Göyümtül-Boz...
Bəyazit Gülərcanın "Lodos"undan sonra...
İnsanlar, adətən, bəzi
şeyləri "yuxu
kimi" xatırlayırlar...
Mənsə, o axşamı həyatımın
ən dərininə işləmiş, səsi
qulaqlarımda, görüntüsü
gözlərimdə, düşüncələrim
yerli-yerində, canlı-canlı,
əsl həqiqət kimi xatırlayıram...
Mən
o axşam heç zaman yaşamadığım
bir hisslə tanış olmuşdum, qapını astaca çəkib çıxıb getmişdim...
Mən o axşam ilk dəfə dumanlı payızı içinə
hopduran şəhərin
nəfəsini izləyə-izləyə
gözümü kükrəyən
dənizin gərilib -
çəkilən dərinliyinə
dikmişdim... Səs eşitmişdim - qağayılar
qıy vura-vura təlatümlü suların
sahilə dəyib qayıdan qanadları üstündə uçuşub
qonmağa yer axtarırdılar...
Mən
o körpüdə, o axşam
ilk dəfə dənizin
dərinliyini tanımışdım
- qorxmuşdum, bir addım geri atmışdım, yan-yörəmə
boylanmışdım... heç
kimi tapmamışdım...
O axşam ilk dəfə Göyümtül-Bozun nəhəng
dərinliyi qarşısında
geri çəkilmişdim...
...Evə qayıtmışdım...
***
...Sonra
Ev dağıldı...
"1987-ci
ildə İstanbulda səhnəyə qoyulduğu
zaman belə yazmışdım: Hər
qabardığında dalğalar,
geriyə çəkilərkən
aldığı daşları
yuvarlayıb yenidən
şəkilləndirərək davam edən həyata geri verər. Xəyallarımıza,
düşüncələrimizə, davranışlarımıza, yaşamımıza
yenilərini verib köhnələrini alan və ayaqlarımız altından
durmadan axıb gedən ömür kimi..." - deyir ölümsüz "Lodos"un
müəllifi - Bəyazit
Gülərcan...
...Həyat, bəzən verdikdən sonra almaz, Bəyazit bəy. Alar, eləcə alar, alar, alar... Yerində
yalnızca dərin Göyümtül-Boz ağrı
qalar...
Siz ki bunu bilirsiniz...
***
...İyul günəşinin
yandırıcı şəfəqləri
altında yenicə biçilmiş zəminin
düz ortasında görünən qaraltıya
tərəf gedirəm...
Bu, yuxu kimidir...
Mən bu evin ziyarətinə tələsirəm. Bu ev,
sevdiyi adamı əlindən alınıb
aparılmış, böyük
oğlanları müharibədə
öldürülmüş, kiçikləri aclıqdan
tələf olmuş bir qarının qalasıymış...
- Bəlkə, lazım deyil?
- Yox, onun üçün
gəlmişəm...
...Deyirlər, o qarının
kəndini köçürən
hökumət adamları
onunla bacarmayıblarmış.
Getməyibmiş qarı,
deyibmiş, ərimi, oğlanlarımı gözləyəcəyəm...
Heç
kim qayıtmayıbmış.
Qarı evdən çıxmırmış, evini
dağıdarlar deyib...
Qarını ac qoyurmuşlar,
evindən çıxsın
deyə... Sonra, köçürülmüş
kəndi kotana verib zəmi ediblər. Qarının
evinin kandarınacan...
Sapsarı sünbüllər...
Qarı onlara əlini uzatmazmış müharibə illərində,
"əsgərlərimiz üçündür"
deyirmiş... Oğlanları...
qayıtmayan oğlanları...
Qarı
aclıq çəkirmiş...
Bəzən ora-bura dağılışan
həmkəndliləri gizlin-gizlin
yeməyə bir şey gətirərlərmiş...
Sonra qarı ölüb...
Evi qalıb... Dağılıb,
tökülüb... Amma
günü bu gün də onu zəminin ortasından silib yox etməyə əli gəlmir kimsənin...
