"Dədə Qorqud" boylarında
bəzi qaranlıq motivlər
I yazı
"Dədə Qorqud" boylarında qaranlıq motivlərdən
biri Dəli Domrulun quru çay üzərində körpü
salmasıdır. Bu məsələyə həm
çağdaş düşüncə, həm də arxaik
düşüncə baxımından aydınlıq gətirmək
mümkündür. Çağdaş
düşüncə baxımından yanaşsaq, quru çay
üstündən körpü salmaq əhvalatını dəlisov
igidin çılğın təbiəti, qayda-qanun gözləməməsi,
normadan kənar addım atması ilə izah etməliyik.
Nəzərə almalyıq ki, "Dəli
Domrul" boyunda əhvalatların bir çoxu baş qəhrəmanın
təbiətinə və davranışına uyğun olaraq,
yarızarafat-yarıciddi məzmun daşıyır, ozan yeri gəldikcə
təhkiyəyə duz-məzə qatmağı yaddan
çıxarmır. Məzəli əhvalatı
ozan bizə məzəli bir dillə çatdırır.
Dəli Domrulun tərsinə iş tutub, axar çayın yox,
qurumuş çayın üstündən körpü
salması, körpüdən keçəndən otuz
üç, keçməyəndən döyə-döyə
qırx axça alması eposdakı məzəli əhvalatların
lap birincisidir. Xalq gülüş mədəniyyətinin
poetikası baxımından tərsinə iş tutmaq, anormal hərəkət
etmək kimi qiymətləndirilən bu məzəli əhvalat
arxaik düşüncə baxımından özündə
inisiasiya ritualının izlərini yaşadır. Arxaik düşüncəyə görə,
qurumuş çay yatağı neofiti (ölüb-dirilmə
ritualından keçən yeniyetməni) rəmzi olaraq udan əjdahanın
bir işarəsidir. Dünyanın bir
çox xalqlarında inisiasiya ritualı məhz quru çay
yatağında keçirilir. Məsələn,
Avstraliyada quru çay yatağı ilana bənzər bir şəkildə
qazılır ki, neofit məhz o ilan vasitəsilə müvəqqəti
ölüm mərhələsindən keçib yenidən
doğula bilsin. Niyə məhz ilan? Çünki mifoloji təsəvvürə görə,
o dünya ilə bu dünyanın sərhədində sehrli
çay, çayın üstündə isə körpü
var. Körpünü ilan qoruduğuna görə ordan
keçib getmək müşkül işdir. Əgər belədirsə, o dünyaya qədəm
qoymaq ilandan keçməklə mümkündürsə, onda
inisiasiya ritualının izlərini axtararkən ilan
obrazına diqqət yetirməli oluruq. "Dəli
Domrul" boyunda ilan obrazı yoxdur, amma həmin boyda ilan
obrazının mifoloji işarəsi olan quru çay
yatağına istinad edib arxaik düşüncə
baxımından bəzi mülahizələr irəli sürə
bilərik. Mülahizələrdən biri
"Dəli Domrul"da mifoloji ilan obrazından gəlmə əlamətlərin
özünü göstərməsi ilə
bağlıdır. Əvvəla, onu
xatırladaq ki, ilan-əjdaha heç də "Dədə
Qorqud" eposu üçün yad obraz deyil. Yad obraz olsaydı, eposda Qazan xan yeddibaşlı əjdaha
ilə vuruşmasından danışmazdı. Konkret olaraq Dəli Domrul obrazına gəlsək,
qeyd etməliyik ki, digər baş qəhrəmanlar kimi, Dəli
Domrulda da ozanın öz dinləyicisinə çatdırmaq
istədiyi başlıca məsələ yenilməz
bahadırlıqdır. Ozan, Salur Qazan
bahadırlığının bir əlamətini onun əjdaha
ilə vuruşmasında gördüyü kimi, Dəli Domrul
bahadırlığının da bir əlamətini onun sehrli əjdaha
funksiyası daşımasında görür. Məsələ burasındadır ki, sakralcasına əjdaha
bətnindən keçən neofitin yenidən doğulması
əjdaha gücünü qazanmaqla mümkün olur. Əjdaha funksiyasını daşımaq isə, təbii
ki, əjdaha gücünə yiyələnməkdən başlayır.
