Vəhdət vadisi və eşq məqamı
Vadiyi-vəhdət
həqiqətdə məqami-eşqdir...
Füzuli
Tanınmış
şair, ixtiraçı alim Elçin İsgəndərzadə
haqda illər öncə yazasıydım. Amma
Elçin az yazmayıb, üstəlik, onun
barəsində o qədər yazıblar ki, bütün bu
elçinşünaslıq butaforiyasını bir yerə
toplamaq, saf-çürük eləmək mənə Suvorovun
Alp dağlarını aşması qədər zor
görünürdü. Şairin "Vektor"
Beynəlxalq Nəşrlər Evi tərəfindən
yayımlanan beşcildliyi bu problemi çözdü. Akad. N.Cəfərovun
redaktorluğu ilə işıq üzü görən bu
kitablarda hər şey var - Elçinin yazdıqları da, onun
haqda yazılanlar da.
***
Şair M.Araz şeirlərdən ibarət 1-ci cildə
ön sözündə Elçinin düşüncəsindəki
vəhdətdən yazır. "Gerçək sənətin
ən ekstremal zirvəsi söz, səs və rəngin vəhdətidir"
- deyə Elçin də ustadı təsdiq edir. Qədim yunan liriki Simoniddən fransız rejissoru
Qodara qədər bu vəhdəti çoxları axtarıb,
biri "rəsm lal poeziya, poeziya danışan rəsmdir",
o biri "kino musiqi kimi eşidilən rəsmdir" deyib.
Bizimkilər arasında bu məsələdə
Elçin qədər israrlısını tanımıram.
Onun V.Səmədoğlu və A.Mirseyidi
özünün ustadları sayması da, məncə, birincidə
sözün səslə, ikincidə isə rənglə
canlı vəhdətini görməsindən irəli gəlir.
Elçin kitabda onlarla söz, musiqi, rəngkarlıq
ustasından danışır, bir çox fəsilləri
musiqi ("Türkülər", "Ebrülər...ebrülər",
"Miniatür motivləri") terminləriylə
adlandırır. Düzdür, "məni Şuşa
şair elədi" deyən Elçini doğma şəhər
bəstəkar eləməyib. Buna baxmayaraq,
mən onun poeziyasındakı musiqini bütün
intonasiyasına (tonu, tempi, hətta tembrinə!) qədər
eşidirəm. Gülü özündən olan
parça kimi bu şeirlərin də bəstəsi
özündəndir:
Bakıda
Ay doğmadı
Ay
doğmadı Şuşasız
Könlüm
qərib odasıdı,
pəncərəsi şüşəsiz
"Arzu türküsü"
"Mənim
rəngə bağlılığım Cıdır
düzündən başladı" deməsindən
görünür ki, Elçini sözün rəssamı eləyən
də Şuşa olub. Rəng
maddi anlayışdır. Onun enerji
halını görmək üçün Nizami və ya
Höte kimi dahi olmalısan. Rembo, Rəsul
Rza kimi istedadlarda rəngin energetikasına maraq isə daha
çox estetik hadisədir. Elçində də rəng
söhbəti, məncə, eyni səciyyəlidir:
Hər kəs
xoşbəxtliyin bir küncünə qısılı
Heç
kəs xoşbəxt olduğunu bilmir...
Çobanyastığının
ləçəkləri kimi
ömür tökümündə bir ümid gözləyir hərə.
Ya gələcək, ya gəlməyəcək.
Mən
çoxdan xoşbəxtəm
lap
anadan olandan.
Xoşbəxtəm ki, həyatı gördüm.
"Xoşbəxtliyin
rəngi"
Elçinin şeirlərindəki vəhdətin daha bir
yönü fərqli yaradıcılıq metodlarının
bir araya gəlməsidir. O, gerçəkliyi realist kimi kənardan görür,
romantik kimi yuxarıdan seyr edir, modernist kimi isə özündə
tapır. Çünki modernist real aləmdən üz
çevirib (Munk, "Qışqırıq"), dünyaya
göz yuman (Maleviç, "Qara
kvadrat") və gerçəkliyi öz içində tapan
(Pikasso, "Hernika") adamdır. Modernizmdə
yaradıcı və onun yaratdığı eyniləşir.
