Bəşəriyyət taxtaqurdunun gözü ilə və
ya Barnsın xilas metodu
Yaradılış əfsanəsindən
sonra dünya xalqları arasında yayılmış ən
geniş mif yəqin ki, Nuh tufanı mifidir. Dünya
xalqlarının əksəriyyətinin mifologiyasında
tufan-daşqın mövzusuna rast gəlmək mümkündür.
Çox güman qədim insanın qorxuduğu ən
böyük təbii fəlakət sel-daşqın idi. Bu da səbəbsiz deyildi. Tarixən
insan qrupları çayların, su hövzələrinin kənarlarında
məskən salıblar. Bu, əgər bir
tərəfdən münbit torpaqlar, bol məhsul demək idisə,
digər tərəfdən də həmişəlik sel,
daşqın qorxusu demək idi. Qədim
insanlar selin, daşqının qarşısında aciz idilər
(indi də sən deyən güclü deyilik). Ola bilsin
tarixin başlanğıcı sayılan Dəclə və Fərat
çaylarının arasındakı - Mesopotomiyadakı - xalqlar bu təbii
fəlakətlə daha çox
qarşılaşdıqlarına görə "Nuh
tufanı"nın əcdadı sayılan
"Gilqameş" dastanı da burada yaranmışdı. Hər
dəfə suyun yuyub apardığı torpaqlarda yenidən hər
şeyi inşa edən qədim insanları yəqin bu sual da
ciddi narahat edib: Bir gün dünyanı su bassa nə olacaq? Kimlər xilas olacaq? Canlı aləmin
sonu çatacaqmı?
Bəlkə də "Nuh
tufanı" əfsanəsi bu suallara cavab olaraq yaranıb.
"Nuh tufanı"nın
yaranmasından - "baş verməsindən" - neçə
min il keçsə də (yəhudi təqviminə görə
onun dəqiq tarixi var) bəşəriyyəti bu qorxu hələ
də tərk etməyib və təsadüfi deyil ki, bir
neçə on il əvvəl Norveçdə buzlaqların
arasındakı dağın dərinliklərində müasir
Nuh gəmisi tikilib. Yeni Nuh gəmisində - Qiyamət
anbarında - Yer üzərində olan bitki növlərinin
toxumlarından nümunələr mühafizə olunur. Əgər qədim insan yalnız
suyun-daşqının dünyanı məhv edəcəyindən
qorxurdusa müasir insanın qorxusu qat-qat çoxdur.
Görünür qədim
insanları narahat edən məhv olmaq qorxusu uzun müddət
bəşəriyyəti tərk etməyəcək. Nə bilmək olar, bəlkə
də bu qorxu günün birində insanlığın
kosmosda - başqa planetlərdə - məskən salması ilə
tamamilə silinib gedəcək. Elm artıq o qədər
sürətlə inkişaf edir ki, insan nəyin fantastika, nəyin
elmi inqilab olduğunu müəyyən etməyə çətinlik
çəkir.
***
İngilis
yazıçısı Culian Barnsın "10 bölümdə
dünya tarixi" romanının mövzusu - ana xətti Nuh
tufanıdır. Baxmayaraq ki, romanın bir-birinin davamı
olmayan on (bir də məhəbəttdən bəhs edən
intermedia bölməsi var) müxtəlif fəsillərdən
ibarətdir, onların hamısını su, tufan, gəmi,
xilas olmaq və ümumiyyətlə bəşəriyyətin
varoluş tarixçəsi birləşdirir.
Culian Barns Azərbaycan
oxucusuna daha çox "Aqibət duyğusu" romanı ilə
tanışdır. Roman ötən il TEAS Press nəşriyyatında,
Seyfəddin Hüseynlinin tərcüməsində çap
edilib. Dünyada isə Barnsı daha çox "10 ? bölümdə
dünya tarixi"nin müəllifi kimi tanıyırlar. "10 ? bölümdə
dünya tarixi" romanı postmodernizmin klassiklərindən də
hesab olunur. Ümid edək ki, yaxın vaxtlarda bu
roman da dilimizə tərcümə olunacaq.
