Formanın müqəddəs sirri...
esse
II yazı
Bədii
mətnin janr mənşəyi necə formalaşır,
hansı təsirlər altında yaranır.
Ramiz
Rövşəndə belə bir deyim var:
Nə
çoxmuş ürəklə əlin arası, -
Nə yaxşı ölmədim bu aralıqda.
Yaratmaq ehtirası ilə dolu olan sənətkar bunu ifadə
edə bilməyəndə, bu o anlama gəlir ki, yaratmaq, təsvir
etmək istədiyi həmin şeyin özüdür, onun
obrazı deyildir. Deməli, təxəyyüldəki nəsnə
obraz şəklinə düşməlidir. Obraz şəklinə
düşməyəndə fikrində tutduğun şey
dağılır, ərzin ən müxtəlif künclərinə
tökülür, nəsə ifadə etsə belə, bir yerə,
bir mərkəzə yığılıb gerçəkliyə
yapışıb qalır, necə deyərlər, təxəyyülün
sərhədlərini adlaya, aşa bilmir. Təbii
dilin metadilə çevrilməsi hadisəsi baş vermir.
Obrazı yaradan işarənin dərinlik etibarilə
genişlənməsi və göstərdiyi nəsnədən
qopub başqalaşması, yəni həmin əşyanı
keçməklə "əşyalaşması"
çox qəliz və mürəkkəb bir prosesdir. Nuri Bilgə Ceylanın "Ahlat ağacı"
filmində iki deyim-diskursun - əhlət ağacı və
quyunun sona yaxınlaşdıqca başqalaşması, ilkin mənaları
danması kino diliylə çox incə şəkildə ifadə
edilib. İşarə, necə deyərlər,
"iki oxludur", dialoqlarda sanki dünyanın son, qurtaracaq
nöqtəsində təsvir edilən nəsnə
yaxınlaşdıqca bütün mövcud istiqamətlərdə
"işləyir". Qəhrəmanın din xadimləri
ilə dialoqunda belə bir epizod var: tələffüzü belə
"gizlənən", cilvələnən din xadimi qəfildən
ibn Ərəbinin kəlamını yada salır: sizin
tapdığınız (tapındığınız) şey
mənim ayaqlarımın altındadır. "Niyə
belə deyib", - soruşulanda imkan özbaşına aradan
qalxır, qarşılarından motosikl keçir və
söhbət "bağlanır".
Sənət başlanğıcını ürəkdən
yox, beyindən götürür. Bunu əlbəəl
bildiyimiz beyin fəaliyyətinə bağlamağa tələsməyək.
Burada "beyin" sözü duyğu və
hisslərin spontanlığından tam fərqli olan xüsusi
şəkildə biçimlənmiş əməliyyatı
bildirir. Həm hisslərin, duyğu və
düşüncələrin, həm də sənin
bütün ömrünü bir misrada, bircə cümlədə
xülasə edə bilən "təkanların"
formalaşdırdığı bir məmləkətdə.
Bu fərq həmin obrazın dərin-dərin dəryaların
dibindən çıxmasına şərait yaradır,
aralarındakı fərqin, dibsiz kontrastın hesabına.
Virciniya
Vulf yazırdı ki, yazı prosesində mən
özümü, "həyat" deyilən nəsnəni tərk
etməliyəm, mən hissin, "hissiyyatın"
özünə çevrilməliyəm və yalnız
hansısa çox mühüm bir məqama köklənib
fikrimi o nöqtəyə cəmləməliyəm.
Nə
üçün ona verilən vaxtın çox hissəsini
gözəllərin nöqtəbənöqtə təsvirinə
həsr edən şair birdən-birə "peşman"
olur, "görmədim" deyir, bütün düzlər bu
kritik nöqtədə əyriyə dönür, bütün
qəlbiylə üsyan edir, zəmanədən şikayət
yağdırır, yazdığı bu son şeir onun ədəbi
taleyində ayrıca bir adaya çevrilir? (Əslində,
fikrimizcə, adaya çevrilən şeir yox, şairin
özüdür, niyə? Çünki
bütün böyük şairlərdə dünyanı,
gerçəkliyi ayaqları altına alıb özünə
ayrıca bir ada yaratmaq ehtirası da yaşayır. Bu mənada Molla Pənah Vaqif qədər əli
heç bir arzusuna çatmayan, gözəlliyi hiss etdiyinə,
bildiyinə görə faciələrə tuş gələn
ikinci bir şair yoxdur). Son güllə
zağlı silahda necə göyərirsə, bu şeir də
daim onu danmağa, başqalaşdırmağa cəhd edir.