Dali "...sürrealizm elə mən
özüməm" deyəndə bunu nəzərdə
tuturdu. Elçinin "Mən...
gördüklərimi öz beynimdəki kimi qələmə
almışam" sözləri də onun modernist bəyanatıdır.
Modernizm bir yuxu, insanın özüylə
dialoqudur. Bu üzdən Elçin, sadəcə,
sərbəst şeirlər yazdığı yox, sərbəst
(özü kimi!) düşündüyü üçün
modernistdir. Onun hətta türküləri də mahiyyətcə
modernizm örnəkləridir:
Söylə,
söylə mən kiməm,
mən
kiməm bu dünyada,
mən
sənin yuxundayam,
sən
də mənim röyamda.
"Qürbət
türküsü"
Amma bu, onun şeirlərindən digər "izm"lərin
ayaq izlərini silməyə əsas vermir. Çünki
xalis modernist M.Prust, S.Valexa, S.Dali kimi şüuraltının
(yuxunun!) ixtiyarında olur. Elçində
isə şüur ikinci planda həmişə oyaqdır.
Mən Pikasso olsaydım, onu əlində qələm,
qarşısında vərəq, bir gözünü yumulu, o
birini açıq çəkərdim. Amma fərqli
metodların Elçində eklektikası yox, sintezi var:
Jasmina -
yasəmən qız,
Ohriddə
çimib çıxmış
Sanki sehrli yıldız.
Sən
sirr kimi əzəlsən,
Şeir kimi gözəlsən.
Üsküp
çarşısında şeir şöləni...
Amma sənin gözlərin ovsunlayıbdır məni.
"Üsküp
çarşısında"
Bu parça romantik üslubdadır. Şair
günəşli bir gündə baş verənlərə
aylı gecənin sehri ardından baxır. Elə bil, hansısa makedon qızı yox, məhəbbət
və gözəllik ilahəsi Kiprida özü suların
qoynundan çıxır. Üstəlik,
"ulduz" əvəzinə "yıldız" işlədən
şair bu cavidanə manerayla öz romantik təsvir ədasına
bir çimdik duz qatır.
Gözəllik
önündə heyrət şairi özündən alır
(özünə qaytarır!) onun daxilində
çarşıda olduğu kimi aləm bir-birinə
qarışır, fərqli zaman və məkanlar toqquşur,
hadisələr zahirdən daxilə keçir:
Xəyalımda
yanıçar atlarının
nallarından qopan odlu qığılcım.
Hanı mənim
kəhər atım, Jasmina,
hanı
mənim yatağanım, qılıncım?!
Makedoniya söhbəti, ya nədənsə, burda Homer qələminə
layiq bir lövhə alınıb. Qala divarları üstündə
ilahələr kimi vüqarla yeriyən Yelenanı
görüb, - "Beləsindən ötrü
vuruşmağa dəyər!", - deyə
yumruqlarını sıxan və ayağa qalxan troyalılar
yada düşür. Hər iki halda gözəllik
(qadın!) qəhrəmanlığı (kişini!) oyadır
və ona romantik vüsət verir. Amma
şeirin metodoloji səciyyəsi bununla məhdudlaşmır.
Realizm şeirə yaralanmış barmaqdan (ürəkdən!)
dumduru suya qan sızan kimi qarışır:
Fransada
yaşayan qozbel bir erməni qarısı
şeir
oxuyurdu Üsküp çarşısında,
qala
divarları qarşısında
burnunu
çəkə-çəkə
şairlərin zəhləsini tökə-tökə...