Dəlisovluğu, çılğın təbiəti
ilə neofiti xatırladan Dəli Domrul boyun lap
başlanğıcından yenilməz bahadır kimi
özünü göstərir və gücünü-qüdrətini
sınaqdan keçirməyə meydan axtarır. Qurumuş çayı dastanda əjdahanın rəmzi
saymaqla belə güman etmək olar ki, o biri dünya sərhədində
əjdahanın körpünü qorumaq vəzifəsini Dəli
Domrul öz üzərinə götürür. Başqa sözlə desək, ölüb-dirilmə
motivinin müəyyən cizgiləri "Dəli Domrul"
boyunun lap əvvəlindən müşahidə edilir. Boyun sonrakı hissələrində isə
ölüb-dirilmə motivinin fərqli detalları ilə
qarşılaşırıq.
Tədqiqatçılar oğuz eposunda ölüb-dirilmənin
yuxu, can əvəzləmə, buta, qaranlıq, gözəgörünməzlik,
oğurlama, qaçırma, musiqi, qurban kimi müxtəlif
vasitələrini aşkara çıxarırlar. Bu vasitələrdən
"Dəli Domrul" boyu üçün daha çox səciyyəvi
olanı can əvəzləmədir. Özündə əjdaha
gücünün olduğunu hiss edib igidlərə meydan oxuyan
Dəli Domrul dastandakı digər qəhrəmanlar kimi
yalnız bir qüdrət - "ucalardan uca" Tanrı
qarşısında müti quldur. Dəli Domrul
ölüm mələyi ilə toqquşub Tanrı qəzəbinə
tuş gəldikdə ölüb-dirilmənin ən
ağır sınağından məhz "can yerinə can
bulmaq" hesabına çıxa bilir.
Əgrəyin
- əyri, Səgrəyin - ağıldan seyrək demək
olduğunu, yəni Əgrəyin tərsinə iş
tutduğunu, Səgrəyin ağlasığmaz addım
atdığını nəzərə alıb "Dədə
Qorqud"dakı bu qardaşları da ipə-sapa yatmayan dəlisov
igidlər sırasına daxil etmək təbiidir. Səgrəyin
atdığı ağlasığmaz addımlardan biri Oğuz
elinin adət-ənənəsinə məhəl qoymayıb
toy gecəsi "murad verib murad almamış" gərdəkdən
çıxması, birbaşa tövləyə gedib bir
şahbaz ata minməsi və dustaq qardaşı Əgrəyin
dalınca getməsidir. Bu öz yerində.
Amma ozanın "dəli yigit" kimi təqdim
etdiyi Səgrəyin ritual-mifoloji baxımdan
aydınlaşdırılmalı hərəkəti yataqda
"yavuqlu"su ilə özü arasına qılınc
qoymasıdır. Çağdaş düşüncə
baxımından yanaşsaq, Səgrəyin bu hərəkətində
qaranlıq bir şey yoxdur: Səgrək böyük
qardaşını düşmən əsirliyindən
qurtarmayınca "yavuqlusundan murad verib murad almaq" istəmir.
Necə ki Beyrək də otuz doqquz silahdaşını
dustaqlıqdan azad etməyincə on altı il
həsrət qaldığı Banıçiçəklə
bir gərdəyə girmək istəmir. Toy gecəsində
Səgrəyin izdivacdan imtina etməsinə arxaik
düşüncə baxımından yanaşdıqda isə
inisiasiya ritualının dərin qatlarına gedib
çıxmalı oluruq.
