Dərdli təlxəklər
Elə insanlar var ki, işini həll etmək, sözünü keçirmək üçün cilddən-cildə girir. Bu, teatral vəziyyəti asanlıqla bacaranları həyatımıza güzgü tutan səhnələrdə də görürük. Aktyorların, aktrisaların zəhməti, gərgin əməyi sayəsində özümüz özümüzə göstərilir...
İnsanlar cildə girməyə, maskalanmağa məhkumdurlar. Dahi dramaturq Şekspir "həyatın bir səhnə, insanların isə aktyor" olduğunu deyəndə bəlli həqiqəti nəzərdə tuturdu. Üstündən əsrlər keçir və keçəcək. Həyat isə səhnə, insanlar aktyor olacaq. Nə qədər ki dünya var, insanlar da var. Və beləliklə, maskaya da ehtiyac olacaq. Katarsis o zaman baş verəcək ki, hər kəs öz səhvini görməyi bacarsın, maskalar çıxarılsın... Bu isə...
Bir neçə il öncə Dövlət Pantomima Teatrında aktyor Ceyhun Dadaşovun müəllifi, rejissoru və ifaçısı olduğu "Mən və mən" mono pantomiması oynanılırdı. Aktyor finalda etdiyi xatirə-etirafda insanın maskalanmağı dünyaya gələrkən doğum evində yanına yüngülcə vurulan sillədən sonra öyrəndiyini demişdi: "Bir pasient həkimə gülə bilmədiyini deyir. Həkim ona qonşu məhəllədəki təlxəyin oyunlarına tamaşa etməyi məsləhət görür. Pasient həmin təlxəyin o özü olduğunu bildirir".
Henrix Böllün "Bir təlxəyin düşüncələri" romanını xatırlayaq... 1963-cü ildə yazılmış bu romanda baş verən hadisələr bir gündə cərəyan edir. Romanın mərkəzində gənc oğlanın telefonla danışması dayanır. Hadisələr oğlanın həmin danışığında təsvir olunur. Əsərin qəhrəmanı Hans Şnir müharibədən sonrakı Almaniya cəmiyyətinin yarıtmaz qanun-qaydasına tabe olmamaq üçün təlxək rolunu oynamağı qərara alır. Əsərin baş qəhrəmanı Hans zəngin bir ailənin sərt qaydalarla, bir az da şəfqətdən, mərhəmətdən uzaq böyümüş nümayəndəsidir. Onun seçdiyi sənət ailə tərəfindən yaxşı qarşılanmır. Yazıçının demək istədiyi budur ki, Hansa təlxəkliyi layiq görməyən, onların şərəfinə, ləyaqətinə xələl gətirdiyini düşünən bu ailənin, əslində, özü çox gülünc vəziyyətdədir. Hansın anası bir zamanlar alman xalqını bütün dünyada hökmran etmək istəyən faşist və nasist düşüncələrə dəstək verdiyi halda bu düşüncənin uğursuzluqla nəticələndiyi bir vaxtda "İrqi ziddiyyətləri barışdırma" adı ilə fəaliyyət göstərən cəmiyyətin prezidenti olur. Nə vaxtsa nasist olan şəxslər indi demokrat, keşiş olublar və demokratiya, əxlaq dərsi keçirlər. Hans onları şəxsən tanıdığına görə hamısına nifrət edirdi. Anasının yeni işini də ikrahla qəbul edirdi.
Atası isə arvadının yanında sözü keçməyən, yalnız məşuqəsinin yanında rahatlıq tapan zəif xarakterli bir insandır. O, imkanları olduğu halda, uşaq vaxtından qənaətə, bir qarnı ac, bir qarnı tox yaşamağa öyrədilir. Yaşadığı ziddiyyətli həyat onu təlxək edir.
Hans yaşadığı cəmiyyətin təzadlarla zəngin vəziyyəti ilə barışmayan, hadisələrə fərqli prizmadan yanaşan və hazırladığı pantomim səhnəciklərlə gördüyü çatışmazlıqları dilə gətirən istedadlı bir aktyordur əslində. O, ümidini çox sevdiyi Mariyaya bağlayır. Hans Mariya ilə ailə qurur. O, Mariyanı da götürüb Bonna gəlir. Orada kirayədə yaşayırlar. Hans təlxəkliklə pul qazanır. Səmimi, dini inancı olmayan, katoliklərə nifrət edən Hans xoşuna gəlməyən adama fikrini birbaşa deməkdən çəkinmir. Elə buna görə də çox vaxt problem yaşayır.
Sənəti ilə məşhurlaşan Hansın bu xoşbəxtliyi çox çəkmir. Onlar nikahsız yaşamalı olurlar və bu, qatı katolik olan Mariyanı çox narahat edir. Ətrafdakı oxşar düşüncə sahiblərinin sözü ilə o, Hansdan ayrılır. Hans bu ayrılıqda katolikləri, şarlatan keşişləri günahlandırır. Konservator plebsin Mariya ilə nikahsız yaşamasını müzakirə etməsi onu qətiyyən narahat etmirdi. Hans bunu adi kağız parçası kimi qəbul edir. Onun üçün evlilik kağızı mənasız və boş şey idi. Hans sevgisi üçün yaşayırdı və lazım gələrdisə o, sevgisi üçün katolik də ola bilərdi. Təki Mariya həmişə yanında olsun.
