Azərbaycanda ümumi dilçilik dərsləri
Dil
haqqında elmin tarixini yazının meydana
çıxdığı dövrlərdən başlamaq, əlbəttə,
ona görə tamamilə özünü doğruldur ki, ən
qədim dilçilər şifahi nitqi bu və ya digər
miqyasda üzvlərinə ayıraraq yazılı nitqə çevirmişlər.
Və bu, dilin (daha doğru olar ki, deyək: nitqin) quruluşu
barədə müəyyən təsəvvürlərin
yaranmasına elə əhəmiyyətli təkan vermişdi
ki, sonralar dil barəsindəki elm, bir qayda olaraq, şifahi
deyil, yazılı nitqin tədqiqinə əsaslanmalı
olmuşdur.
Ferdinand
de Sössür XX əsrin əvvəllərində
"Ümumi dilçilik kursu"nda deyirdi:
"Dilçilik
özünün əsl və yeganə obyektinin nə
olduğunu dərk edənə qədər üç
ardıcıl inkişaf mərhələsindən
keçmişdir.
Dilçiliyin
əsası, əgər belə demək mümkünsə,
"qrammatika" ilə qoyulmuşdur. Əvvəlcə
yunanlarda meydana çıxan, sonra əsas etibarilə Fransada
inkişaf edən bu fənn məntiqə əsaslandığı
üçün dilə elmi və obyektiv baxışdan məhrum
idi.
...Sonralar
filologiya meydana çıxdı... Onun məqsədi, hər
şeydən əvvəl, mətnləri izah və şərh
etməkdir.
...Üçüncü
mərhələ dilləri bir-birilə müqayisə etmək
imkanının kəşfi ilə başladı... Lakin təkcə
müqayisə ilə düzgün nəticələrə gəlib
çıxmaq olmaz".
Məsələ
burasındadır ki, dilçilik, demək olar ki, bütün
tarixi boyu dil ətrafında "dolanaraq" həm praktik
müşahidələri, həm də az-çox nəzəri
mühakimələri ilə bu və ya digər səviyyədə
"dil nədir" sualına cavab verməli olmuşlar. Və
əslində, dilin nə olduğu məsələsinə
müdaxilə edən digər elmlər içərisində
dil haqqındakı elmin mövqeyini, ilk növbədə,
"dil nədir" sualına verdiyi cavabın nə dərəcədə
əsaslı olub-olmaması müəyyənləşdirmişdir.
Elmi
dilçiliyin meydana çıxdığı XIX əsrin əvvəllərindən
ta XX əsrin əvvəllərinə qədər "dil nədir"
sualına verilmiş ən mötəbər cavabları nəzərdən
keçirsək görərik ki, onların biri digərini,
prinsip etibarilə, istisna etmir:
"Dil -
fikir formalaşdıran orqandır. Tamamilə ruhi, dərinliklərinə
qədər daxili və heç bir iz qoymadan keçən əqli
fəaliyyət nitq səsləri vasitəsilə maddiləşir
və hissi qavrama üçün əlçatan olur. Ona
görə də təfəkkür fəaliyyəti və dil
qırılmaz şəkildə əlaqədə təqdim
edilir... Dil xalq ruhunun, sanki xarici təzahürüdür;
xalqın dili onun ruhudur və xalqın ruhu onun dilidir - bundan
daha çox eynilik təsəvvür etmək çətindir...
Dil ruhun elə bir davamlı fəaliyyətini təqdim edir ki,
həmin fəaliyyət səsi, nəticə etibarilə,
fikrin ifadəsinə çevirə bilsin" (Vilhelm fon
Humboldt).
"Dil
fikrin səsli ifadəsidir, səslərdə təzahür edən
təfəkkür prosesidir" (Avqust Slayxer).
"Dil...
dərk olunmuş daxili, psixi və ruhi hərəkətlərin
vəziyyət və münasibətlərinin tələffüz
olunan səslər vasitəsilə ifadəsidir" (Haynrix
Ştayntal).
