Rzaquliyevin görüntülənən
dünyası
2018-ci ilin sonuncu rübü bir də onunla yadda qaldı
ki, Xalq bankı "Xalq əmanəti" layihəsi çərçivəsində
sənətsevərləri daha bir hədiyyə ilə sevindirdi. Özü də
hər dəfə olduğu kimi, ikiqat sevindirdi, çünki
burada "hədiyyə" sözünü iki mənada
anlamaq lazım gəlir. Birincisi odur ki,
şüşə memarlığında olan bank
binasının birbaş dənizə mənzərə
açan 17-ci mərtəbəsində müəyyən qədər
unudulmuş rəssam Ələkbər Rzaquliyevin əsərlərindən
ibarət sərgi təşkil olundu. İkincisi,
hər bir tamaşaçı bu dəfə də
baxışdan sonra sərgi salonunu tərk edərkən nəşr
mədəniyyəti ilə seçilən nəfis tərtibatlı
alboma sahib oldu. Bu qiymətli alboma minnətdar
olaraq sərgi tamaşaçının həyatına həmişəlik
daxil olur. Belə bir hədiyyəni kitab rəfində
dustaq eləmək mümkün deyil, o, adamı özünə
çəkir, onu daim götürüb vərəqləmək,
yenidən baxmaq, elə hey baxmaq istəyirsən... düz xətlərin
sonsuz kəsişməsindən, dalğavarı xətlərin,
dairələrin şıltaq-oynaq təkrarından yaranan bu
sehrli möcüzədən yorulmursan.
Buna bəxşiş
də demək olar, çağırış da: gəlin, -
sanki deyir sərgi təşkilatçıları, - bizdən
hədiyyə götürün, hamınıza çatacaq, təki
Səttar Bəhlulzadənin, Mikayıl Abdullayevin, Maral Rəhmanzadənin
rənglər aləmində əks olunan dünyamızı,
Mikayıl Müşfiqin, Məmməd Arazın,
üçcildlik Aşıq poeziyası antologiyasına daxil
olan nəhəng sənətkarlarımızın söz aləmindən
boylanan mənəviyyatımızı unutmayaq, dönə-dönə
xatırlayaq, xatırladıqca yenidən özümüzlə
tanış olaq. Bizi bizə tanıtdıran sənətkarları
heç unutmaqmı olar.
Əlbəttə, - etiraf etmək lazımdır, -
dünyada çoxəsrlik muzey və sərgi ənənələri
olan elə şəhərlər var ki, belə bir tədbir, hətta
hədiyyəsiz belə orada təşkil olunsaydı uzun,
saatlarla çəkəcək növbə dayanardı
qarşısında. Hələ üstəlik, sərgiyə hədiyyə əlavə
olunsaydı, onda növbənin uzunluğu az
qala kilometrlə ölçülərdi çox güman. Bizim şəhərdə isə, elə təəssürat
yarana bilər ki, sərgi keçirildiyindən heç kimin xəbəri
yoxdur. Amma təxminən üç ay davam edən sərgidə
daim dörd-beş, bəzən yeddi-səkkiz, hətta on-on
iki adam görmək olur, gəlirlər,
baxırlar, hədiyyələrini götürüb gedirlər.
Xalqı isə gündəlik
qayğılarından ayırmaq olmaz. Əks
təqdirdə, görüntü dağılar,
bütövlük parçalanar, harmoniya pozular. Nəyi deyirəm? Şəhərin
gur, hündür hissəsində yerləşən binanın
17-ci mərtəbəsinə qalxın, oradan aşağı
baxın, onda nə demək istədiyimi öz
gözünüzlə görüb anlayacaqsız. Amma
bundan da yaxşısını görmək istəyirsizsə,
Ələkbər Rzaquliyevin şəkillərində rəssamın
gözü ilə xalq kütlələrinin ornamenti ilə tanış olun.
