Poetik qənaətin üfüqləri
Sözün qüdrəti
real mənasından daha çox, yaratdığı obrazlardan
asılıdır.
Qustav Lebon,
fransız filosofu və sosioloqu
Şübhəsiz, şəxsi fikrim deyil, söz sənəti
qədər üfüqləri geniş sahə yoxdur. Əlbəttə,
nə qədər böyükdürsə, ərazi nə qədər
genişdirsə, burada qələm götürüb "at səyirtmək"
çətindir. Ortada əgər Nizami, Ömər Xəyyam,
Füzuli, Nəsimi üfüqləri varsa... Bu əlçatmazlıq,
ünyetməzlik səni qorxutmursa, gözünün ipini
qırpmırsa... şeirin xofu səni basmırsa...
Ədəbiyyatımıza ötən əsrin 70-80-ci
illərində gəlmiş Fəxrəddin Ziya həqiqi mənada
şairdir, özü də istedadlısından. Sözün ətrafında
on illərlə vurnuxan, qalın-qalın, cild-cild kitablar (əgər
həmin nümunələri kitab adlandırmaq
mümkündürsə) çap etdirən, redaksiyaların
qapısını qoyub "pəncərədən girən"
şeir dəllalları əsla şair deyil, "xəstələrdir".
Şair bircə kəlməsindən bilinər, bir beyt, misra
ilə hamını təəccübləndirmək, heyrətləndirmək
olar, bədii parça adına qalın
bir kitabı oxuyarsan, tükün də tərpənməz,
yaddaşında heç nə ilişib qalmaz.
Təkcə
ömür sürmək bəs etmir, gərək
Yurdda ölməyə də çan ata hamı.
Ürəkdən gələn ilhamlı beytdir. Ritorikadan, təmtəraqdan
uzaq. Əgər Fəxrəddin Ziyanın
heç bir şeirini mütaliə eləməsən, təkcə
bu iki misra ilə onu yaxşı şair adlandırmaq olar.
Fikir, fəlsəfi tutum, məna-məzmun
yükü yerində. Zərgər dəqiqliyi
ilə seçilmiş sözlər muncuq kimi misraların
boyuna biçilib. Müəllif müdrikcəsinə
xatırladır ki, uzun ömür sürmək hələ
çox yaşamaq demək deyil. Əgər
yurdda iz qoymağı bacarmamısansa, ömür fənadır,
hədər gedib.
Bu vətəndaşlıq
çağırışı Fəxrəddinin bütün
yaradıcılığının ana xətti, leytmotividir. O, şeirində hay-küy
salmır, bəsitliyə varmır, dilimizin "şəhd-şirəsindən",
incəliyindən istifadə edə-edə obrazlar silsiləsi
yaradır. Bəzən deyirlər, filankəs
anadangəlmə, təbii şairdi, heç bir
savadı-filanı yoxdu, heç şairə savad lazım
deyil. Kökündən yanlış qənaətdi.
Fəxrəddin Ziyanın poeziyasını
oxuyursan, onun nə qədər məlumatlı, hazırlıqlı
olduğuna səndə əminlik yaranır. Bir var, şeirində süni şəkildə
özünü bilikli, elmli göstərəsən, yeri
düşdü-düşmədi, çətin terminləri
misralarında bol-bol işlədəsən, dəxli olmayan
ifadələri bəndlərə səpələyəsən.
Bir də var, intellekt
sözünün içindən doğa, al günəş
kimi bədahətən işıq saça. Onda
bu təbiilik qabarıq və inandırıcıdır.
İkinci cəhət Fəxrəddin Ziyanın
məninə, şeirlərinə xasdır, dərhal
özünü büruzə verir.
İnsan xisləti mürəkkəbdir və ixtisasca həkim
Fəxrəddin Ziya yaxşı bilir ki, tibb müasir zəmanədə
yetərincə inkişaf mərhələsi keçsə də,
hələ heç bir canlının bir hüceyrəsi belə
düz-əməlli öyrənilməyib. Biganəlik
buzu bəzən insanın vücudunu soyudur, laqeydlik hiss və
duyğularını korşaldır və unudur, Allah ona
ürək verib. Hissiyyatı, mənliyi,
qeyrəti olan kəs Tanrı qanunlarını
pozmamalıdır. Peyğəmbərimiz Həzrət
Məhəmməd (s.ə.s) isə valideyninə kəc baxan,
ata-ananı təhqir edib qulluğunda dayanmaq istəməyəni
"arzuolunmaz övlad" adlandırıb. Nə gizlədək,
indi "qocalar evləri" mövcuddur, fərsiz, nankor
oğullar, qızlar adi təsəlliyə möhtac ahıl
ata-analarını həmin evlərin "soyuq
ağuşuna" atır, öldüsündən-qaldısından
xəbər-ətər tutmurlar. Bu
"rüsvayçılığı" Fəxrəddinin
şair mənliyi qəbul etmir və təxminən iyirmi il
öncə yazdığı "Qocalar evi" şeirilə
suçluları tənbeh edir, insafa, mürvətə
çağırır, günahkar sayıb ittiham edir:
Bu ixtiyar
yaşlarında sərgərdan olub,
Doğmalardan uzaq düşmək nə qədər
ağır.
