Su - ölüm və həyatın metaforu kimi...
Sərdar Aminin yenicə çap
olunmuş "Su sərgisi" romanı ədəbiyyatımızda
problem qoyuluşuna və onun ifadəsinə
alışdığımızdan fərqli yanaşma meydana
qoyur. Əsərin
əhəmiyyətli cəhəti budur ki, bu gün yazılan əksər
mətnlərdən fərqli olaraq bir oxunuşla bitmir, əksinə,
ehtiva etdiyi məziyyətlərinə görə dünya
romançılığında aparıcı olan
tendensiyalarla eyni estetik məhvərdə, eyni genetik müstəvidə
təhlil olunmaq zərurəti doğurur.
İlk baxışdan sadə
görünən, adi situasiyanın təsviri ilə
başlayan romanı müəllif sonradan daha mürəkkəb
- psixoloji, mənəvi-sosioloji, kulturoloji qatlara
bağlayır. Ölümə tərk edilmiş iki
insanın - beyin xərçəngi diaqnozu əsasında
ömrünə ay yarım vaxt qaldığını öyrənən
jurnalist Bahadır və bətnində erməni
uşağı gəzdirən Sonanın -
görüşdürülməsi ilə başlayan romanda
getdikcə fəlsəfi-dramatik təzahür önə
keçir. Sərdarın romanı
üslub özünəməxsusluğuna malikdir. Nəql texnikası mürəkkəbliyi, əhvalatların
təsviri poetik tonallığı ilə seçilir.
Romanın məziyyəti həm də kontrast
yaratmasındadır: belə ki, burada əsərə estetik dərinlik
aşılayan sərt realist vurğular da var, idilliya
çalarları da və sentimental rakurs - təhkiyəçinin
emosional dünyasının vizual səviyyədə təcəssümü
də.
"Su sərgisi"ndə
müəllif çoxsaylı suallar qoyur, bir neçə
hadisəni, mövzu çeşidini iç-içə yerləşdirir,
onlara keçidin açarı isə arxetiplərdir. Roman son illər
dünya romançılığında, eləcə də ədəbiyyatşünaslığında
xüsusi aktuallıq qazanmış arxetipik motivlərlə zəngindir.
Su, sirli məktub, gündəlik kimi arxetipik
motivlərdən, retrospeksiya hallarından, dini-mistik və
magik elementlərdən bədii vasitə kimi istifadə olunur.
Qəhrəmanın yuxu və gerçəklik
arasında vurnuxmaları, sayıqlamaları, zamanlar
arasında get-gəlləri romana sistemli təsəvvürlərin
və düşüncə modelinin bir mətnə
yığıldığı universum kimi baxmaq imkanı
qazandırır. Əsər boyu təbiətlə insanın birgəliyinə
köklənmək, ona qayıdış əzmi,
bütövlüyün bərpasına çalışmaq
kimi meylin önə çəkilməsi qədim insanın
şüuraltısının dili ilə
danışmasıdır, əslində. Romanda
bir çox arxetiplər transformasiyaya uğrayır, Sərdar
bu arxetiplərin indiyə qədər bizə məlum olan təzahür
şəkillərini dəyişir. Məsələn,
müəllif oxucunun öyrəşdiyi müdrik qoca və
onun nəsihət, öyüd vermək missiyasını
körpənin üzərinə köçürür.
Bu dəfə oxucu həyat dərsini körpənin
dilindən eşitməli olur və maraqlıdır ki, tərsinə
çevrilmiş, travestik şəkil almış
missiyanın təlqin etdiyi ideya da tərsinə olur. Yəni
hadisələrin yalnız formal strukturu deyil, məzmun
xarakteristikası da dəyişir: "Doğuluş kimi
möhtəşəmlikdən ölüm kimi bədbinliyə
gedən bu ömrə niyə tərsinə baxırsız? Niyə yaşa dolduqca müdrikləşdiyinizi
düşünürsüz? Niyə?
Bu gedişat böyük bir mürəkkəblik,
qəlizlikdir. Siz inkişafa tərsinə
qiymət verirsiz. ...Hər şeyi qəlizləşdirərək
qopduğunuz vəhdətdən bir addım da uzaq
düşürsüz. Əsl inkişaf batini
sadəyə qayıtmaqdadır. Siz ən böyük
möcüzələri mürəkkəbliyə vararaq, mürəkkəb
analizlərlə deyil, ən sadə şeylərdə
axtarmalısız, özündə insan düşüncəsini
ovlayan bir şey olmayan sadəliklərdə".
