Səndəmi,
Karvanbaşı?
Kamal Abdullanın “Sehrbazlar dərəsi”
romanı haqqında
-
Əlvida... ağa...
Ruhun bu son sözlərini canını artıq
tapşırmış Karvanbaşı eşitmədi.
-
Əlvida, oğul! - Ruh dedi.
***
Cəllad Məmmədqulunun ruhu ona görə sehrbazlara
"yaxa" vermirdi ki, gizlənməyə mübhəm yer
tapmışdı. Allahdan gəlib Allaha dönməyə, Yaradanı dərk
etməyə hansı dini-fəlsəfi yöndən baxsan, həmən-həməndir:
nirvana, zöhd, batini nurlanma... İnsan İlahi
ruhun bir zərrəsidirsə, demək, Karvanbaşı Səyyah
Mir Həsən ağanı tapıb gətirməklə təkcə
atasının əbədi rahatlığına
qırıqlıq gətirməmişdi, həm də ilahi
ruhi-rəvanlığı pozmuşdu. Ona görə də
"Sehrbazlar dərəsi"nin
annotasiyasında təsadüfən "Ruhla
Karvanbaşının sirli görüşü faciəylə
bitərkən..." yazılmır. Mütləq
gizlilik, sirri-vacibat həyatın təməl qanunlarından
biridirsə, demək, faciə qaçınılmazdır.
Ağac ona görə böyüyür ki,
kökləri yerin altındadır. Qaranlıqda.
Uşaq da ana bətnində qaranlıqda
böyüyür. Bu qaranlıq təkcə
işıq düşməyən yer deyil, həm də
sözün bütün mənalarında görünməzlikdir.
Kamal Abdullanın təbirincə desək,
sirriçindəlik. Deməli, Kamal Abdulla
üçün sirr təbiət hadisəsi, mübhəmlik
ilahi düzəndir. Karvanbaşı bu nizamı pozmadımı,
pozdu!
"- Nə cürənə haramzadasan sən. Səni
görüm həmişə "vay" içində
olasan. Məni niyə bura
çağırmısan, ay əbləh".
Axı, Səyyah sehrbaz da məqsədsiz, təsadüfən
gəlməmişdi ora. Çevrə qapanmalı, Ağ dərvişin
müridi ustadına xəyanət borcunu ödəməli idi.
Elə ona görə də
Karvanbaşının uşağını - Məmmədqulu
nəslinin son yadigarını geniş əbasının
içində gizlədib girir özünün təkcənəlik
vaxtına. Sonra yuxusuna
qısılmış uşağı öz taqətsiz əllərində
Ağ dərvişə təslim edir. Gəlin, təsəvvüfdəki
təşkilatlanma prinsiplərini xatırlayaq: "Mürid
mürşidinin əlində ölü mürdəşirin əlindəki
kimi olmalıdır". Hər şey
aydındır, şərhə ehtiyac görmürəm.
Səyyahın bu təslimatı baş tutmasaydı, qanun
pozulacaqdı. Qanunun pozulması isə Göylərin
qapısının bağlanması deməkdir.
***
...Ya
sevgili Allah, sən özün kömək ol ki, çaylar yenə
üzü yuxarıdan, üzü aşağıya
axsınlar. Ağaclar, otlar, çiçəklər günəşə
doğru can atsınlar, yağışlar göy üzündən
yer üzünə tökülsünlər, həyatın gəlişi
ölümün gəlişini qabaqlasın.
***
Sevgili Allahı Karvanbaşının duasını
eşitmədi. Onun üçün çaylar üzü
aşağıdan üzü yuxarıya axmadımı,
axdı! Ağaclar, otlar, çiçəklər günəşə
doğru can atmadılar. Və əlbəttə,
Kamal Abdullanın bu zavallı, bu məzlum qəhrəmanı
üçün ölümün gəlişi həyatın
gəlişini qabaqladı. Taleyində
olanlar həyatında olmadı. Heç
adını da paltar kimi əyninə geyinə bilmədi.
