Xilas yolu olmayanda qaçıb
yazılarımda gizlənmişəm...
"Kürsü" layihəsinin
növbəti qonağı İradə Tuncaydır
- İradə xanım, yadıma gəlir
ki, on il əvvəl sizin
yazılarınız həftədə üç, dörd bəzən
beş dəfə çap olunurdu. Həm də böyük həcmli
tarixi, siyasi, sosial, bədii effektli yazılar idi. Lakin getdikcə
yazılarınızın sayı azaldı, mətnlərinizin
həcmi kiçilib fraqmentləşdi. Bu
gün İradə Tuncayın yazmamasının səbəbi
nədir?
- Buna, yəqin
ki, bir neçə rakursdan baxmaq lazımdır. İradə Tuncayın yaşı artdı. Əvvəl üstlənə biləcəyim yükə
indi gücüm çatmır. Düzdür,
təcrübəm çoxalıb, biliyim də öz yerindədir,
amma onları yenidən bir müstəvidə birləşdirmək
gücü və həvəsi qalmayıb. Həm də artıq hər şeyə ümid
azalıb. Fikirləşirəm ki,
yazdım, kimlərsə də mənim yazdıqlarımı
oxudu. Nə olsun?! Mənim
yazdıqlarımla nə dəyişir?! Yəni
həmin yazıları oxuyub kimsə maariflənirsə,
öz həyatında bəzi şeyləri dəyişirsə,
o zaman yazmağa dəyər. Amma bu dediklərim yoxdur
axı... Bütün hallarda, yəqin ki,
yazmamağımın kökündəki əsas səbəb
ümidsizlikdir...
- Bu gün bir çox ədəbiyyat
adamı, gənc yazarlar, şairlər gözümüzün
qarşısındaca jurnalistikanın içərisində əriyib
gedir, mətnlər köşələşir, istedadlı
insanlar jurnalistə, köşə yazarına çevrilir.
Sizcə, nə etmək lazımdır ki, ədəbiyyatla
jurnalistika, publisistika arasındakı balans itməsin?
- Belə
deyək də, mənim bəzi imkanlarım var ki, məni
köşə yazarı olmaqdan qoruyur. Yəni həyatın,
məişətin bəzi qayğılarını çəkən
insanın olması məni köşələşməkdən
xilas edir. Amma köşələşmək,
təbii ki, təkcə maddiyyatla bağlı deyil. Bu, həm də miqyas məsələsidir.
Müəllif yazdıqlarının hara qədər gedib
çıxmasını addım-addım hesablayandan sonra nə
baş verdi sualı ilə
qarşı-qarşıya qalır. Və məşğul
olduğu işin hansı məna kəsb etməsi üzərində
düşünməyə başlayır. İndi çoxlu həyat materialı olan dövrdə
yaşayırıq. Amma bu həyat
materiallarını böyük ədəbiyyata çevirə
bilən adamlar azdır. Bu
azlığın isə səbəbləri çoxdur. Cəmiyyətin içində böyük təbədüllatlar
getdi, insanlar böyük eyforiyalara qapıldılar. Həmin eyforiyalardan yıxılmaların nəticələri
çox ağır oldu. Mənə belə
gəlir ki, bu yıxılmalara görə bu gün
çoxumuz toparlanıb qalxa bilmirik.
- Bu balans qoruma məsələsində
mütaliənin nə dərəcədə rolu var?
-
Çox qəribədir ki, mən son vaxtlar hiss edirəm ki,
yeni heç nə oxumaq istəmirəm. Köhnədən
oxuduqlarımı təkrar oxuyuram. Yenidən Mixail
Bulqakova, Edqar Poya qayıdıram. Sanki yeniləri
oxumaqdan, onların mənə necə təsir etmələrindən
qorxuram. Bir növ özümü qorumaq
hissi, ehtiyatlılıq yaranıb. Amma sizə deyim ki,
misal üçün, Den Braun detektiv ədəbiyyat
sayılsa da, orda məlumat çoxluğu və mənə doğma gələn
məqamlar var. Amma Koelyonu oxuya bilmədim.
- Bəs Orxan Pamuku?
- Pamuku
sevə-sevə oxumuşam. O, mənim qəbul elədiyim klassik ədəbiyyat adamı
anlayışına uyğun gələn müəllifdir. Amma Murakaminin əsərlərindən oxudum və qəbul
etmədim. Onun ətrafında baş verənlər
əsasən hay-küydən ibarətdir. Sən
özün bu gün ədəbiyyatdakı krizisi hiss etmirsən?