Ələkbər Rzaquliyev tamaşaçını
tanımaq sevincindən məhrum etmir. Onun şəkillərinə uşaq
da baxanda orada nə çəkildiyini elə o andaca
görüb tanıyır - bu, qadındır, körpəsini
əmizdirir, bu, öküzü nallayan kişidir, bu,
balıqçıdır, əlində özü bərabərində
nərə balığını tutub şlanqla yuyur, bu, rəssamın
öz portretidir, bəli, avtoportert deyirlər buna, bu, Cəfər
Cabbarlıdır, üzündəki xətlərlə
yaşından çox yaşadığını bildirir həmişə
olduğu kimi, bu isə pəhləvanlardır, mil deyilən
zorxana alətini atıb-tutur, rəqs edir, meydan
qızışdırırlar. Amma bizim nəzərimizi
saxlayan tanıyıb bildiyimiz fiqur və ya bir neçə, ya
da kütləvi fiqurlar deyil, daha çox şəklin səthi
boyunca bu fiqurların hərəkətdə olan
davamıdır. Əgər qadının
paltarında dizayn elementi olaraq buta naxışı varsa, onda
qadının oturduğu xalçanın da, divardakı
taxçaya düzülən qabların da, sandığın
da, corabların da üstündə ya buta, ya da onunla bəhsə
girən digər naxış elementlərinin aramsız davamiyyətlə
təkrarlandığını görürük. Buna
şəkildə tanıdığımız fiqurun fonu demək
düzgün deyil, çünki aramsızlıq yaradan elementlərin
təkrarından doğan dinamika o dərəcəyə gəlib
çatır ki, hətta tanış
fiqurun özünü də eyni, özləri ilə bərabər
hüquqlu elementə çevirərək bütöv bir tam
halda tamamilə başqa, gözəgörünməz fiqura
tabe olurlar. O gözəgörünməz fiqur biz deyilik. Ona görə ki, linoqravür üslubunda çəkilən
bu şəkillərə baxışımız
özümüzə qaytarılmır, elə bil gedib orada,
saysız təkrarların içində, şəklin
teksturasında azır, itib yoxa çıxır. Əslində, bizim gördüyümüz əsl
teksturanın izidir, bizim gözümüz
qarşısındakı təsviri əsər basma üsuli
ilə linoleumdan kağıza köçürülərək
əsl fakturadan bizi məhrum edir. Biz seyretməni
tamamlaya bilmirik. Ya məmnun, ya narazı halda,
ya da hər şeyi bilib anlayan, bir qədər də
üzündə kinayəli, hər şeydən xəbərdar
kimi gizli bir təbəssümlə şəkildən
ayrıla bilmirik. Elə bil bu əsərlərə
tamaşaçı üçün giriş var,
çıxış yoxdur.
Təsəvvür edin, siz diqqətlə kiməsə
baxırsız, ondan nəsə öyrənmək istəyir,
ya da diqqətlə baxmağınızın sonucu olaraq ona
qiymət verməyə hazırlaşırsınız. O isə sizə yox, sizdən
yan keçərək başqa səmtə baxır, ya da sizin
başınız və ya çiyniniz üstdən başqa nəzərlər
üçün özünü sərgiləyir - mən səninlə
danışıram, sən isə məndən arxada kiməsə
baxırsan. Hamıya bəlli olan bir həqiqət var -
ünsiyyət zamanı, məzmundan, aramızda düşmən
və ya dost münasibətdən asılı olmayaraq, biz
bir-birimizin güzgülü əksinə çevrilirik, mən
səndə özümü, sən də məndə
özünü görürsən. Amma indiki
halda bu ona bənzəyir ki, güzgüyə baxırsan,
güzgüdəki əksin isə cavab olaraq sənə yox,
özgəyə baxır. Sözsüz ki, mənim təbii
reaksiyam dönüb arxadakının kim
olduğunu bilməkdən ibarət olacaq.
O kimdir?
Tarixi
kitablarda, romanlarda, filmlərdə, bəzən elə həyatın
özündə tez-tez belə bir səhnə ilə üzləşirik:
teatr zalı ağzınacan doludur. Amma tamaşa
başlamayıb. Birdən
tamaşaçı zalının yuxarı başında, ən
böyük lojada rəhbər görünür. Bütün tamaşaçılar ayağa qalxıb
arxası səhnəyə, üzü rəhbərə əl
çalıb onu salamlayırlar. Sonra rəhbər
əyləşir, ondan nümunə olaraq hamı yenidən
öz yerini tutur, tədricən sükut çökür,
işıqlar sönür və tamaşa başlayır.
