Faniliyin əyaniliyi
Fərid Hüseynin "Səmərqənd
divanı" poetik silsiləsi haqqında
düşüncələr
Bakının nəfəs kəsən bürkülü
yay günlərindən birində şair dostum Fərid
Hüseynlə görüşdük, adətimizə uyğun
olaraq yaşadığımız binanın həndəvərində
axşam gəzintisinə çıxdıq. Fərid Səmərqənddən
yenicə qayıtmışdı, içində bir təlatüm
dolaşdığını hiss etdim. Bu qədim
şəhər onu əməlli-başlı sehrləmişdi.
Necə sehrləməsin?! Bir şəhər
ki, dünyanın ən böyük cahangirlərindən
olmuş Əmir Teymurun ürəyini fəth etmişdi!
Fərid
qoluma girib "Səmərqənd haqqında yeni poema
yazmışam, gedək, sənə oxuyum" - dedi. Beləcə,
Fəridə "Səmərqənd divanı"nı yazdıran sehrə, əfsuna həmin gecə
mən də yoluxdum.
Fransız filosofu Anri Berqsonun
fikrincə, insanın daxilindəki zaman çölündəki
zamandan fərqlidir. Xarici aləmdəki zaman
"keçmiş-indi-gələcək"
düzümündədir, amma insanın daxilindəki zamanda
belə bir ardıcıllıq yoxdur. Daxili
aləmdə zamanlar iç-içə keçə bilir.
Fəridin "divan"ında isə çox qəribədir,
zamanlar güzgülü zal kimidir; hansı tərəfə
dönsən, fanilik duyğusunun dəyişməz əksi ilə
üz-üzə qalırsan.
İndi
dörd yanı tarix qoxuyan,
ruhlar mühasirəsində
yaşayan -
qılınc və nal səslərinin
dilinin batdığı
bu şəhərdə
nəfəs alıram -
kiminsə ahının
üstünə.
Onsuz da, tale günün birində
başımızı aşağı
əyir - sinəmizə
və insan öz könül evində
qurşanır etiraf ibadətinə - tövbəyə
və qəlbinə səcdə edir beləcə.
Tarixin adətidir səssiz yaşamaq,
bizim adətimizdi
itən addım səslərini dinləmək:
qanlı saraylarda,
sağalmayan yaralarda.
Çox
şey bizə
danışılan kimi deyil deyə
dünyaya baxıram
gözüdolusu nabələdliklə...
Bəzi sufilərin fikrincə, fəna Allahın hədiyyəsidir. Fənafillah məqamına
yetməkdən ötrü insan özünü dünya nemətlərindən
məhrum etməlidir və cismindəki nəfsdən,
"fanilərin əbədiyyət tamahından" xilas
olmalıdır. İnsanı dünyaya
bağlayan ən güclü qüvvə nəfsdir, bəzən
insanda nəfs o qədər güclü olur ki, o,
dünyasını dəyişəndən sonra belə, əbədi
yaşamaq istəyir. Ruhların mühasirəsində,
"qılınc və nal səslərinin dilinin
batdığı bu şəhərdə" qosqoca tarix sənin
qulağına ahəstə pıçıldayır: Ey insan!
Sən fanisən! Fərid bu faniliyi poetik detallar
vasitəsilə göstərir, hiss və duyğular peşəkarlığın
və texnarlığın sayəsində modern bir
"divan" formasını alır.
Müəllif dəfələrlə Xəttata
müraciət edir ki, onun ismini dəri
üzərinə yazmasın. Tarixin dərinliklərində
hələ də cidd-cəhdlə mübhəmliyini qoruyan,
deşifrə edilməmiş sirli işarələr o Xəttatın
(Xəttat qədim dövrlərin bütün xəttatlarının
ümumiləşdirilmiş obrazıdır) özünə
də agah deyildi. Digital zaman xəttatların
işini daha da çətinləşdirib, vaxt və məkan
sürətlə dəyişdiyindən xəttat zamanın
sürətindən geri qalır. Həyatla ölüm
arasındakı məsafə, sanki bir az da
qısalıb, insanın əbədiyyət ehtirası daha fərqli
və dürlü fəlakətlərə yol açır. Zatən, xəttatlar işlərini görüb əsrlərin
üfüqündə çoxdan gözdən itiblər.
Bizim dövrün xəttatları, sadəcə,
sələflərinin nəqqaşlığını təkrarlayırlar.
Fənafillahdan çox bəqabillah eşqiylə
dünyaya bağlanmış insanların taleyi yenə məzar
daşlarında əyaniləşir.
Bayramlarda
ev-ev
baş
çəkdiyin adamları,
gün gəlir
məzar-məzar ziyarət
edirsən,
beşikdən qəbrə
yol göstərən
ox işarəsini,
süslə,
kufiylə,
nəstəliqlə,
nə "çəkə",
nə yaza bilərsən, Xəttat.
"Səmərqənd divanı"nda müəllif
qoca Şərqin qovğalı
keçmişinə, sanki zamanın hündürlüyündən
baxır.
Əbədiyyət qalası olan bu dünya onu
qılıncıyla fəth etmək ehtirasıyla
alışıb-yanan, ölkələri oda verən,
yağmalayan o qədər fatehləri, cahangirləri diz
üstə çökdürüb ki!..
Qəlbin
sarı simə keçən,
sifətlərin kölgələnən,
əllərin hönkürən,
səbrin üzü
qaralan yerdə
dayanmışam.
İndi
yaşadığım anlar
səbəblərə gözünün
ucuyla da baxmır,
yarasa gözlərində
ölüb
zamanın qaranlıq
sifəti,
gələcəyimizdə qeybə
çəkilib
bu günümüzün
bərəkəti.
Maraqlı arxitektonikaya malik olan bu poetik silsilə xalq
yazıçımız Anar müəllimin söylədiyi
kimi, "Şərq və ümumtürk poeziyasına xas məcaz,
təşbeh və bənzətmələri stilizə edir, bəzilərini
isə yeni yozumda, fərqli şəkildə təklif edir. Bununla da "divan"
adına bəraət qazandırmağa
çalışır".
Bütün zəfərlər, qələbələr
faniliyin ötəsində qalır. Mətn hüzn haləsinə
bürünüb. Fərid bu məşum həqiqəti
orijinal formada, yeni təşbeh və metaforalarla təqdim edir:
Tarix suyun ehtirası öldürdüyü kimi,
öldürür qələbələri,
zəfərləri,
həyatın qart üzündə.
Daha əcaib doğulur,
məğlubiyyət nəvələri.
Səmərqəndə virtual tarixi ekskursiyadan Fərid əlidolu
qayıtdı - "Səmərqənd divanı" ilə. Şərqin
digər qədim şəhərləri - Şiraz, Hicaz, Təbriz,
Ərdəbil və sair də öz ruhunda belə poetik silsilələri
hifz edir və o sirlər də kağıza
köçürülmə məqamını gözləyir.
Fərid Hüseynin "Səmərqənd
divanı" poeziyamızda və həm
də onun yaradıcılığında yeni mərhələyə
keçidin başlanğıcı sayıla bilər. Şair dostumu bu münasibətlə
ürəkdən təbrik edir və yeni poetik silsilələrini
gözləyirəm.
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
22 dekabr.- S.25.