Maqsud Şeyxzadə ilə bağlı bəzi mübahisəli
məqamlar
Maqsud Şeyxzadə ilə
bağlı elmi konfransa dəvət olunanda Xəlil Rza
Ulutürkün adı yaddaşımdan yaşıl
işıq zolağı kimi keçdi. 1982-ci ilin
oktyabrını xatırladım. O zaman tələbəydim. Xəlil Rzanın
pəncərələri indiki
Təbriz Xəlilbəyli
küçəsinə açılan
evində "Maqsud Şeyxzadənin bədii yaradıcılığı" kitabı barədə danışırdıq. Ayrılanda Xəlil
bəy səhifələrini
qara qələmlə
dönə-dönə təshih
etdiyi monoqrafiyasının
bir nüsxəsini avroqrafla mənə bağışladı.
Konfransdan əvvəl baxdığımız
"İki xalqın iftixarı" adlı sənədli filmdə diqqətimi 20 sentyabr tarixi cəlb etdi. Şeyxzadəni 1952-ci ilin 20 sentyabrında
həbs ediblərmiş.
Hafizəmdə başqa bir 20 sentyabr qımıldandı. 1985-ci ilin
20 sentyabrında Xəlil
Rza Ulutürk "Maqsud Şeyxzadənin bədii yaradıcılığı
və Azərbaycan-özbək
ədəbi əlaqələrinin
aktual problemləri" mövzusunda
doktorluq dissertasiyası
müdafiə edirdi. O
zaman Xəlil Rzanın müdafiəsində
iştirak etmək üçün özbək
alimləri Ləziz Qəyyumov, Xəlil bəyin təbiriycə,
"üzündən nur
yağan" Səlahəddin
Mamacanov, Bəxtiyar Nəzərov, folklorşünas
Məmmədtahir Səidov
da Bakıya gəlmişdilər. Özəlliklə, Ləziz Qəyyumovun Xəlil Rzanın doktorluq işinin müdafiəsinə qatılması,
Xəlil bəyin opponenti olması sıradan bir hadisə deyildi. Çünki səksəninci
illərdə Ləziz
Qəyyumov özbək
ədəbiyyatşünaslığının
ən nüfuzlu simalarından biri sayılırdı, SSRİ Ali Sovetinin
deputatıydı, ölkənin
əsas qəzetinin -
"Sovet Özbəkistanı"nın baş redaktoru idi. Yadıma gəlir, Ləziz Qəyyumov dissertasiya işinin müdafiəsində və
müdafiədən sonra
Türkandakı bağ
evində keçiriləcək
ziyafətdə köhnə
dostu Pənah Xəlilovun da iştirakını təmin
etməyi Xəlil bəydən ayrıca xahiş etmişdi.
İndi iştirakçısı
olduğumuz konfransda çıxış edənlərdən
kimsə deyəndə
ki, ortaq ədəbi türkcənin
yaranması mümkün
deyil, yadıma Xəlil bəyin müdafiəsinə qatılmış
(o vaxt gənc bir alim, indi
isə görkəmli
akademik olan) Bəxtiyar Nəzərovun
ötən ay Daşkənddə
mənim özümün
də iştirak etdiyim konfransda dediyi bir fikir
düşdü: "Cavid
bütün türklərin
anlaya biləcəyi türk esperantosunu yaratmışdır". Məsələ
Cavidə qalsaydı nə vardı ki… Ortaq ədəbi türkcəni
yaratmağı Cavid mislində olan sənətkarlar, əlbəttə,
bacarardılar. İsmayıl
bəy Qaspıralıdan
Hüseyn Cavidə qədər onların bunu etməməsi üçün təkcə
məmləkətin deyil,
ədəbiyyatımızın da başı üzərindən əvvəlcə
İlminski fırtınası
əsdi, sonra 1937-ci il baş
verdi. Amma hələ 1937-ci ilə qədər, 1920-ci
ildə Bakıda keçirilən Şərq
xalqlarının birinci
qurultayında buna gizli hazırlıq da getmişdi. Zəki Vəlidi Toğan "Xatirələr"ində
siyasi məsələnin
bu aspektini ətraflı işıqlandırıb:
"Kominternin iclasından
dərhal sonra müsəlman ölkələrdə
çalışacaq qeyri-türk
kommunistlərə türk
məmləkətlərində nə qədər ki, imla sabit
deyil, türk ləhcələri arasında
fərqliliyi qabartmaq… barədə məxfi təlimatlar ötürülür.
Çünki bu yolla həm türk aydınlarını parçalamaq,
həm də onları tezliklə zərərsizləşdirmək mümkün olacaqdı".
Konfransdakı çıxışında
professor Kamran Əliyev
Hüseyn Cavidin və Maqsud Şeyxzadənin oxşar ədəbi səciyyələrini
izah edərkən onların rüşdiyyə
məktəblərində təhsil
almasına diqqəti çəkdi, Cavidi "Azərbaycanın Şekspiri"
adlandırdıqları kimi,
Şeyxzadəni də
"Özbəkistanın Şekspiri"
adlandırırlar, - dedi.
