Alın yazısı alim
ömrü
Çoxdan bilirdim ki, 2018-ci ilin sonlarında ömür-gününü maarifə,
təhsilə, tərbiyəyə,
elmi yaradıcılığa
bağlamış Məmməd
İrac oğlu Əliyevin 70 illiyi tamam olacaq. Elə buna görə bu tanınmış təhsil və elm adamının özüm bacardığım
qədər həyatının
müxtəlif fraqmentlərinə
işıq tutmaqla, onun haqqında öz ürək sözlərimi dilə gətirəcəyimi fikirləşirdim.
Qələminə və şəxsiyyətinə
hörmət etməyi
bacaran, elmi-nəzəri
sözün urvatını
bilən bu insanın təhsilimiz və ədəbiyyatımız
qarşısındakı xidmətlərindən
danışacağımı planlaşdırırdım. Açığını desəm,
Məmməd Əliyevi
yaxşı tanıdığımdan
onun haqqında söz deməyi o qədər də müşkül iş hesab etmirəm, lakin əlimə qələm götürəndən
sonra bu "asanlıq"dakı çətinlik
məsuliyyətimi bir
qədər də artırdı.
Məmməd Əliyevin ömür bioqrafiyası, alimliyinin işıqlı səhifələri
XX əsrin 1970-ci illərindən
başlayıb bu günə qədər məsuliyyətlə davam
etdirilməkdədir. Çünki məhz 1970-ci illərin ortalarında Məmməd
Əliyevin filologiya elmləri namizədliyi dissertasiyasının müdafiəsi
filoloji-estetik fikrimizə
yeni bir nəfəsin gəldiyini müjdələyirdi. 1985-ci ildə müdafiə etdiyi filologiya elmləri doktoru dissertasiyası da kifayət qədər enerjili Məmməd Əliyevin elmi potensiyasının dərinliyindən
və zənginliyinə
şəhadət verdi. İllər, onilliklər bir-birinin
üstünə gəldi.
Məmmədin filologiya
elmləri doktoru dissertasiyasının müdafiəsindən
az keçməmiş
ictimai-iqtisadi-siyasi formasiyanın
gedişi dəyişdi.
Məmməd müəllim daim
mövqeyini, məğrurluğunu
qorudu. Təhsilimizin,
ali pedaqoji
fikrimizin möhkəmlənməsi
qayğısına qaldı.
Təhsil-tərbiyə işlərinə
rəhbərlik edə-edə,
elmi yaradıcılığını
da bir an
belə səngitmədi.
Ədəbiyyatşünaslığımızın üfüqlərinin genişlənməsi və
dərinləşməsi barədə
daha çox düşündü, ciddi
kitablar yazdı.
Mən professor Məmməd
Əliyevin elmi yaradıcılıq yoluna
nəzər salarkən
onun həyat və fəaliyyətini ardıcıllıqla xronoloji
avtobioqrafik mənzərəsini
yaratmaqdan kənaram. Çünki,
birincisi, bu, bir tərəfdən asan təqdimat yoludur, ikincisi isə belə təqdimat Məmməd Əliyev kimi tanınmış ədəbiyyatşünasın
tale və tədqiqatçılıq yolunun
izlənilməsində effektsiz
hesab oluna bilərdi.
Bu gün Azərbaycan
filoloji fikrində öz mövqeyi, sözü, siması olan Məmməd Əliyev haqqında daha əsaslı fikir söyləməyə
ehtiyac duyulmaqdadır. Akademiklər
E.D.Cavalidze, Məmməd
Cəfər, Ağamusa
Axundov, V.Məmmədəliyev,
İsa Həbibbəyli,
professorlar Azad Nəbiyev,
Məhərrəm Qasımlı,
A.Xintibidze, publisist Aydın Tağıyev və başqalarının
Məmməd Əliyevin
həyatı və elmi yaradıcılığına
dair fikir və mülahizələri
yer almışdır.
Bununla belə, düşünürəm
ki, professor Məmməd
Əliyevin üç
araşdırmasıyla bağlı
nəinki danışmağa
ehtiyac var, bu, həm də
yetərincə zəruridir.