Bu şikayət həm onun
yaradıcılığını tamamlayır, ona yekun vurur,
həm də bunun içində başqa bir cəbhə
açır. "Görmədim"
olmadan da bu yaradıcılığı anlamaq, şairin
dünyaya baxışlarının cızdığı yolu
görmək mümkündür. Ancaq məhz
bu şeir onun bütün gördüklərini nöqtəbənöqtə
sirrə çevirir, onu, eyni zamanda, həm göy qübbəsinə,
həm də yerin təkinə bağlayır. Bu nöqtə
taleyin ironiyasının başladığı məqamdır,
od vurub bütün külliyyatını
yandırırlar, amma hər şey yenidən bir nöqtəyə
yığışır, alov geri qayıdıb
özünü söndürür. "Görmədim"
necə onun bütün yaradıcılığına
qarşı çevrilmişdisə, tale də ona
qarşı çevrilir, şeirə çevrilmir, ədəbiyyat
tarixi olur, görk olur.
Bu vəziyyət
müvafiq janr qəlibində, müəyyən formanın
içində "həll olunur", "görmədim"
diskursu uzun bir nəfəsdir, ilk baxışdan bunu
bayatıdan tutmuş anadilli şeirin digər janrlarından da
ifadə etmək mümkündür. Ancaq məsələnin
qəliz cəhəti budur ki, istənilən seçim və
təsadüfdə "Görmədim"ə qədər
şairin dünyaya zillənən baxışlarının
tutduqlarından nələrsə kənarda qalacaq, bircə
nöqtənin belə düşməsi mahiyyəti gizlədəcək
və deyək ki, qəzəl qəlibində
büsbütün "hissə çevrilmiş"
şairin mətləbi ifadə etmək inadı
qırılacaq, qəzəl janrında işlədilməli
olan poetik fiqurlar, metaforik ifadələr və atributlar hadisənin
cövhərini büsbütün başqa bir şeyə
çevirəcəkdir. Yaxud Səməd
Vurğunun "Düşüncələr" şeirini də
götürmək və onunla bağlı məhz bu nəzəri
müstəvidə fikir yürütmək olar.
Düşüncənin ləngəri, misranın heca
uzunluğu həm mətləbin, sanki bir ömür
"uzunluğunda" olmasını, həm də artıq
ömür boyu kəsilən nəfəsinin
durulmasını, bilinməyən intonasiya dayanacaqlarına
bölünməsi ilə şərtlənir. Müxəmməs
janrında da "Düşüncələr"in intonasiya və
ritm modelindən tam fərqlənən bir ləngər var.
Beşik kimi yırğalanma olmasa da şeirdə ortaya gətirilməyən,
haqqında bəhs edilməyən bir beşik obrazı var. Ola
bilər ki, bu şeirin yazılışında şairin
ağlına gələn ilk obraz məhz beşik olmuşdur. Bunu həm də oxunduğu zaman, qiraət prosesində
misraların bölünməsi şərtləndirir. Aşıq müxəmməslərində olduğu
kimi. Misranın bölünməsi
beşik başında oxunan laylanın bətnindəki dərdin,
qüssənin, dağlardan ağır dərdin orda uyuyan
körpəyə məlhəm olması prinsipinə görədir,
yəni nəfəsin təsiri ilə oxuyan səsin dərd və
sevinc yoxuşlarına enib-qalxması ömür, tale diskursunu
bildirir. Vaqifin şeirində isə bu şeirə qədər
keçilən yolda gözəllik bilib təsvir elədiyi
bütün "mənzərələrin" indi sadəcə
ömrünün bütün əzablarına, iztirab və dərdinə
fon yaratması, üzərində fırçanın əbədi
donduğu bu kətanın parça-parça olması prosesi
verilir. Dediyimiz
kimi, şeirin yazılmasına təkan rolunu oynayan ilk obraz əksər
hallarda şeir mətnindən kənarda qalır, qalır ki,
onun misra-misra cücərməsinə kənardan verilən
güc, yaxud "ön söz" rolunu oynasın. Muxtar
Kazımoğlu "Şeirin üzü və astarı" məqaləsində
yazır: "...Qurbanidən üzübəri
tanıdığımız aşıqlardan hər birinin kədərli
şeirləri də var, nikbin ruhlu şeirləri də. Amma M.V.Vidadi kimi hədsiz kədərli, M.P.Vaqif kimi
hədsiz nikbin aşıq tapmaq çətindir.