"Dilin
mahiyyəti ünsiyyətlə müəyyən olunur"
(Hüqo Şuxardt).
"Dil
ruhi ifadədir... Dilin tarixi ifadənin ruhi formalarının,
eyni zamanda, sözün ən geniş mənasında incəsənətin
tarixindən başqa bir şey deyil" (Karl Fossler) və b.
"Dil nədir"
sualına dilçilik ən çox maraq doğuran cavabı
Ferdinand de Sössürün şəxsində XX əsrin əvvəllərində
verdi. Dahi dilçi, hər şeydən əvvəl,
insanın nitq fəaliyyətində dillə nitqi bir-birindən
fərqləndirərək dilçiliyin yeganə obyektinin o
zamana qədər əsasən "dil" adı altında
sinkretik (mücərrəd) şəkildə öyrənilən
hadisə deyil, "iyerarxik işarələr sistemi"
olduğunu sübut etdi. Və bu kəşf tezliklə ən
azı üç struktur dilçilik məktəbinin - Praqa
funksional dilçiliyinin, Amerika deskriptivizminin və Kopenhagen
qlossematikasının yaranmasına gətirib
çıxardı...
***
Azərbaycanda
ümumi dilçiliyin öyrənilməsinə 1919-cu ildə
Bakı Dövlət Universitetinin (və onun tərkibində
Ümumi dilçilik kafedrasının) yaradılması ilə
başlanılmışdır. "Dilçiliyimizin məbədi
(BDU-nun Ümumi dilçilik kafedrasının tarixi)"
kitabının müəllifi professor Adil Babayev göstərir
ki, "Ümumi dilçilikdən dərs deyən
V.B.Tomaşevskinin, M.V.Belyayevin, P.O.Piloşevskinin xidmətlərini
kiçiltmədən demək olar ki, onlar bu fənn
üçün... B.Çobanzadə və başqaları qədər
can yandırmamışlar... Bəkir Çobanzadə
Bakıya gələn kimi 1924-cü ildə türkologiyada
ümumi dilçiliyə aid "Türk- tatar lisaniyyatına
mədxəl"... yarada bildi".
Professor Bəkir
Çobanzadə "Mədxəl"də dilçiliyin
mövzusu, vəzifələri və üsulları barədə
bəhs edərkən yazır:
"Lisan
elmində tədqiq mövzusu insanların nitqi,
lisanıdır. Lisan isə ən ümumi və geniş mənada
hiss və fikirlərimizi ifadə edən işarətlərin
öylə bir məcmusudur ki, bunları hassələrimiz
vasitəsilə fəhm və tələqqi etmək və
eyni zamanda, iradəmizlə təkrar istehsal etmək
mümkün olur".
Və əlavə
edir:
"...Lisaniyyat
lisanın hadisələrini keçmiş və şimdiki - əgər
bu sonuncusu var isə - dövrləri arasındakı təbəddüllər
nöqteyi-nəzərindən çarpışdırmaq,
qarşılaşdırmaq üsulunu tutduğundan
lisaniyyatın üsulu bu təqdirdə müqayisə
üsulu olmuş olur. Ancaq hər hankı bir dilin ömrü
boyunca keçirdiyi dürlü dövrləri, onun şivələrini
və nəhayət, nəşət etdiyi ana dili bir-birilə
müqayisə etmək təriqilə bu lisanın
ömründə təbəddül və təkamülündə
hökm etmiş olan ruhi və üzvi qanunları bulub
çıxarırız və bu surətlə
qarşımızda bir-birini təqib edən müxtəlif
dövrlərin geniş lövhəsi açılır ki, bu
lövhədə artıq insanın ən əsrarəngiz, ən
tilsimli bir şeyi olan lisanın taleyi açıqcasına
gözümüz önündə tərəssüm edər.
İştə
bu surətlə lisaniyyat elminin başlıca əsası
bir-birinə yaxınlığı, qərabəti olan
lisanların tarixi müqayisə üsulu ilə tədqiqidir.