Tamaşa psixoanalitik Jak Lakanın təbirincə
desək, həmin o böyük lojada əyləşən
Böyük Özgə üçün oynanılır.
Tamaşaçı nə qədər
özünü inandırmağa çalışsa da,
tamaşaya özünün deyil, lojada oturan Böyük
Özgənin gözü ilə baxacaq.
Bəs Böyük necə, şəklə baxanda
özünün güzgülü əksini orada görəcəkmi? Yox. Səbəbini
Jak Lakanın aforizmlərindən birini xatırlamaqla izah etmək
olar: "Özünü kral hesab edən dilənçi dəlidirsə,
özünü kral hesab edən kral dilənçidən daha
artıq dəlidir". Deməli, Böyük
Özgənin yeri, hətta kralın özü
üçün də ondan arxadadır, tamaşaçıya
çevrilən kralın yüksək lojadan
baxdığı tamaşa hətta onun özünün də
başı üstdən keçərək, özündən
də arxada və ucada dayanan kəs üçün göstərilir.
XVIII əsr maarifçi-ateistlər deyirdilər ki, Tanrı
real padşahın xəyalı və ali rəmzidir.
Bu fikri bizim misalda tərsinə çevirib, padşah xəyali
və ali olanın real rəmzidir kimi də
demək mümkündür.
Söhbət təkcə teatr tamaşası, təsviri
incəsənət əsərindən getmir. Bu mövzunu
daha geniş və əhatəli etmək məqsədilə
insan kütlələrinin aşağıdan yuxarı
görüntülənməsini, stadionlarda, hökumət səviyyəsində
keçirilən kütləvi tədbirlərdə yalnız bir
nəfərin, yuxarı lojada oturan Böyük Özgənin
nəzərləri üçün təşkil olunan
ornamental quruluşu xatırlaya bilərik. Sayca
böyük həcmdə rəqqaslar, idmançılar eyni
vaxtda eyni hərəkətləri etməklə yuxarı
nöqtədən baxış üçün
görüntü yaradırlar, onların əlləri,
ayaqları, başları, geyimləri bu
görüntünün dedikcə xırda detallarını təşkil
edir. Bu halda onların hər birinin ayrıca fərd kimi
çıxış etməsi, individuallaşması tamamilə
istisna olunur, qətiyyən mümkün olan iş deyil. Bu halda yalnız bir fərd var, bütün bu ornamental
görüntülənmələrə yüksək lojadan
tamaşa edən Rəhbər.
Eynilə böyük şəhərlərdə də
insanlar kütlələşib ornamental görüntü
yaratmaqla məşğuldur. Mən hər gün işə gedib
vaxtında çatmağın qayğısındayam,
çünki konkret olaraq bizim tədris müəssisəsində
dekan mənə böyük hörmət bəsləyir və
ola da bilsin bu yaxınlarda mənim elmi
rütbəmin qaldırılması işini tezləşdirsin,
odur ki, işə gecikmək, dekanla aranı soyutmaq heç
düzgün deyil və mən işə vaxtımda
çatmağa tələsirəm. Mənimlə paralel gedən
o cavan kişi ötən ay işə gecikdiyi
üçün aylıq mükafatdan məhrum edilmişdi, bu
ay da işə gecikərsə, ümumiyyətlə
maaşını kəsə bilərlər, o da tələsir,
onun kimi o qadın da tələsir, bizim kimi yüzlər, minlər,
on minlər, yüz minlərlə insan eyni vaxtda bir, ya bir
neçə haçalanmış istiqamətlərdə
işə tələsir və yuxarıdan baxanda möhtəşəm
ornamentə çevrilirik. Eyni mənzərəni
baş yollar, böyük magistrallar boyunca avtomobillər də
nəhəng ornamental görüntülənmənin hər
biri nöqtə, hətta nöqtədən də kiçik
detalına çevrilir. Eyni mənzərəni
nahar saatlarında, növbə dəyişəndə, işdən
çıxıb evə qayıdanda görmək olar.
