Türkün üzü çevrilməyəcək
səmti-əməldən...
Məhəmməd Hadi
yaradıcılığının Cümhuriyyət
dövrü
Azərbaycanda
azadlıq və istiqlal, milli mənlik düşüncələrinin
bədii əksi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə (1918-1920) yaranan ədəbiyyatın
başlıca ideya istiqamətini təşkil edir.
Cəmi
23 ay yaşayıb xalqa "qərinələrin sevincini
daddıran" AXC dövründə yazıb-yaradan
yazıçıların əksəriyyəti zəmanəsinin
tanınmış qələm adamları, klassik Şərq,
Avropa və Azərbaycan ədəbiyyatına, ictimai fikir
tarixinə kifayət qədər bələd olan milli
düşüncəli ziyalılar idi.
İstiqlala
və milli suverenliyə xidməti özlərinin
başlıca vəzifəsi hesab edən sənətkarlar
zamanla ayaqlaşmağa çalışır, yeni quruluşu
təbliğ və tərənnüm edən əsərlərini
ən çox "Açıq söz",
"Qurtuluş", "İstiqlal", "Bəsirət"
və "Azərbaycan" qəzetlərində dərc
etdirir, milli şüurun oyanışına və
formalaşmasına imkanları daxilində xidmət göstərirdilər.
"Müsavat" Partiyası və AXC-nin
yaradıcılarından biri, tanınmış siyasi xadim,
alim, jurnalist və yazıçı M.Ə.Rəsulzadə
şair və yazıçıları millətin görən
gözü, danışan dili adlandırır, milli ruhlu, bəşəri
düşüncəli əsərlər yazmaq
üçün onlara müraciət edərək
yazırdı: "Ey millətin lisanül-qeybi olan şairlər,
ədiblər! Millətin əməllərini,
ülvi niyyət və məqsədlərini
oxşayınız, kəndisinə millət sevgisi, vətən
məhəbbəti, hürriyyət eşqi təbliğ
ediniz".
Həmin illərdə yazıb-yaradan sənətkarların
əksəriyyəti, demək olar ki, bu amalla köklənmiş,
əsərlərini bu ruhda yazırdılar. Ənənəvi mövzu və
janrlarda olan əsərlərin yerini yavaş-yavaş yeni
ideya, yeni məzmun, yeni formalarda olan bədii nümunələr
tutmağa başlayır, vətən, millət, istiqlal, milli
ordu, milli şura, türkçülük,
turançılıq kimi mövzular baş və
aparıcı mövzuya çevrilirdi.
Cümhuriyyət dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
ən tanınmış nümayəndələrindən biri
müasirlərinin "hürriyyət əndəlibi"
adlandırdıqları Məhəmməd Hadidir.
Azərbaycanın
Rusiya imperiyasının yüz ildən artıq davam edən
dırnaqarası himayədarlığından qurtularaq öz
müstəqilliyini elan etməsini sevinc və böyük
ümidlərlə qarşılayan M.Hadi AXC dövründə
"Azərbaycan" və "Bəsirət" qəzetlərinin
səhifələrində həm odlu-alovlu şeirləri, həm
də kəsərli publisistik yazıları ilə
çıxış etmiş, duyğu və
düşüncələrini mütəfəkkiranə tərzdə
oxucuları ilə bölüşmüşdür.
İdealına, yəni millətə xidmət amalına
yaradıcılığının əvvəlindən sonuna
qədər sadiq qalan M.Hadinin "Azərbaycan"da
çıxan ilk əsəri birinci nömrədə çap
olunan "Türkün nəğməsi", son əsəri
isə 2 may 1919-cu ildə, 170-ci nömrədə dərc
olunan "Kor soqqur" şeirləridir.
M.Hadinin
oxuculara hər bəndin sonunda nəqarət kimi təkrarlanan:
Türkün tökülən qanları bihudə gedərmi?
Diqqətlə düşün, yoxsa bu qan həpsi hədərmi?
-
müraciəti ilə başlanan və bir marş, himn təsiri
bağışlayan "Türkün nəğməsi"
şeiri həcmcə cəmi on doqquz misradan ibarət olsa da,
şair bu on doqquz misraya böyük bir kitaba sığacaq mənanı
sığışdırmağa müvəffəq
olmuşdur.