Əslində, əsərdə qəhrəmana
qoyulan beyin xərçəngi diaqnozunu onun "nevrotik
pozuntusu", ay yarımlıq ömür möhlətini isə
bu pozuntunun müalicəsi üçün obrazın motivasiya
prosesindən keçmə müddəti sanmaq da
mümkündür. Roman qəhrəmanına,
onun yaşantılarına psixoanalitik mövqedən
yanaşmadan açmaq, dərk etmək çətindir.
Yuxunun reallıq, fantaziyanın gerçəklik,
sayıqlamanın oyaqlıq, xəyalın təxəyyüllə
qarışdığı və iç-içə verildiyi
romanda daxili dramatizmlə harmonik düzən
axtarışı, iki fərqli "mən"
iç-içədir və verilən ölüm xəbəri
qəhrəmanın şər başlanğıcını
gücləndirir: "...nəsibim olan vaxtsız
ölümün qisasını almaq ehtirasıyla yanıram. Mütləq ölüm məni gah bu dünyadan
mümküncə artıq həzz almağa, gah da insanlıq
müstəvisindən çox-çox uzaqda duran möhtəşəm
əməllərə səsləyir".
Əsəri bəsit modellə
izah eləmək birtərəfli yanaşma olardı. Burada adları ilk
baxışdan nələrsə söyləyən, assosiasiya
verən "Sergi ata", "Bahadır və Sona"dan
tutmuş dərinlərə bağlı olan qatların
çözümünü açmaq gərəkdirən
çox nüans var. Suriya prosesləri, erməni amili,
tısbağa düzəngahı, şəkillərinə can
verməyə çalışan rəssamın hekayəti və
s. Müəllif milli lokal məsələdən tutmuş
qlobal ictimai-siyasi proseslərə qədər bir çox məqamları
mətnin təcəssüm predmetinə cəlb etməyə
çalışıb:
"- İlin-günün bu
vaxtı ermənini hardan tapdın?
Sonanı qəhər
boğmuşdu. Ağlamaq istəyirdi.
- Necə yəni hardan tapdın? Kökləri kəsilsin onların. Bakıda minlərlədi erməni.
- Onlar erməniliyini itiriblər. Erməni olduqlarını bilənlər də,
ölüb gedir.
- Özləri yaxşı bilir. Heç vaxt əsillərini unutmurlar".
Suriya məqamı əsərə
qəhrəmanın sayıqlamalarının təzahürü
kimi daxil olur.
Ona səbəb də qəhrəmanın nə
vaxtsa qəza törədib direktorun ölümünə səbəb
olmasıdır. Bununla da Suriyaya göndərilmə
planının məhvi və qəzadan dolayı içinə
dolan vicdan acısı. Əsərdə qəzanın hərəkət
motivi də göstərilir: Bahadırın maşında
qarşılaşdığı qadının xəyalından
uzaqlaşa bilməməsi.
Romanın qəhrəmanı
retrospektiv düşüncə tərzində hərəkət
edir, şüurunun alt qatı keçmişdə olan bir hadisəyə
bağlıdır. Etiraf etməsə də oxucu onun
sayıqlamalarının, laübalı
davranışının əsasında hansısa nevroloji
pozuntunun olduğunu asanca duyur. Bu mənada,
romandan L.Tolstoyun "Sergi ata" kitabının adının
keçməsi təsadüfi deyil. "Sergi ata"da
Kasatski dəyişməyə can atdığı kimi, bu romanda
da qəhrəman özü ilə iç vuruşlarında təqdim
olunur.
Qəhrəman "Sergi
ata" əsərini özü ilə gəzdirir. Sonrakı səhnələrdə
- obrazın daxili sarsıntısının, şüur
pozğunluğunun olduğunu öyrəndiyimiz hissələrdə
bunun səbəbsiz olmadığına əmin
olacağıq. Məlumdur ki, Tolstoyun əsərində
qəhrəman Stepan Kasatskidən Sergi ataya çevrilir. Tolstoyun özünü axtarmağa
çalışan qəhrəmanı kimi, Sərdarın
romanındakı qəhrəman da ikiləşmədən
qurtulmaq üçün bu əsərə üz tuta bilərdi.
