Uilson Bentli, Andrey Siqson və Səməd
Behrəngi: qar dənəsinin
elegiyası
Bu
dekabrda keçən ilin qarını xatırlayıram. Bakıya yağan ilk qarı. Qar dənələri
rəqs edə-edə
şəhər üzərində
uçuşur, qar pərvanələri maşınların
faralarına, vitrinlərin
işığına can atır,
havada fırlanır, nənəmin balışının
tüklərinə, sehrli
ağacın toxumlarına
bənzəyirdi. Həm
də Çingiz Əlioğlunu "təşbeh
gözü" ilə
xatırlayıram:
Qar yağır...
Fırlanır ağ bir quş kimi,
Rəqs
edir, özünə vurulmuş kimi...
Qar dənəciyi
Tanrının lütfi,
təbiətin möcuzəsidir. İohann Kepler
çiyninə qonmuş
bir qar dənəciyini
"yeni il hədiyyəsi" kimi qəbul etmişdi.
Yağış kimi, qar da
ovqatımızın adı,
bir ömür xatirəsidir. M.Araz deyirdi ki, qar
yağanda adamlar bir az da kövrəkləşir
(təəssüf ki,
şeir əzbər yadımda qalmayıb). Gürcü yazıçısı
Arçıl Sulakaurının
"Qar" hekayəsində
gənc xanım ilk görüşü, qar yağan günü xatırlamağa çalışır:
"Qar yağır
- o biri otaqdan arvadım səsləndi -
bir bax.
Arvadımın səsindən sevincini sezib, səsinə səs verdim.
- Hə, yağır.
- Nə vaxtdır belə qar görməmişən.
- Elə mən də.
Əlli-ayaqlı qar dənəcikləri
pəncərənin şüşəsinə
yapışır və
o saatca əriyib gedirdilər...
Arvadım evin içində
o yan bu yana qaçır, qarın yağmasına sevinirdi, qar ona bizim ilk qarşılaşmamızı
xatırladırdı..."
Azərbaycan şairlərinin "meteolüğətin"də qar dənəciyi, nədənsə,
o qədər də geniş yer tutmur. Klassik irfan poeziyasında
- bahariyyə və xəzannamə janr kodlarında qarın vəsfi mümkünsüz
idi.
Təbiətdəki səsləri müdhiş
həssaslıqla duyan
Müşfiqin yağışın
və küləyin səsini yazıya alıb. Görəsən, qarın səssiz
uçuşunu niyə unudub?
Adətən hər şeyi böyütməyə, şişirtməyə
meyilli poetik təfəkkürümüz qarın lopa-lopa
yağmasını təsvir etməkdən xoşu gəlib.
Tarixdə qar dənəsinin gözəlliyini və qeyri-adiliyini fotoqrafiyada
ilk dəfə amerikalı Uilson A.Bentli əks etdirə bilib. O, ömrü boyu bir sehrbaz
kimi fotoqrafiyalarında təbiətin bu möcüzələrinin
əksini qeydə almağa çalışıbdır. Onun istifadə etdiyi texnologiya mikrofotoqrafiya kimi məlumdur.
O, bütün ömrünü
bu müqəddəs işə - məhz
qar dənələrinin təsvirinə həsr etmişdi. Vermont ştatında valideynlərinin fermasında
yaşayan Uilson A.Bentliyə "qar dənəcəyi"
ayaması da vermişdilər. Təxminən 5381
fotoşəkil çəkmişdi! İndi onun
ilk fotolarından hər biri 4800 dollara satışa
çıxarılır.
U.Bentli altmış yaşında
qar dənələrinə
vurğunluğunun səbəbini The American Magazine müxbirinə
verdiyi müsahibəsində belə izah etmişdi:
"Mikroskopun obyektindən gördüm ki, qar dənələri
bu gözəllik möcüzəsidir və heyifsiləndim ki,
bu gözəlliyi başqa insanlar görə və qiymətləndirə
bilmir.
Hər bir kristal
dizayn şedevridir və bu şedevrlərdən
heç biri təkrarlanmır. Qar dənəsi əriyəndə
bu gözəllik əbədi yox olur, sadəcə, yaradılış
möcuzəsi heç bir iz qoymadan itir".
U.Bentlinin ölümündən sonra
şkaflarda minlərlə çap
olunmamış şəkil qalmışdı. Hamıdan gizlətdiyi,
qohumdan-qardaşdan sirr saxladığı əcaib-qəraib
formalarda, müxtəlif (qara, qırmızı) rənglərdə,
mənşəyi-çəkiliş yeri məlum olmayan qar dənələrinin
şəkillərini kənar gözdən niyə qoruyurdu?