Bunun üçün İudaya xələflik edən
(bəlkə, sələflik?!) Səyyah
olmaq gərəkirdi. O Hacı Mir Həsən
ağa ki, onu tanımaq üçün ən əvvəl
Görükməz təpənin yolunu tutmalısan. Ləhliyə-ləhliyə gecənin səssizliyinə
batan karvanla yol yolçuluğuna çıxmalısan.
Karvan demişkən... Karvanbaşı, sənin
sehrbazlar dərəsində nə itin azmışdı, ay
Gicinəqulu? Bir yerdə ki ruhu
alıb-satırlar, o bazardan nə mədəd umacaqsan?
Ruhunu satan adamlardan ötəri
ölümün gəlişi həyatın gəlişini
qabaqlasa nə olacaq, qabaqlamasa nə?
Çevrə necə
qapandı?
Mən
bilirəm: sehrbazlar dərəsinə olan bu naqolay münasibətlə
müəllif ürəyinin dərinliyində razı
olmayacaq. Ki,
İlan gədiyinin qurtaracağında Görükməz Təpənin
yaşıl ətəyindən başlayıb gedən bu
möcüzələr dərəsi həm də dərviş-sehrbazların
təkcənəlik sığınacağı idi. Təkcənəlik ilahi bağdır, xəlvət-yasaq
zamandır, ona toxunmaq Yaradanın işinə əl
aparmaqdır. Necə ki, bir tamahkar tacir təkcənəlik
vaxtı sehrbazın qızıl-gümüşünü
oğurlayıb aparıb, di gəl, nə illah edir, getdiyi yol
indiyənəcən onu bir yana
çıxarmır. Hə, söz-sözü
çəkib yola gətirdisə, deməli, atası cəllad
Məmmədqulunun ruhunu çağırmaq üçün
tale Karvanbaşının yolunu sehrbazlar dərəsindən
salmalı idi. Bir də təkrar: çevrə
qapanmalı idi.
Kamal Abdulla "Sehrbazlar dərəsi" romanında iki
cəllad obrazı yaradıb. Məmmədqulu
zahirdir, Karvanbaşı batin, Məmmədqulu baş kəsir,
qan tökür, Karvanbaşı qisas-intiqam üçün
alışıb-yanır. Məmmədqulunun
bədbəxtliyi gözəl Pərnisənin eşqindən
başlayır, Karvanbaşının biçarəliyi
şaha xəyanətdən. Əl-əlbət,
qisasla, xəyanətlə xoşbəxtliyə çatmaq
müşkül. Onda ata, ruh, oğul cismi
bədbəxtliyə düçar edir. Diqqət edin:
birinin faciəsi eşqdən başlayır, o birinki qisasdan.
İki əks qütb: biri xeyir, biri şər. Bu
xeyir-şər nə gözlə görünür, nə əllə
tutulur. Müəmmadır. Sirri-xudadır. Müəllif bu
gedişlə həm də özünü "ələ
vermir", yaratdığı xarakterlərin bütün
cizgilərini yer-yerində oxucu üçün
açıb-tökmür. Heç şəksiz, düz
edir! Açıb töksəydi, onda oyun
maraqsız, həyat məzmunsuz, ədəbiyyat rəngsiz-bulanıq
olardı.
Görükməz təpə
Allahın təcəllası kimi
Hə, bu o demək ki, Kamal Abdulla "Sehrbazlar dərəsi"ndə
özünü Allah kimi aparır. Deməli, onun
"müəllif dərgahında" nə mütləq
şər var, nə mütləq xeyir. Gəlin,
başqa sözlə ifadə edək. Kamal
Abdulla qəhrəmanlarına mütləq-sahib deyil, onları
fikir inhisarına almır, onları damğalamır. Ki, Məmmədqulumu şərdir, Xacəmi
ikiüzlü, Səyyahmı, Karvanbaşımı naqis.
Kamal Abdulla məsələyə ənənəvi
(həm də maraqsız) xeyir-şər kontekstindən
yanaşmır. Və əl-əlbət, sənin,
mənim - bizim hamımızın oxucu haqqımızı
tanıyır. Və yenə əl-əlbət,
qəhrəmanlarını doğması-əziz bilib də,
onların hər naqisliyini oxucunun ayağına vermir, qəhrəmanlarının
təəssübünü çəkir. Bax, bu təəssüb çəkmək ciddi məqamdır.
