M.Cəfərin
sonrakı həyatını xatırlatmaq istəmirəm. Qırxıncı
illərdə də, əllinci, altmışıncı,
yetmişinci illərdə də Məmməd Cəfər
müəllim Azərbaycan tənqidi və ədəbiyyatşünaslığının
ən parlaq simalarından biri idi. Nələr
yazmayıb: Azərbaycanın ali məktəblərində
rus ədəbiyyatına aid ilk dərsliyin müəllifi -
"Rus ədəbiyyatı tarixi oçerkləri" - bunu
1939-cu ildə hazırlamışdı. Çox
sonralar üç cildlik "XIX əsr rus ədəbiyyatı"
dərslikləri yarandı. Bu dərsliklərdə
hər bir oçerk öz yüksək elmi-nəzəri səviyyəsi
ilə seçilir və mən deyərdim, rusların özlərinin
yazdıqlarından heç də geridə qalmır. M.Cəfər tolstoyşünas və
belinskişünas alim kimi də tanınır və etiraf
olunur. 1964-cü ildə onun "Azərbaycan-rus
ədəbi əlaqələri tarixindən" adı ilə
çox sanballı bir monoqrafiyası nəşr edildi. M.Cəfər bu mənada ədəbi əlaqələr
sahəsində görkəmli bir mütəxəssis idi.
Ancaq təbii ki, onun əsas tədqiqat predmeti Azərbaycan
ədəbiyyatı idi. Lap qədim
dövrdən müasir çağımızacan Azərbaycan
ədəbiyyatının elə bir şəxsiyyəti, elə
bir problemi olmayıb ki, M.Cəfərin nəzərindən
yayınsın. "Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm" əsəri isə, heç şübhəsiz,
onun şah əsərlərindən biridir.
Onu həmişə müəllim-alim,
müəllim tənqidçi kimi tanıyırdılar. İsa Həbibbəylinin
"Məmməd Cəfər elmi məktəbi" adlı məqaləsində
M.Cəfər müəllimin elmi məktəbini təmsil edənlərin
böyük bir siyahısı ilə tanış oluruq:
Əziz Mirəhmədov, Yaşar Qarayev, Arif Hacıyev,
Elçin, Şamil Salmanov, Zahid Əkbərov, Əbülfəz
İbadoğlu, Məmməd Əliyev, Əjdər
İsmayılov...və elə İsa Həbibbəylinin
özü.
Məmməd Cəfər
"köhnə kişilər"in bütün mənəvi
keyfiyyətlərini özündə hifz edən, yaşadan və
bu xüsusiyyətləri yetirmələrinə də sirayət
etdirən böyük şəxsiyyət idi. Bu
şəxsiyyətin alın yazısında bir neçə
silinməz sözlərlə qarşılaşırıq.
Birinci söz - Ədəbi
vicdan, həqiqət hissi. Böyük
şairimiz Səməd Vurğun Məmməd Cəfəri bir
tənqidçi kimi yüksək qiymətləndirirdi.
Onlar möhkəm dost idilər. 38-ci ildə Səməd
Vurğun haqqında həqiqətə uyğun olmayan bir məqalə
dərc edilmişdi. M.Cəfər məqaləyə
cavab kimi "Səməd Vurğun
yaradıcılığında xəlqilik" sərlövhəli
bir məqalə yazdı, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çap etdirdi. Bir il sonra
Yazıçılar İttifaqında S.Vurğunun
yaradıcılığına həsr edilən bir iclas
keçirildi, bu iclasda M.Cəfər məruzə ilə
çıxış etdi. İclasdan sonra kimsə kinayə ilə
dedi: "Çox sağ ol, qazaxlı balası!.."
Amma mən qazaxlı deyil, naxçıvanlı
idim. O illərdə və elə sonralar da
yazıçılar arasında yerlipərəstlik azarı
özünü göstərirdi. Bu hiss ömrü boyu M.Cəfərə
yad olmuşdur.