Kimin necə adlandırmasından asılı
olmayaraq, Şeyxzadə
Özbəkistanın Şekspiri
heç deyil. Digər tərəfdən, Şeyxzadə
heç vaxt Cavid cizgisində sabit olmayıb. Hətta "pantürkizmin
ayrı-ayrı naxışlarına,
cizgilərinə" (X.Rza)
rast gəldiyimiz ilk qələm təcrübələri
istisna olunarsa, yaxud yaradıcılığının
Cavid cazibəsində
qaldığı ilk mərhələsində
Namik Kamalın, Ziya Gökalpın təsiri ilə yazdığı şeirlər
istisna olunarsa, əsasən, Özbəkistana
köçəndən, "azərbaycanlı
mənəviyyatını itirmədən özbəkləşəndən"
(X.Rza) sonra məfkurəvi baxımdan
Şeyxzadəni Cavidlə
yaxınlaşdıran heç
bir ciddi bağ qalmamışdı.
Doğrudur, 1980-ci ildə
Xəlil Rzanın dediyi kimi, Şeyxzadə
"milli şüur enerjisinə, bədii təfəkkür qüdrətinə
malik olan Caviddən nəsə əxz" etsə də, "bədii biçim, ruh və məzmun etibarilə Süleyman Rüstəm, Mikayıl Müşfiq, Səməd
Vurğun kimi şairlərə" daha
yaxın idi. Dünənə qədər
Dağıstanın türkləşdirilməsi
uğrunda mücadilə
aparan Şeyxzadə Özbəkistanda artıq
sovet ideolojisinin sifarişi ilə, tutaq ki, bu
gün onun Şekspirlə qiyaslandırılmasına
"əsas" verən
"Cəlaləddin Mənquberdi"
pyesini yazmışdı.
Amma həssas məqam ondan ibarətdir ki, "Cəlaləddin Mənquberdi"
milli ruhu ehtizaza gətirməkdən
daha çox, xalqı yadelli qəsbkarlara, o halda isə faşizmə qarşı mübarizəyə
ruhlandırırdı və
"Cəlaləddin Mənquberdi"
faciəsi Özbəkistan
Kommunist Partiyasının
birinci katibi Osman Yusifin "təşəbbüsü və
sifarişi ilə"
Vadil kurort şəhərində "xüsusi
yaradıcılıq şəraitində
partiya qayğısı
ilə əhatə olunmuş"
Maqsud Şeyxzadə tərəfindən qələmə
alınırdı.
Cavid tarixə ümumturan rakursundan baxdığı halda, Şeyxzadə tarixə Turan konsepsiyasını özbək qövsü ilə əvəzləyərək baxırdı. Bu mənada Şeyxzadəni Cavidlə deyil, ideoloji müstəvidə daha çox Səməd Vurğunla qiyaslandırmaq olur. Otuzuncu illərdə Hüseyn Cavidin süqutundan sonra Turan idealı ayrı-ayrılıqda Azərbaycan, Özbəkistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Türkmənistan idealı ilə əvəzlənir. Daha "şeirimizin baş qəhrəmanı" Turandan deyil, Azərbaycanın, Özbəkistanın... içindən gəlir, Səməd Vurğun milli Vaqifin obrazını yaratdığı kimi, elə həmin illərdə də Şeyxzadə milli Xarəzmşah Cəlaləddinin obrazını yaradır. Yaxud "Uluqbəy"in turanlı səciyyəsi deyil, özbək səciyyəsi qabardılır. Əslində, Xəlil Rza Ulutürkün də dediyi kimi, o baş verirdi ki, türk xalqlarının hərəsinin fərdi cəhətlərini şişirdib göylərə qaldırırdılar ki, ortaq mədəniyyət və ortaq dəyərlər anlayışı tənəzzülə uğrasın. Elan edilirdi ki, Azərbaycan xalqı, sən qəhrəmansan! Özbək xalqı, sən igidsən! Türkmən xalqı, sən bahadırsan! ""Qisseyi-Yusif" yaradıcısı Əli yalnız tatar sərvəti elan olunurdu ki, Azərbaycan türkləri bu qaynağa əl atanda tatar ilə toqquşsun və qardaş türk ulusları arasında ixtilaf qızışsın". Bolşeviklərin Türküstan siyasəti, yəni 1924-cü ildən sonra vahid Türküstanın müxtəlif cümhuriyyətlərə bölünməsi də "Parçala, hökm sür!" təlimini gerçəkləşdirmək üçün tətbiq olunurdu. Vahid və ortaq türk dilinin ləhcə fərqlərinə nəzərən "xalqlaşdırılması" da, yuxarıda yazdığım kimi, bu səbəblə bağlıydı.
Maqsud Şeyxzadə nəinki ortaq ədəbi dilin, eləcə də ortaq mədəniyyət anlayışının iflasa uğradığı mərhələnin, özbəkcələşən, azərbaycancalaşan... türkcənin şairidir və onun istər estetik, istər ədəbi, istərsə də məfkurəvi baxımdan Hüseyn Cavidlə qiyaslandırılması, Hüseyn Cavid əyarına salınması "səma şairimizin" üfüqlərini daraldır, Cavid romantizminin vüsətini azaldır.
21 dekabr
2018
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 dekabr.- S.15.