Gənc Jasminanın antipodu olan erməni qarısı,
sadəcə, qarı düşmən deyil, şər, eybəcərlik
və ölümün rəmzidir. Şeir oxuması -
onun maskalanması, qozbelliyi - heç vaxt düzəlməyəcəyi,
Fransadan olması - ermənipərəst beynəlxalq güclərə
işarədir. Şair vaxtilə
fütuhat yapan türkün erməni əlində qalmasına
dözməsə də, qəzəbini boğub, işarələrlə
danışır. Çünki bu, sıradan biri yox, otuzdan artıq
dilə çevrilən, dünyanı düşünüb yazan şairin
sözüdür. Dünya isə fikrin "nəzakətli"
ifadəsini qəbul (tələb!) edir. Üstəlik
də, ideyanın çılpaqlığı şeirə
aşırı patetika gətirər, şairi tribuna
çevirərdi.
Çöldən
içə (və əksinə!) interaktiv keçidlər,
kliplərdəki kimi ani zaman-məkan dəyişmələri
yuxuda ola bilər. Odur ki,
burda realizm də, romantizm də bütün mətni çevrələyən
modern karkasın içindədir və şeir
ayrı-ayrılıqda onların heç biri yox,
üçünün vəhdətindən ibarət
"elçinizm" örnəyidir.
Elçinin bənzətmələri də orijinaldır. Onun
"şeir kimi gözəlsən" bənzətməsi
fransızların "Sid" qədər gözəldir"
ifadəsini yada salır. Şairə
görə, şeir gözəllik
ölçüsüdür. Amma sənət
fanidir, çünki əvvəli var və deməli,
axırı da olacaq. Əsl gözəllik
isə əzəli və əbədidir. Jasminaya
"sən sirr kimi əzəlsən" deyəndə
Elçin buna işarə edir. Bəs, o
hansı sirrdir? Platon deyir ki, aşiqlə
məşuqun ruhu əzəldən bir olub, sonra yarı
bölünüblər. Kim öz yarı(sı)nı
tapıb, əzəli ruhi birliyə qovuşsa, bütövləşər
və eşqdən intəhasız zövq bular. Əsl gözəllik də bundadır - ruhi vəhdətdə.
Xatırlayırsızsa, R.Rövşən
"Ayrılıq" şeirini başdan-başa platonik
xatırlamaya həsr edib. Amma xatırlama intervalı cəmi
min ilə çatan ("bəlkə, bu dünyada on-on beş il yox, min il bundan qabaq
ayrılmışıq biz") ustaddan fərqli, Elçin
işin kökünə - ruhların hələ ikiyə
bölünmədiyi, vəhdətdə olduğu əzəl
gününəcən gedir. Bu durum, sadəcə,
iki şair yox, həm də iki dönəmin düşüncə
fərqini göstərir.
Sovet şairi varlığa ancaq maddi aləm, insana, sadəcə,
bədən kimi baxırdı. 60-cılar ruhu qəbul
etsələr də, "ruhum, dur yığış gedirik,
sən yuxarı, mən aşağı" (R.Rövşən),
- deyə sonucda özlərini cismlə eyniləşdirirdilər.
Bunların hər ikisindən fərqli düşünən
Elçin aşağının payını
aşağı, yuxarınınkını yuxarı verir, hər
şeyi öz yerinə (öz göyünə!) qoyur:
Ruhum
göylərə uçdu,
Cismim bir
qəbir oldu...
Sanki
azıymış yer-göy
Yarıtorpaq,
Yarıgöy
Göy
olmağa tələsdim,
Yer olmağa tələsdim.
"Tələsdim"
Bəs, bu kosmik pay-puruşda "mən" dediyimiz o
cövhər kimə düşür - ruha, yoxsa cismə? Hara gedir - yerə,
yoxsa göyə? Məsələ
açıq qalır. Bəlkə,
Elçin insanın zərrələrə parçalanıb,
yerlə-göylə bir olacağı, toz dənəcikləri
kimi kainatın sonsuzluğunda yoxa
çıxacağını düşünür? Əgər elə olsa, "mən" öz fərdiyyətini
itirmirmi? Bu, Elçinin şeirlərində
cavab tapmadığım yeganə sualdır. Hər kəsin Yer həyatındakı Əsas
İşi ("Maqnum Opus"u) isə, məncə, bu suala
cavab verməkdir.