M.Cəfərin tənqidi
yazılarında bu ədəbi vicdan-həqiqət hissi
heç vaxt korşalmadı. Onun müasir ədəbiyyata,
ayrı-ayrı ədəbi şəxsiyyətlərə həsr
etdiyi yazılarda "bir vicdan həqiqəti səviyyəsinə
qalxan estetik mövqe" ilə qarşılaşırıq.
M.Cəfərin tənqidi öyrədən tənqid
idi. Amma nəsihətçilikdən,
moralistikadan uzaq idi. Onun tənqidi yüksək
təhlil mədəniyyəti ilə
aşılanmışdı. O, həmişə
"reseptçilikdən", mücərrəd, ümumi
"nəzəriyyəçilikdən"
qaçırdı, müsbət qəhrəman problemindən
yazanda da, Rəsul Rzadan novator bir şair kimi söz açanda
da, Səməd Vurğunun "Aygün"ündən,
İlyas Əfəndiyevin "Körpüsalanlar"ından,
Elçinin hekayə və povestlərindən, İsa
Hüseynovun, Bayram Bayramovun nəsr əsərlərindən
danışanda da həmişə prinsipial tənqidçi
mövqeyi nümayiş etdirirdi. M.Cəfər bədii
əsərlə həyat həqiqəti arasında əlaqəni
həssaslıqla izləyir, bu əlaqə zəif nəzərə
çarparsa, tənqidin ucadan səslənən mühakimələrindən
çəkinmirdi. Məmməd Cəfərin
elə tənqidi yazıları var ki, bu gün də o
yazılara bir dərslik kimi baxırsan. Məsələn,
Mir Cəlalın "Açıq kitab" romanı
haqqında məqaləsi son 73 ilin ən dəyərli tənqid
nümunələrindən biridir. Tənqidin
"açıq kitabı" adlandırmaq olar bu məqaləni.
İkinci söz - Ənənəyə,
klassikaya məhəbbət. M.Cəfər
yaşarı ənənələrin və klassik poeziyanın
Məcnunu idi. Füzulini çox sevirdi,
"sevmək" sözü azdı, onun içində,
daxilində, bəlkə də qanında Füzuli eşqi
yaşayırdı. Onun Füzuliylə bağlı bir
neçə tədqiqat əsəri var. Azərbaycan
füzulişünaslığında (1930-1960-cı illərdə)
beş böyük alimin tarixi xidmətlərini unutmaq olmaz - Həmid
Araslı Füzulinin həyat və ədəbi fəaliyyətini,
Mir Cəlal dahi şairin sənətkarlıq
dünyasını, M.Quluzadə şairin lirikasını,
Fuad Qasımzadə Füzulinin idrak dünyasını tədqiq
etdilər, füzulişünaslıq professional elm səviyyəsinə
yüksəldi, M.Cəfər isə Füzulini filosof kimi
tanıtdı, "Füzuli düşünür" onun
klassikaya məhəbbətinin zirvə əsəri oldu. Füzulini tədqiq etməklə M.Cəfər bizə
klassik şeir, lirika, fəlsəfi poeziya, Aşiq obrazı,
sufimlik, eşq və idrak haqqında həqiqətləri
anlatdı. Belə yazırdı M.Cəfər:
"Füzulini başa düşmək üçün hər
şeydən əvvəl sevən qəlbə malik olmaq
lazımdır. Elə bir qəlbə ki, sadəcə,
sevib yüngülləşmək, nəşələnmək
çox asandır. Bu cür sevməyi hər
kəs bacarar. Sevib kədərlənmək,
bütün xalqın, elin, bəşəriyyətin dərdinə
şərik olmaq isə çətindir. Füzulini
sağ ikən, ölüm hissləri ilə yaşayan bədbinlər
başa düşə bilməzlər. Füzulini
anlamaq üçün eşq, həyat və səadət
dolu bir qəlbə malik olmaq lazımdır. Füzulini başa düşmək üçün
ürəkdən kədərlənməyi
bacardığın kimi, ürəkdən gülməyi
bacarmalısan, nikbin olmalısan". Təkcə
Füzulimi? Nizaminin fikir dünyası, M.F.Axundxadənin,
Sabirin, Mirzə Cəlilin, Hadinin, Cavidin və b. klassiklərin
yaradıcılığı Məmməd Cəfər
gözü ilə yenidən kəşf edildi desək, səhv
etmərik. Amma onun ənənəyə və klassikaya
münasibətinin ən dəyərli
ölçüsünü "Füzuli
düşünür"lə yanaşı, M.F.Axundzadəyə
və Mirzə Cəlilə həsr etdiyi "Mütəfəkkirin
şəxsiyyəti" və "Cəlil Məmmədquluzadə"
əsərləri də təyin edir.