Birinci Dünya müharibəsinin
iştirakçısı olan və dağıdıcı, bəşəriyyətə
fəlakətlər gətirən müharibəni dönə-dönə
lənətləyən, müharibənin onda
oyatdığı təəssüratlar barədə romantik
poeziyanın şah əsərlərindən biri hesab edilən
"İnsanların tarixi faciələri, yaxud əlvahi-intibah"
poemasını yazan şair bu şeirində müharibəyə
yeni bir qiymət verir. Rusiya imperiyasının dağılmasının
birbaşa cahan savaşı və Rusiyanın bu müharibədə
uduzması ilə bağlı olduğu qənaətində
olan müəllif ələ düşmüş fürsətdən
bəhrələnərək illər boyu arzusunda olduğu,
uğrunda can və qan verdiyi azadlığını elan
etmiş milləti qazandığı hürriyyəti qorumaq
üçün birliyə və tarixin dərslərindən
ibrət götürməyə çağırır. M.Hadi
daxildən gələn qürur və cəsarətlə bəyan
edir ki, türk qövmünün dörd ildə müharibə
meydanlarında axıtdığı qan və verdiyi can öz
məfkurəsi, istiqlalı uğrunda olmuşdur və bunlar nə
hədər getməz, nə də unudulmaz. Zəfərini qan
ilə qazanan türk milləti nə dəhşət, od
püskürən dövlətlərin hədə-qorxularından,
nə də "dəsti-əcəldən", ölüm və
məhv olmaq təhlükəsindən zərrə qədər
çəkinməz. Dünya təməlindən tərsinə
çevrilsə belə:
Türkün
üzü çevrilməyəcək səmti-əməldən,
Türklər geriyə dönməyəcək misli-əməldən.
Bu əməl isə türklərin hürr və azad
yaşamaq eşqidir ki, bunu da "xuni-şəhidan" və
"himməti-türkan" ilə əldə etmək olar. Artıq bu
azadlıq əldə edilib və şairin qəti inamına
görə, başqa millətlərdən daha yaxşı,
daha firavan yaşamaq istəyən xalq qazandığı
azadlığı qorumağı da bacarmalıdır.
M.Hadinin "İlə" rədifli on bir beytlik "Zəfəri-nəhayiyəyə
doğru"şeiri 5 oktyabr 1918-ci ildə Bakıda
yazılmış, "Azərbaycan" qəzetinin yeddinci
nömrəsində "Əbdülsəlimzadə Məhəmməd
Hadi" imzası ilə dərc olunmuşdur. "Türkün
nəğməsi" şeirində olduğu kimi, bu əsərdə
də əsas ideya türk millətinə olan böyük
sevgi və qazanılmış istiqlaliyyətin qorunması
arzusudur. "Ordusu zəif, uğrunda can verməyi
özünə şərəf hesab edən əsgəri
olmayan dövlətin məhvi labüddür",- ideyası ilə çıxış edən,
milli ordunu, əsgərləri vətənin, milli dövlətçiliyin
qarantı, keşikçisi olmağa çağıran
şair yazır:
Əsgər
olmaq bir şərəfdir türk üçün, islam üçün,
Əsgəriyyətlə yaşar millət həyatı
şan ilə.
Ən
işıq bir ömür istərsək günəş
altında biz,
Durmalı ədaya qarşı qeyrəti-rəxşan ilə.
Milli
ordunun əsgərlərinə öyüd-nəsihət,
çağırış kimi düşünülən
şeirdə Azərbaycan əsgərini türkün tarixi
şöhrətindən dərs almağa çağıran
şair qeyd edir ki, türk oğlu əlindəki qılınc
və ürəyindəki imanın gücü ilə daima
öz namusunu hifz etmiş, silah və sürsatca ondan qat-qat
güclü olan düşməndən qorxaraq
döyüş meydanını tərk etməmiş, şəhid
olmağı kölə kimi yaşmaqdan üstün
tutmuşdur. "Atəşin bir qeyrət ilə,
atəşin bir qan ilə" düşməni məhv edən
əcdadı olan türk - Azərbaycan milli ordusunun əsgəri
də məhz belə olmalı, millətin səadəti
uğrunda ölümü də gülə-gülə
qarşılamağı bacarmalıdır.
