Həsən Seyidbəyli
yaradıcılığının nəsr təkamülü:
"Cəbhədən-cəbhəyə"
H.Seyidbəylinin yaradıcılığı
müasirlik hissinin qabarıqlığı və ideya-mündəricəsinin
əhatəliliyi ilə diqqəti cəlb edir. Yazıçı
yaradıcılığına müasirlik kimi yüksək
estetik prinsipləri baxımından yanaşdığı
üçün oxucusunu yormur. Yaratdığı
obrazların daxili aləminə nüfuz etməsi əsərlərinin
ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətlərini və həll
etmək istədiyi problem dairəsini düzgün müəyyənləşdirir.
Nəsrimizin vaxtilə böyük epik formalara
doğru axını zəruri idi və təsadüfı
deyil ki, qardaş xalqlar ədəbiyyatında olduğu kimi,
bizdə də keçmiş Sovet nəsri ilk təşəkkülündən
epik vüsətlə meydana çıxdı. Bu sahədə ənənələrimiz zəngin
olmasa da, monumental formalar sürətlə inkişaf edirdi.
Çünki bunlar zamanın ideya-bədii tələbindən
doğurdu. Bu, inqilabi mübarizələr
tarixini, yəni cəmiyyət quruculuğunu epik
dolğunluğu ilə dərk etmək, ictimai-siyasi, psixoloji dəyişikliklərin
cəmiyyət, xalq həyatı miqyasındakı vüsətini,
tarixi şərtlənməsini açıb göstərmək
ehtiyacından irəli gəlirdi. 1930-cu illərdə,
istərsə sonrakı dövrlərdə nəsrimizdə
böyük epik formaların bir sıra əlamətdar
növləri yaranır. 1950-ci illərin
axırlarından başlayan janr ölçüləri və
vərdişləri nəzərəçarpacaq dərəcədə
dəyişmiş, yığcam romanlar, psixoloji-dramatik povestlər
müvəffəqiyyət qazanmışdır. Həmin
forma dəyişikliklərini təsəvvür etmək
üçün "Söyüdlü arx", "Mən ki
gözəl deyildim", "Sərinlik",
"Telefonçu qız", "Teleqram",
"Körpüsalanlar", bir az zaman fərqi ilə
C.Əmirovun "Qara volqa", "Brilyant məsələsi",
"Sahil əməliyyatı" və H.Seyidbəylinin
"Cəbhədən-cəbhəyə" və s. əsərlərini
xatırlamaq kifayətdir.
"Cəbhədən-cəbhəyə" əsəri
maraqlı bir təsvirlə başlanır. Müharibədən
çıxmış Bakı çox nigarandır. Gecə-gündüz
çalışan, insanları hələ də gözləri
yol çəkən, oğul gözləyən kim, bu ağır vəziyyətdən istifadə
edərək nə isə pis işlər görməyə
hazırlaşan toplum kimi qruplaşır. Bakının
elə vaxtıdır ki, xəbis, çirkin ünsürləri
baş qaldırmağa, dövləti içəridən
sarsıtmağa məqam gözləyirlər. Roman Teymurun müharibədə yaralanaraq qayıdarkən
onun Bakı dalanlarının birində - İçərişəhərdə
soyğunçu - cinayətkar tərəfindən, küt alətlə
- toppuzla vurularaq çamadanının aparılması və
ölümcül vəziyyətə salınması ilə
başlayır.
"Cəbhədən-cəbhəyə"
əsərini oxuduqca, səhifələr bir-birini əvəz
etdikcə, hər bir hadisə, olay fəhmli, o illəri
yaşamış oxucuya tanış gəlir.
Çox asanlıqla əsərin daxilinə
nüfuz edir, hadisələri, insanları göz
qabağına gətirə bilir, təsvir olunan Bakı həyatının
içərisində yaxşı və pis cəhətləri,
uğurlu və nöqsan tərəfləri təsəvvür
etməkdə çətinlik çəkmirsən. Povestin inandırıcı olmayan səhnələri
yoxdur. Düzdür, əsərdə bəzi
məqamlarda publisistik ruh da özünü büruzə verir.