Görmürsən ki, Nobel mükafatını
verməyə yazıçı tapmırlar. Baş verənlərin hamısı dünyəvi
prosesdir və biz heç birimiz bundan kənarda qala bilmərik. İndi hər şey
çox qloballaşıb. Əslində,
bu qloballaşma həmişə olub. Sadəcə,
bizə bildirməyiblər. Sovet
dövründə bunun qarşısını kəsiblər
ki, guya hər şey sovet tərkibində baş verirdi. Amma istər-istəməz bütün dünya
prosesi bizə də təsir edirdi. Gəl,
indi yadımıza salaq. Misal
üçün, Çingiz Aytmatov bir sıra əsərlər
yazmışdı. Onlar hamısı
dünya ədəbiyyatının, Markesin təsiri ilə
yazılmışdı. İndi biz Markes
deyirik. Çünki Markesi bizə təqdim
eləmişdilər, yedirtmişdilər. Bəlkə,
ondan daha böyük yazıçılar vardı ki, biz
onları tanımırdıq. Və
Çingiz Aytmatov o əsərləri yazandan sonra bizim ədəbiyyatımızda
həmin formada xeyli əsərlər yarandı. Yəni bunlar hamısı ümumi bir prosesin nəticələridir.
Biz də həmin prosesin içərisində
qaynayib, əriyib, bəzən də çıxdaş oluruq.
Ədəbiyyatda belə halların olması
mümkündür.
- Bayaq böyük ədəbiyyatın
yarana bilməməsi problemindən danışdıq. Təkcə
Qarabağ müharibəsini qeyd etsək kifayət edir ki,
doğrudan da, son otuz ildə çox böyük hadisələr,
siz deyən proseslər baş verdi. Amma ədəbiyyat yenə də seyrçi
qaldı.
- Ədəbiyyatı bütün sahələrdən
ayırmaq olmaz. Proses deyəndə ümumi prosesdən, cəmiyyətin
tendensiyasından söhbət gedir. Buraya səhiyyə,
təhsil, musiqi, rəssamlıq və digər sahələr də
aiddir. Axı onlarda da inkişaf yoxdur.
Biz öz yağımızda kənardaca
qovruluruq. İstisna hallarda görürsən
ki, elə yaxşı əsərləri də köhnədən
yazıçı kimi qəbul etdiklərimiz yazırlar.
İstedadlı insanlarımız var. Amma mən miqyas
amilini həmişə əsas tuturam. Miqyas çox vacib məsələdir.
Hollivud filmlərinin dünyaya
yayılmasının birinci səbəbi odur ki, Amerika qüdrətli
dövlətdir. Və o, öz qüdrəti
ilə bütün dünyaya basqı edir ki, onun istehsalı
olan filmə baxsınlar. Çox biabırçı filmlər olsa belə,
insanlar sakitcə həmin bazarı tutan filmlərə
tamaşa edirlər. Bazar isə çoxlu pul vəd edir. Hər şeyin ən yaxşısı pul çox
olan yerə axacaq.
Bilirsən, maraqlı olmaq üçün qüdrətli
olmalısan. Bu mətbuatdakı imzadan tutmuş
böyük dövlətlərin iş prinsipinə qədər
belədir. Böyük dövlətlər kimin
üzərinə əllərini qoyurlarsa, hamı da onunla
maraqlanır. Bunlar hamısı bir-birilə
qarşılıqlı gedir. Ədəbiyyatda
da proseslər eyni ilə bu cür baş verir.
- İradə xanım, ədəbiyyat
adamı evinin içərisində oturub yazaraq dünyaya
çıxa bilərmi?
- Bu bir az mübahisəli məsələdir. Misal üçün, Mixail Şoloxov ömrü
boyu bir xutorda yaşayaraq dünya əhəmiyyətli
yazılar yazdı və Nobel mükafatı da aldı. Düzdür, bunun da öz siyasi çalarları
vardı. Şoloxov bu mükafatı
"Sakit Don" romanına görə almışdı.
Bu roman da antisovet əsər
sayıldığı üçün, vətəndaş
müharibəsinin dəhşətli təsvirinə görə
diqqəti cəlb etmişdi. Bu fakt da
Şoloxovun Nobel almasına kömək etmişdi. Nobel mükafatı, eləcə də digər
mükafatlar heç şübhəsiz ki, siyasi
çalarları olan mükafatdır. Amma
burda Şoloxovun istedadını danmaq olmaz.
- "Yorulmuş atları güllələyirlər"
başlıqlı yazınız var. Niyəsə həmin
yazı mənə teatrı, aktyorların yaşlandıqdan
sonra gərəksiz olmalarını, gözəlliklərini
itirmələrini, inzivaya çəkilərək ömrü
tənha və kimsəsiz başa vurmalarını
xatırladır...
-
Ümumiyyitlə, təbiətə də nəzər salsaq
görərik ki, yorğunluğun, sıradan
çıxmağın ayrı nəticəsi yoxdur. Sonluq odur. Amma bütün
dünyada belədir ki, aktrisalar ömrü boyu ancaq sənətin,
gözəlliyin arxasınca qaçırlar. Bir gün də ayılırlar ki, qocalıblar.
Və
qocalığın gətirdiyi depressiyalarla, ruhi
müvazinətin itməsi ilə mübarizə apara bilmirlər. Məşhur
fransız aktrisası Sara Bernar, səhv etmirəmsə,
altmış yaşında Janna Dark obrazını ifa etməli
olur. Bu xəbəri eşidən Paris əhli bir-birinə
dəyir, bir az da ironik yanaşırlar ki,
60 yaşlı Sara Bernar hara, on səkkiz yaşlı Janna Drak
obrazı hara. Tamaşa başlananda Sara Bernar səhnəyə
çıxır və deyir: Mənim on səkkiz yaşım
var, mənim on səkkiz yaşım var. Həmin iki cümlə
ilə o zalı susdurur və özünə inandırır.
