Uşaqlığını yazan şair
Qəşəm İsabəylinin 70 yaşı tamam olur. Barmaqla sayıla biləcək qədər az olan müasir uşaq ədəbiyyatımızın barmaqla göstərilməyə layiq olanlarından biri Qəşəm İsabəylidir. O, həm şair, həm nasir, həm də publisistik yazıları ilə Azərbaycan uşaq ədəbiyyatında iz qoyan qələm sahiblərindən biridir. Qəşəm ədəbiyyata forma və məzmunca heç kəsi təkrar etməyən yeni şeirlərlə gəldi. Elə bu ilk şeirlərində də dərhal hiss etdirdi ki, o, uşaq ədəbiyyatının bir sıra sirlərini mükəmməl mənimsəyib.
Qəşəm İsabəylinin bioqrafiyası zəngindir. O, 1948-ci il avqust ayının 14-də Kürdəmir rayonunun Xəlsə kəndində müəllim ailəsində anadan olmuşdur. 1966-cı ildə orta məktəbi bitirdikdən sonra indiki BDU-nun geoloji-coğrafiya fakultəsini bitirmişdir. O, sovet dönəmində nəşriyyat sahəsində uzun müddət çalışmış və zəngin təcrübə qazanmışdır. Müstəqillik illərində "Cik-cik" qəzetini və "Şirvan nəşr" nəşriyyatını yaratmış, mədəniyytimizin bu sahəsində xeyli xidmət göstərmişdir. İlk əsərləri 1967-ci ildə çap olunmağa başlamışdır. Ədəbiyyata şeirlə gəlmiş, sonra nəsr və publisistik əsərlərlə məşhurlaşmışdır. "Əkil-bəkil" poeması 1989-cu ildə Yazıçılar Birliyi, Dölət Nəşrkomunun və Respublika Komsomolu MK-nın elan etdiyi "İlin ən yaxşı uşaq kitabı" respublika müsabiqəsində poeziya üzrə qalib olmuşdur.
2014-cü ildə "Cin" nağıl-povestinə görə İsveçrədə İBBY-nin beynəlxalq Andersen mükafatının "Şərəf" diplomuna layiq görülmüşdür. 2015-ci ildə isə "Leyləyin intiqamı" şeir, hekayə və nağıllar kitabı Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin "Qızıl kəlmə" mükafatını almışdır.
Qəşəm İsabəylini oxuculara sevdirən onun lirik şeirləridir. Həcmcə kiçik, məzmunca maraqlı olan bu əsərlər uşaq ədəbiyyatımızın qiymətli səhifələrini təşkil edir. Qəşəm İsabəylinin əsas mövzusu "Vətən"dir:
İki hecadır "Ana",
İki hecadır "Ata",
İki hecadır "Vətən".
İki analı olmur,
İki atalı olmur?!
Bəs nədən
İkiparadır Vətən?!
Qəşəm İsabəylinin dili son dərəcə obrazlıdır. Məsələn, "Torağaylar" şeirində bu obrazlılıq daha parlaq şəkildə görünür:
Əl götürməz, yoldan-rizdən,
Qar da bassa yeri dizdən,
Nəğmə deyər
şirin-şirin,
Saya salmaz
Yaydır-qışdır torağaylar.
Yolda daşdı,
Göydə quşdur, Torağaylar.
Torağayın üstünün naxışları
onu daşa bənzədir. Lakin şair bu bənzətməni
metaforaya çevirir:
"Yolda daşdır,
göydə quşdur
torağaylar".
Qəşəm İsabəyli vətən
torpağını vəsf
edərkən onun təkcə gözəlliklərindən
bəhs etmir, əkin-biçin işlərindən,
torpaga bağlı insanların sevgisindən bəhs etməklə insanlara sevdirir.
Onun "Çörək haqqında
nəğmələr" silsiləsindən yazdığı
şeirlər bu fikri təsdiq edir. O, "Biçin" şeirində sünbülü
elə məhəbbətlə
tərənnüm edir
ki, uşağı maraqlandırır. Amma bu zaman təkcə insanların öz torpağına bağlılığını
deyil, həm də qədim və zəngin dilinə məhəbbətini
də ifadə edir.
Sünbülə bax - dəni çin-çin,
Ot saraldı
- çatdı biçin.
Gəlin biçək,
dərz bağlayaq,
Biz geciksək,
vağamlayar.
Uşaq "vağamlayar" sözünün
mənasını bilmir,
amma bu söz
şeirdə elə məqamda işlənib ki, oxucu bu
sözün mənasını
tapmağa hökmən
can atacaq. Bu tipli
şeirlərində Qəşəm
İsabəyli çalışır
ki, sözlərin quruluşundan yeni məna çıxarsın.