Buna baxmayaraq, Elçin məkan, zaman və insana
yanaşmada daha konkretdir. "Ayrılıq"dan fərqli olaraq,
"Üsküp çarşısında" hadisənin
yeri (Üsküp) və vaxtı (günəşli bir yay
günü), personajın adı (Jasmina) və milləti
(makedon) məlumdur. Elçinə
bütün bu adları Allah öyrətməyib. O,
modern şeirin rəsul
və nazimlərinin (R.Rza, N.Hikmət!) epik şeir ənənəsindən
görüb-götürüb. Onun "ən
çox sevdiyim, təsirləndiyim şair Rəsul Rza
olub" sözləri də bunu göstərir.
Elçinin
tarixə ekskursu da milli müstəvidə, ümumtürk
dekor, anturaj və rekvizitlərinin (yanıçar atları,
yatağan, türk əsgəri, mehtər marşı,
hilal...) müşayiəti ilə baş verir. Bu
yöndən şeir qədim türk dastançılığı
ruhunda yazan N.Yıldırım, eləcə də H.N.Adsız
poeziyasıyla səsləşir. Amma bu səsləşmənin
birbaşa təsirmi olduğu, yoxsa analoji düşüncədənmi
doğmasında israrlı deyiləm. Bunu
yalnız Elçin özü bilir.
R.Rövşən poeziyasının da Elçinə,
şübhəsiz ki, bəlli bir təsiri olub. Amma bu onun
çoxsaylı qaynaqlarından, sadəcə, biridir və ən
başlıcası deyil. Elçin
yaşıdlarının bir çoxundan fərqli olaraq, ustada
yeni oranjiman vermək, onun kədərinə yumor qatmaq, onunla
öcəşməkdən uzaqdır. O özünü
ifadə edir və bu özünüifadə öncəkinin təkrarı
(və ya əksi!) yox, davamı kimi meydana çıxır.
Elçinin şeirlərindəki vəhdətin ən
aktual yönü dünyanın birliyi ideyasıdır. Axundovdan sövetə qədərki
ədəbiyyat milli "qamışlıq" problemi
üzündən dünya önündə
yarımçıqlıq kompleksi duyur, sovet yazarları isə
"xoşbəxt" sosializm adından "bədbəxt"
kapitalizmə qızıl-qırmızı(casına) yanıq
verirdilər. 90-lardan sonra yazarlar yenidən
qamışlıq kompleksinə yuvarlandılar.
Elçin Azərbaycanı nə aşağı, nə
yuxarı tutmayıb, dünyayla vəhdətdə qavrayır. Buna görə Yelisey
meydanından Cıdır düzünün, Ermitajdan "Kəpəzin göz
yaşları"nın xəyalıyla keçir. Rumın
gözəlləri ona vətən qızlarını,
Piteşta yolu Ağsu dolaylarını, Fələstin şəhidi
Xalid isə qarabağlı Məmmədi xatırladır:
Qarabağlı
qaçqın Məmmədə
Yaman
oxşayır fələstinli Xalid,
Onun da
gözlərində bir cüt xarı bülbül
qan
içində ölümə gülümsəyir elə bil.
"Fələstinli
Xalidin havası"
Nəyə
baxsa, Allahı görən sufi kimi,
Elçin də harda olsa, Azərbaycanı görür. O, Ha(Qor)di düyününü bir qələmlə
çözərək, var "millətimin xətti ol imzalar
içində" deyir və göstərir ki, İsgəndərzadə
soyadını elə-belə daşımır. Amma yapon qızına
"aramızda sevgi fərqimiz var... Tokio ilə
Bakı arasındakı saat fərqi qədər" ("Bir
sevgi bayatısı") deməsindən görünür ki,
Elçin dünya ilə fərqlərimizə də biganə
deyil. "Dünyanın hər yerində
ölkələr, insanlar, dillər, dinlər fərqli,
şairlər və nəğmələr
qardaşdır" ("Piteşta yolunda") deyən
şairə görə, sənətin missiyası məhz bu fərqlərə
üstün gəlməkdir.