Nə olsun, "müəllif dərgahı"nda yaranan qəhrəmanların
biri xəyanətkar olanda, biri cəllad, biri ustad
dönüyü...
Görükməz təpə Allahın təbiətdəki
təcəllasıdır. Bir kimsə-kimsənə
Görükməz təpə ilə üzüyuxarı
qalxmağı bacarmayıb. Çünki "bir-iki
addımdan sonra qıraqdan baxana elə gəlirdi ki, bu adam üzü yuxarı ayağını
boşluğa basa-basa havanın üstü ilə
qalxır". Dərviş Hüsnükərəm
təpənin başına çatıb qayıdandan sonra ona
yaxınlaşan olmamışdı. Hamı
onunla ehtiyatlı keçinərdi, söhbətə,
yaxınlığa can atmazdı. Deməli,
Hüsnükərəm təkcə sirri-zəmanəyə
yox, həm də sirri-xudaya vaqif olmuşdu. İlahi həqiqət mərtəbəsinə
ucalanlar hali-qəribanəsi ilə hamını özündən
kənar edər. Ayna misalı
hamı onda özünü görər; əməlləri
faş olar, naqisliyi aşkar. Romanı oxuyanlar
yaxşı bilər, dərviş Hüsnükərəmin
başına gələnlər sizə Xətamül-Ənbiyanın
meracını xatırlatmadı ki? Mənə
xatırlatdı. Bu cizgi aydın deyil, amma
müəllifin mətnaltı göndərişlərini
tutmağa nə var? Bu qəbil mistik-mübhəm
işarətlər "Sehrbazlar dərəsi"nin sufiyanə mahiyyətində onlarladır.
Görükməz Təpə Allahın təcəllası
deyilsə, ruhaniyyət bilicisi tanumənd kişi
Xacə İbrahimin sirri ağasına açması
üçün niyə ona nəzər salıb
razılıq verirdi? Daha başqa işarət: Xacə
İbrahim sehrbaz çağırmaq işini qorxudan edir, sevgidən
yox. Qorxu isə bədbəxtlik gətirər.
Tutalım, Cəllad Məmmədqulunun
Karvanbaşıya gətirdiyi bədbəxtlik kimi.
Kamal
Abdullanın mənəvi söykənəcəkləri
çoxalacaq
"Sehrbazlar dərəsi" təkcə əhvalatı,
qəhrəmanları ilə yox, həm də
yazılış texnikası, paralel süjet xətləri və
sintaksisi ilə ənənəvilikdən uzaq, təkrarsızdır. Burada məsələ
təkcə modernist-postmodernist cərəyanın relsləri
üzərində hərəkətdə yox, həm də
intertekstual mahiyyətdədir. Müəllifin
təklif elədiyi fikrin-intellektin uçuş
zolağında hər kəs (hər oxucu) cövlan edəmməz.
Demirəm, qanadları qırılar, yox,
başa düşər ki, həmin uçuş zolağı
onu çox ucalıqlara aparır. Məhz ucalıqlara...
Və həmin ucalıqlarda azmağın
nigaranlığı əzab gətirməsin deyə,
özü alçaqlıqlara könüllü enər.
Çün o alçaqlıqda hər şey
zahirdə-dayazdadır. Orda Hüsnükərəmin
timsalında merac işarəti, Ağ dərvişin portretində
Nəsimi laməkanlığının cizgiləri yoxdu.
Orda heç şaman Səyyah Mir Həsən
ağanın (İuda İskariot) şəxsində ustada (Məsihə)
dönüklüyün peşmanlığı,
Karvanbaşının şaha sui-qəsdçi timsalında
"Səndəmi, Brut?" işarətini də görmək
olmaz. "Sehrbazlar dərəsi"
göyün yeddi qatı kimi sirlidir, hər işarətində
min məna gizlənər. Amma Kamal
Abdullanın müəllif landşaftına bələd
oldunsa, itib-batmayacaqsan ziqzaqvari əhvalatların içində.