Sirri-xudadır...
Həmin
fotoqafiyaların yanında
bir kağız parçasında Dekartdan bir
deyim də yazılmışdı: "hər bir qar dənəciyinin
mərkəzindəki xırdaca nöqtə, sanki onun dairəsini
çəkmək üçün istifadə olunmuş
sirkulun izidir".
Rusiyada, Rubinsk şəhərindən olan
Andrey Siqson adlı bir fotoqrafçı da qar dənələrinin
şəklini çəkməyi sevirdi. Şəklin
alınması üçün ipək tor üzərində,
mikroskop altında qar dənəsi 15-24 dəfə
böyüdülürdü. Obyekt əriməsin
deyə havanı kənara vuran borucuq ilə nəfəs
alındı. Təsadüfi deyil ki,
1900-cü ildə bu şəkillər Parisdə beynəlxalq
sərgidə qızıl medala layiq görülür. Bu gün də Rubinsk şəhər muzeyində
onun qar dənəsinin böyüdülmüş 34 unikal
şəkli saxlanılır.
Əlbəttə, cəmi bir neçə
anlıq ömrü olan qar dənələrinin
obrazını plyonkaya, neqativə köçürmək,
fotoda əbədiləşdirmək asan məsələ
deyildi - o, lazımi nəticənin alınması
üçün (qar əriməsin deyə!) hər dəfə
əvvəlcə əllərini möhkəm soyutmalı
olurdu.
A.Siqsonda qar dənəcikləri, sanki qoloqrafik, canlı
varlıqlardır,
onların ruhunu belə görürsən.
Azərbaycanın böyük uşaq yazıçısı Səməd Behrənginin
"Qar dənəsinin sərgüzəşti" adlı
kiçik hekayəsindən bəhs edirəm.
İri bir qar dənəsi qəfildən,
astaca personajın (müəllifin) ovcuna qonur. Qar dənəsi dilə gəlib
ona macərasını danışır:
"Dənizdə olanda
ağır idim. Ancaq indi
çox yüngülləşmişdim. Qov
kimi uçurdum. Ona görə ki, soyuq
iliklərimə işləmişdi. Rəqs
edə-edə yerə gəlirdim. Elə
ki, yerə yaxınlaşdım, gördüm Təbriz şəhərinə
düşürəm. Xəzər dənizindən
nə qədər uzaqlaşmışdım. Yuxarıda olarkən bir uşağın
fağır bir iti döydüyünü gördüm. İt aldığı zərbələrdən
yazıq-yazıq zingildəyirdi. Gördüm
ki, yerə bu vəziyyətdə yaxınlaşsam, düz həmin
zalım uşağın başına düşəcəyəm.
Küləkdən xahiş elədim ki, məni
başqa yerə aparsın, uşağın başına
düşməkdən xilas olum. Külək
xahişimi qəbul edib məni buraya gətirdi. Əlini
altıma tutduğun üçün səndən xoşum gəldi...
Nəhayət, Qar dənəsinin səsi kəsildi. Baxıb gördüm ki, suya
dönüb...".
Deməli,
qar dənəsi yalnız "içi saf, dışı
saf" insanların çiyninə, başına
qonurmuş...
Həmişə düşünmüşəm ki, Təbrizdə Eynal
dağının ətəyinə, Göy məscidin günbəzinə,
Ərk qalasının üstünə, əski, dar dalanlara Səməd
Behrənginin söhbətləşdiyi həmin qar dənələri
düşür.
P.S. Andrey
Andreyeviç Siqson qar dənəcikləri ilə iş
zamanı əllərini o qədər soyutmuşdu ki,
barmaqları "revmatizm"ə tutuldu və 1907-ci ildə
68 yaşında dünyasını dəyişdi.
Uilson A.Bentli yeni qar dənəciklərinin
fotosunu çəkmək üçün çovğunda
altı mil piyada yol qət edir və bərk sətəlcəm
olur, 23 dekabr 1931-ci ildə pnevmoniyadan vəfat edir.
Səməd Behrəngi ömrünü
qar dənəciyi kimi yaşadı:
"Balaca qara balıq"ın müəllifi -
uşaqların ürəyinə saf, bəyaz qar dənəsi
kimi qonan Səməd Behrəngi 29 yaşında Araz
sularında boğuldu...
Vallah, bu qar dənəsi
bir yaradılış sirridir...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 15
dekabr.- S.13.