Kədərin və ayrılıq hissinin rəngi
Müsahibimiz
yazıçı-publisist Zöhrə Əsgərovadır
- Zöhrə xanım, bu günlərdə
işıq üzü görən "Axmaqlar gəmisi"nin
səyahəti" adlı kitabınızı maraqla oxudum. Dünya ədəbi-mədəni, fəlsəfi
fikrinin ən dəyərli örnəklərinə istinadən
araya-ərsəyə gətirdiyiniz kitabın hər səhifəsində
sizin həssas qəlbinizin, zəngin düşüncənizin
səmimi əsintisini duydum. Sanki bu kitab
boyunca aləmlərin "söhbətini, sözünü
bir ağızdan", bir qələmdən
çıxarmağa cəhd etmisiniz...
- Buna nə
dərəcədə nail olduğumun cavabını daha
çox oxucularımdan gözləyirəm. Təvazökarlıqdan
uzaq olsa da, deməliyəm ki, bu kitabı həqiqətən
canımın, ruhumun bir ayrılmaz parçası hesab edirəm.
Deyim ki, bütün imkanlarımı səfərbər
etmişəm. Çalışmışam
ki, "susmaqdan qiymətli bir şey" deyim. Bu yazılanların arxasında uzun illərin sənət
axtarışları, mənbələrdən əxz olunan qənaətlər,
təcrübə, dərk etmək cəhdinin real təcəssümü,
məntiqi dayanır. Deyim ki, "Cahan"
jurnalının 2008-ci il fevral sayında
Rza Bərahəninin "Mövlana, sürrealizm, Rembo və
Freyd" adlı yazısı çıxmışdı və
o məqalə mənim mənəvi dünyamı əməlli-başlı
silkələmişdi. Bu, elə bir vaxta təsadüf
etmişdi ki, mən o zaman qaravəllilərlə sürrealizm
arasında mövzu və forma cəhətdən qohum əlaqələr
haqqında düşünürdüm. Bərahənin
məqaləsində bəhs olunan mətləblərlə mənim
o zamankı düşüncələrim arasında qəribə
bir bağlılıq var idi. O, sürrealizmin banilərindən
olan Artur Rembo ilə görkəmli sufi
şair Mövlana arasındakı oxşar məqamları
çox orijinal və maraqlı səmtdən
araşdırırdı, dönə-dönə Rembonun məktublarına
istinad edirdi.
Eyni zamanda, Mövlana yaradıcılığına. Və bu
qaynaqlardan çıxış edən Bərahəni Qərb
sürrealizmi ilə Şərq sufizmi arasındakı
oxşar məqamlara ayna tuturdu ki, bu tərəflərin hər
ikisi, bir növ, mütləq subyektivizmə can atır.
Hər ikisi qeyri-fiziki kamilliyə, əllə toxunulması
mümkün olmayan mənəvi və ruhani ucalığa can
atır. Ən başlıca oxşarlıq isə
zaman və məkan anlayışlarını aradan
qaldırmaq cəhdidir.
Maraqlıdır ki, bu deyilənlər, ilk növbədə,
zaman və məkan barəsində mənim özümün
düşüncələrimlə həmahəng idi. Həmin o
2008-ci ildən yönü bəri hansı səmtə yön
çevirirdimsə, Mövlananın "istəyirəm,
özüm kimi dünyanı da bu dünyadan
çıxarım" fikrinin labiritində çabalayıb
qalırdım. Yenə də Remboya, Freydə
qayıdası olurdum. Baxıb görürdüm
çağdaş fikir, düşüncə axını, ilk
növbədə, Nitsşedən, Rembodan, Kafkadan, Freyddən,
Borxesdən, Salvador Dalidən, Bosxdan və başqalarından
keçir. Surovanın "Artur Rembo: Sözün əlkimyası"
məqaləsində yazılanların üzərinə
dönə-dönə qayıdırdım: "Estetik fenomen
forma, texnika, özünəməxsus ifadə tərzi olan yerdə
yaranır. Onlar novator, bənzərsiz ola
bilərlər, lakin məhz onlar bədii, poetik dünyanı
yaradırlar..." Mövlananın da təfəkkür
süzgəcindən eyni fikirlər keçir: "Hər kəsin
baxmadığı istiqamətdən bax dünyaya...". Əslində, "Axmaqlar
gəmisi"nin səyahəti" kitabımda bir araya gələn
düşüncələr mənim özümün də
dünyaya tamamilə fərqli bir səmtdən baxmaq cəhdimdi.
Mən bu cəhd daxilində, bir növ,
özüm-özümü ifadə etməyə
çalışmışam. Çalışdıqca
da Rembo bürcündən olan müəlliflərin əsərləri
məni sürrealizmin qəm dastanları kimi təsirləndirib.
Görmüşəm ki, bu sənətkarlar mənəvi
böhrandan qurtuluş üçün heç vəchlə
ümid qapılarını açmağa can atmırlar, sanki
könüllü olaraq real həyatdakı arzularının
"məğlubiyyətini" ürək ağrısı
ilə mədh edirlər. Bu qəbildən olan
yazarları mütaliə etdikcə bir daha anlamışam ki,
cənnət olan yerdə cəhənnəmin təbliği mənəvi
əzabların daha da dərinləşməsinə yol
açır.