Yəni aktrisanın hansı yaşda olması
çox şeyi həll etmir. Ola bilər
ki, on səkkiz yaşda aktrisa səhnəyə
çıxsın, amma heç kimin marağını cəlb
etməsin. Elə bugünkü seriallarda nə qədər
gənc aktrisalar var. Azərbaycan xalqı nə qədər
istedadlı oldu ki, belə çox aktrisa da yetişdirdi. Vaxtilə yetişdirib. Şəfiqə
Məmmədova, Amaliya Pənahova, Səfurə İbrahimova
kimi aktrisalarımız olub. Amma bu qədər
kütləvi halda yox. Misal üçün, elə Amaliya Pənahova həmişə
cavan qadın obrazları ifa etdi. Öz
aralarında intriqa, rəqabət olsa belə, bu aktrisalar
yetişmişdi. O rəqabət də başa
düşüləndir. Çünki aktrisa
fağır olsa, səhnədə ona yer yoxdur.
- Rəqabət və intriqa olsa belə,
istedad faktoru olmasa, yəqin ki, adlarını çəkdiyimiz
aktrisalar bu qədər parlamazdılar...
- Əlbəttə. İstedad mütləqdir. Heç kim
deyə bilməz ki, bu aktrisalar istedadsızdılar. Biz Amaliya Pənahovanı itirəndən sonra
anlayırıq ki, nə qədər böyük sənətkarı
itirmişik. Amma xüsusən gənclər
böyük iddialara qapılırlar. Xarici
ölkələrə üz tuturlar, pul tökürlər ki,
dünyaya çıxsınlar, məşhur olsunlar. Olmayanda isə böyük məyusluq baş verir.
Hərdən onların səpələdikləri
pullara heyifim gəlir.
- Qadının məişətdən,
mental düşüncədən, mühafizəkarlıqdan
sıyrılıb yaradıcılıqla məşğul
olması çox çətindir. Siz də
yaradıcı insansınız və qadınsınız. Afaq Məsudun "Sərçələr"
hekayəsindəki sərçələrə qoşulub getmək
istəyiniz olubmu?
-
Ümumiyyətlə, Afaq qadın olsa da çox kişilərdən
cəsarətli yazıçıdır. Nə
olsun ki, qadındır? Onun bir çox mətnləri
ilk olub. Özü də cəsarətli
ilklər olub. Afaq həmin yazıları
yazanda qorxmayıb. Ona görə də
Afaq Afaqdır. Kişi
yazıçılarla birgə addımlayır. Amma onun kimi yazıçıların sayı
çox deyil. Birincisi, balaca xalqıq.
İkincisi də, hamı o riskə gedə
bilmir. Afaq gedir.
- Amma sizin yazılarınızda da
yenilənə bilməmək, çıxıb getmək,
qaçmaq, bir müddətlik də olsa nələrdənsə
xilas olmaq hissi həmişə nəzərə
çarpıb...
- Mənə
belə gəlir ki, mən indi dayandığım yerdə
öz arealımı yaratmışam. Roman
yazmasam da, yazdığım yazılarda romanlıq materiallar
var. Bəlkə də, mən bəzən qaçıb elə
yazılarımın içərisində gizlənmişəm.
Və mənim qaçdığım yer elə
ordadı. Mən həmişə
sıxılmışam. Əvvəl ailəmin,
atamın anamın, sonra yoldaşımın, indi
oğlanlarımın basqısını hiss etmişəm.
Mən indi baxıram ki, həyatım bitir, amma o basqılardan
hələ də çıxa, xilas ola
bilmirəm. Xilas yolu olmayanda qaçıb
yazılarımda gizlənmişəm.
Çox istəyirəm ki, bioqrafik bir roman yazım. Yaşadığım
müxtəlif dövrləri, həyatımı təsvir
edim. Amma bir az ehtiyat, bir az qorxu imkan
vermir bu yükün altına girməyə. Amma
mənə elə gəlir ki, bu romanı yazmalıyam.
Çünki o romanı mənim kimi heç kim
yaza biməz.
- İradə xanım, "Sarı
odalar", Yasamaldakı eviniz, süd rəngli qapınız,
uşaqlığınızdakı vanil qoxusu, atanızın
cavan yaşda xəstəliyə tutulması, onun
çayına, şorbasına göz yaşınızı
qarışdıraraq içirdiyiniz çətin günlərin
sonralar həyat tərəfindən necə, nə cürsə
müsbət mənada əvəzi oldu?
- Müsbət
tərəfi odur ki, bu gün sən və digərləri mənimlə
müsahib kimi söhbət edirlər. Yəni çox adam üçün İradə Tuncay
maraqlı bir obrazdı. Həyatın mənə
əvəzi ancaq bu şəkildə oldu. Başqa
cür yox.
- Həyat qəddardı?
- Həyat
çox qəddardı.
Söhbətləşdi: Samirə
ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 15
dekabr.- S.17.