***
Romanın "Biletsiz"
adlanan ilk fəsli Nuh tufanından bəhs edir. Tufan zamanı
baş vermiş hadisələri bu dəfə biz gəmiyə
gizli şəkildə minmiş taxtaqurdlarının dilindən
dinləyirik - oxuyuruq. Taxtaqurdu həqiqi şahid kimi bizə
dini kitabların yazmadığı tarixçəni, yəni
gizli-rəsmi olmayan hadisəni danışır: "Nuhun gəmisində
intizam çox ciddi idi. Qeyd edilməzi gərəkən
ilk nöqtə budur. Gəmi uşaq
vaxtı oynadığımız rəngli taxtalardan düzəldilmiş,
yaxşı təmizlənmiş kayutlarının
rahatlığından xoşbəxt cütlüklərin
bayıra sevinclə baxdıqları, uşaq otağı
formasında deyildi. Ağlınıza içində
sakit-sakit rulet oynadığımız və axşam yeməyi
üçün hər kəsin xüsusi olaraq geyindiyi bir
Aralıq dənizi kruizi (bu ifadə bizə növbəti fəsildə
gərək ola bilər - M.A.) gəlməsin;
Nuhun gəmisində sadəcə pinqvinlər frak geyərdilər.
Unutmayın: bu uzun və təhlükəli bir səfərdi
- qaydaların bəziləri əvvəlcədən müəyyənləşdirilsə
də."
Gəminin ətrafına
yığılıb ona minmək istəyən
"seçilməmiş"
heyvanların ah-naləsi, Nuhun gəlininin xoşuna gəlmir
deyə nəsli kəsilən və günümüzə gəlib
çatmayan təkbuynuzlu at, gəmini bürüyən nəcis
qoxusu, Nuhun əslində bizim bildiyimiz kimi yüksək mənəvi
keyfiyyətlərə sahib peyğəmbər deyil, əyyaş
və qəzəbli biri kimi göstərilməsi - bunlar və artığı
taxtaqurudunun dilindən nəql edilir. "Sizin
növünüz tarixlər haqqında hər zaman
yanılmışdır" - taxtaqurdu insana müraciətlə
deyir. Belə çıxır ki, Nuhun gəmisi heç
də bir yox, başlanğıcda səkkiz gəmidən ibarət
olub və bizim oxuduğumuz kimi, sular dünyanı 150 gün
bürüməyib, dörd il
bürüyüb və s.
Barnsın "allahsız"
taxtaqurdu bizə bildiyimiz Nuh tufanını deyil, qorxu filmlərinə
bənzəyən, alternativ bir rəvayət təqdim edir.
İkinci fəsil Aralıq dənizində
gəzintiyə çıxan (birinci fəsildəki işarəni
xatırlayaq, Aralıq dənizi kruizi - M.A.) turist gəmisindən
bəhs edir. Gəmidə məşhur teleaparıcı Franklin
Huqe də var. Rodos adasında ərzaq yükləyən zaman
gəmini ərəb terrorçular ələ keçirir.
Onlar Fələstin torpaqlarında ərəblərin
öldürülməsinə göz yuman,
İsraili dəstəkləyən dünya dövlətlərindən
geri addım atmağa tələb edirlər. Əks
halda İsrailə ən çox kömək edən dövlətlərin
ardıcıllığı ilə başlayaraq birinci
amerikalı turistləri, ingilisləri, fransızları və
başqalarını öldürəcəklər. Ərəb terroristlər öz tələblərini
irəli sürdükdən sonra Franklinə əmr edirlər
ki, bu barədə turistlərə də məlumat versin,
üstəlik İsrailin Fələstində törətdiyi qəddarlıq
və dünya dövlətlərinin buna göz yumması barədə
də leksiya söyləsin. O, özünün
"utanc" dolu çıxışını bitirdikdən
sonra kayutuna çəkilir. Bu vaxt Amerikan
Xüsusi Təyinatlıları gəmini ələ
keçirib terroristləri zərərsizləşdirirlər.
Əməliyyatda turistlərdən də bir
neçəsi öldürülür. Bu
hadisə məşhur aparıcının karyerasının və
sevgi münasibətlərinin sonu olur.