Məsələyə ieyarxik rakursdan yanaşsaq, nəyin
üstün, nəyin aşağı olduğu prinsipindən
çıxış etsək, onda belə bir sual ortaya
çıxacaq, hansı realdır, bizim qayğılarla
yüklənmiş fərdi həyatımız, yoxsa
özümüzdən asılı olmayaraq ornamental
görüntülərə xidmət etməyimiz? Bu suala cavabdan asılı
olaraq növbəti suala da cavab tapmaq mümkündür: biz
insan potensialımızın sonsuzluğundan necə istifadə
etmək sərbəstliyinə arxayın halda yaşamalı,
yoxsa toz dənəciyindən də kiçik
olmağımız və nəhayətdə, möhtəşəm
görüntülənmədə yalnız toz dənəsi
qismində iştirakımızla barışmalıyıq?
Əslində, cavab sualın tərkibində gizlənib,
daha doğrusu, bir cavab deyil, iki cavab orada özünə yer eləyib. Fərdiyyətçilik,
individualizm tərəfdarları insanın yalnız
özünü fərd kimi duyaraq yaşamalı olduğu barədə
sonsuz sayda dəlillər gətirə bilərlər. Tarixi-qlobal yanaşma tərəfdarlarından isə
fərdiyyətin əsassız bir xəyal olduğu barədə
fikirlər eşidə bilərik, onların fikrincə, bizim təyinatımız
böyük layihələrin iştirakçısı
olmaqdır.
Ötən
əsrin iyirminci illərində rusca OST abreviaturasını
verən Dəzgahçı Rəssamlar Cəmiyyətinə
daxil olan sənətkarları bu qrupa daxil olmayan, xüsusilə
də bu qrupun rəqibi kimi çıxış edən digər
qrupların üzvləri tənqid edib deyirdilər ki, OST rəssamları
maşinist əvəzinə Maşinist, həkim əvəzinə
Həkim, sürücü əvəzinə Sürücü,
məktəbli əvəzinə Məktəbli çəkirlər.
Dəzgahçılar bu tənqidi tərif kimi
qəbul edir, doğrudan da, fərd deyil, ümumiləşdirilmiş
surətlər yaratmaq qayğısında olduqlarını
bildirirdilər.
Bilavasitə bizim mövzuyla bağlı olduğundan dəzgahçı
rəssamlar barədə hələ danışacağıq. 1903-cü ildə
Bakıda anadan olan Ələkbər Rzaquliyev 1923-cü ildə
rəssamlıq təhsili almaq üçün Moskvaya gedir və
orada Ali bədii-texniki emalatxanalar adlanan təhsil mərkəzində
oxumağa başlayır. Daha çox
VXUTEMAS adıyla tanınan bu təhsil mərkəzində
dövrün nəhəng sənətkarları dərs
deyirdi. Rzaquliyev VXUTEMAS-ın ikinci kursundan başlayaraq
görkəmli rəssam David Şterenberqin kursunda oxumuş və
sözsüz, məhz Şterenberqin 1925-ci ildə yaratdığı və
1932-ci ilə qədər rəhbəri olduğu Dəzgahçılar
Cəmiyyətinin ideya və prinsipləri ilə daim təmasda
olurdu. Hər şeydən əvvəl ona
görə ki, Şterenberq bu ideyaları həm də tədris
edirdi. Bundan başqa, dəzgahçıların yeni rəssamlıq
üsulu artıq bütün Sovet İttifaqına, eləcə
də Avropaya yayılmışdı, müxtəlif şəhərlərdə
tez-tez onların sərgiləri təşkil olunur, bu sərgilərdə
nümayiş etdirilən "yeni cəmiyyətdə yeni
forma" kredosu altında yaradılan təsviri sənət
nümunələri ətrafında geniş müzakirələr
aparılırdı.
Ola bilsin ki, Ələkbər Rzaquliyevi Dəzgahçılar
Cəmiyyətinin rəssamları sırasına daxil etməyimiz
mübahisəli görünsün. Lakin bu qrupun
yaradıcılıq manifestində "biz təsvir etmirik, biz
ifadə edirik" prinsipini azərbaycanlı rəssamın
yaradıcı bioqrafiyasının ən müxtəlif
dövrlərində izləmək mümkündür.