Üçüncü
söz - Sadəlik. Akademik Məmməd Cəfər çox
sadə insan idi. Mən bu sadəliyi Ədəbiyyat
İnstitutunun aspirantı olanda da, onun bu institutda şöbə
müdiri və direktor işlədiyi illərdə də hiss
etmişəm. Asta danışardı, asta
yeriyərdi, heç kimin salamını cavabsız
qoymazdı. Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda - aspiranturaya qəbul imtahanı verəndə
cavablarım onun çox xoşuna gəldi. Mən
onun yadından çıxmadım. Kəmali-ədəblə
ona salam verirdim,
gülümsünürdü. Bir dəfə aspirantların
hesabatı dinləniləndə dedi ki: "Vaqif çox tərbiyəli
oğlandır".
Qayda belə idi ki,
aspiranturanı bitirəndə də imtahan verirsən. Buna minimum
imtahan deyirlər. İxtisas imtahanından
"beş" aldım, komissiyanın sədri də Məmməd
Cəfər müəllim idi. Mənə düşən
birinci sual belə idi: "Ədəbiyyatda tip, xarakter,
obraz". Mən onlarla rus və Avropa müəlliflərindən
nəfəs dərmədən sitatlar gətirdim. Birdən
dedi: "Dayan, bu əsərləri rusca oxumusan, yoxsa tərcümədən?"
Dedim ki, o əsərlərin heç biri dilimizə tərcümə
olunmayıb. Təsdiq etdi. İkinci
sual Füzulidən idi. Elə danışmağa
başlayırdım ki, dedi: "Bir qəzəl de Füzulidən".
Başladım:
Könüldə min qəmim
vardır ki,
pünhan
eyləmək olmaz,
Bu həm bir qəm ki, el tənindən
əfqan eyləmək olmaz.
Nə müşgül dərd olursa,
bulunur aləmdə dərmanı,
Nə müşgül dərd imiş eşqin ki,
dərman eyləmək olmaz.
1979-cu ilin 26 noyabrında Ədəbiyyat İnstitutunda namizədlik dissertasiyası müdafiə etdim. Müdafiə Şurasının sədri, professor M.Quluzadə xəstələnmişdi. Belə hal baş verəndə institutun direktor müavini, professor Kamal Talıbzadə onu əvəz etməli idi. Ancaq Kamal müəllim mənim elmi rəhbərim idi. Odur ki, həmin gün institutun ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsinin müdiri Məmməd Cəfər müəllim iclası apardı. Müdafiə uğurla keçdi. M.Cəfər müəllim iclasın sonunda dedi: "Elə hesab edirəm ki, bu gündən Vaqif Yusifli adlı bu cavan öz səsini tənqidçilərin səsinə qata bilər".
Bu, mənim həyatımda ilk xeyir-dua idi.
Və mən bu məqamda
Məmməd Cəfər müəllimə - bu mütəfəkkir
şəxsiyyətə "ruhun şad olsun" deyirəm.
Vaqif Yusifli
Ədəbiyyat
qəzeti. - 2018.-18 avqust.- S.10-11.