İkinci fəsildə Barns oxucunu qəribə
təzadla üz-üzə qoyur: Bir vaxtlar Tanrının
göndərdiyi gəmi ilə xilas olan yəhudilər bu dəfə
özləri ərəbləri məhv etməklə məşğuldurlar.
İkinci bir tərəfdən Amerika və
İngiltərə kimi böyük dövlətlərin
terroristlərlə danışığa getmək yerinə
girov götürülmüş turistlərin həyatını
təhlükəyə ataraq gəmiyə xüsusi təyinatlılar
yeridib qan tökmələri Nuhun gəmisində heyvanlar
arasındakı ölüm-qalım mübarizəsini
xatırladır.
"Dinlərin
savaşı" adlanana üçüncü fəsil Orta əsrlərdə
taxtaqurdları üzərində aparılan absurd məhkəmə
prosesindən bəhs edir. Bir tərəfdə məhkəmə
ittihamçısı kilsə yepiskopunun kreslosunu yeyib onun
yıxılmağına səbəb olan taxtaqurdlarını
ittiham edir, digər tərəfdə vəkil isə
taxtaqurdlarının da Allah tərəfindən Nuhun gəmisinə
yerləşdirildiklərinə görə onların da yemək,
içmək haqqına sahib olduqlarını
vurğulayır. Üçüncü fəsil
özünün üslubu ilə də fərqlənir. Brans fəsli Orta əsrlərin uzun ibarəli
cümlələri ilə, kilsə dili ilə qələmə
alıb.
Dördüncü,
"Qurtulan" adlı fəsildə Keyt adlı bir qız
Çernobıl facisəsinin (modern tufan!) dünyanı məhv
edəcəyindən qorxduğu üçün qayığa
minib xilas olmağa çalışır. Lakin
qayıqda qaldığı günlərdə aclıq və
susuzluq onu taqətdən salır, halüsinasiyalar
görür, üstəlik özünün
düşündüyü kimi hansısa kimsəsiz bir adaya gəlib
çıxmaq yerinə qayığı dənizə
açıldığı limanın yaxınlarındaca
dönüb-dolaşır. Keytin
iztirabları nə qədər yeni olsa da bizə Nuhun gəmidə
başına gələnləri xatırladır. Peyğəmbərin yaşantılarını,
sarsıntılarını bu dəfə norveçli bir
qadının ağrıları şəklində oxuyuruq -
insan müvəqqəti, ağrılarsa əbədidir.
"Üç sadə hekayə"
fəslində "Titanik" gəmisindən qadın
paltarı geyinərək xilas olmuş Lourens Bisley adlı bir
qocadan bəhs edilir. Dünya tarixinin ən dəhşətli
və məşhur gəmi qəzalarından birinin şahidi
olmuş Lourens ömrünü qəzetlərə bu barədə
müsahibə verməklə, televiziya verilişlərində
danışmaqla keçirir. Hətta bir
rejissor onu "Titanik" qəzası haqqında çəkilən
filmə məsləhətçi kimi dəvət edir. Lourens bu dəfə aktyorların arasına soxularaq
"batmaq" istəsə də, rejissor onu görüb setdən
qovur. Beləliklə, Lourens batan
"Titanik" gəmisindən ikinci dəfə xilas olur.
Fəslin ikinci hekayəsi
Yunus peyğəmbər əhvalatı haqqındadır. Yazıçı
araşdırmağa çalışır ki, həqiqətən
də insan balığın qarnında sağ qala bilərmi və
bu zaman tarixdən də bir neçə örnək təqdim
edir.
Üçüncü hekayə
olduqca tükürpədicidir: 13 may 1939-cu ildə "St
Luis" transatlantiki Hamburq limanından ayrılır. Gəmidə
937 sərnişin var. Onlar "səyahət" vizası ilə
göyərtəyə minsələr də əslində məqsədləri
başqadır: faşist Almaniyasından qaçmağa
çalışırlar, çünki yəhudidirlər.
Lakin Amerika, Kuba, Dominikan və başqa dövlətlərdən
sığınacaq almaq istəyən yəhudiləri
heç kəs qəbul etmir, yəhudiləri qəbul etmək
qarşılığında böyük məbləğdə
pul tələb edilir.