- Kitabda nəinki sürrealizm, eləcə
də incəsənətin ayrı-ayrı "izm" və
sahələri, məsələn, musiqi və rənglərin
sintezi ilə bağlı çox maraqlı araşdırmalar
yer alıb.
- Bir
çox məşhur deyimlərdə musiqini, rənglər aləmini
dünyanın mənası adlandırıblar. "Mədəniyyət
musiqili ritmdir" deyimi var. Şamil Hacıyev üç
yüz xalq mahnısının not yazılarını
araşdırıb və belə bir nəticəyə gəlib
ki, xalq mahnılarımız əsasən dörd rəngə
malikdir. Bu baxımdan "Sarı gəlin",
"Sarı bülbül", "Neylərsən",
"Qaragilə" və sair mahnılarının rəngli
təsvirləri verilib. O cümlədən
"Vağzalı"nın.
Muğamlarımızda kədərin, ayrılıq hissinin rəngi
xüsusilə nəzərəçarpandı... Bilirsiniz, mənim incəsənətə olan
böyük marağımın təməli başdan-binədən
gəlir. İlk olaraq onu deyim ki, İncəsənət
Universitetini bitirmişəm. Bu sahədə
çalışan, yazıb-yaradan insanlara xüsusi rəğbətim,
heyranlığım var. Yaradıcı insanların qələmindən,
fırçasından çıxan, könül
rübabından süzülüb gələn elə əsərlər
var ki, onlar sanki tale töhfələridi, qismətin əli, nəfəsi
ilə araya-ərsəyə gəlirlər. Bəzən
belə əsərlərdə müəllif özü öz
aqibətinin hökmünü vermiş olur. Yaradıcılıq işi özündən-özünə
yol getmək məqamıdı, "mən"də "mən"
kəşf etməkdi. Bu, surət aləmindən
məna aləminə, zahirdən batinə olan əbədi
yolçuluqdur. Sənətin bütün sahələri
bu yolçuluğun işıqlı, xeyirli səmtini nişan verməyə hesablanır. İndiki halda mən öz
yaradıcılığımla oxucu diqqətini həmin
işığa, xeyirli əməllərə yönəltmək
istəmişəm. Hesab edirəm ki, bu, mənim
ən başlıca mənəvi borcum, ziyalı mövqeyimdi.
Hər yaşın öz maraq dünyası,
öz tələbatı var. İnsan müəyyən yaş
həddinə yetdikcə öz həqiqətlərini
axtarmağa daha çox meyil edir. Daha
çox dərk etmək, anlamaq, anlatmaq istəyir. Bu, bitib-tükənməz, sonsuz bir prosesdi. Əziyyətlidi. Əzablıdı.
Ancaq cəlbedicidi.
- Hesab edirəm bu cəlbedicilik, ilk
növbədə, görkəmli sənətkarların
qeyri-adi, bənzərsiz, möhtəşəm aldanışa
düçar olmuş talelərinə olan maraqdan irəli gəlir...
-
Şübhəsiz... Dahi, bənzərsiz şəxsiyyətlərin
qeyri-adi həyatı həmişə mənim sonsuz maraq
dünyamın sakinləri olublar... Maraqlıdı
ki, görkəmli rəssam Sergey Kalmıkov dahiliyi bioloji faciə
adlandırırdı. Və bu "faciə"ni yaşadığı zamandan çox uzaqda
olan zirvədə - yaradıcılıq üfüqlərində
hiss edirdi. A.Yakovleva "Peşəkar dahi"
adlı yazısında bu dahi rəssam haqqında qeyd edirdi ki,
dünya ilə "dostluq" onun üçün konkret
adamlarla dostluğu əvəz edirdi. Maraqlı
faktdır ki, neyrocərrahlardan biri onun əsərlərində
neyrocərrahiyyənin əsaslarını görür. Kalmıkov insan yuxuda ikən onun sinir hüceyrələrinin
aşağı hissəsinin necə
döyündüyünü öz tablosunda təsvir
etmişdi. O, yatmış vəziyyətdə olan beynin
fəaliyyətini kətan üzərində verə
bilmişdir. Təsadüfi deyil ki, Sergey Kalmıkovun
"bioloji faciə"yə çevrilən dahiliyi daha
sonralar sənətsevərlərin qəlbini fəth etdi...
- Dahi rəssamın
ömrünün son günlərini Alma-atının
psixiatriya xəstəxanasında keçirməsi faktı da
var...
- Onun ora
düşməsinin səbəbini deyim: Nikita Xruşşovun
portretini çəkməyi Kalmıkova sifariş edirlər. Portret hazır olanda Xruşşovun pencəyinin
döş hissəsində orden yerinə milçək rəsminin
çəkildiyini görürlər.