Əlimi
divarlarında gəzdirdikcə
ürəyimə dolan
ağrının rəngini
çox sonralar bildim...
***
"Lodos"u oxuyub bitirdikdən sonra gözümü aylar, illər əvvələ,
o axşamın körpüsündəki
dərin ağrıya
çevirdim... Baxışlarımı
o zəminin ortasında
qaralan evin dağıntılarına dikdim,
o rəngi o zaman tapdım mən, o rəngi bir dolaşıq xətt üstə nöqtə-nöqtə
səpələyib boyunbağı
edən, boynuma bağlayan taleyin əllərinin titrəyişini
hiss etdim...
Modernləşən dünyanın göydələnləri
arasında əriyib gedən köhnə hekayətlər, talelər. İnsanlar,
sevgilər, ağrılar,
yalanlar... Çarəsizliklər
və ümidlər...
Əlini
uzatsa, əlini dənizin balıqçı
qayıqlarına çatdıran
məhəllə... Sökülməkdə
olan kiçicik bir dünya... Məhvərindən çıxmağa
hazırlaşan yol...
***
"Bu nədən gəldi
quraşdırılmış evciklər dəniz sahilindəki boş ərazidə 70-80 il əvvəl peyda olmuşdu. Heç birinin sakini
onun sahibi deyildi. Amma çoxu elə
burda doğulub burda böyümüşdülər.
Küçənin başındakı kiçik
meyxanada neçə dəfə içki içdim. Oranı həqiqətən Mələk adlı bir xanım işlədirdi, əri həqiqətən həbsdəydi.
Mən əsgərliyimi çəkib
qayıdanda çıxmışdı.
Mustafa əmi dediyim adam vətəgədə
tor yamayırdı. Küçədə yaşayanların demək
olar hamısı balıqçılardı, hərəsinin
özünə görə
balaca qayığı
vardı.
Yoxsulluğu bölüşən insanlar... .
Hamısını sevirdim, hamısının
içimdə yanğısını
gəzdirirəm...
Köçürülmədən sonra hərə öz dərdinə düşdü,
sonra nə mən onları görə bildim, nə onlar məni...
Mən də buna bənzəyən
bir məhəllədə
böyümüşdüm, kimi hamiləydi, kiminin uşağı xəstə, kiminin anası yataqda, kimisi çətin vəziyyətdə... Yardımlaşma olmadan nə edə bilərdilər?
Qonşu
deyil, doğmalar kimiydik.
Sonra böyüdük... Evləndik...
hündürmərtəbəli təzə evlərə köçdük, getdik...Yalnızlaşdıq... yalnızlaşdıq...".
"Qalanlarımız tamam da...
Nərdə gedənlərimiz?
Nərdə gedənlərimiz..." - deyir bir Qaradəniz
türküsü...
Harda... harda...
...Bir gün qapını
döyürlər: "Çıx!". "Niyə?"-
deyə soruşursan, - "sökəcəyik"...
Heç
kim xatirələri
söküb dağıda
bilmir... Heç kim susdura
bilmir içimizdə
səslənən səsləri,
heç kim gözlərimizi zilləyib
dayandığımız dərin
Göyümtül-Bozluqda qolumuzdan
tutub: "Bir də o körpüyə çıxmayacaqsan" demir
daha... Tutub ora çəkir, dumanlı toranın soyuğunda kürəyindən
itələyib: "Atıl"
- deyir, "atıl,
get, it"...
Qollarını qaldırırsan, gözlərini
yumursan və ayaqlarının altındakı
uçurumun düz kənarına təkan verib yuxarı dartınırsan... Aralanırsan
Göyümtül-Bozdan...
Uçmaq...
Göy yeganə Vətəndir...
***
Yazılmasından 43 il keçmiş vərəqlərini
ehtiyatla çevirib oxuduğun əsər o axşam, o körpüdə
səni iki addım geri çəkilməyə vadar
edən nəhəng qorxunun rəngini göstərir... Pıçıldayırsan:
"Budur o, Göyümtül-Boz..."