***
Poemalardan ibarət ikinci cildə ön sözündə
şair N.Həsənzadə "Elçinin
türkçülüyü ... onun poeziyasının
leytmotividir" - deyir. Şairin özünüdərkinin
iç-içə yerləşən üç çevrəsi
(azərbaycançılıq, türkçülük,
ümumbəşərilik) arasında turançılıq,
doğrudan da, mərkəzi yer tutur. "Dünyaya gələndən
içimdə turançılıq ideyası olub" - deyən
Elçin "Cavid cihadı" poemasında Cavidi, "Turan
savaşçısının nəğmələri"ndə
Çingiz Ağa Terekul oğlunu, "Bu qala bizim qala"da
X.Məmmədovu, "Şahmar şikəstəsi"ndə
Ş.Əkbərzadəni turançılığın
böyük ozanları kimi tərənnüm edir:
Mənim
eşqim həsrətim
Diyari-yar cənnətim.
Müqəddəs
məmləkətim
Turandı
bu dünyada!
"Cavid
cihadı"
Ərəb baharından danışan "Mavi Mərmərə"
poemasında ozan səslərinə azan da qarışır,
axınçılıq və cihad vəhdətə gəlir. "Oğlum
Əliyə dualar"da şair gələcək nəslin
milli ruhda tərbiyəsi görəviylə
çıxış edir.
Qaçqınların problemlərindən söz
açan "Qarabağ xronikası"nda savaş ideyası
daha konkret ünvana bağlanır. Akad. N.Cəfərov
Elçinə "ədəbiyyatımızın Qarabağ
şikəstəsi", rəssam C.Əziz isə onun portretinə
"Qarabağ" adı verib və bu, boşuna deyil.
Şair hətta sosial etinasızlıqdan danışan
"Biganəlik iqlimi" poemasında da diqqəti Qarabağa
yönəldir:
Gecə
barlarında gənclər
Qol
götürüb oynayır
əcnəbi musiqi havasına.
Qulağı
sırğalı oğlanların
Nə dəxli
var, mənim balam,
Qarabağ davasına?
Ağılları
başdan alır
Musiqi, viski, heroin.
Burda nə
qanun var, nə namus, nə din...
"Biganəlik
iqlimi"
"Rəssamın
pəncərəsi"ndə Modilyaninin faciəli sevgisi,
"Van-Qoqun günəbaxanları" və "Salvador Dali
üçün madriqal"da kütlənin istedadı
başa düşməməsi, "Adil Mirseyidin göyərçinləri"ndə
sənətin xilaskar rolundan söz gedir:
Göyərçinlərin
son ümid yeri
bir
şairin kirayə pəncərəsidi...
Göyərçinlər
şirin-şirin
söz
dənləyir pəncərədə.
Ürəyini
göyərçinlərə yedirən
Bir
şair olmalıdı
bu
gözəlim məmləkətdə...
"Adil
Mirseyidin göyərçinləri"
"Lorka
və siyah Ay"da Lorka ilə Müşfiqin, "Qoyya"da
Saraqon maçarossu ilə Bakı gilavarının,
"Pikasso və minotavr"da Xocalı ilə Hernikanın
paralel dərki isə göstərir ki, Elçin
özünün bəşəri vəhdət ideyasına
poemalarında da sadiqdir:
Mən
bir türk şairiyəm,
sən
Parisdə bir ispan.
Hara getsək,
harda olsaq,
İnsanıq,
Pablo, İnsan...
"Pikasso
və minotavr"
Nəhayət,
Elçinin cami-cəmi olan "Eşq" poeması!
Çaylar axıb dənizə töküldüyü kimi,
onun bütün yazdıqları da bulanıb, durulub bu poemada aram tapır. Şairin
ömür-gün yoldaşına yazmaq istədiyi şeir
getdikcə genişlənərək dünyəvi mafiha haqda
dastana çevrilir. Aləmi dolaşan
şair bir şeyi görür - eşq hər şeyi göstərən
aynadır. Bir şeyi anlayır -
bütün yollar eşqə aparır. Bir şeyi
anladır - eşq hər şeyin bir şeyə
döndüyü vəhdət vadisidir:
Dərviş
kimi dolaşdım
uzaq-uzaq
şəhərlərdə, ellərdə.