"Aydınlıq
bir gecədə təfəkkür dəqiqələri"
şeirində müəllifin xəyalında
canlandırdığı səmavi, "rəngin", "zəngin",
"fəyyaz" bir aləmlə real həyatda, yer üzərində
baş vermiş və baş verməkdə olan olayların
qarşı-qarşıya qoyulması ilə üz-üzə
qalırıq. Şairin xəyalında
yaratdığı aləm nə qədər gözəl və
cazibədarsa, real həyatda gördükləri bir o qədər
cansıxıcıdır. "Göy
parlaq ikən torpağın övladı qaranlıq" və
"bəşərin gözləri ağlar" olan bu aləmlərin
müqayisəsində şair belə bir qənaətə gəlir
ki, dünya yavaş-yavaş gözəlləşməyə
doğru getməkdədir və elə bir zaman yetişib ki,
yaxşılıqlar yamanlığa, xeyir şərə qalib
gəlməkdədir. Gələcəyin parlaq
olacağını gözəl bir qadın obrazında nəzərində
canladıran şair yazır:
Gördüm
duruyor bir qadın ənzari füsunbar,
Bir
hakimeyi-qəlb idi ol hüsni-müsəxxir,
Pək cazibəli gözlərə malikdi o rüxsar.
Zülfi-siyəhi
bəxtimi tənzir ediyordu,
Şəmsi-rüxü də atiyi-millət kimi nəvvar.
Nəvvar
idi, taban idi, rəxşan idi ruyu,
Bir heykəli-amal idi, guya ki, o didar.
"Həyati-hazirəmizin ilhamları" şeirində
M.Hadi müharibənin özünü yox, onun ictimai həyata
gətirdiyi süstlüyü, mənəvi böhranı,
ümumbəşəri kədər və faciəni təsvir
edir. Lakin indi
artıq vəziyyət büsbütün dəyişib: gələcəyə
ümid dolu gözlərlə baxan M.Hadinin nəzərində
bütün kainat başdan-başa matəm kölgəsinə
bürünüb və kölgə insanların
simasını da zülmətə qərq eləyib. Həyat, mühit soyuq məzarı xatırladır.
Hər yerə, hamıya qəm-kədər
hakim kəsilib. "Əğyar həzin,
yar həzin"dir. Hal - indiki zaman qəmə aludədir.
Bəs ati (gələcək) necədir?
Şairin nəzərində gələcəyin də aqibəti
dumanlıdır:
Başdan-başa
bir kölgə bürünmüş kimi aləm,
Üzlərdə nümayan oluyor sayeyi- matəm.
Bir məqbəri-barid
kimi durmuş bu mühitat,
Əhvali-həyatiyyə bunu eyləyir isbat.
Əğyar
həzin, yar həzin, hal qəmavər,
Hər yerdə görünməkdə qəmaludə nəzərlər.
Bir parlaq
olan atiyə mətufdur ənzar,
Ati isə
ərz eyləmir arayişi- əflak...
Şeirin ümumi ahəng və ruhundan
göründüyü kimi, artıq M.Hadi poeziyasına bir kədər
və ümidsizlik hakim kəsilməkdədir. Bu
ümidsizlik həm şairin şəxsi vəziyyəti və
aldanışlarından, həm də yaşadığı
günlərin ümumi ab-havasından irəli gəlirdi.
Bütün bunların məntiqi nəticəsi idi ki, bir
çox cəhətdən "Əlvahi-intibah" poemasının
ümumi ruhu ilə yaxından səsləşən və vərəqə
şəklində çap olunan "Ey zavallı bəşər"
şeirində o yazırdı:
Əlinlə
təng qıldın başına bu enli dünyanı,
Yaxıb
yandırdın, ey bədbəxt,
bu
gülşənli dünyanı!
...Dəmirlərdən
yaratdın duzəxəndam aləti-cəngi,
Məzarıstanə döndərdin neçin bu şənli
dünyanı?
İnsanların
bu "günəşli, şənli" dünyanı məzarıstana
döndərdiklərini, onların yaxşı və bəd əməllərini
görən M.Hadi sual edir:
İnsan gülşəni məzarıstana döndərməkdənsə,
məzarıstanı gülşənə döndərə
bilməzmi? Cavabı aydındır: - Bilər, bunun
üçün o, yatmış vicdanını oyatmalı və
onun səsinə qulaq asmalıdır. Şair təsadüfən
demir ki:
Neçin
guş etməyirsən,
ey
bəşər, fərmani- vicdanı,
Nasıl
ləzzətlənirsən, söylə,
qan
tökməkdən, ey fani?