Digər tərəfdən, yalnız bir-birinə yaxın olan
lisanlar deyil, ümumiyyətlə yer üzündə
mövcud olan bütün lisanların təşəkkülatı,
üzviyyəti arasında pək çox müsavi və
müşabihə nöqtələr bulunduğundan bir-birinə
yaxın olmayan lisanları bir-birilə müqayisə etmək
lisaniyyat elminin ən əsaslı tələblərindən
biridir".
"Mədxəl"in
nəşrindən bir neçə il keçmiş Sovet
İttifaqında ümumi dilçiliyi akademik Nikolay
Yakovleviç Marrın "dilçilikdə yeni təlim"i
əvəz etdiyindən müqayisəli-tarixi
araşdırmalar qadağan olunur. Və XX əsrin 40-cı
illərinin axırlarında aparılan dilçilik müzakirələrindən
sonra dövlət başçısı İ.V.Stalin təxminən
iyirmi beş illik bir dövrdə sovet dilçiliyində
marksizmi təmsil etmiş "yeni təlim"i məhz
antimarksizmdə ittiham elədi.
Və beləliklə,
sovet dilçiliyi 1950-ci illərdən etibarən ümumi
dilçilik nəzəriyyələrini "əlifba"dan
öyrənmək məcburiyyəti altında qaldı.
Adil
Babayev yazır:
"1961-ci
ildə ümumi dilçilik kafedrasının dosenti (sonra
professoru) N.N.Məmmədov 1945-ci ildən oxumağa
başladığı mühazirələr əsasında
"Dilçiliyin əsasları" adlı dərsliyini nəşr
etdirdi. Bu əsər Azərbaycan dilçiliyində
B.Çobanzadənin "Mədxəl"indən sonra ilk
hadisə idi".
Sovet
ideologiyasının üzvi tərkib hissəsi olan sovet, eləcə
də Azərbaycan sovet dilçiliyi 60, 70 və 80-ci illərdə
demək olar ki, heç bir ümumi dilçilik təlimi
yarada bilmədi. Həmin illərdə tərtib olunmuş
ümumi dilçilik dərsliklərində aparıcı
"metod" dünyada az-çox geniş yayılmış
ümumi dilçilik nəzəriyyələrinin məhz sovet
ideologiyası mövqeyindən "tənqidi şərh"indən
ibarət idi ki, həmin "şərhlər", bir qayda
olaraq, məsələn, Vilhelm fon Humboldt, Ferdinand de
Sössür, Leonard Blumfild, Lui Yelmselev... kimi dahi dilçilərin
dil haqqındakı mülahizələrini çox hallarda təhrif
edirdi. Bu baxımdan Azərbaycanda, ümumən müttəfiq
respublikalarda vəziyyətin daha acınacaqlı olduğunu
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, dünya dilçiliyi klassiklərinin əsərləri
nəinki müttəfiq respublika xalqlarının dillərinə
(o cümlədən Azərbaycan dilinə), eləcə də
əksəriyyəti rus dilinə tərcümə edilmədiyinə
görə ən populyar nəzəriyyələri belə,
ilk mənbədən öyrənmək mümkün deyildi.
***
Dilçilik
elmi biri digəri ilə əlaqədar olan (və tarixi
ardıcıllıqla biri digərindən törəmiş)
üç sahəyə, yaxud səviyyəyə
ayrılır ki, onlardan birincisi xüsusi dilçilik, ikincisi
müqayisəli dilçilik, üçüncüsü isə
ümumi dilçilikdir.
Xüsusi
dilçilik konkret bir dili öyrənir; məsələn, Azərbaycan
dilçiliyi, rus dilçiliyi, ingilis dilçiliyi və s.