Bir
şeir yazmaq istədim
bir
şeir sənə
insanlığın danışdığı
bütün dillərdə.
O şeir
sən özünsənmiş, gülüm,
pıçıldadı mələklər bu anda-
səndən gözəl şeir yoxmuş cahanda.
"Eşq"
***
Elçinin poeziyasından danışan Z.Yaqubun məqalə,
ön söz və rəylərdən ibarət 3-cü cilddə
ön sözü öz təyinatına uyğun gəlməsə
də, şairin obrazını səciyyələndirə
bilir.
Elçin hazırda çalışdığı Texniki
Universitetin professorları - X.Yahudov, K.Mədətov,
S.Qarayev,H.Quliyev, X.İmanov... haqda yazıları ilə öz
peşə müəllimləri, R.Rza, V.Səmədoğlu,
N.Gün, Q.Mehdi, Ç.Əlioğlu, V.Bayatlı, A.Mirseyidə
dair yazıları ilə sənət ustadları
qarşısındakı borcunu qaytarır. "Filip
bədənimin, Aristotel ruhumun atasıdır" deyən
İsgəndər bir daha yada düşür.
A.Abbas,
A.Səməd, S.Vəliyeva, V.Bəhmənli, Ə.Mədətoğlu,
M.Urud, R.Məcid, A.Turan, A.Şirin, A.Şıxlı və digərləri
haqda yazıları Elçinin öz qələmdaşlarını etiraf mədəniyyətindən,
R.Sabir, O.Hacımusalı və digər cavanlar haqda
yazıları gənclərə qayğısından,
Y.Akengin, İ.Kayacan, N.Tan, O.Baş, İ.Bozqurd,
N.Y.Sarıgül, O.Bozqurd, İ.Esenskiyə dair yazıları
ümumtürk düşüncəsi, Q.S.Təbrizi,
M.Əlirza, L.Cavanşirə dair
yazıları isə bütöv Azərbaycan arzusundan xəbər
verir.
İstənilən yazısında Elçin bir ideoloq, ədəbiyyat
yönətmənidir. Amma bu, onun məqalələrinin elmi dəyərini
üstələmir. Onun "Azərbaycan folklorunda
Qarabağ", "Azərbaycan qadın ədəbiyyatı",
özəlliklə də, "Azərbaycan şeirinin dünəni
və bu günü" məqaləsi müəllifin,
sadəcə, araşdırmaçı iddiası yox, həm
də imkanından xəbər verir. Bu, məntiqidir,
çünki biz dünyada eyni zamanda həm texniki, həm də
filoloji elmlər üzrə doktor dərəcəsi olan yeganə
şəxsdən danışırıq.
Amma hara
fırlansa da, Elçin şairdir və "V.Bayatlının şeirlərindən...
milyon ildir ki, bənövşə iyi gəlir", yaxud
"Sona xanımın şeirləri Şuşadakı evimizə
bənzəyir", yaxud da
"A.Mirseyid beşinci mövsümdə
yaşayır" tipli metaforalar onun tənqidçiliyinə
şairliyinin müsbət təsiri kimi üzə
çıxır. Çünki bu fikirlərin
"elmi" ifadəsi üçün bütöv abzaslar
lazım gələrdi. Poetik dil isə,
Haydeggerin dediyi kimi, məqsədə bir həmlədə
çatır.
Şairin
bəzi fikirləri isə dartışma meyli doğurur:
"Orta əsrlərdən üzü bəri Şərq
şairləri filosof libasına bürünüblər... Məncə, şeir fəlsəfənin görəcəyi
işdən tam azad olmalıdır". Şərq
şairləri filosofdan daha çox, əhli-irfandır və
bunlar fərqli anlamlardır. Təsadüfi
deyil ki, Füzuli "Quran"la müqayisədə "fəlsəfə
cəmi süfəha" (fəlsəfə səfehlər
yığınıdır) deyirdi. Mən, əlbəttə, dahi
şairin bu maksimalist fikriylə də razı deyiləm. Din
ilahi hökm, fəlsəfə insani ağıldır və hərəsinin
öz yeri var, sadəcə, indi bunu çözməyin yeri
deyil...