Lakin hadisələrin maraqlı, ardıcıl
düzümü elə məharətlə təsvir edilir ki,
oxucu heç nəyin fərqinə varmır, nəticənin
nə ilə qurtaracağını səbirsizliklə gözləyir.
Ədibin romanında həyat (Bakı gerçəkliyi
- B.B.) dinamik halda, ictimai mübarizə konflikti, yeninin köhnə
ilə mübarizəsi gərgin şəkildə təsvir
olunduğundan təbii ki, əsərdə müsbət
obrazlarla bir sırada (nəinki bir sırada, üzbəüz
döyüşən) bir çox mənfi tiplər də
yaradılmışdır. Sözügedən mənfi
tiplərin həm daxili, həm də xarici portreti sənətkarlıqla
işləndiyindən oxucu onların bütün
varlığı, "idealları" ilə tanış
olur. Nasir inandırıcı bir qələmlə,
onların çürük mənəviyyatlarını
açıb göstərdiyindən, oxucu bu
yaramazlıqların, vətən xainlərinin gec-tez
sıradan çıxacaqlarına - həbs və ya ifşa
olunacaqlarına inanır. İstər
"İllər keçir"də, istərsə də
"Cəbhədən-cəbhəyə" əsərlərindəki
bu inandırıcılıq prinsipinin əsas səbəblərindən
biri də çatışmazlıqlara keçmiş sosialist
həyatının fövqündən baxılması,
olayların yeniliyin mütləq qalib gələcəyi fonunda
təsvir edilməsidir. Dövrün
ideologiyasının icərisində olan və hər şeyi
bilərək dərk etdiyindəndir ki, H.Seyidbəyli bu tipləri,
təkcə mücərrəd anlamda mənfi olduqları
üçün deyil, həyata qara ləkə olduqları
üçün ifşa edir.
İlk səhifələrdən cəbhədə qəhrəmanlıq
göstərib yaralanmış, qolunun biri gipsdə geri
dönmüş Teymurun fiziki ağrıları deyil, daxili
düşmənlərdən, quldurlardan aldığı zərbələr
daha çox təsir edir. Əsərin sonunda
quldur dəstələri yaxalanarkən Güldəstənin
dilinin açılmasına səbəb (nə qədər
inadkarlıq etsə də - B.B.) Seymurun
meyitini görməsi olur. Məhz bundan sonra
"başçıları"nın
ünvanına gedir.
Teymurun hüquq fakültəsində qiyabi təhsil
alması da, qarajdan çıxıb milis şöbəsində
işə girməsi də maskalanmış canilərə
qarşı mübarizə aparmaq istəyindən irəli gəlir. Taleyin qisməti
imiş kimi Teymur cəbhədən-cəbhəyə, yəni
hər iki cəbhədə mübarizə aparmalı olur.
Bu mübarizəyə müəllif onu ilk təqdimində,
xarici görkəmini xarakterizə edərkən
hazırlamış, gələcək fəaliyyətinə zəmin
yaratmışdır. Ölkədə hələ
də qarışıqlıqdır. Teymur
1944-cü ildə ordudan tərxis olunur.
Aradan 4-5 il keçib. Vətənin Teymur
kimi oğullara ehtiyacı çoxdur. Onun
dostları vicdanlı, qeyrətli əməliyyat
işçiləri olmaqla, qanunun aliliyi də onun
arxasındadır. Məqamında kələfin
ucu açılır. Güldəsdə
Şahsuvarovanın pulunu maqazində dəyişərkən
onun nəzərindən qaçmaması, açılmayan
cinayətlərin başlanğıcı hesab etmək
olarmı? Gözləyək, hadisələrin
dinamik, ardıcıl hərəkəti hər şeyi öz məcrasına
qoyacaqdır. Teymurun bir əməliyyatçı
kimi milis idarəsində nüfuzu artıq görəcəyi
işləri də çoxaltmaqla mürəkkəbləşir.