Saysız-hesabsız
folklor nümunələri, xüsusən də sehrli
nağıllar göstərir ki, folklorda "ağır toy
gecəsi" motivi var. Sehrli nağıllarda həmin motivin səciyyəvi
süjet variantlarından biri belədir: Kim padşahın qızı ilə
evlənirsə, toy gecəsi qızın ağzından
çıxan ilan onu (təzəbəyi) sancıb
öldürür. Nağıl qəhrəmanı
da padşah qızı ilə evlənmək fikrinə
düşür. Qəhrəmanın sehrli
köməkçisi işə qarışır və
padşah qızına elçiliyə gedir. Padşah bu dəfə öz qızını
nağıl qəhrəmanına verir. Toy
gecəsi sehrli köməkçi bəylə gəlin yatan
otaqda özünə yer salır. Gecə
qızın ağzından çıxan ilan oğlanı
sancmaq istəyəndə sehrli köməkçi ilanı
öldürür və oğlanı xilas edir. Bu süjetdən də göründüyü kimi,
ölülər səltənətinə səfər edib
qayıdan qəhrəmanın
qarşılaşdığı son çətinliklərdən
biri məhz zifaf gecəsindəki çətinlikdir. Həmin çətinlikdən qalib çıxandan
sonra qəhrəman nəinki evlənmək istədiyi qıza
qovuşur, hətta onun üzərində hakimi-mütləq
olmaq statusu qazanır.
Toy gecəsi
təzəbəylə gəlin arasında qılınc
qoyulması məsələsinə qayıdaq. Yalnız "Dədə
Qorqud" dastanında deyil, dünyanın müxtəlif
xalqlarına məxsus folklor örnəklərində rast gəldiyimiz
bu detalın "ağır toy gecəsi" motivi ilə hansı əlaqəsi var? Həmin detalın qorxunc gəlindən qorunmaq məqsədinə
xidmət etdiyini düşünmək düzgün olarmı?
Başqa qəhrəmanlar bir yana, gəlindən
qorunmaq məsələsini dəlisov Səgrəyə aid etmək
qətiyyən mümkün deyil. Adaxlılar
arasına qılınc qoyulmasının Səgrəyə
uyğun arxaik semantikası doğru-düzgün
tapılmalıdır. Belə
semantikanı tapmaqda ölüb-dirilmə inancı ilə
bağlı qədim adət-ənənələr açar
rolu oynayır. Həmin adət-ənənələrdən
biri araşdırdığımız məsələ
baxımından xüsusən əhəmiyyətlidir: Toy gecəsi
oğlanla qız arasına əcdad rəmzi olaraq bir
ağac-fiqur qoyulur. Ağac-fiqur bir tərəfdən,
inanca görə, oğlanla qızın o gecə
qovuşmasını yasağa çevirirsə, digər tərəfdən,
adaxlıların cinsəl gücünün artmasına magik təsir
göstərir. Əcdad ruhunu əks etdirən,
izdivaca magik təsir göstərən ağac-fiqur zaman
keçdikcə dəyişir və folklor mətnlərində
siyirmə qılıncla əvəz olunur. Qəhrəmanın yenilməzliyini ana xəttə
çevirən folklor nümunələrində, xüsusən
də "Dədə Qorqud" və "Koroğlu" kimi
qəhrəmanlıq dastanlarında qılıncın müqəddəsləşdirilməsi
təbii haldır. "Koroğlu"da
Misri qılıncın ildırım parçası
sayılıb göylərlə əlaqələndirilməsi,
söz yox ki, "Dədə Qorqud" boylarında
qılınca xüsusi münasibətdən keçib gəlir.
"Dədə Qorqud" dastanında Oğuz
igidləri (o cümlədən Səgrək) "qara polad
üz" qılınca tapınırlar, and içəndə
"Qılıncıma doğranayım!" şəklində
and içirlər. "Basat" boyunda Təpəgöz
kimi qeyri-adi varlığın başını kəsə bilən
sehrli qılıncdan bəhs olunur. Əgər belədirsə,
onda "Səgrək" boyunda da qılıncın müqəddəsləşdirilməsi
təbii hal sayılmalıdır. Nəzərə
alınmalıdır ki, bu boyda adaxlılar arasına qoyulan
qılıncın birbaşa yox, dolayı mənası,
üzdə yox, alt qatda əksini tapan semantikası Səgrəklə
"yavuqlu"suna sakralcasına güc-qüvvət bəxş
etməkdən, onların oğul-uşaq sahibi olmasına magik
yardım göstərməkdən ibarətdir.
Muxtar Kazımoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1 dekabr.- S.11.