Belə rəvayət olunur
ki, Nuhun gəmisi qırx gün, qırx gecə suyun
üzündə qalıb. Elə "St Luis"
gəmisi də təxminən o qədər okeanda
dolaşır və təzədən Avropaya qayıdaraq
birinci dəfə ayrıldığı limandan hardasa 300 mil
uzaqlıqda yerləşən Anvers sahilinə
yaxınlaşır. Avropa ölkələri
öz aralarında razılığa gələrək
qaçqın yəhudiləri bölüşdürürlər.
Yəhudilər düşərgələrə
yerləşdirilir. Gəmi 21 iyun tarixində
Britaniya sahillərində lövbər salır. 1 sentyabr günü isə İkinci Dünya
müharibəsi başlayır və "St Luis"in sərnişini
olan yəhudilərin demək olar ki, hamısı bütün
Avropa yəhudilərinin taleyini bölüşəsi olurlar.
Dəhşətlidir! Xəyyamvari dillə desək, hansı
daha qəddardır, yəhudiləri ölüm düşərgələrində
məhv edən faşist Almaniyası, yoxsa onlara
sığınacaq vermək qarşılığında
küllü miqdarda fidyə tələb edən dövlətlər!
Bəs, dünya bu
utancından nəticə çıxarıbmı? Bu günlərdə
Afrikadan gələn "Aquarius" qaçqın gəmisini
öz sahillərinə buraxmayan İtaliya və Maltanı
xatırladıqda deyirsən, xeyir. Əgər
İspaniya o qaçqınlara qucaq açıb gəmini
öz sularına buraxmasaydı kim bilir,
qadınlı, uşaqlı, qocalı 629 qaçqının
taleyi necə olacaqdı! Məncə, faciəvilikdə
heç də Jeriko tablosundan geri qalmayan bir mənzərə
ilə qarşılaşmağın bircə
addımlığında idi bəşəriyyət.
"Dəniz qəzası" fəsli
isə 1816-cı ildə baş vermiş gəmi qəzasından
və iki il sonra bu barədə "Meduza
Salı" adlı nəhəng tablo ərsəyə gətirən
fransız rəssam Teodor Jerikanın həmin əsərindən
bəhs edir. Bu fəsil həm gəmi qəzası
haqqında xronika, həm də mükəmməl şəkildə
yazılmış təsviri incəsənət essesidir.
Yazıçı tablonu incələyərək
rəsmin təqdim etdiyi mənzərə ilə real hadisə
arasındakı fərqlilikləri və
oxşarlıqları göstərir. Həmin
qəza zamanı sal düzəldib sağ qalmağa
çalışan 150-ə yaxın insandan yalnız 17 nəfəri
xilas olmuş, onların da beşi xilas olandan bir neçə
gün sonra ölmüşdülər. 17
gün açıq dənizdə qalan çarəsiz insanlar
ölən yoldaşlarının ətini yeməyə,
öz nəcislərini içməyə məcbur
qalmışdılar. Bu dəfə xilas olanlar heç də
Nuhun gəmisindəki heyvanlardan az iztirab
çəkməmişdilər.
Barns bəzən üslubunu
dəyişir, bədii üslubdan publisistik üsluba
keçir, bəzən epistolyar janra müraciət edir. Ancaq
bütün fəsillərdə Barnsın sərt yumoru
özünü göstərir. Fəsillər
incə detallarla bir-birinə bağlanır. Bayaq dediyimiz
kimi əgər birinci fəsildə taxtaqurdunun gəmiyə
qaçaq yolla, dolayısı ilə Allahın
razılığı olmadan keçdiyi bildirilirsə,
"Dinlərin savaşı" bölümündə vəkil
görünməz bir tellə birinci fəslə işarə
vuraraq taxtaqurdlarının Nuhun gəmisində Allahın
razılığı ilə olduğunu söyləyir. Və ya "Dağ" fəslinin qəhrəmanı
xanım Ferqussion atası ilə Dublindəki sərgidə Jerikonun
"Meduza Salı" əsərinə tamaşa edir. Daha sonra Nuhun gəmisini axtarmaq üçün
Ararat dağına çıxan xanım Ferqussion geri
qayıdan zaman yaralanır və mağarada ölmək qərarına
gəlir. "Ararat projesi" fəslində
isə Nuhun gəmisini axtarmaq üçün dağa
ekspedisiya təşkil edən avstronavt Spayk Tigger mağarada
aşkarladığı skeleti Nuhun skeleti sanır. O, bu
sümüklərin xanım Ferqussiona aid olduğunu bilmir, bu
sirr yalnız "Dağ" fəslini oxuyan oxuculara məlumdur.