Ölümünə çox az vaxt
qaldığını öyrənən qəhrəmanın
kitabı yandırması isə artıq onun üçün
daxili savaşın bitdiyinə, mənasını itirdiyinə
işarədir.
Sərdar qəhrəmanını
daim göz önündə saxlayır, onu mərkəzdən
periferiyaya itələmir, bütün hallarda iri planda
götürür, hətta bəzi kadrların iti bucaqdan təsviri
ilə obrazın narahatlıq duyğusunun ötürülməsinə
daha çevik nail olur.
Əsərdə qadın
başlanğıcının qabarıqlığı diqqət
çəkir.
Müəllif
qadını əsərə elə ilk epizoddan
daxil edir. İntihar anonsu verən Sonanı
Bahadır ölümdən yayındırır. Bunun özünün də oyun olduğu əsərin
sonunda anlaşılır. Məlum olur ki, əslində,
həyatı xilas edilən Sona yox, Bahadırdır. Daha bir məqam, Bahadırın həyatını
sarsıdan, yuxularını, düşüncələrini
tarıma çəkən qəza məsələsinin də
əsasında qadın dayanır. "Sergi
ata"da Korotkova Kasatskinin şəhvətinin cəzası
olduğu kimi, bu romanda da qəhrəmanın cəzasının
qaynağı yolda görüb aludə olduğu, xəyalından
çıxara bilmədiyi qadın olur. Bu təsir nəticəsində
qəhrəman maşında idarəetməni (!) itirir və
direktorun ölümünə səbəb olur: "Sən
qatil deyilsən, qurbansan. Sən
ehtirasının qurbanı olmusan. Qatil
qadındır. Şəhvət bir fincan
suya düşən bir damla mürəkkəbin suyu rəngləməsinə
bənzəyir". Müəllif bu epizodda qadını ilğım kimi
təsvir edir. Sanki o, qəzanın törənməsi
üçün görünüb yoxa çıxır.
Amma "Sergi ata"da olduğu kimi, bu əsərdə
də qadın ikili status daşıyır. Həm dağıdır, həm də nizama
salır. "Sergi ata" əsərində belə bir
motiv var: Yuxuda Sergi ataya deyilir ki, Paşenkanı tapsın və
qəhrəman məhz Paşenkanı tapdığı məqamda
həqiqəti dərk edir. Bu əsərdə də müəllifin
əvvəldə əxlaqsız biri kimi oxucuya təqdim etdiyi
Sona sonda qəhrəmanın xilaskarı, iztirab çəkən
müqəddəs qadın statusunda görünür. Sərdar bununla qadının mahiyyətində ehtiva
olunan bəşəri və fövqəlgüc dəyəri
üzə çıxarır.
Kitabda Yazıya da ilk baxışda
bir ironiya var: qəhrəman yazı ilə bağlı
bütün məqamlarda eyni mövqe göstərir: kitabı
və sənədlərini yandırır, gündəliyi, hətta
ona gələn məktubu belə oxumadan suyun axarına verir. Amma onun nicatı da suda sərgilənən
Yazının sayəsində baş tutur.
Qeyd edək ki, təbiətlə
insanın bağlılığı məsələsini irəli
sürən romanın özü də təbiətlə
bağlı təsvirlərdə xüsusi vurğular edir. Təbiət
obrazın daxili hisslərinin leytmotivinə çevrilir. Ölüm və həyat pafosu təbiəti təsvirlə
vəhdətlənir. Tutqun hava, Xəzər
dənizinin qorxu aşılayan sərt mənzərəsi,
naturanın tutqun rənglərlə işlənməsi
atmosferi bədbin estetika ilə yükləyir. Və bu mənzərə fonunda hekayətin faciəvi
mahiyyəti daha qabarıq önə çıxır. Qəhrəmanın tez-tez psixoloji sınaqlara məruz
qalması, Suriya ilə bağlı epizodların təqdimi,
şişi qızdırıb tısbağanın ayaq
deşiyinə batıran uşağın özünəxas
kiçik intiqam hissi, öküzləri axtalayan insanların
hissiz davranışı insan xislətindəki dərin
qatların vizuallaşdırılması baxımından əhəmiyyət
daşıyır.