Dövlət başçısının sinəsində
orden əvəzinə milçəyin çəkilməsi də
təsadüfi deyildi. Əslində, milçək qara, arzuolunmaz
qüvvəni, münasibəti təmsil edirdi. Rəssamın bu cəsarətinə görə həbs
olunmaq təhlükəsi yarandığı üçün
o, təcili Alma-atıdakı psixiatriya xəstəxanasına
daxil olur və beləliklə həbsdən qurtulur. Bununla belə, milçəyi filə döndərənlərin,
ağa qara deyənlərin mükafatını simvolik
milçək rəsmilə verə bilir.
- Zöhrə xanım, yaxın
günlərdə Yazıçılar Birliyinin Natəvan
klubunda kitabınızın təqdimat mərasimində
tanınmış ziyalılar yeni nəşrlə
bağlı təəssüratlarını
bölüşdülər. Ümumi bir fikir
ifadə olundu ki, "Axmaqlar gəmisi"nin səyahəti"
kitabınızda siz dünya ədəbi-nəzəri fikrinin ən
dəyərli örnəklərinə istinadən sənətin
müxtəlif sahələri barədə olan fikirlərinizi
ustalıqla ümumiləşdirə bilmisiniz. Və bu
kitabda dünya ədəbiyyatı, mədəniyyəti, eləcə
də Azərbaycan elmi, söz xəzinəsi, musiqi tarixi barədə
çox bitkin fikirləriniz yer alıb.
- İlk olaraq belə bir təqdimatın keçirilməsinə
şərait yaratdığına görə
Yazıçılar Birliyinin rəhbərliyinə dərin təşəkkürümü
bildirirəm.
Eyni zamanda, orada mənim kitabımla bağlı dəyərli
fikirlərini bölüşən alimlərə, şair və
yazıçılara, Gənclər və İdman Nazirliyində
mənimlə bir yerdə çalışan insanlara dərin
minnətdarlığımı bildirirəm; Lətifə
xanıma, Nərgizə, Reyhana, İntiqam Mehdizadəyə,
Gülayəyə, Firuzəyə, Sürəyyaya, Heydər
Əliyev Sarayının direktoru Fərhad müəllimə və
başqalarına.
Kitabımla bağlı səsləndirilən hər bir
fikir mənim üçün əzizdir. Mən bu
kitabı unudulmaz bəstəkar Kərim Kərimovun xatirəsi
önündə bir borc kimi araya-ərsəyə gətirmişəm.
O böyük insanın həyatı, tərcümeyi-halı,
yaradıcılıq imkanları mənə ən fərqli sənət
adamları, şəxsiyyətlər barəsində fikirlərimi
ifadə etməyə lazım fon verdi.
Vaxtilə "Xanəndənin taleyi"nə işıq
salan bu böyük sənətkarın həyat yolu mənim
belə bir kitab üzərində işləməyimə
stimul oldu...
- Eristin "33 qız kəpənək
tutur" rəsmindən bəhs edərkən həmin ərazini
qayğısız uşaqlığın ünvanı kimi təsvir
edirsiniz...
- Elədir.
Rəssamın həmin tablosunda mavi, ağ,
sarı rənglərin vəhdəti həyat, ümid rəmzi
kimi təqdim edilir. Sanki təbiət qoynunda otuz
üç qızın kəpənək tutduğu yer
qayğısız uşaqlığın ünvanıdır.
O saf, körpələrin gözəgörünməz
qanadları hər baxışdan özlərini büruzə
verir. Baxdıqca elə hey arzulayırsan ki, bu
yavru qızcığazların sevincləri, xoşbəxt
anları uşaqlığın ömrü qədər
qısa olmasın.
Həyat belədir... İnsanların həyatında zaman adlı gözəgörünməz ömür çərçivəsi var. O çərçivədən kənarda insan həyatı yoxdur. İnsan istedadı, zəkası ilə yaradılan əsərlərin ömrü isə sonsuz və əbədidir. Qızılı çərçivəyə alınmaz əsərlər, tarixə şahidlik edən şəkillər zamanla hesablaşmır. Bəşəriyyətə, ömrə-günə, yaşama yeni rəng, məna, yeni çalar qatan böyük sənət əsərləri çərçivəsindən asılı olmayaraq əbədiyyət üçün yaradılır. Bu kitabda sevərək bəhs etdiyim Üzeyir Hacıbəyli, Müslüm Maqomayev, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Bülbül, Niyazi, Süleyman Ələsgərov, Cahangir Cahangirov, Kərim Kərimov yaradıcılığı, Nizami, Füzuli, Əli bəy Hüseynzadə, Səməd Vurğun, Rəsul Rza irsi məhz əbədiyyətə hesablanan sənət inciləridi. Eləcə də "Dədə Qorqud dastanları", muğamlarımız, aşıq sənətimiz. Biz o kökdən, o ruhdan gəlirik. Eyni zamanda, bu dəyərləri Avropa, Qərb mədəniyyətinin fikir, düşüncə axını ilə zənginləşdirməliyik. Necə ki, vaxtilə Qərb Şərqi əxz edib, yaxşı nə var götürüb, bax elə... Böyük insanlığın ünvanı bu vəhdətdədi!
Söhbətləşdi:
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1
dekabr.- S.29.