Lakin nəzərə almaq lazımdır ki, bu ifadə-terminlər
hər hansı bir dili (müvafiq olaraq Azərbaycan dili, rus
dili, ingilis dili və s.) öyrənən elmi bildirməklə
yanaşı, Azərbaycanda, Rusiyada, İngiltərədə
və s. aparılan dilçilik araşdırmalarının
ümumi vəziyyətini də göstərə bilir; belə
ki, "Azərbaycan dilçiliyi" dedikdə Azərbaycanda
rus, ingilis, ərəb və s. dilçiliyi də başa
düşülür. Əlbəttə, "xüsusi
dilçilik" anlayışına həmin ifadə terminlərin
birinci mənası aiddir.
Dil
haqqında elmin məhz bir dilin öyrənilməsindən -
xüsusi dilçilikdən başlaması, prinsip etibarilə,
heç bir şübhə doğurmur. Və dilçiliyin
tarixi göstərir ki, dil barəsindəki ilk az-çox təsəvvürlər
ayrı-ayrı dillərin fonetik, leksik, qrammatik, üslubi
xüsusiyyətləri üzərində aparılmış
müşahidələrdən yaranmışdır.
Dilçiliyin sonrakı səviyyələri təşəkkül
tapandan sonra da xüsusi dilçilik nəinki öz
aktuallığını itirmiş, əksinə, ayrı-
ayrı dillərin daha dərindən tədqiqi
üçün geniş nəzəri-metodoloji imkanlar meydana
çıxmışdır.
Müqayisəli
dilçilik iki və ya daha çox dilin müqayisəli
öyrənilməsinə əsaslanmaqla bir-birindən fərqli
iki sahəyə ayrılır:
1)
müqayisəli-tarixi dilçilik,
2)
müqayisəli-tipoloji dilçilik.
Müqayisəli-tarixi
dilçilik eyni mənşəli dillərin müqayisəli
araşdırılması ilə məşğuldur. Və bu
müqayisənin əsas məqsədi praformaları (bir
neçə qohum dil üçün tarixən ortaq olmuş
dil quruluşu modelləri) bərpa etmək, nəticə
etibarilə, pradil (ulu dil) barəsində mümkün qədər
aydın təsəvvür yaratmaqdan ibarətdir.
Müqayisəli-tipoloji
dilçilik qohum olmayan dilləri müqayisəli
araşdırmaqla dil tiplərinin səciyyəvi əlamətlərini
aşkarlayır.
Ümumi
dilçilik həm xüsusi, həm də müqayisəli
dilçiliyin uğurlarına əsaslanaraq dil haqqında elmi
keyfiyyətcə yeni səviyyə yüksəldir. Hər
şeydən əvvəl o mənada ki, hər iki dilçilik
səviyyəsinin problemlərini özündə ehtiva edən
ümumi dilçilik həmin problemlərə dil
adlandırılan hadisənin mahiyyəti, ən ümumi
qanunauyğunluqları baxımından yanaşmaqla universal
prinsiplər müəyyənləşdirməyə
çalışır. Həmin prinsiplərin nə dərəcədə
əsaslı olub-olmamasına isə müxtəlif
dilçilik məktəbləri, təlimləri, nəzəriyyələri
arasındakı polemik münasibət münsiflik edir.
***
Heç
şübhəsiz, ümumi dilçilik dərslərində
dilçiliyin bütün problemlərini əhatə etmək
mümkün deyil, bununla belə, dil haqqında elmin əsaslarını
təşkil edən elə fundamental mövzular vardır ki,
onlar diqqət mərkəzində dayanmalıdır... Yeri gəlmişkən,
ümumi dilçilik mütəxəssislərinin əsərlərində
ümumi dilçiliyin bu və ya digər probleminə həmin
mütəxəssisin maraq dairəsindən asılı olaraq
az, yaxud çox diqqət yetirməsinə tez-tez rast gəlinir.
Ancaq mümkün qədər mükəmməl şərh təcrübəsi
göstərir ki, aşağıdakı məsələlər
ilk növbədə əhatə olunsun: dilçiliyin tarixi;
dilin mahiyyəti, quruluşu (strukturu); dil və cəmiyyət;
nitqin normaları, funksional üslub texnologiyaları; dilin
tarixi; dil əlaqələri; dillərin təsnifi və nəhayət,
dilçiliyin metodları.