Məsələn, "Çörək" şeirində bu sözü hecalara ayırır və bu hecanın hər birindən bir məna çıxarmağa
cəhd edir. Nəticədə, çörəyin hansı çətinliklərlə
əldə olunduğunu
təsəvvür edir.
Çö-ör...çöy-rək...çö-rək...çörək...
Bəlkə "çöyür, ək"di
bu?
"Çöyür",
yəni "sür yeri",
"Sür
yeri - çöyür
yeri".
...Gün yuvalandı, durma,
Yer havalandı, durma!
Bu bənddə
"sür yeri" ifadəsini anlamaq uşaq üçün çətindir, lakin həmin mənanı başa düşən kimi uşaq, şeirin obrazlı bir təfəkkürdə
yarandığını dərk
edəcəkdir. Qəşəm İsabəylinin şeirlərində lirik bir yumor diqqəti
cəlb edir. Bəzən uşaq valideynlərilə
elə şəkildə
söhbət edir ki, sanki onlar
yaşlı insanlar deyil, bu körpənin
öz yaşıdlarıdır.
Bu cür yanaşma
şeirdə bir təbəssüm yaradır.
Bu təbəssüm şeirin mahiyyətini təşkil edir.
- Ay ana, hey, mübarək!
- Ay bala, nə?
- Başmağın!
- Ay nənə,
hey, mübarək!
- Ay bala, nə?
- Yaşmağın!
- Ay baba, hey, mübarək!
- Ay bala, nə?
- Coşmağın!
Qəşəm indiyə
qədər bir sıra kitablar yazıb.
Onlardan bir neçəsini xatırlamaq yerinə düşər. "Balaca-bapbalaca",
"Əkil-Bəkil", "Üüü...","Nənəm
təkdi...", "Şamaxı-Şam
nağılı", "Bu şəhər mənə
göz dağı olub", "Bir qəlbin məhəbbət etirafları",
"İiiaaaa", "Avropa
dəbi, dar şalvarlar və qızlarımızın monqol
ayaqları", "Ölü
bilər, mən bilərəm", "Boz
cücələrlə məşhur
oğrubaşı Qara
pişiyin ölüm-dirim
savaşı" və
s. kitabları nəşr
olunmuşdur.
Sözün mahiyyətini öyrətmək
üçün onu müxtəlif çalarlarda
işlətmək bacarığı
Qəşəm İsabəyli
yaradıcılığı üçün xarakterik haldır. Və bu istedadı "Nənəm təkdi" poemasında, xüsusilə, görünür.
Məsələn, o, bu poemada
çörəyin dəyərini,
onun ağır zəhmət hesabına başa gəldiyini anlatmaq üçün bu sözü "torpağı çöyürüb
əkmək" kimi anladır.
Kəli quyruqla görüm,
Kotanı yağla
görüm...
Qəşəm dilimizdə
az qala
arxaikləşməkdə olan sözləri xalq leksikasına uyğun obrazlı ifadələrdən bəhrələnir,
az işlənən kəlmələri ölməyə
qoymur. "Kəli quyruqla",
"sür yeri" (yeri ək - Z.X.), "çöyür
yeri", "yerə
bərəkət ensin",
"təndirin tüstülənsin"
kimi xalq leksikasına mənsub olan obrazlı ifadələr "kəltən",
"yerin təki"
sözləri məqamında
elə işlənir ki, söz və
ifadələrin mənası
uşaq üçün
aydın olur. Çörək sözünün torpağı çöyürüb
əkmək mənasını
verməklə əslində
bu nemətin ağır zəhmət bahasına başa gəldiyini izah edir. "Kotanı
yağla görüm"
kimi ifadələrlə
çörəyin qədrini
bilməyin zəruriliyini
ümumi sözlərlə
deyil, konkret detallarla izah edir.
Qəşəmin yaratdığı obrazlar
hər şeyi bilməyə çalışan
uşaqlardır. Qəşəmin
poeziyası formasına
görə yox, məzmununa
görə modern ədəbiyyat
nümunəsi hesab oluna bilər. Məslən, onillərlə
ədəbi düşüncədə
"təklik faciədir"
fəlsəfəsini tam alt-üst edən "Nənəm təkdi" poeması bu mövzuya modern yanaşmağın
nümunəsidir. Bu əsər sanki, "təklik faciə deyil, insanın düşdüyü mühitdə
özünü yenidən
kəşf etmək üçün bir fürsətdir" - deyir.
Çünki tarixin elə
məqamları olur ki, cavanlar müxtəlif
səbəblərdən evlərini
tərk edir, qocaları öz ömrü ilə tək buraxmaq məcburiyyətində qalır.