Ən
ilginci budur ki, illər sonra gənc şair F.Hüseynlə
müsahibəsində Elçin öz fikrinə redaktə edərək
deyəcəkdi: "Lirizm yaradıcılığımın
ilkin dövründə... şeirlərimdə daha çox
müşahidə olunurdu. Sonra yaşa dolduqca fəlsəfi
düşüncələr özünə yer tapdı".
***
Yazıçı Q.Mehdinin məqaləsiylə
açılan 4-cü cild məqalə, esse və çevirmələrdən
ibarətdir. Kitabdakı müsahibələr Elçinin qeyri-adi
səmimiyyəti və informasiyanın zənginliyi
baxımından maraqla oxunur. Türk
dünyasının Ç.Aytmatov, M.Şaxanov, R.Denktaş,
N.Alimbekov kimi bilgələri ilə söhbətlərdə
Elçin əsas vurğunu xalqlarımızın birliyi
probleminə salır. Bu yöndə ən maraqlı
cavab Ç.Aytmatovdan gəlir: "Bunun ən üstün
modeli Türkiyə-Azərbaycan münasibətləridir".
Ə.Mədətoğlu,
R.İncəyurd, F.Balabəyli, C.Musaoğlu, E.İvgin,
Ə.Qoşalı, F.Hüseyn, A.Evrən və digərlərinin
suallarına cavab olaraq Elçin özüylə bağlı
onlarla maraqlı fakt açıqlayır: uşaqlıqdan
Lomonosovu ötüb-keçmək arzusuyla yaşaması;
Cıdır düzündəki qayalardan birinə öz
adını həkk etmək istəyi; Bəşər Əsədin
ona qızıl saat bağışlaması; xarici ölkələrdə
34 kitabının çıxması; rəhbərlik etdiyi
"Vektor" Beynəlxalq Nəşrlər Evinin 700-ə
yaxın şair-yazıçının kitabını öz
hesabına nəşr etməsi; "Dünya Böyük
Şeir Mükafatı" laureatı adını alması...
Şair ədəbi
mühit və ayrı-ayrı yazıçılar barədə də
altı cızılası fikirlər deyir: "Muğanna
Markesdən daha böyük sənətkar idi, amma onun
ölümü haqda o qədər də məlumat verilmədi.
Bizim xalqda belə bir xüsusiyyət var. Kənardakılara
daha çox qiymət verirlər".
Elçinlə razıyam, amma məni maraqlandıran niyə
Muğanna yox, Markesin ölümünə dəyər verməyimizin
səbəbidir. Məncə, Muğannanın
ölümü yox, ölməzliyinə qiymət vermək
olar. Çünki Markes ölüm,
Muğanna isə ölməzlik carçısıdır.
Biz isə, görünür, hələ ölümdən o yana keçməmişik.
***
Qırxdan çox məqalə, səksənə
yaxın şeirdən ibarət 5-ci cild A.Turanın vaxtilə
Elçinə yazdığı məqaləylə
başlayır. Kitabdakı məqalə və şeirlər
də Elçinə həsr olunub. Bir
ömür boyu şairdən dünyaya ünvanlanan sevgi bu
yazılarda yenidən ona qayıdır. Türkiyədən
İ.Doğramacı, ABŞ-dan
T.Vietsen, Almaniyadan L.Seçer, Rusiyadan M.Zamşev,
Bolqarıstandan G.Rırvanov, Ukraynadan A.Baqriana,
Gürcüstandan M.Qonaşvili, Özbəkistandan S.Muxammedova,
Qazaxıstandan U.A.Coldasbayev, ərəb ölkələrindən
A.A.Orsan...bir sözlə, Antarktidanı çıxmaqla
dünyanın hər yerindən gələn bu yazıları
oxuyanda görürsən ki, Elçin "hanı mənim kəhər
atım, hanı qılıncım?" sualını
boşuna vermirmiş. Beşinci cild İsgəndərzadənin
"İsgəndərnamə"si, bu yazılar Elçinin
fütuhatıdır. O, torpaqların yox, könüllərin
fatehidir.