Romanın maraqlı səhnələrindən
biri də Lütfi ilə Teymurun dialoqudur. Bu
dialoqda Lütfi dilemma qarşısında qalır. Rayon Komsomol İdarəsi onu vicdanlı bir
komsomolçu kimi istintaqa, özü də çox
ağır bir cinayətkar dəstənin tutulmasına kömək
üçün məsləhət görür. Səbəbi, cinayətkar dəstənin bələdçisi
Güldəstə Şahsuvarova ilə Lütfinin bir binada
yaşaması, ikinci mərtəbədə pəncərələrinin
üz-üzə olmasıdır. Sən
demə, məsələ başqa cür imiş. Lütfi Güldəstəni sevirmiş. İndi isə komsomol tapşırığı,
hökumətin ona etimadı Lütfini çıxılmaz vəziyyətdə
qoyur. Romanda yoruculuq yoxdur. Yersiz təsvirlərə, təkrarçılığa
yol verilməyib. Hadisələr o qədər
canlı, inandırıcı,
düşündürücü və səmimi verilir ki,
müəllif, sanki o hadisələrin içində olan əsas
qəhrəmanlardan biri olmuşdur.
H.Seyidbəyli Güldəstənin Salyanda - Bankə qəsəbəsində,
Kürün sahilində gəzintisini, onu fəhlə
paltarı geyib traktorların arasından oğrun-oğrun izləyən
müstəntiq Teymurun "bu qızın heç bir
günahı yoxdur, onu bu yola düşməyə vadar edən
müharibə oldu" ifadəsini pıçıldaması
baş verən olaylarda müharibəni suçlayır. Axı,
müharibə insanların hamısını eyni silahla məhv
etmir. Unutmamaq lazımdır ki, bu dövrdə
də xüsusi mülkiyyətçiliyə meyli olanlar, vətəni
sevməyənlər var idi. Yazıçı
bilirdi ki, həyatımızı bütöv mübarizə gərginliyi
ilə real vəziyyətlərdə əks etdirmək, neqativ
halları ifşa və tənqid atəşinə tutmaq
lazımdır. Yaşanan həyatı
bütün həqiqətləri dolğunluğu ilə əks
etdirmək istəyən H.Seyidbəyli realist sənətkar
kimi yaratdığı, təsvir etdiyi lövhələri
saxta, təbiətdən uzaq üsullarla cilalamaz. Digər janrlarda, məsələn, dramaturgiyada
olduğu kimi, nəsr əsərlərində də həyatdakı
ziddiyyətləri obyektiv, çəkinmədən göstərmək
üçün əsas poetik komponentlərdən biri də təbii,
real konfliktlərdir. "Cəbhədən-cəbhəyə"
əsərindəki hadisələr bilavasitə təzadlar
müstəvisində cərəyan edir. İstəsən
də, istəməsən də konflikt əsərin
özündən, hadisələrin gedişindən doğur,
təbii yaranır. Heç bir əllaməçiliyə
ehtiyac qalmır. Nəzəri cəhətdən
konflikt bədii əsərdə obrazlar arasında (təkcə
qəhrəmanlar yox - B.B.) gedən, məkandan, zamandan
asılı olmayan ciddi mübarizədir. Bu
əsərdə mübarizə, gizlin savaş, bir-birinə
zidd ideyalar, görüşlər, məqsədlər, nəhayət,
bunların doğurduğu xətt-hərəkətlər, tərəflərin
verdiyi qərarlar arasında gedir. Yazıçı
içində yaşadığı cəmiyyətdə
görüb müşahidə etdiyi hadisələri, yəni
ictimai quruluşun doğurduğu ziddiyyətləri bədii cəhətdən
ümumiləşdirərək dinamik, həm də sanki
dramatik konfliktlər şəklində bədiiləşdirməyə
müvəffəq olmuşdur.
Romandakı hadisələrdən əlavə, ümumi
gedişat ssenarini xatırladır. Bu isə əsərin
yığcamlığına gətirib çıxarır.