Aşığın hədsiz kədərli ola
bilməməsi onun funksiyası, sənətinin mahiyyəti ilə
bağlıdır. Başlıca funksiyası
hücrəsinə çəkilib şeir yazmaqdan yox, məclislərdə
çalıb-çağırmaqdan, söz oxuyub, dastan
söyləməkdən ibarət olan aşığın
hansı ruhda köklənməsi özündən daha
artıq dərəcədə çalıb-oxuduğu
auditoriyadan asılıdır". Vaqif və Vidadinin
poetik ovqatlarındakı fərqi göstərməyə
çalışan müəllif daha sonra yazır: "Bunu
çox gözəl bilən aşıq məclisdə
ağlaşma qurmaqdan çəkindiyi kimi, şit
danışıqdan da çəkinməli olur, qəmli əhvalatdan
qaravəlliyə, zarafatdan ciddi mətləbə keçidlər
etməyi bir normaya çevirir. Deməli,
M.V.Vidadinin qəmli, M.P.Vaqifin nikbin olmağını
birbaşa aşıq ədəbiyyatının ayağına
yazmaq olmaz. M.P.Vaqifin şuxluğunu sarayla,
sarayda gün-güzəranın xoş keçməsi ilə
də məhdudlaşdırmaq doğru deyil. Saraya qalsa, M.V.Vidadi də bir müddət II
İrakli sarayı ilə bağlı olub. Sarayla bağlılıq M.V.Vidadinin üzünü
güldürə bilməyibsə, onda M.P.Vaqifin
üzügülər olmasının kökünü
başqa yerdə, məsələn, onun sarayaqədərki
şeirlərində axtarmaq lazımdır". Məsələyə başqa yöndən də
yanaşmaq mümkündür, məsələn, "janr və
dil oyunu" kontekstində.
Vitgenşteynə görə, hər hansı deyimin
(söyləmin) mənasını anlamaq oyunun
qaydalarını öyrənməyə bənzəyir. Oyunu oynamaq
üçün onun qaydasını bilməlisən.
Ancaq oyun (dil) çoxdur və sən oyunun (nitqin)
qaydasını bilməlisən. Bir söyləmin şərhçiləri
arasında fikir ayrılıqlarının mənşəyi fərqli
ola bilər: bu fərqliliyi məhz həmin
deyimin (dil oyununun) özü yaradır, daxildən gələn
təkanla. Hansı qaydalar mövcuddur, oyunun mənası
nədir? İroniya, satira, alleqoriya -
qaydaları təsbit edilməmiş aydın-açıq oyun
hallarıdır. Bu gözlə bədii mətnə
baxmalı olsaq deyə bilərik ki, bircə dəfə də
oynanılmamış oyunun qaydasını necə bilə bilərik?
Yəni təkcə bir təsbitlə, mətndən
çıxardığımız kodla (yəni ifadənin
özünün içindəki kodla) ifadənin
qaydasını bilmək mümkünsüzdür.
Bununla belə,
oyun təkcə bir yeganə təsbitlə yox, müəyyən
tip söyləmlərlə bağlıdır, Vitgenşteynə
görə, oyun, bəlkə də, "söyləmlər
sırası" ilə sıx bağlı olan bir nəsnədir.