Bu xislətlə,
əmin ol,
dilbəri-amalı
görməzsən,
Keçər
ömrün qaranlıq,
pərtövi-iqbalı
görməzsən.
Bu
artıq məsləhət yox,
çağırışdır: İnsanlıq uğrunda,
işıqlı arzular, sülh və əmin-amanlıq
uğrunda mübarizəyə çağırış.
M.Hadinin 1918-1919-cu illərdə yazdığı və
"Azərbaycan" qəzetində dərc olunan daha bir
neçə şeiri vardır ki, bunlar şairin çap
olunmuş kitablarının heç birinə düşməmişdir. Həmin şeirlər
aşağıdakılardır: "Şühədayi-hürriyyətimizin
ərvahına ithaf", "Məfkureyi-aliyəmiz",
"Əsgərlərimizə, könüllülərimizə".
Bu şeirlərin M.Hadinin sovetlər dönəmində
çıxan kitablarına düşməməsinin
başlıca səbəbi həmin əsərlərin Azərbaycan
Demokratik Cümhuriyyətinə və onun milli ordusuna həsr
olunması ilə bağlıdır.
Azərbaycanın istiqlalı uğrunda canından
keçənlərin ruhuna ithaf olunmuş səkkiz beytlik
birinci şeirində M.Hadi qeyd edir ki, sizin məzarınız
qara torpaq deyil, millətin qəlbidir. Sizin sayənizdə
istiqbalını qazanan millət heç vaxt sizi unutmayacaq.
Siz cismən yoxluğa, ruhən əbədiyyətə
qoşulmusunuz. Şair bildirir ki:
Müəbbədən
diridir namınız bu dünyada,
Sizin də ruhunuz uçsun behişti-əlada.
Çəkildiniz
əbədi xüldzari-Rəhmanə,
Behişti-rəhmətə, yəni diyari-rəxşanə.
O xununuzla
açıldı bahari-hürriyyət,
Sizin də yurdunuz olsun behişti-ülviyyət.
Milli
hökuməti tərənnüm edən ikihissəli "Məfkureyi-aliyəmiz"
şeirində "Ey türk dövləti, əya bəxti-növcavan",
- deyə milli hökuməti vəsf edən M.Hadi inanır ki,
cəmi on bir aylıq yaşı olan bu dövlətin gələcəyi
parlaq olacaq və bu dövlətin varlığı türk
dünyasında intibah günəşinin doğması ilə
nəticələnəcək. Millətin əldə etdiyi
azadlığı qanı və canı bahasına da olsa
qoruyacağına inanan şair şeirini bu misralarla
tamamlayır:
Vicdani-millətə
yazılıbdır bu ayəmiz,
Ən şanlı, ən şərəfli həyat
iştə qayəmiz.
Məqsudə
doğru qoşmalı bixovf, bilməli,
Yıxmaq gərək təriqi tutan hər bir əngəli.
Zail olursa
hail olanlar təriqdən,
Eylər şitab məqsudə hər zadeyi-vətən.
M.Hadinin bir gün fasilə ilə "Azərbaycan"
qəzetində "Əsgərlərimizə-könüllülərimizə"
adlı iki şeiri dərc olunmuşdur. "Millətin namusu sizdən
çox sücaət gözləyir" misrası ilə
başlanan doqquz beytlik birinci şeirdə Azərbaycan dövlətinin
milli ordu təşkil etməsini böyük sevinclə
qarşılayn, millətin özgürlüyünün onun
ordusundan, əsgərindən asılı olduğunu bildirən
şair yazır:
Hifz
üçün əğyar əlindən dilbəri-hürriyyəti,
Müstəqil olmuş vətən əzmü mətanət
gözləyir.
...Millətin
heysiyyətin yüksəldin, ey qeyrətvəran,
Millətim sizdən böyük şanü şərafət
gözləyir.
Türk
şairi Namiq Kamalın "Arş irəli, arş bizimdir fəlah,
Arş, igidlər, vətən imdadına!"
misralarının epiqraf kimi verildiyi doqquz bəndlik və hər
bəndin sonunda:
Amalımıza
doğru şitaban olalım gəl,
Millətlə
vətən rahinə qurban olalım gəl,
- beyti nəqarət kimi təkrarlanan ikinci
şeir əsgər marşı kimi yazılmışdır.