Əsərin finalına doğru hadisələr
dramatikləşir. Seymurun ölümü
Teymuru çox sarsıdır. Cinayətkar dəstənin
nə qədər böyük bir qüvvə olması,
Güldəstənin yoxa çıxması, başqa ad
altında 11 ildən sonra peyda olması, təsadüfən
Teymurun onu gül mağazasında görməsi, izləyib
Seymurla görüşməsini müşahidə etməsi,
çapıq Şəmsinin Teymura çox mühüm, bu gecə
baş verəcək əməliyyatın sirrini açması,
oğruların Güldəstə də olmaq şərtilə
böyük qüvvə ilə tutulması peşəkarlıqla
işlənmiş səhnələrdəndir. Əsər
nikbin sonluqla qurtarır. Cəmiyyətdə
baş verən qlobal dəyişiklikləri həyata
keçirən müsbət qəhrəmanlar oxucuda fərəh
hissi doğurur. Bütün tərəflərdə,
elə mənəviyyatın özündə olan dəyişikliklər
insanların gələcək xoşbəxtliklərindən xəbər
verir. Yeni, çoxmərtəbəli
binaların tikilməsi, əyri-üyrü, alçaq, yüz
illərin evlərinin sökülməsi də həyatın
yeniləşməsindən xəbər verir. Biz əsəri müharibə illərindən bəhs
edən dəyərli roman kimi qiymətləndiririk (baxmayaraq,
hadisələr daha sonralar, 1950-ci illərin ortalarına qədər
gedib çıxır).
Yazıçının
"Cəbhədən-cəbhəyə",
"Telefonçu qız", "Çiçək",
"İllər keçir", "Tərsanə" əsərlərində
bədii ictimai və mənəvi, əxlaqi dəyərə
malik ümumiləşdirmələrə meyil
güclüdür. Nəsrin poetikasının
ayrı-ayrı komponentlərindən bacarıqla və
ustalıqla istifadə məhz H.Seyidbəyli əsərlərini
oxunaqlı etmiş, müəllifinə doğru olaraq
şöhrət qazandırmışdır. "Cəbhədən-cəbhəyə" realist
nəsrin gözəl nümunəsidir.
Yazıçı qələmə aldığı
dövrün ictimai-siyasi vəziyyətini, toqquşan,
üz-üzə gələn tərəflərin mövqeyini
dərindən, hərtərəfli öyrənib, bunların
ifadəsinə müvafiq bədii ifadə vasitələri
tapmaqla yanaşı, obrazların qəlbinə də, beyninə
də nəzər salmaqdan, hadisə və xarakterlərə
xas obyektiv və subyektiv ziddiyyətləri araşdırmaq zəhmətindən
çəkinməmişdir.
"Cəbhədən-cəbhəyə" əsərinin
yaranmasından yarım əsrdən çox vaxt keçib. İndi XXI əsrin
ikinci onilliyidir. Dünyanın zəmanəsi
də dəyişib, insanları, oxucuları da. İndi oxucunu heyrətləndirmək çətindir.
Sankt-peterburqlu professor Mariya Semyonova demişkən:
"...Yazıçının dəyərsiz sənəti
ağır zəhmətlə, həvəssiz oxucularla, laqeyd tənqidçilərlə,
çap olunmamış kitablarla və populyar janrlara
şübhəli yanaşan nasirlərlə əhatə
olunur". Hər şeydən əvvəl
insanlığın əxlaqi dəyərlərinə xidmət
edən bu əsər dünyasından, zəmanəsindən
asılı olmayaraq bu gün də çox oxunur. Öz ölkəsinin gələcəyinə inam və
ədalətlə qulluq etmiş orqan işçisinin
ağlagəlməz riskli qəhrəmanlığı və
duyğuları təbii və inandırıcı olduğu
üçün oxucunun sevimlisinə çevrilir.
Mövzunun aktuallığı, dinamik, dramatik konfliktin gərginliyi
və əsas obrazların orijinallığı ilə bu əsər
nəsrimizdə müsbət hadisə sayılmalıdır. Əsərin
bədii keyfiyyəti mövzunun aktuallığına əsaslanır.
Professor Q.Xəlilov yazırdı: "...Doğrudur, əsasən,
bu üslubda yazılmış "Uzaq sahillərdə",
"Cəbhədən-cəbhəyə" əsərləri
ümumi, ədəbi ictimaiyyətdə yaxşı rəy
doğurmuşdur" . Ümumən,
H.Seyidbəyli İ.Qasımovla müştərək
yazdıqları "Uzaq sahillərdə" və müstəqil
yazdığı "Cəbhədən-cəbhəyə"
romanlarında macəraçı, "Telefonçu
qız"da lirik, yenə də İ.Qasımovla şərikli
yazdığı "İllər keçir"də
epik-lirik-publisistik üslub müəllifi kimi
çıxış etmişdir.
Baba Babayev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29
dekabr.- S.25.