Belə anlarda qocaların gənclərlə birlikdə
köçüb getməkləri
vacibdirmi? Axı hamı
doğma kəndi qoyub şəhərlərə
köçsə, kəndlər
boşalmazmı? Ədəbiyyat
daim kəndi təbig etməklə nəyə nail olmaq istəyir? İnkişafda olan, elm dalınca
gedən gənci zorla kənddə saxlamaq olarmı?! Əgər tərsinə etsək, kənddə elmi mühit yaratsaq, oranı intellektin təcrübə
meydanına çevirə
bilsək gənclər
təbliğatsız da
doğma kəndlərindən
möhkəm yapışarlar.
Doğrudur, "Nənəm təkdi" poemasında
problem bu cür qoyulmayıb. Sadəcə olaraq uşaqlar kənddən şəhərə
köçür, nənə
isə kənddə tək qalır. Amma bu təklik ocağın sönməsinə
yox, daha da alovlanmasına səbəb olur. Nənə özünü
və düşdüyü
mühitini məğlub
kimi görmək istəmir:
Nənəm obaşdan
durub,
Deyinir öz-özünə:
- Səni doğan arvadın
Külü qoyum gözünə!
Pəhlə-pəhlə bəsləyir
Yeddi ildi canı bəs!
"Gəlin
ocağa gələr!"
Söyləyirlər, hanı bəs?!
Nənə yanır, amma külə dönmür. Onun odu az qala şəhərdə yaşayan nəvələri
də yandırır.
Nənənin alovu külə
dönəcək yanğı
deyil, o enerji mənbəyidir. Bu ocağın alovu kənddə tək qalanlar üçün bir həyandır, bir gücdür. Nənənin həyatı milli
ruhun, mənsub olduğu bir mühitin rəmzinə çevrilir. Nənə ağlamır,
sızlamır, gileylənmir
- mübarizə aparır.
Mübarizəsi onu məğlub
edib ölümə sürükləmək istəyən
tənhalıqladır. Qalib gəlmək üçün nənə
bir tonqala çevrilir, oxucu uşaq başa düşür ki, belə nənə məğlub ola
bilməz.
Qırılıbdır ağzımın
Kirişi, vallah, gəlin.
Çaşdırmışam dünyada
Hər işi,
vallah, gəlin!..
Bəzən bu ocaq öləziyir,
adama elə gəlir ki, o, yanıb sona çatacaq. Amma şair həmin ocağı söndürüb İosif Brodski kimi "odun çəkdiyini küldən soruş"
- demir, Yox, bu məğlubiyyət yoludur. Od
sönən kimi enerji mənbəyi yox olacaq. Buna
görə də onu söndürmək olmaz, əksinə, köhnə (ənənəvi
düşüncəyə malik) nəsillə yeni nəslin gözəgörünməz mübarizəsi
poemanın sonuna qədər davam edir. Ənənəni saxlayan nənənin
düşüncələrindəki pedaqoji anlayışlar da maraqlıdır.
"Hərəkət həyatdır" fəlsəfəsini
öz başa düşdüyü kimi yozan nənə şəhər uşaqlarının
doyunca oynamaq, hərəkət etmək
imkanlarını belə
izah edir:
Vallah, lap ürəyimin
Başı söküldü
dünən -
Gördüm uşaq
boylanır
Küçəyə pəncərədən.
Gərək bunlar ağnasın
Batdağa camış kimi.
Sübh səhərdən
oyansın
Qızım, xortdamış kimi.
Şehə batıb
oyansın,
Kənddə yollu-yoldaşlı,
Sərçəni də tanımır
Bunlar əməlli-başlı.
Ayaqları bilməyir,
Torpağın ləzzətini,
İt - pişik
tək didirlər
Bir-birinin ətini.
Bu əsərin
süjeti təkcə
ailə münasibətləri
üstündə qurulmayıb. Burada cəmiyyətin inkişaf tempində
baş verən mübarizələrin mahiyyəti və çözülməsi kimi
fəlsəfi bir fikir dayanır. Həyat inkişaf edir, amma bu inkişafı
nəsillər eyni cür qəbul etmir.
Qəşəm
İsabəyli bu gün
də öz mövzularına və ifadə
tərzinə sədaqətlə yazıb yaradır. Öz səhifələrində uşaq ədəbiyyatına səxavətlə
yer verən "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
onun gözəl şeir
və hekayələri, esseləri nəşr olunur.
Bu göstərir ki, Qəşəmin
yaratdığı təkcə nənə obrazı deyil, onun özünün
də enerjisi hələ tükənməyib.
70 yaşında hələ də gənclik həvəsi ilə
yazıb-yaradır. Ona bu
yolda uğurlar
arzulayırıq.
Zahid XƏLİL
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 18 avqust.- S.18-19.