Akademik
Ağamusa Axundovun neçə on illərdir ki, Azərbaycan
ali məktəblərində ümumi dilçilik problemlərinin
yüksək səviyyədə tədrisinə uğurla xidmət
edən "Ümumi dilçilik" dərsliyində həmin
problemlər üç qrupda birləşdirilir: dilçiliyin
1) tarixi, 2) nəzəriyyəsi və 3) metodları. Bu isə
ona gətirib çıxarır ki, dilçiliyin tarixi,
xüsusilə ayrı-ayrı dilçilik klassiklərinin nəzəriyyələri
izah olunarkən nəzərdən keçirilən məsələlər
bir də həm dilçilik nəzəriyyəsində, həm
də dilçiliyin metodlarında istər-istəməz təkrar
edilir...
Ali təhsilin
bakalavr pilləsində iki ümumi dilçilik fənninin
(dilçiliyə girişlə ümumi dilçiliyin)
keçilməsi də metodiki baxımdan özünü
doğrultmur. Və daha yaxşı olardı ki, yuxarı
kurslarda yalnız bir fənn - ümumi dilçilik tədris
olunsun. Fikrimizcə, bu fənnin strukturu və ya
problematikası indiki dilçiliyə girişlə indiki
ümumi dilçiliyin mövzularını keyfiyyətcə
birləşdirməlidir. Vaxtilə həmin məsələni
akademik Afad Qurbanov qaldırmış, özünün kifayət
qədər populyar dərsliyini də "Ümumi
dilçilik" adlandırmışdır. Lakin qeyd etmək
lazımdır ki, Afad müəllimin dərsliyində təfərrüata
həddindən artıq yer verilir. Və bu təfərrüat
elə bir miqyas alır ki, müəllif həddindən
artıq materialist mövqedən ümumi dilçilik klassiklərinin,
demək olar ki, bütün nəzəriyyələrini
"saf-çürük" etdiyindən dil haqqında elmin
ümumi dilçilik sahəsi və ya səviyyəsinin
ümumən metodiki taleyi həmin interpretasiyada, prinsip etibarilə,
havadan asılı qalır...
Heç
şübhəsiz, 50, 60 və 70-ci illərdə dünya
dilçiliyini dünyadan geri qalmış rus-sovet
dilçiliyinin özünəməxsus (çox hallarda vulqar
materialist) şərh texnologiyaları əsasında mənimsəyən
Azərbaycan dilçilərinin ilk mənbələrdən
uzaq ümumi dilçilik dərsləri müasir dövrün
tələblərinə cavab verə bilməz...
Ali təhsilin
magistratura pilləsinə gəldikdə isə burada ümumi
dilçiliyin öyrədilməsinə diferensial
yanaşılmalı, başqa sözlə, dilçiliyin
tarixi, dil nəzəriyyəsi (hətta mühüm
dilçilik nəzəriyyələri, təlimləri, məktəbləri),
dilçiliyin tədqiqat metodları ayrı-ayrılıqda tədris
edilməlidir.
Məlum
olduğu kimi, ümumi dilçilik, ilk növbədə,
hind-Avropa dillərinin müqayisəli- tarixi tədqiqinin nəticəsi
olaraq formalaşmışdır. Lakin düşünmək
olmaz ki, ümumi dilçiliyin mövcud elmi-nəzəri
prinsipləri digər dil ailələrinin, yaxud dillərin tədqiqinə
ümumiyyətlə yaramır. Əvvəla ona görə
ki, ümumi dilçiliyin ən müxtəlif mənşəli
dillərin öyrənilməsi sahəsində artıq zəngin
metodoloji təcrübə vardır; ikincisi isə unutmaq olmaz
ki, ümumi dilçilik ümumən dili öyrənir.
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 15
dekabr.- S.10-11.