Əsərdə elə kodlar var ki, onların etiologiyası bizi oxuduğumuz digər mətnlərə yönəldir. Məsələn, məktub, əlyazma arxetipi, dağda yaşayan müdrik qoca obrazı. Qoca bir növ kahin rolundadır, qəhrəmanla onun keçmişi arasında mediumluq edir, hətta gələcəkdən soraq verir, olanları deyil, olacaqları belə təxmin edir. Tərkidünya olub insanlardan uzaqda yaşayan, dünya nemətlərindən imtina edib təbiətlə vəhdətdə ömür sürən bu kişi sırf sufizm kodlarını ehtiva edən obraz kimi mənalanır əsərdə. Dağdan kənardakı həyat onun üçün qəbuledilməzdir. Qəhrəmanın daxilinin narahatlıqdan, sıxıntıdan, hətta ölümdən belə qurtulmasına yardımçı olan kişi katarsis aktı yerinə yetirmiş olur. Bu iki obraz arasında dialoqlar, ünsiyyət, səslənən bədii-fəlsəfi fikirlər romanın əhəmiyyətli məqamlarındandır. Xeyir-şər qarşılaşması, günah, din, Tanrı və təbiətlə münasibət, nəfslə mücadilə və s. kimi məsələlər əsərdə mistik bir çevrə yaradır.
Bacısı qəhrəmana dağda yaşayan qoca kişini (həqiqəti!) tapmağı tövsiyə edir. Lakin bu tip əsərlərdə olduğu kimi, Sərdar da qəhrəmanını həqiqət yoluna asanlıqla çatdırmır. Bu onun yeddi çay keçib dağ aşmasının təsvirində ifadəsini tapmışdır: "Qocanın kəndinə çatmaq üçün eyni çayı 7 dəfə keçməliydim. Ən pisi də o idi ki, bir qədər sonra maşın yolu bitəcəkdi, dağa atla qalxacaqdım". Sufizmdə həqiqətə çatmanın nərdivan, yəni dördmərtəbəli qalxma anlayışı olması məlumdur. Son mərtəbəsi həqiqət olan bu mərhələ insanın ruhən yüksəlişinə işarə olmaqla təsəvvüf kosmoqoniyasının dialektikasını əks etdirir.
Romanda psixoanalizin nümayəndəsi K.Q.Yunqun fərziyyəsinin ifadəsini də görürük. Məlumdur ki, Yunq şəxsiyyətin üç hissədən ibarət olduğunu bildirirdi: eqo, fərdi və kollektiv şüursuzluq. Sərdar insan eqosunun daha aparıcı olmasını bir neçə epizodda qabardır: "İnsan həyatda hər şeyi özü üçün edir. Hətta dostuna, əzizinə pisliyi də öz sədaqətinə xilaf çıxmasın deyə etmir. Yəni tanıdığın bütün yaxşı, hörmətli adamlar özlərini çox istəyənlərdi, başqalarını yox. Bu həqiqəti hər kəs anlamaz, əməlinə fədakarlıq adı qoyar. Heç boğulan adam üçün dənizə tullanan adam görmüsən? Elə bilirsən, o, suya tanımadığı adamın xilası üçün atılır? O, qəhrəmanlıq arzulayır. Hansı ki, qəhrəmanlıq onların ömürlük yaddaşlarında qalır, bu xatirələr düşündükcə onların qalan ömrünə güc verir, sığal çəkir. Bircə ananın övladı uğrunda ölməsinin sirri bizdən iraqdı. Qalan bütün fədakarlıqların içində gizli bir təmənna var".
Xatırlayırıqsa, Bahadır bu qəhrəmanlığı əsərin əvvəlində etmişdi. "Sergi ata" romanını yandırıb qızı isitmək kimi kiçik qəhrəmanlığa imza atdığını düşünəndə.