Nə
arabir bir günlüyə qayıda bilir,
Nə yurd-yuva, nə qonşular yadından
çıxır.
Hərdən
fikir neçəsini çəkər uzağa,
Xəyalında nəvəsinə nağıl
danışar.
Keçər
oğul günahından bu qəlbiyuxa,
Övladının təhqirini udar, barışar.
Qəlbağrıdan, üzücü notlardır,
deyilmi? Təəssüf
ki, bu atılmış, satılmış ahıl kişilərin,
qadınların xeyli qismi kimsəsizliyin, imkansızlığın
qurbanı deyillər. O zatıqırıq övladların
arasında yüksək çinli məmurlar - məhkəmə
sədrləri, prokurorlar, nazir müavinləri və b. var və
onlar zavallı, qocalıb əldən düşmüş
ata-analarına yiyə durmaq istəmirlər. Şair az qala poema təsiri bağışlayan epik
şeirini daha sərt ittihamla tamamlayır:
Cahil
insan, düz yolundan sapdığın yetər,
Şərəfli san valideynçün diz çökməlisən.
Tanrı
- əcəl körpüsündən keçməzdən əvvəl,
Öz
övladlıq borclarını ödəməlisən!
Yaşadığımız dünya təzadlar üstə
qurulub, yəni vüsal varsa, ayrılıq da var, sevinc-fərəh
insan qəlbini silkələyirsə, dağa döndərirsə,
qəm-qüssə, hicran xiffəti belimizi əyir, bizi
yumağa döndərir. Xoşbəxt o Allah bəndəsidir ki, həyatın
bu təzadlı iki tərəfini tərəzinin iki
gözünə sığışdırmağı
bacarsın, vüsaldan kam aldığı tək, hicranın
da nəfəsini hiss etsin, ayrılıqdan diksinməsin,
çaşmasın. Şairin "Mən
səninləyəm", "Görməyəcəksən",
"Neyləyim" şeirləri lirik-həzin mətnləridir.
Və təsadüfi deyil, bəstəkarların, müğənnilərin
diqqətini cəlb edib, onlara mahnı bəstələnib:
indi tez-tez Fəxrəddin Ziyanın dinləyici auditoriyası
həmin mətnlərə görkəmli xanəndələrimizin
ifalarında qulaq asır.
Kədərli
anında xəyala dal ki,
Gəlib xəyalında səni dinləyəm.
Gülüm,
birdəfəlik arxayın ol ki,
Hər yerdə, hər zaman mən səninləyəm.
"Mən
səninləyəm"
Bəlkə,
heç ürəkdən gülməzsən daha,
Özünü qayğısız bilməzsən, daha.
Nə
yaxşı, görüşə gəlməzsən, daha,
Mənim göz yaşımı görməyəcəksən.
Mən
bir cür yazığam, sən bir cür yazıq,
Bizik bəxti dönük, taleyi pozuq.
Bu gizli
sevdanı aşkar uduzduq,
Mənim göz yaşımı görməyəcəksən.
"Görməyəcəksən"
Poeziya ümumən cəmiyyətə ünvanlanır. Kim ondan nə
götürür, nə hasil edir, o artıq şairin deyil, həmin
kəsin öz işidi. Bir də var,
konkret şəkildə müəyyən şəxsiyyətlərə
yazılmış adlı-ünvanlı misralar. Fəxrəddin Ziya sözsüz, ətrafı
geniş olan ziyalı - həkimdir, elə bu əhatəlikdən
irəli gəlir ki, o, xeyli sayda şeirini
tanıdığı insanlara, dostlarına, həmkarlarına
yazıb. Kitablarında bu dəst-xətt
aydın nəzərə çarpır və bu
marağın özündə mənfi heç bir çalar
yoxdur - əsas odur, şeir ürəkdən gəlib,
adamı tərpədir. Müəllifin
İsmayıllının Buynuz kəndinə
sığınıb yaşayıb-yaradan ustad şairimiz Musa
Yaquba məhəbbətlə ünvanladığı "Bu
qədər öyrətmə özünə məni"
şeiri sanbalı, bədii siqləti ilə fərqlənir.