Bir dəfə deyilib bir daha təkrarlanmayan dil oyunu
üçün hansısa norma və qayda
yoxdur, ola da bilməz. Anacq bu müxəmməs
(poeziya) dilin sakitliyini görünməmiş dərəcədə
pozur, Vaqifin gözəlləri nöqtəbənöqtə təsvir
etdiyi digər şeirlərində nə qədər təlatümə
gəlsə də, dil müəyyən hədd daxilində
sakitdir və bu könül yandıran gözəllik dəhşətli
bir faciədən xəbər verirmiş kimi sözün dərinliyindən
sayrışır.
Demək biz, formanın sirrini müəllifdə
olduğu kimi, ondan kənarda - ənənədə əsrlər
boyunca yığılıb qalmış, üst-üstə
qalanmış və ən əsası, bir dəfə deyilməklə
ikinci dəfə təkrarlanması mümkün olmayan dil
oyunlarında axtarmaq lazımdır. Çünki dil dünyaya gəlib-getmiş,
"sümükləri sürmə olmuş" insan hisslərinin
saxlanc yeridir, dilin laylarında, süxur və qatlarında həmin
bir dəfə deyilməklə bir daha təkrarlanmayan
oyunların izləri qalır və zamanı gəldikcə bu
"duyğu qırıntıları" məsələn
Vaqifin, yaxud Molla Vəli Vidadinin (küllü Qarabağın
abi həyatı // nərmənazik bayatıdır,
bayatı...) şeirində ifadə üçün (dil oyunu
üçün) özünə məkan tapır və qəribə
deyil ki, yenə də bir dəfə oynanılıb bir daha təkrarlanmır.
Sənətin, ədəbiyyatın
mayasındakı bu "təkrarsızlıq" mahiyyəti
müəyyənedici, janr formalaşdırıcı məqamdadır.
Bu hadisəni Nəbatinin qəzəl və heca
vəznli şeirlərində də müşahidə etmək
mümkündür. Nəbatidə dilin
quruluşu relyasiya təbiətinə malikdir, burada sözlərdən
çox onların arasındakı əlaqələr
mühüm rol oynayır. R.Bart demişkən,
bu qəzəllərdə sözlərin heç birinin öz
canı yoxdur, söz, sadəcə, daxilindəki mənanı
aşkarlamağa fürsət tapmamış digər sözlə
əlaqələnir, onun intensiyasına qoşulur və nəticədə
səthdə intensiyaların əlaqəli zənciri
yaranıb-formalaşır.
Haqqında
bəhs edilən, artıq dərin dəryaların dibində
dəfinə kimi qalmış təkrarlanmayan ünsürlər
Vaqiflə Vidadinin məşhur deyişmələrində
onları poetik dünyaduyumları etibarı ilk baxışdan
ayırsa da, hansı məqamdasa birləşdirir, yaxud alt
qatda bir yerdə olsalar da onları zamanca ayrırır. Birinin
göz yaşını, o birinin şaqraq gülüşlərinə
qatır, dünya və gerçəklik bu poetik mətnlərin
güzgüsündə gah bir bütöv mənzərə
kimi görünür, gah da qəlbinin başından çat
verir.
Gəl
danışma müxəmməsdən, qəzəldən,
Şeiri-həqiqətdən,
mədhi-gözəldən,
Sənin
ki halını billəm əzəldən,
Elə deyib canan, dilbər, ağlarsan.
Bu məqamda isə onları ayıran zaman mərzində
şeirin, bədii mətnin tipi məsələsi ortaya
atılır.
Şeirin tipi konsepti bu məqamda mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Tip (janr) hadisələr (simvollar) arasında
körpüdür, mənanın yeganəliyi ilə şərhin
sosiallığı arasında əlaqədir. Məna
həmişə vahid, əlahiddə aspektlərə malik
olur, ancaq o, hər şeydən əvvəl, adresata
çatdırılmalıdır, başa düşülməlidir.
Şeirin, bədii mətnin tipi təmas və
hadisələr burulğanına cəlb edilməklə şərtlənir.
Vaqifin "Görmədim" müxəmməsinin
"qəfildən" meydana gəlməsi bu mənada daha
geniş şərhə möhtacdır.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1 dekabr.- S.6.