Anardan
tutmuş, ta gənc yazar Ç.Ömraya qədər
özümüzünkülərin (M.Vəkilov, S.Səxavət,
V.Bayatlı, N.Şəmsizadə, A.Əmrahoğlu, A.Abbas,
M.Urud, V.Bəhmənli, R.Məcid, Q.Ağsəs, B.Xəlilov...)
etirafına nail olmaqla isə Elçin, sadəcə,
mümkünsüzü mümkün eləyir. Buna
artıq möcüzə deməyim gəlir.
Elçinin
çağdaş türk dünyasındakı yerini
Ç.Aytmatov belə təyin edir: "Elçin İsgəndərzadənin
poeziyasının son illər dünyanın onlarla ölkəsində
yerli dillərə çevrilərək çap olunması
ondan xəbər verir ki, türk poeziyası da artıq
dünya poeziya okeanına yelkən açmaqdadır".
Avropa Ədəbiyyatçılar Birliyinin prezidenti M.Pekelis isə
şairi belə görür: "Elçin... gözəl
şair və görkəmli alimdir. O, Yeni Renessans
adamıdır... Azərbaycanın Leonardo da
Vinçisidir".
Fikrin sərrast və gözlənilməz ifadəsi
baxımından Q.Mehdinin "Elçin böyümüş
ürək yox, böyük ürək sahibidir", N.Cəfərovun
"Elçin hisslərin filosofudur", A.Mirseyidin
"Elçinin şeirlərində Ay doğub",
A.Turanın "Elçin... neçə illərdir ki, erməni
işğalındadır, Ə.Əkbərzadənin
"Elçin... atalı günlərimə açılan pəncərədir"
sözləri duyğuya toxunur, yaddaşa köçür. Amma, məncə, şairin
qiymətini onun təyyarə ilə səfərlərdə
çox olmasını göz önünə alan
Azər Abdulladan dəqiq verən olmayıb: "Elçin...
gözəl misraların haçansa yerə gəlib
çıxmasına səbri çatmadığından,
özü göylərə qalxaraq elə göylərdəcə
onları ovlayır". Əgər Elçin haqda söz demək
yarışı keçirilsə və mən münsif olsam,
zəfər çələngini tərəddüd etmədən
Azər müəllimin
başına qoyardım.
Elçinə həsr olunan məqalələr kimi,
şeirlər də göstərir ki, o, təkcə
"Eşq"in müəllifi yox, həm də eşqlərin
ünvanı, öz aralarında düz gəlməyənlərin
belə birləşdiyi vəhdət vadisidir. Bu şeirlərin
hərdən umacaq, qanacaq, Oqtay Rzanın diliylə desək, hətta
"yanacaq" pərisindən doğulması belə bu vəhdətin
gözəlliyini poza bilmir. Nə xoş
ki, Oqtay müəllimin Elçinə yazdığı
şeir bunların heç birindən deyil. Ona görə
fikrimi çağdaş ithaf şeirimizin bu şəriksiz
liderindən bir bəndlə tamamlamağa heç nə mane
olmur:
Duman
içindədir yurd yerin Şuşa,
Haqqın var taledən incimək üçün.
Bir gün
hüzuruna gedərik qoşa
İsa bulağından su içmək
üçün.
İsa bulağı bizim istər ədəbi, istərsə
də dini yöndən dirilik suyu simvolumuzdur. Nə vaxt
dodağımızı o bulağın gözünə
dayayıb, onun müqəddəs sularından doyunca içsək,
ölməzliyimizi tapacağıq. Son nöqtəmi bu
arzunun tezliklə gerçəkləşməsi ümidilə
qoyur, Elçin qardaşıma yeni uğurlar arzu edirəm.
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29 dekabr.- S.22-23.