Alimin
"Azərbaycan şeirinin
vəzn və evfoniya problemləri" (Bakı, 2008) monoqrafik tədqiqatı özünün
elmi dərinliyi və əhatəliyi baxımından diqqəti
cəlb edir. Əsərdə təkcə Azərbaycan
şeirşünaslığının aktual nəzəri problemləri deyil, ümumtürk şeiri üçün xarakterik olan cəhətlər tarixi-müqayisəli müstəvidə,
iltisaqi quruluşlu türk dillərinin fono-morfoloji xüsusiyyətləri
əsasında üzə
çıxarılıb öyrənilmiş,
müasir türkoloji elmimizə dəyərli elmi nəticələr verilmişdir. Ümumtürk şeirinin nəzəri problemlərinin öyrənilməsində
bu əsərin misilsiz rolu aydın
görünməkdədir. Belə bir sanballı
monoqrafik tədqiqat gələcəkdə müəllifin
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
əsərini yazmağa
imkan verdi. Mənə elə gəlir ki, son 20-25 ildə milli folklorşünaslığımızda,
epos düşüncəmizdə, mifoloji örnəklərımizdə,
tarixi materiallarda, mədəniyyətimizdə, etnoqrafik
və ictimai baxışlarımızda, klassik
ədəbiyyatımızda məsələ müxtəlif
yönlərdən təhlil
predmetinə çevrilsə
də, professor Məmməd
Əliyevin bu kitabını incələməyə
ehtiyac vardır.
Məmməd Əliyev "Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi" kitabı
üzərində işləyərkən
bu fənnin fəlsəfə və estetika məsələləri
ilə yaxınlığını
vurğulayır. Kitabla yaxından tanış olduqda onun ədəbiyyatın
sosial funksiyası, gerçəkliyin poetik təfəkkür süzgəcindən
keçirilməsi nəzəriyyəsinin
metodoloji problemlərini,
spesifikasını, genezisini
və funksiyasını,
ədəbiyyatda forma və
məzmun, bədii kriteriyalarını,
ədəbi proses, şeir sistemləri və vəznlər və s. haqqında doğru-dürüst metodoloji
mövqe nümayış
etdirdiyini görmək
mümkün olur. Eyni zamanda, M.Əliyev ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
müxtəlif səpkili
rəngarəng materialla
əlaqələrdə olduğunu
bildiyindən, ondakı
terminologiyanın da ümumi xarakterli və xassəli olduğunu qəbul edir. Bizə belə gəlir ki, M.Əliyev nəzəri təhlillərində
klassik ədəbiyyat
nəzəriyyəçilərinin R.Uellek və O.Uorren, B.V.Tomaşevski, V.V.Vinoqradov, L.İ.Timofeyev
kimi alimlərin yolu ilə gedib
onların nəzəri
konsepsiyalarını əldə
rəhbər tutaraq poetikayla ədəbiyyat nəzəriyyəsi məsələlərini
uğurla uyğunlaşdırmaqla,
poetika sferasını
qəhrəman, xarakter,
müəllif obrazı,
obraz quruluşu və s. üzvü şəkildə birləşdirir.
Bununla belə, M.Əliyev yaxşı dərk edir ki, humanitar
elmlərdə mədəniyyətin
öyrənilməsi sahəsində
aparılan fənlərarası
tədqiqatlar həm də ədəbiyyat nəzəriyyəsinin digər
elmlərlə qarşılıqlı
əlaqələr kontekstində
təhlil olunmasını
zəruriləşdirir.
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
ilə bağlı yazılmış kitabların
əksəriyyətinin kompozisiya
və məzmununa diqqət yetirdikdə onların xeyli qismində nəzəri postulatların havadan asılı olduğunu (yəni konkret nümunələrlə möhkəmləndirilməsini)
gördüyümüz halda,
Məmməd Əliyevin
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"nin daha anlaşıqlı və izahlı şəkildə
oxuculara çatdırıldığının
şahidi oluruq. Bu, zənnimcə, müəllifin təhlilə
cəlb etdiyi məsələlərə daha
yaxından bələdliyi
ilə bağlıdır.
M.Əliyevin kitabında
surət, tip, xarakter, bədii portret, bədii konflikt, daxili konflikt, əsərin ideyası, məzmun və forması, kompozisiyası və süjeti, süjetin elementləri, bədii detal, dil, sözün bədiilik yaratma funksiyaları, məcazlardan
istifadə və s. ilə bağlı fikirlər irəli sürüldükdə bu
elementlərin hamısı
ədəbi əsərlərdən
gətirilmiş konkret
nümunə və misallarla möhkəmləndirilir
və zənginləşdirilir.