Ayrılıqdan sarsılan Hans içkiyə qurşanır. Həyat bu dəfə onu pulsuzluqla imtahana çəkir. Qəpiyə möhtac qalan Hans küçə musiqiçisi kimi həyatına davam etməli olur.
Hansın, sadəcə, bir günündən bəhs edən romanda keçmiş günlər, xatirələr, qəhrəmanın yaşantıları, ovqatı və Mariyanın onsuz davam edən həyatı ustalıqla təsvir edilir. "Bir təlxəyin düşüncələri" romanını tənha qalan və yenidən həyatını qurmağa çalışan həssas və zəhmətsevər insanın hekayəsi kimi xarakterizə edirlər.
Böll Hansın timsalında və onun dilindən bir çox məsələlərə aydınlıq gətirib. Məsələn, zamanında nasist olan anası indi "İrqi ziddiyyətləri aradan qaldırma" komitəsinin rəhbəridir. Hans çox sevdiyi bacısı Henriettenin 20 yaşında olarkən zenitçi dəstəyə qoşularaq Leverkuzen ətrafında amerikanlarla döyüşdə həlak olmasını da ailəsinə bağışlamır. Onun ailəsindən üz döndərməsinin əsas səbəblərindən biri də budur. Ailəsi zenitçi dəstəyə qoşulmamaq üçün Henrietteyə mane olmadığına görə onlara nifrət edir.
"Bir təlxəyin düşüncələri"ndə insanın öz məqsədinə çatmaq üçün təlxək obrazına girmək məcburiyyətində qalmasının səbəbini, nəticəsini görürük.
***
İnsanlar
nə zaman maska geyinməyə məcbur olurlar? Təbii ki,
öz məqsədlərinə çatmaq üçün.
Bu məqsədlər fərqlidir. Yazıçı Günel
Eyvazlı "Trikster-təlxək obrazları"
yazısında təlxək obrazları haqda ətraflı
yazır...
Uilyam Qoldinqin
"Milçəklər kralı"ndakı Cek də
üzünü rəngləyəndən sonra bütün səlahiyyətlərini
maskasına verir. Utancaqlığı və abır-həyanı
bir tərəfə ataraq maskanın arxasında gizlənir...
Yazıçı
Andre Moruanın "Tufan" hekayəsində Kristian Menetrye
İngiltərədə baş vermis bir qəzanı
xatırlayır: Qaz partlayışında uçan şaxtada
on iki qazmaçı salamat qalır. Amma onlar da ölüm təhlükəsi
ilə üz-üzədi. Öləcəklərini bildikləri
üçün gizli işlərini etiraf edirlər. Fikirləşirlər
ki, onsuz da ölürük, qoy ürəyimizi boşaldaq.
Gözlənilmədən xilas edilirlər. Bu hadisədən
sonra qazmaçılar bir daha üz-üzə gəlmək
istəmir. Sirləri açıldığı
üçün onlar bir-birindən uzaq qaçır.
"Maskalar yenidən taxılmış, cəmiyyət xilas
edilmişdi" - yazır Andre Morua.
Tufan
başlayır. Təyyarə ağacların üstünə
düşür. Ölüm anı yaxınlaşır. Jizel
qubernator ərinin gözü qarşısında gənc
podpolkovinkə sarılır. Onu sevdiyini deyir. Öpür
onu... Son anda xilas olurlar. Aradan zaman keçir. Jizel həmin
podpolkovnik haqda danışır: "...Döyüşdə
həlak olub. Çox təəssüf, yaxşı gələcəyi
vardı. Ərim onu çox istəyirdi".
Yazıçı,
"Tufan" hekayəsini bu sözlərlə bitirir:
"Maska sifətə elə möhkəm
bağlanmışdı ki, lap qaynayıb
qarışmışdı. Jizel əhvalatdan xəbərdar
olduğumu unutmuşdu".
Əli Kərimin
"Maska" şeirini xatırlayaq:
Yaxşı
yadımdadır Peredelkino
Klubda
karnaval gecəsi vardı.
Orda
maskaları maska taxmamış
Bir
şümal, bir gözəl qız paylayardı.
Bəzən
görürdün ki, bir ayüzlüyə
Eybəcər
bir meymun maskası düşür.
Bəzən
də görürdün, elə tülkünün
Özü
özü ilə bir də görüşür.
Gah da hər
gün üzü maskalı olan
Təzədən
üzünə bir maska vurur.
Bəzən
də birisi öz sifətini
alır,
qəzəblənir,
qıza
qaytarır.
Karnaval
qurtarır,
adamlar
bir-bir
aldığı
maskanı qaytarır qıza.
Amma bəziləri
naxələf çıxır,
Qayıdır
evinə üzündə maska.
***
Simon
Terinin "Yaxşılıq" hekayəsində
azyaşlı Ankarpasyon ağlayır. Yazıçı,
Ankarpasyonun ağlayarkən daha qədim bütlərə bənzəmədiyini
yazır: "Ankarpasyon ağlayarkən... bütün
dünyanın uşaqlarına oxşayan yazıq bir qız
idi. Onlar istər ağ, istər sarı, istər
qırmızı, yaxud qara olsunlar, dərdli olanda
hamısı bir-birinə oxşayır".
Elə təlxəkləri
də dolanmaq, pul qazanmaq naminə maska geyindikləri, kədərli,
dərdli olsalar belə, adamları güldürmək, əyləndirmək,
düşündürmək məcburiyyətində
qalmalarına görə dərdli Ankarpasyona bənzətmək
mümkündür...
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22
dekabr.- S.17.