Həssas Musasevərlər yaxşı bilir, bu adda qocaman sənətkarın
da kövrək, qəlboxşayan, ürəklərin sarı
siminə toxunan lirik nəğməsi var. Fəxrəddin
kor-koranə aludəçilik eləməyib, təsirdən
uzaq qaçaraq öz şeirini yazıb:
Ruhən
izləyirəm səni hər zaman,
Hərdən yanımdasan, hərdən uzaqsan.
İndi
öz-özümdən xofluyam, inan,
Qorxuram qəlbimi ovlayacaqsan.
Çılğınlıq, üsyankarlıq şair təbiətinə
xasdır. Fəxrəddin Ziya insan kimi nə qədər təmkinli,
sakit görünsə də, şeirlərində çox
zaman "hövsələsi daralır, səbri
aşıb-daşır". Ən çətin
məqamda isə özünü ələ alır,
yalvarıb dil tökməyə üstünlük verir. "Səsini-ününü eşidim hərdən,
arabir görün gözümə" - deyir. Doğrudur, bu sevgi, bu istək ucada dayanır,
giley-güzar səviyyəsinə enmir. Axı,
el arasında qınaq sahibinin ünvanına "Sənə
güvəndiyim dağlar, sənə də qar
yağarmış" məsəlini söyləyiblər.
Şairin "bir vaxt güvəndiyim, arxam,
hanı bəs, qurban eyləyirdin mənə
özünü" təsəllisi bitkin fikrin tamamı kimi səsləşir.
("Barı bir zəng elə"). Eləcə
də "duyğularım dinən yerdi sizin küçə"
misrası seçdiyi adamın, pənah apara biləcəyi
şəxsin ünvanını nişan
verir. Şairin nəzərində "ətir
saçır çiçək-çiçək bu
küçə", çünki "hər küçədən
işıqlıdır bu küçə, pəncərəniz
qəlblənmiş Ay kimidir", ona görə
"vurulmuşam" bu küçəyə. "Sizin küçə" adlanan poetik ovqatın
sonluğu da gözlənilməz bitir.
Ah, necə
də "bəxtəvərdi" sizin küçə,
İndiyəcən sezməmişəm bunu, düzü.
Kaş, mənim
də sinəm üstən gözəl keçə,
Qalsın ondan xatirətək ayaq izi.
Xatirələr şair könlünü ovundurur, onu
sehrli aləmə - ötən geridönməz günlərə
çəkib aparır. Şair ilhamı daim "xatirə
bulağından su içir", təşnəsini
söndürmək üçün xatirə yolunun
yolçusuna çevrilir. Və həqiqətən
gerçək bir hiss, məsum bir duyğu haysız-həşirsiz
astadan məlum reallığı ifadə edir: "ötən
günə gün çatmaz, calasan günü günə".
Fəxrəddin Ziya nostalji ovqatın təsirindən
həmişə barlanmağı, üzüağ
çıxmağı bacarır. Çünki təbiət
hər insana (ələlxüsus də şair ola)
elə özünəməxsus tərzdə qəlib
biçib, başqası həmin qəlibə sığmaz, o
ölçü-biçiyə uyğun gəlməz. Nəsimi
söyləyirdi: "Məndə sığar iki cahan, mən
bu cahana sığmazam". Habelə qəlibdən
çıxmağa can atmaq, azad cənnət quşu kimi nəğməsini
oxumaq da həqiqi şairin peşəsidi.
Yeri gəlmişkən, 65 yaşın astanasına
çatan Fəxrəddin Ziyanın xeyli sayda kitabı
çıxıb. Yenə bir danılmaz həqiqəti deməliyəm: bu
kitablarda çap olunan şeirlərin hər biri, sanki
köklü, əzəmətli bir palıd ağacının
yarpaqlarına bənzəyir. Yarpaqlar
ömrün günləridir, qatlanmış səhifələrin
vərəqləridir. Şeirlərini tələsmədən
yazan, qəzəl və rübailərini ayrıca avazla ifa eləməyi
xoşlayan Fəxrəddin Ziya bədii parçalarında
keyfiyyətin həmişə kəmiyyəti üstələdiyini
gözəl anlayır. Qoy bu məsuliyyət hissi ruhuna həmişəlik
yar olsun!
Ağacəfər Həsənli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1 dekabr.- S.27.