Yusif Vəzirin rəsmləri:
qrafikadan istikaya
Yusif Vəzirdə
rəsm çəkmək
həvəsi uşaqlıqdan
olub. Hələ Şuşada
orta məktəbdə
oxuyarkən əmisi oğlu Mirhaşım Vəzirovla birlikdə (1904-cü il) "Fokusnik" adlı jurnal tərtib edirdilər. Məqalələri "Milton Mladşıy" təxəllüsü ilə
Mirhəsən Vəzirov
yazırdı. Karikaturaları
isə Yusif çəkirdi və onları "Stradayuşıy"
(Əzab çəkən)
təxəllüsü ilə
imzalayardı...
Təəssüf ki, Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin əlyazmalarında qrafik elementlərin rolu və ədəbi yaradıcılığında əhəmiyyəti məsələsi
ədəbiyyatşünaslığımızı
hələ də maraqlandırmır.
Yusif Vəzirin
ədəbi irsi bir-birindən ayrılmaz bir bütövlükdür. Rəsmlər,
sxemlər, eskizlər,
imzalar böyük yazıçının psixoloji
həyatının, estetikasının,
dünyagörüşünün, iş prosesinin tədqiqi üçün
vacib mənbələrdir.
Şəkilaltı yazılı qeydlər
və qrafik eskizlərin qarşılıqlı
əlaqəsi əlyazma
poetikasının maraqlı
hadisəsidir.
Bu əlyazmalarda (xüsusən
gündəliklərdə) personajların təsviri, xəttatlıq qeydləri,
memarlıq fantaziyaları
təsadüfi elementlər
deyil. Qrafika elementlərinin Yusif
Vəzirin yaradıcılıq
təkamülü kontekstində
öyrənilməsi onun
təhtəlşüurunda və yaddaşında obrazların yerini müəyyənləşdirə bilər. Yazıçının rəsmləri və
"xəttatlıq ünsürləri"
yaradıcılıq prosesi
ilə sıx bağlı olub, həm də təhtəlşüur axının
nəticəsidir, poetik
xülyaların məhsulu
kimi oxuna bilər. Bu rəsmlər
yazıçının "ruhunun bioqrafiyası"nın bərpası baxımından da dəyərlidir. Xüsusən,
gündəliklərində simvolik obrazların (qızılgül, şam,
"tikanlı tac" fincan və s.) təsviri gənc Yusifin iç dünyasını
oxumağa, "falına
baxmağa"da imkan verir.
Sözü görmək, rəsmi sözdə canlandırmaq
Yusif Vəzir sənətkarlığının səciyyəvi əlamətidir. "İki
od arasında" romanının əlyazmaları
arasında Y.V.Çəmənzəminlinin
elə qeydləri,
plan, sxem və rəsmləri var ki, bunlar yazıçının
əvvəl görməyə,
sonra isə sözlə təsvir etməyə çalışdığını
göstərdiyinə görə
maraqlı və qiymətlidir. Məsələn, Gəncə qalasının
XVIII əsrin II yarısına
məxsus panoram görünüşünün təsviri ona görə müvəffəqiyyətli
çıxmışdır ki, yazıçı əvvəlcə onu özü tam və dəqiq təsəvvür
edib" (T.Hüseynoğlu.
Ədəbiyyatda yaşayıram. Bakı,
1993).
Yazıçı "Qan içində"
romanının əlyazmasında
Gəncə qalasının
qrafik sxemini memar gözü ilə bəlkə, ona görə dəqiq göstərə,
"plan-sxemdə və
təsvirdə eynilə"
(T.Hüseynoğlu) verə
bilmişdi ki, Şuşa qalası
onun yaddaşında mifik obraz kimi
yaşayırdı! "Gəncənin qala hasarı dördkünc idi. Qarabağ və Tiflis adlı
iki qapısı və Qərb tərəfdə bir bürcü vardı.
Qalanın mərkəzində kərpic tikili xan sarayı, narın qala və məscid təşkil edirdi. Qarabağ qapısına yaxın yerdə bir quyu var idi.
Şəhərə su
verirdi..." ("Qan içində").
Yusif Vəzirin
gündəlikləri Azərbaycan
ədəbiyyatında, bəlkə
də, ən səmimi və dürüst avtobioqrafik yazılardır. Gündəliklər və rəsmlər
gənc Yusifin özündərk "seanslarıdır".
Məsələn, götürək Berta Maiseyeva adlı yəhudi qızın qara sevdasını, keçirdiyi mənəvi-psixoloji sarsıntıları.
Yusif
Berta ilə 1907-ci ildə
rastlaşmışdı. Berta Aşqabadda Dağıstan
küçəsində yaşayırdı.
Aşqabad gimnaziyasının 3-cü sinfində oxuyurdu. Yusif 4 avqust 1907-ci ildə gündəliyində
qızılgül şəkli
çəkib altında
yazır: "Onun üçün qızılgül
çəkib yazacağam:
"Mənim sevimli dostum Berta Maiseyevaya Yusif Vəzirovdan xatirə olaraq".
Bu "Əsli-Kərim" sevdası necə dərinləşirsə, Yusif
öz adını Bertanın adı ilə birləşdirib, gündəliklərində özünü
"Yubert" kimi təqdim edir.
Onu da qeyd edək ki, "Əsli-Kərəm"
arxetipi gənc Yusifin başqa eşq dastanının da cövhəridir. Beləcə, öz adını Bakıda sevdiyi rus qızı Olqanın adı ilə birləşdirir, sevgisini "Olyus" imzası ilə möhürləyir. "Şam"
rəsminin altında rus dilində yazır: "Yusifə Olyusdan, 1906".
Əslində, bu adları da Yusif Vəzirin "onomastikonu"na
- adlar, təxəllüslər
siyahısına daxil etmək lazımdı.
"Bir cavanın dəftəri"ni bəzəyən bu rəsmlər onu adi gündəlik mətni kimi deyil, həm də simvolik məna - simvolik mətn kimi oxumağa və qavramağa imkan verir. Bu rəsmlər
taleyin mistik işarəsi kimi çıxış edir.
Ayrılıq, ölüm Yusif Vəzirin əlyazma rəsmlərinin əsas mistik mənalarıdır.
Bircə misal. Yusif Vəzirin Realnı məktəbdə
oxuyarkən (1906-1909) çəkdiyi
rəsmlərdən biri
də "Tikanlardan ibarət tac və "dağılmış
fincan" adlanır. Rəsmlərin altında rusca belə bir mətn verilib:
"Qoy hələ
tam dolmamış ömür
fincanı devrilsin, qoy taleyin kobud
əlləri gənc qəlbi həyatın əzablarından qurtarsın".
Bu kiçik yazı göstərir ki, Yusif Vəzirin qrafikası sözü poetikləşdirməyə, ona
"əlavə, yeni
mənalar" verməyə,
mistik assosiasiyalar tapmağa qadirdir...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
1 dekabr.- S.23.