Bu şeirdə də əvvəlki şeirdə olduğu
kimi, əsgərə, onun vətən
qarşısındakı xidmətlərinə yüksək
qiymət verən şair səkkizinci bənddə yazır:
Millət
yaşamaz yurdunu zəbt eyləsə düşmən,
Gəldikdə
xəzan fəsli sönər rövnəqi-gülşən,
İstərsək
əgər yurdumuz olsun da işıq, şən,
Göstərməliyiz
düşmənə bir cürəti-rövşən,
Qurbani-vətən
olmalı bir can ilə bir tən,
Ən
ülvi səadət: - Vətən olsun mənə mədfən:
Amalımıza
doğru şitaban olalım gəl,
Millətlə
vətən rahinə qurban olalım gəl!
M.Hadinin "Azərbaycan" qəzetində dərc
olunan daha iki şeiri var ki, bunlardan buri "Baharın
ilhamları və ictimai rəmzlər", digəri isə
"Kor soqqur" adlanır. Birinci şeir mövzu
və ideyaca "Məfkureyi-aliyəmiz" şeirini
xatırladır. Eyni zamanda bu şeirdə qadın
azadlığı məsələsinə də diqqət
yetirilir və şair inanır ki, müstəqilliyini qazanan gənc
Azərbaycan dövləti "canlı ikən örtü
içində dəfn olunan" qadınlara da azadlıq verəcək,
qadınlar millətin və dövlətin tərəqqisinə
öz töhfələrini bəxş edəcəklər.
"Kor soqqur" şeiri isə M.Hadinin "Bəsirət"
qəzetində çap etdirdiyi "Bədbəxt kor
çocuq"şeirinin bir növ genişləndirilmiş
variantı təsiri bağışlayır.
M.Hadi AXC dövründə yazdığı şeirlərini
"Azərbaycan" qəzeti ilə yanaşı, 1918-1919-cu
illərdə "Bəsirət" qəzetində də dərc
etdirmişdir.
Bu şeirlər aşağıdakılardır:
"Ayrılıq dəqiqələri - əsgərlər hərbə
gedərkən", "Bədbəxt kor çocuq",
"Vaxtın səsi və həyatın sözü",
"Şeir inciləri", "Qəmərə".
Birinci
şeirdə əsgərlərin yola salınma mərasimi, qəmli
bir izdiham, anaların göz yaşları və s. bu kimi
problemlərə toxunulur. Altında yazılma yeri kimi
"Bakı" sözü qeyd olunmuş bu şeirində
gözləri ağlar, simaları solğun adamların vəziyyətini,
keçirdikləri sarsıntıları seyr edən şair
yazır:
Qəmli
bir izdiham cuşacuş,
Oxunur çöhrələrdə ayeyi-hüzn.
Dilləri
nalədir, dil xamuş,
Parlayır gözlərində sayeyi-hüzn.
Şeirdə təsvir olunan əsgərlərin də,
onları yola salanların da ürəkləri səksəkəli,
çöhrələri tutqun, halları pərişandır. Çünki
onlar başa düşürlər ki, müharibəyə getmək
gedər-gəlməzə gediş kimi bir şeydir. Bəxtin gətirdisə, geri - ailə üzvlərinin
yanına qayıda biləcək, gətirmədisə, bir
güllənin badına gedəcək, vaxtsız solan gül
kimi həyata əlvida deyəcəksən.
İkinci şeirdə M.Hadi cəbhədə - Karpatda
olduğu zaman şahidi olduğu hadisəni bir xatirə kimi qələmə
almış, elə sərlövhədən sonra da "Karpat
xatirələrindən" qeydini vermişdir. Dünyaya gəldiyi iki il olsa da, gözləri kor olduğundan
gündüzləri də gecə kimi keçən bir tifilin əhvalını
təsvir edən şair oxucularına bildirir ki, insan
ömrünü anadangəlmə kor olan bu bədbəxt
çocuq kimi keçirməməli, dünyaya açıq
gözlə baxmalı, yaxşını pisdən seçməyi
bacarmalıdır. Çünki:
Gözsüzlər
ilə gözlülər olmaz ki bərabər,
Zindəylə
bərabər ola bilməz ki, ölənlər.