Sərdar insan xislətini təzahürləri ilə - humanistliyindən tutmuş mazoxizminə qədər bütün çalarları ilə qabartmağa çalışır. Ümumiyyətlə, müasir insan və onun taleyi məsələsi romanın həm ideya xəttində, həm də təfərrüatlarda - işarə, eyham və detallarda əksini tapır. Belə ki, əsərdəki qlobal-mənəvi bəla olan intihar faktına ironiyanı: "Fikirləşirdim ki, hərəkətlərindən intihara meyilli olan adamı tanımaq çətin olmaz. Elə bir-iki qadınla baxışan kimi, az əvvəlki düşüncəm uçub getdi; sahildə intihar potensiallı o qədər qadın dolaşırdı ki, Sona bunların arasında olsa da, onu tanıya bilməzdim"; habelə sosial konteksti görmək çətin deyil: "Gözəl-gözəl insanlar başını əyə-əyə yaşayır balaca adamların tikdiyi kirayə evlərdə. Çox da kədərlənmirlər. Onlara nə var? Yaxşı adamlardır. Yaxşı adamlar xoşbəxtdirlər. Çünki onlar üçün hamı yaxşı adamdı".
Romandakı əsas ideya insanı kökünə bağlamağa, inanc və ruh sisteminin bərpasına yönəlib. Modernləşdikcə ənənələrindən qopan, ruhu korlanan, robotlaşan, maddi-texniki dəyərlərə uduzan, təbiət başlanğıcını itirən, əvəzində hissizləşən, duyğuları öləziyən, günah girdabında çabalayan insanın durumu əsərin ideya-estetik, məzmun-problematika rakursunu, hərəkət ritmini müəyyənləşdirir.
Əlbəttə, romanda qoyulan problemlər bununla bitmir, mövcud vəziyyətlər başqa, yan motivlər də törədir. Sərdarın yanaşması da fərqli rakurslarda təzahür edir: reallığı gah simvol və metaforlarla, gah da alleqorik vasitələrlə göstərir: eşşəklə dialoq, rəsmdəki maralın rəssamı öldürməsi, körpənin danışması və s.
Qeyd etdiyim kimi, "Su sərgisi"
romanı asan oxunan roman deyil. Bu ağırlıq yəqin
ki, yazıçı texnikasıdır. Yəni
qəhrəmanın ağır, sıxıcı həyat tərzini
Sərdar elə sıxıcı şəkildə qələmə
almağa çalışır. Buna
baxmayaraq, müəllifin bəzi hallarda mücərrədliyə
varması, fikrin ifadə tərzində, sanki bilərəkdən
qarışıqlığa təhriki uğurlu effekt vermir.
Əksinə, mətndəki dərinliyin həzmini
çətinləşdirir. Yazıçının
tez-tez fəlsəfəçiliyə meyil etməsi, "xəyal
qurmaq, arzulamaq və bununla göylərə
potensialımızı xatırlatmaq" kimi fikirləri təkrarlaması
əsərdəki dinamikaya mane olur. Digər
iradım konseptuallıq məsələsi ilə
bağlıdır. Müəllif
çeşidli məsələləri bir yerə
yığıb kiçik bir mətnin içində həll
etməyə çalışır. Toxunulan problemlər şaxəli
olduğundan bitkinlik yaratmaq cəhdi bütün hallarda
alınmır. Sərdar çoxqatlı məsələlərin
dairəsini çızır, amma bu dairələrin heç
də hamısı qapanmır. Uğurlu
alınanı da olur, hissə-hissə görünəni,
natamam təsir bağışlayanı da.
Nəhayət, əsərin
adı ilə bağlı bir neçə kəlməyə
ehtiyac duyuram.
Əsərdə əsas obrazlardan biri dənizdir. Bu üzdən, su arxetipi romanda sıradan predmet kimi mənalanmır.
Ölümün və həyatın metaforuna çevrilir,
subyektləşir, personajların münasibətindən
asılı olaraq, Xəzərin - dənizin də obrazı təbəddülata
uğrayır, fərqli məna və ovqatlarda təsvirə
çəkilir. Məsələn, ilk səhnədə
dəniz obrazların intihar aktını
reallaşdıracağı məkan kimi mənalanır, sonda
isə suda oxunan məktubla qəhrəmanın xilasını
gerçəkləşdirmiş olur. Bu üzdən,
romanın adının "Su sərgisi" olması da
düşünürəm nahaq deyil.
Elnarə
AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 dekabr.- S. 16-17.