Biçilmiş zəminin uçulub-dağılmış
divarlarından yapışa-yapışa
çürüyüb tökülmüş
tirlərin arasında
aradığın nəfəsin,
müqəddəsliyin, vəfanın,
zülmün, amansılığın...
bir də o qarının bir axşam qaranlığında
uzaqlara zillənib can verən baxışlarının
rəngini görürsən:
Göyümtül-Boz...
***
Sən demə, hər şey hələ 43 il əvvəl
beləymiş...
Sən demə, Mələyin, Mustafanın, Zeynəbin, Mahmudun, Gülzarın... taleyi dönüb-dolanıb
geriyə dönəcək,
ağlagəlməz uzaqlıqda
köçürülən kəndlərin qarılarının,
qocalarının laylalarında,
ağılarında şumlanıb
zəmi salınan torpağa qarışacaq...
Sonra sünbüllər
göyərəcək o torpaqda,
sonra çörək
olacaq o sünbüllər...
***
Fotolara baxıram... Ağ-qara fotolar... Dar bir küçə, indi yıxılar-bir azdan yıxılar evlər... Üzüaşağı düşüb
dənizdə bitir... Dənizçi qayıqlarının
sınıq-salxaq kölgələri...
- Haydı, toplanın! Bu axşam bir
süfrə quracağıq,
ayrılmamışdan əvvəl.
Kimin evində nəyi var gətirsin, qoysun ortaya. Ey, sən, nə baxırsan, gizlində saxlancında nəyin var? Gətir! İçkisi olan içkisini gətirsin, yeməyi olan yeməyini... Nəğməsi
olan nəğməsini,
boyası olan boyasını... Gözlərinizi
gətirin, əllərinizi,
ürəyinizi... Gətirin,
gətirin! Dünya süfrəsinin köçməyən
sakinimi var? Kimin evinin qapısı döyülməz bir gün? Kimin əlinə beş-on xoşbəxt an atılıb,
"çıx, yıxacağıq"
deyilmədi?...
Gözlərimi yumub dünyanın
səsli-küylü qarmaqarışıq
nəfəs alıb-verişini
dinləmək istəyirəm...
Süfrəyə uzanan
əllər, bir-birinə
toxunan əllər, baxışlar, bir-birindən
qaçırılan gözlər...
Hamı
gedəcək, hamı
bilir gedəcək...
Yox, bu dəfə ilk daşı ilk günah edən atsın...
Amma o, elə birinci də gedib... Gedib və gedişiylə
yol açıb... və hamı şikayətlənə-şikayətlənə
onun açdığı
qapıdan çıxıb
onun saldığı
yolla gedir...
Heç
kim daş
atmayacaq - birinci Göyümtül-Bozluqda çoxdan
itib...
Kimin küçəsindən
köç keçmədi?
Kim bir gün o axşam tufanında qıy vurub qonmağa yer tapmayan qağayılar kimi qayıtmağa evi, döyməyə qapısı olmadığını
anlamadı bircə dəfə?..
Kim axı, Bəyazit Gülərcan, kim axı, qardaş?...
***
"Şimal küləkləri
qərarlı küləklərdir...
Birdən-birə bütün
gücüylə əsməyə
başlamaz... Ehtiyatlı
olmaq, dağıntıların
qarşısını almaq
istəyirsinizsə, sizə
zaman verər... Qorunmada olarsınız...
Amma cənub küləkləri...
Bir anda fırtınaya dönər, bir anda hər şeyi
məhv edər...
Hələ bir də dənizdəsinizsə...".
***
...Biz dənizdə deyilik
Torpaqda da deyilik biz daha...
Hardayıq?
***
...Mən həm də həmişə ordayam -"Lodos"un, Göyümtül-Boz
tufanlı sularına düşüb boğulan
adamın nisgilində...
Kimlərsə bizdən 40 il əvvəl dənizin dərinliyində
boğulubmuş, sən
demə...
Susuram və gülümsəyirəm...
Hədiyyə Şəfaqət
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
22 dekabr.- S.6.