Şəhrayi-həyatı
görəməz kor olan insan,
Kor olmayalım, istər isək ömri-dirəxşan.
"Elmin,
hünərin, mərifətin varsa, buyur gəl, Yoxsa, bu həyat
aləminə olma bir əngəl" misraları ilə
başlanan "Vaxtın səsi və həyatın
sözü" şeiri sənətkarın insanın cəmiyyətdə
mövqe qazanması üçün hansı vasitələrə
əl atmalı olduğu barədə düşüncələrini
ümumiləşdirirsə, "Şeir inciləri"ndə
qadın və onun gözəlliyi barədə
düşüncələrin, "Qəmərə"
şeirində isə şairin olum-ölüm, toy-matəm,
qaranlıq-işıq, azadlıq-əsarət xüsusunda fəlsəfi
qənaətlərinin şahidi oluruq.
***
M.Hadi AXC dövründə poetik əsərlərlə
yanaşı, məqalələr yazmış, onları da
"Azərbaycan" qəzetində çap etdirmişdir. Müəllifin
qəzetdə dərc olunmuş ilk məqaləsi "İki
simayi-siyasinin müharibə haqqındakı mütaliələri
münasibətilə" əsəridir. Qeyd edək ki,
M.Hadi təkcə hərb meydanlarında deyil, öz vətənində
olduğu vaxtda da müharibənin qorxunc səhnələri
onu bir an belə tərk etməmişdi. Müharibə mövzusu üsyankar və mütəfəkkir
şairin ənənəvi mövzularından biri olmuş, bu
mövzuda yazdığı əsərlərinin əsas ideya
istiqamətini isə kəskin ifşaçılıq pafosu təşkil
etmişdir.
Yalnız Birinci Dünya müharibəsi qurtarandan, daha
doğrusu, Rusiya müharibədən çıxdıqdan
sonra Bakıya qayıdan şair cahan müharibəsinin hələ
də davam etdiyini görəndə bir qədər də
sarsılır. "İki simayi-siyasinin müharibə haqqındakı
mütaliələri münasibətilə" məqaləsində
şair vəziyyəti əyaniləşdirmək
üçün müharibəni teatr səhnəsi ilə
müqayisə edir və yazır: "Son pərdeyi-hərb
qarşısında tamaşaçılar intizar, aktyorlar isə
laqeyddirlər. Pərdə açılmır.
Yenə işıqlar parladı, söndü… Pərdə
qalxmayır. Müntəziri - tamaşa olanlardakı xələcan
və həyəcanları təsəvvür et!
Aktyorlar yenə də məsnədnişin olanlar kimi məğrur
və laqeyd… Pərdə açılmayır.
Nə vaxt açılacaq?! Burası da məchul…
Hal böylə davam edərək gediyor.
İstiqbaldan da səs yox… Orası da bir
cahani-mübhəm, bir aləmi-əbkəm… ati bir
xamuşeyi-mütləq. Öylə isə halı
gözdən keçirəlim!" .
"Halı"
- indini nəzərdən keçirən şair ürəyi
yana-yana müharibənin qurtarmaq əvəzinə daha da
qızışdığını belə təsvir edir:
"Həyatımızın üfüqlərində təraküm
etmiş olan buludların, o qaranlıq və kəsif səhabələrin
yavaş-yavaş dağılmaları şöylə dursun,
sanki gündən-günə, dəqiqədən-dəqiqəyə
bir qat daha peydayi-zülam və təştidi-təkasüf etməklə
gələcək həyatımıza bir sətri-zülmət
və mübhəmiyyət yürüyorlar, hürüyorlar. Divəndam və cəhənnəmnümayan
topların ağızlarından çıxan rədlər, bərqlər,
ölüm yaradan atəşlər, cəhənnəmlər
hala da afaqi-müqəddərati-miləldə müəndanə
bir surətdə peydayi-təkasüf edən şu
buludların dağılmadıqlarını yenə də cəhənnəmi
bir bəlağət və təlaqətlə elan edib
duruyorlar".