Elə gözəllik də bundadır. Təkcə
"Sehrbazlar dərəsi"nin yox, elə
"Yarımçıq Əlyazma"nın, "Unutmağa
kimsə yox"un da mənəvi-ruhani, tarixi-mifoloji qatlara
işarətləri, ipucları adamı intellektual xəzinəyə
çıxarar. Baxır, sən o xəzinədən
nə "çırpışdıra" biləcəksən.
Bunu bacarsan, nə xoş sənə! Deməli,
sevgili oxucu, sənin timsalında Kamal Abdullanın mənəvi
söykənəcəklərinin daha biri çoxalacaq. Bax, onda çaylar yenə üzü yuxarıdan,
üzü aşağıya axacaqlar.
Qayıdaq yenə cəllad Məmmədquluya. Kamal Abdulla bu
bədbəxti o mərtəbədə "xəlq" edib
ki, onun faciəsini şərh etmək
müşküldür. Məmmədqulunu ancaq hiss etmək
lazımdır. Anasını və arvadını
öldürən adam sonra gözəl Pərnisənin
eşqinə mübtəla olub şah qulluğundan
çıxmağa cəsarət tapır. Bu,
katarsisdir. Vəzir Məşdəliyə
minnətçi salıb təvəqqe rica etdirən bəlanın
adı eşq idi. Həm eşqə
könül vermək, həm də cəlladlıq edib
Allahın verdiyi ömrü yarıda kəsmək insan təbiətinə
ziddir. Amma şahın qəzəbinə düçar
olmaq elə İlahi ruhi-rəvanlığı pozmağa tay deyilmi?
"- Bunun dərsi verilməlidi. Hamıya
görk olmalıdı bunun dərsi. Yaxın
gəl, qulaq ver. Nə dediyimə aç qulağını
yaxşı-yaxşı qulaq ver.
Bunları deyib şahın gözlərinin dibinə
qaranlıqda çovğun qoparan qış birdən-birə
çökmədimi, çökdü. Şahın
gözləri soyuqdan üşüdü, don vurdu şahın
dibsiz gözlərini. Şahın vəzir Məşdəliyə
dediyi sözlər də artıq ağzından yox, gözlərindən
çıxırdı...".
Amma cəllad Məmmədqulunun katarsisi onu xilas eləmir. Mən əbəs
yerə demirəm ki, Məmmədqulunu yalnız hiss etmək
lazımdır. Bu seçməni də əbəs
yerə vermirəm. Oxuyaq:
"Məmmədqulu
bu düşüncələrlə gözünü elə hey bığ yeri təzəcə
tərləmiş çılğın, amma ata önündə
xeyli mərifət və ədəblə əyləşmiş
bu növcavandan çəkə bilmir, döndərib-döndərib
baxışlarını yenə gətirirdi onun doğma
üzünə, gözünə. "Bığlar şəvə
olacaq, gözlər qapqaradır, kürən saçları payız
çəmənliyidi elə bil. O bir olan Allah bilir ki, sənə
nə qədər məhəbbətim var qəlbimdə, səndən
başqa məhəbbətim... bir də elə sənədi,
bircə dənəm, həyatım mənim, bircəm,
ömrüm-günüm, canım-ciyərim...".
Və bir
gün kürən
saçları payız çəmənliyi olan
Şahverəni öldürüb torbada cəllad Məmmədqulunun
qapısının ağzına atırlar. Cəllad
olanda nolar, İlahi, bir ata üçün bundan böyük
dərd, bundan böyük müsibət olarmı?!
"-
Şahverən, vay..."