Bu da necə deyərlər Barnsın oxucu ilə
incə zarafatı.
Əsərdə bonus kimi bir
"Mötərizə" fəsli də var ki, müəllif
burada özünün sevgi barədə fikirlərini
bölüşür. Müəllif nəyə işarə
vurur? Bəlkə dünyanın Nuhun gəmisi
ilə deyil, yalnız sevgi ilə xilas olunacağına
işarə edir? Hər halda bu yozumu müəllif
çox da dərində gizlətməyib.
Sonuncu fəsil
"Röya" adlanır. Qəhrəman yuxuda cənnətə
düşdüyünü görür. Bu
cənnət bizim düşündüyümüz cənnətdən
bir qədər fərqlidir. Müqəddəs
kitablarda oxuduğumuz kimi deyil. Hətta bir
azdan oxucu öyrənir ki, müqəddəs kitabların təqdim
etdiyi cənnət-cəhənnəmdən artıq əsər-əlamət
qalmayıb. Qəhrəmanın cənnəti
moderndir. Burada ticarət mərkəzlərinə
gedib limitsiz kredit kartları ilə istədiyin qədər
alış-veriş edə bilər, ən sevdiyin yeməkləri
yeyə bilər, istədiyin qədər şəhvani həzz
ala bilər, hətta sevdiyin idman oyunlarını oynaya bilərsən.
Buna görə də bir müddət sonra məsələn,
qolf oyununda yeni rekorda imza ata bilərsən, idman ustası
olarsan. Bəs insan bu "əlçatanlıqdan"
bezməzmi, bezər! Qəhrəman da ona
yoldaşlıq edən qadın xidmətçiyə - mələyə
bu barədə sual verir və aldığı cavab onu şok
edir. Bəli, belələri var ki, cənnətdə
yaşamaqdan da bezirlər. Bəs nə edirlər! Onlar artıq cənnətdən də vaz keçib
"əbədi yuxu"ya qovuşurlar. Bu
artıq gerçək yoxluqdur-sondur. Bunu cənnətdəki
əbədi həzzlərdən bezən sakinlərin
çoxları edir. Bir gün bizim qəhrəman
da bezir və tam "əbədi yuxuya" getməyi arzularkən
yuxudan ayılır. Barns fəsli-romanı bu cür
bitirir: "Röyamda yuxudan
ayrıldığımı gördüm. Bu
röyaların ən qədimi idi və mən bu
röyanı gördüm."
Həqiqətən də cənnət
bir röyadır. Bəşəri röya. Əgər Nuh
tufanını da yaradan dinlərin - miflərin bizi müjdələdikləri
cənnətdən də insanoğlu bir zaman bezəcəksə
o zaman yaşamağına mənası nədir? Bəlkə Barns demək istəyir ki, insanoğlunun
min ilər boyu can atdığı cənnət də onun xəyal
məhsulu olmaqla yanaşı, həm də bezdiricidirsə o
zaman elə bu həyatı, Yer üzündəki həyatı
bir cənnət kimi yaşamaq ən münasibidir? Bunun
üçün nə lazımdır? Ucsuz-bucaqsız kosmik
okeanda bir Nuh gəmisi kimi kədərlə dövrə vuran
Yer kürəsini batırmadan irəli aparmaq. Amma bu dəfə
elə etmək ki, nə vaxtsa bir taxtaqurdu peyda olub bizim
"qeyri-rəsmi", "gizli" işləklərimizi
dilə gətirməsin, paxırımızı
açmasın. Bunun üçünsə Barnsın on fəslə
bonus kimi əlavə elədiyi "İntermediya" bölməsinə
əməl etməli, sevgi-məhəbbətlə
yaşamalı. Xilas yalnız sevgidədir!
Mirmehdi Ağaoğlu
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 18 avqust.- S.20-21.