Üzərində dayanmağı mühüm
hesab etdiyim araşdırmalardan digəri
"Bədii təfəkkürdə
erkən azərbaycançılıq
düşüncəsi" kitabıdır. Bu əsərdə
Məmməd müəllim
analitik təfəkkürünün
hüdudlarını bir
qədər dərinləşdirməklə,
azərbaycançılıq düşüncəsinin genezisini,
epos yaradıcılığından intişar tapıb gələn ilkin dərketmə, mifdəki kosmoqonik, etnoqonik baxışlar sistemini,
"Avesta"dan gələn
zərdüştilik dini-fəlsəfi
ideya və mülahizələrinin bədii
təfəkkürdə özünə necə yer etdiyini konkret
materiallara söykənərək
ortaya qoymuşdur. İstər monoqrafiyanın
"Müəllifdən" bəhsində, istərsə
də orada yer almış ardıcıl iki fəsildə ("Azərbaycan
folkloru erkən azərbaycançılığın bədii, dini-fəlsəfi
və tarixi təzahür forması kimi", "Epos yaradıcılığı
erkən azərbaycançılığın
bədii tarıxı
salnaməsi kimi" və "Qədim və Orta əsrlər
bədii təfəkküründə
erkən azərbaycançılıq
düşüncəsi (Xülasə)"
Məmməd Əliyevin
problemin öyrənilməsinə
koqnitiv folklorşünaslıq
və ədəbiyyatşünaslıq
mövqeyindən yanaşması
da maraq doğurur. Burada müəllifin Azərbaycan
bədii-fəlsəfi, dini-əxlaqi
düşüncəsində əks olunan erkən azərbaycançılıq
düşüncəsinin yaranmasının
mürəkkəb ictimai-siyası,
mədəni-kulturoloji münasibətlər
burulğanında keçməsi
fikri, ideyanın formalaşmasında milli-əxlaq
kefiyyətləri, onları
hərəkətə gətirən
etnik-milli süurun dayanması, dövlətçilik
ideologiyasının mövcud
olmadığı bir
mərhələdə həmin
kefiyyətlərin yalnız
etnik tanınma səviyyəsində qalmadığını
ortaya atan müəllifin fikirləri
daha doğru hesab edilməlidir. Bununla bağlı, haqlı olaraq Şah İsmayıl Xətaiyə
qədər yazıb-yaratmış
ədiblərimizin yaradıcılığında
yer almış azərbaycançılığın Şah İsmayılda özünü daha çox nümayiş etdirməsi konkret olaraq dövlət və cəmiyyət, dövlət və vətəndaş, ictimai-siyasi
mühit kontekstində
nəzərdən keçirilmışdir.
Eyni zamanda, müəllifin belə bir yanaşması ilə də razılaşırıq ki,
Xətai yaradıcılığı
həm onun öz dövründə, həm də sonrakı dövrlərdə
azərbaycançılıq düşüncəsinin inkişafı
üçün möhkəm
zəmin hazırlamışdır.
Bu, özünü milli kolorit, ana dilinin dövlət
dili kimi istifadəsi, dilin zənginliyi və poeziyanın xəlqiliyi və emosional təsirində daha yaxşı göstərə
bilmişdir.
Mən burada bilərəkdən professor Məmməd
Əliyevin 2018-ci ildə
çap olunan "Məhtimqulu Fəraqi şeirinin poetikası"
monoqrafiyasının elmi,
nəzəri məziyyətlərindən
söhbət açmadım. Böyük zəhmət
hesabına başa gəlmiş bu monoqrafik araşdırma ədəbiyyatşünaslığımız
üçün mühüm
hadisədir və əsərin xüsusi təhlilə çəkilməsini
zəruri edir.
Bu gün Məmməd
Əliyev öz ömrünün və elmi-nəzəri yaradıcılığının
mühüm dövrünü
yaşamaqdadır. Onun ömür
bioqrafiyasına ard-arda
yazdığı səhifələr
böyük şövq
və məsuliyyətin
bəhrəsidir. Yeni yaşın
Məmməd Əliyevə
daha enerjili yaradıcılıq ruhu aşılayacağına, daha
böyük nailiyyətlər
qazanmasında təkan
olacağına inanıram.
Nizami Tağısoy
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
29 dekabr.- S.27.