Şərəfli ölümdən
uzaq qalan
Lad nədir? Səs sırasını qurma, səsləri
yerləşdirmə üsulu. Məcaz işlətsək,
"Sehrbazlar dərəsi"nin sufiyanə
ladını aşkara çıxarmaq, onun Türk-İslam
coğrafiyası ilə kommunikasiyasını incələmək
ədəbiyyat nəzəriyyəçilərinin, tədqiqatçıların
işidir. Coğrafi kommunikasiya ilə işimiz
yox, amma təsəvvüf deyər ki, ruh Allahın zatından
ayrılıbsa, deməli, ona da qovuşacaq. İndi mən
bilmirəm Cəllad Məmmədqulunun, lap elə Ağ Dərvişin
ruhu Fəna-fillah məqamına ucalıbmı,
ucalmayıbmı. Bu iki zatın fərqi müəllif
üçün vacibatdır, o üzdən səhvim yoxsa,
Ağ dərvişin əzablarının təsvirində
gizli təəssübkeşlik, həm də təəssüfkeşlik
sezilir. (Mən "var" demirəm,
"sezilir" deyirəm. Və əlbəttə,
bunun özü də şübhəlidir). Doqquz gün keçirilən
məhkəmədə Ağ dərvişi yolunu azmış
din düşməni, fırıldaq sahibi kimi ifşa edirlər.
Bəs onun Hacəb ətrafındakı Ala dağda yerini kim nişan vermişdi? İşarələr
deyir ki, Səyyah sehrbaz. Həzrəti
İsanı da həvari İuda satmışdı.
Əgər Ağ dərvişin yerini Seyid Sarının
adamlarına nişan verən
ruhçağıran səyyah deyildisə, şəyirdlər
ona intihar etmək şərəfini niyə verməmişdilər,
onu niyə uzaq saxlamışdılar bu şərəfli
ölümdən? Müəllifin üstüörtülü
işarəti belə deyir:"Dağ başından
üzü aşağı qaranlıq boşluğa əl-ələ
verib iyirmi üç ağpaltarlı vücud durna qatarı
kimi açılan zaman onların başları üstündəki
nəhayətsizliyi və uçduqları boşluğu kənar
qayalıqdan bir nəfər kifirləşmiş üzündə
incik bir təbəssüm seyr edə-edə durmuş
imiş...".
Hələ
bunun davamı da var:
"- Gərəkdir ki, Ağ dərvişin
ustadlığından Böyük Birlik qarşısında
imtina edəsən. Edərsən?
- Onun
ustadlığından imtina edərəm. Daha nə etməliyəm?".
***
Ruhçağırma mərasimində cəllad Məmmədqulu
gözə görünmür. Karvanbaşını
maraqlandıran sualların hamısına onun səsi cavab
verir. Ortada isə bir sirr var.
Karvanbaşı bu sirri məhz atasının simasını
görərək öyrənmək istəyir. Deməli, səs sahibinin atası olmasına
şübhə edir. Biz həqiqəti onun
səsindən eşidirik. Sirr onun səsində
öz mübhəmliyini itirir. Kamal Abdulla
"Bir, iki, bizimki"də olduğu kimi "Sehrbazlar dərəsi"ndə
də "səsimdən yapış" təklif-ideyasına
sadiqdir. O səs Karvanbaşıya həqiqəti
pıçıldayır və bu, ona bədbəxtlik gətirir.
Şaha hazırladığı qansız
qisasın - sui-qəsdin üstü açılır. Şah keşikçiləri qapını
sındıranda Karvanbaşı xəncəri saplayır
ürəyinin başına. Deməli,
özü-özünü cəzalandırır. Çünki qisas, nifrət çıxış
yolu deyil, onunla başqasının həyatını deyil,
öz ömrünü zəhərləyə bilərsən.
Bəs bu ölümü ona kim məsləhət
görür: Məmmədqulunun səsi.
***
Və sizə
bir sirr açım: əslində, mənim
yazdıqlarımın heç biri olmaya da bilər. İnanmırsınızsa, romanı oxuyandan sonra
özünüzü səhrada zənn edin. İntəhasız səhrada. Görəcəksiniz
ki, Kamal Abdulla haradasa uzaqlarda - bəlkə, Görükməz
təpənin ətəyində, bəlkə, Qarağacın
altında dayanıb sənə göz vurur. Üzündə də sirli təbəssüm.
O təbəssümün sirrini onun özündən xəbər
almağa nə hacət? Orda yazılıb ki:
Bu da bir həyatdı,
oynadıq onu,
Bu da bir oyundu, yaşadıq, bitdi.
***
- ...Ya sevgili Allah, həyatın gəlişi
ölümün gəlişini qabaqlasın.
Cavid Zeynallı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 dekabr.- S.22-23.