M.Hadinin "Zərbeyi-inqilab" adlı məqaləsi
oxucuları ayıltmaq, zəmanənin gedişinə diqqədlə
baxıb həyat həqiqətlərindən ibrət
götürmək niyyətini həməsrlərinə
aşılamaq niyyətilə qələmə
alınmışdır. "Min nəsihətdən bir müsibət
daha xeyirlidir" kəlamını tezis kimi irəli sürən
müəllif xatırladır ki, nəsihətlə
haqqını qanmayana həqiqəti qandırmaq
müşkül məsələdir. "Odla
oynama!" - dedikcə daha da şirnikləşən,
əli odda yanmayınca qorxu-ürkü bilməyən körpə
kimi yetkin insan da görməyincə, başına gəlməyincə
nəsihəti qulaq ardına vurur və vuracaqdır. Bizlərə
isə böyüklərimizin nəsihətləri daha az kar
edir, yaxud da heç kar etmir", - fikrini ümumiləşdirən
müəllifin aşağıdakı qənaəti
doğrudan da düşündürücüdür və bu
günümüzlə yaxından səsləşir:
"İştə Qafqaziyanın, bu feyzli və bərəkətli
yurdumuzun sineyi-harr və nəvazişkarında bəslənən,
pərvərişyabi-həyat olan biz türklər də
hükəma, şüəra və üdəbamızın qələmi-nasehpərvəranələrindən
təşrih edən kövsəri-hikmətü irfana həvəs
və təmayül göstərmədik. Ancaq
ki, onların pədəranə öyüdlərini dinləmək
qabiliyyətindən məhrum olduğumuzu göstərdik.
O rəhbərani-irfanın füsünkar səhhar və səxi
qələmlərindən süzülən rəşahət
"Həyat" və "Füyuzat"ı əfkarımıza
nuş etdirmək istedadından bütün-bütünə
məhrum olduğumuzu isbat etdik. Hikmətli qələmlərdən
uçan o parlaq nəğmələr pək sönük olan
əfkar və idrakımıza intibahbəxşi -
"İrşad" olmadı, olamadı".
"Abbas Səhhətin üfuli-əbədisi" məqaləsi
A.Səhhətin Gəncə şəhərində
ölümü münasibətilə qələmə
alınmışdır. Böyük vətəndaşlıq və qədirbilənlik
hissi ilə yazılmış bu məqalədə dostu və
həmkarının ölümündən dolayı dərin
sarsıntı keçirən M.Hadini ən çox
düşündürən isə, heç şübhəsiz,
A.Səhhətin əsərlərinin taleyi məsələsidir
ki, müəllif bu düşüncələrini
aşağıdakı cümlələrlə oxucuların
diqqətinə çatdırır: "Səhhət
öldü. Fəqət əsl
düşünüləcək şurasıdır ki,
şairi-mütəffəyatın qeyri-mətbu olan mətrukati-qələmiyyəsi
nasıl oldu? Yoxsa Şirvan facieyi-əziməsində
yanıb-yaxılan sərvətlər kimi Səhhətin də
asari-qələmiyyəsi, sərvəti-fikriyyəsi ehraq olub
getdimi? Məncə, şayani-əndişə
burasıdır. Dünyamız
hali-asayişə ovdət etdikdən sonra, ehtimal ki, bu həqiqət
anlaşıla biləcəkdir".
"Yaşamağa layiq olanlar yaşaya biləcəkdir. İştə qanuni-təbiət boylədir. Öylə isə yaşamağa layiq kəsb etmək istəyən bizlər bu haldan təzyidi-ümid etməliyiz, edə bilməliyiz. Vlatisova hökuməti-həyatiyyə və ictimaiyyəsindən qafil olmayalım. Yəs ruhun ölümü, ümid isə ruhun həyatıdır. Siyasəti-milliyyə nə simada görülürsə görünsün, ancaq millətimizdəki çöhreyi-ümid yəsdar olmamalıdır" fikirlərinin özündə yer aldığı "Ümid ilə yaşayın!" məqaləsi də davam etməkdə olan müharibənin təsiri ilə yazılmış və burada insanlar həyatdan əllərini üzməməyə çağırılmışdır.
M.Hadinin AXC dövründəki yaradıcılığı, əsasən, yuxarıda qeyd etdiyimiz şəkildə olmuş, şair 1919-cu ilin may ayına, Bakını tərk etməsinə qədər yazdığı əsərləri "Azərbaycan" və "Bəsirət" qəzetlərində dərc etdirmiş, AXC-nin məfkurə və ideyalarına sədaqətlə xidmət etmişdir.
İslam
QƏRİBLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1
dekabr.- S.16-17.