Doğrudur, 1932-ci ildə Sovet İttifaqında təsviri sənətlə
bağlı bütün qruplar ləğv edildi, OST-yə ən
əsas rəqib, daha çox yeni yaradıcılıq ruhunun
klassik sənətlə bağlılığına
üstünlük verən İnqilabi Rusiya Rəssamları
Assosiasiyasının əsasında əvvəl Sovet Rəssamları
Birliyi cəmiyyəti, sonradan isə SSRİ Rəssamlar
İttifaqı yaradıldı. Rzaquliyev bu zaman
artıq həbsdə idi.
Lakin bizim əlimizdə onun məhz OST ilə
bağlılığına görə həbs edilməsi barədə
heç bir fakt-əsas yoxdur. Albomdakı şəkilləri
müşayiət edən geniş mətndə göstərilir
ku, o, birinci dəfə Cümhuriyyət illərində
müsavatçılarla əməkdaşlıq ittihamı ilə
həbsə alınmışdı.Buna inanmaq çətindir,
çünki 1918-1920-ci illərdə onun 15-16 yaşı
vardı. Bu yaşda ciddi əməkdaşlıq
barədə ciddi fikrə gəlmək bir qədər
qeyri-ciddi olardı. OST ilə bağlı
olaraq həbs edilməsi də inandırıcı deyil. OST-nin yaradıcısı Şterenberq, bu qrupun
Dayneka, Pimenov və başqa bu kimi fəal üzvlərindən
heç biri heç vaxt təqib olunmayıb, əksinə,
sonrakı illərdə onlar fəxri adlar almış və
çoxlu sayda fərdi sərgiləri təşkil
olunmuşdur. Odur ki, gəlin bu faktın səbəbləri
ilə bağlı sualı heç də geniş təhqiqat
xarakteri daşımayan bu kiçicik yazımızda
açıq qoyaq.
O, beş il həbsxanada yatıb qayıdandan sonra
Bakıda artıq Azərbaycan Rəssamlarının Təşkilat
Komitəsi fəaliyyət göstərirdi. İyirmi
doqquzuncu ildən sonra bütün sənət adamları
üçün ən yuxarı lojadakı nəzərə
hesablanmış son dərəcə maraqlı layihələrin
iştirakçısına çevrilmək şansı
yaranmışdı. Bir müddət əvvəl
dəzgahçıların yeni həyat quruculuğuna yeni sənət
prinsipləri ilə qoşulmaq ideyası ağlasığmaz
dərəcədə geniş vüsət ala bilərdi.
İyirminci illərin solçu sənət
adamları artıq püxtələşmişdilər və
indi onlar daha artıq yeni mərhələyə qədəm
qoymaq əzmindəydilər. Dövlət
də öz tərəfindən sənətə yeni
sifarişlər verir və bununla kifayətlənməyib
sifarişlərin nəticəsini qəbul etmək və
onları yaymaq işini də öz öhdəsinə
götürmüşdü. Lakin köhnədən
yeni mərhələyə adlamaq da hər sənətkara nəsib
olmurdu. Doğrudur, bu zaman tamamilə kənarda
qalmağa, öz dünyagörüşünü, həyata,
sənətə baxışlarını müasir pafosa, onun
şiddətli təzyiqlərinə tabe etdirməyənlərin,
bir çox hallarda isə sadəcə olaraq, ölkəni tərk
edib gedənlərin də sayı az
deyildi. Bununla belə, qətiyyən səhv olar
desək ki, yeni ritm, yeni inkişaf gənc və orta
yaşlı sənətkarlarda yaratmaq eşqi doğurmur,
onlara fəal mövqedən çıxış etmək
üçün impuls vermirdi. Lakin məsələ
burasındaydı ki, belə bir entuziazm şübhəylə
müşayiət olunurdu. Aramızda xarici
qüvvələrə işləyən daxili düşmənlər
var. Bu kimdir? Sən də ola bilərsən,
sən də, sən də, hətta mən də ... Hər kəs
üçün hər an bu kütləvi şübhənin
qurbanına çevrilmək təhlükəsi
yaranmışdı.
Rzaquliyev 1950-ci illərin əvvəlində
üçüncü dəfə həbsdən
qayıdır, onun sürgünlükdən sonrakı
yaradıcılığı hətta əlli,
altmışıncı illərdə də dəzgahçılar
cəmiyyətinin prinsiplərinə sadiq
qaldığını əks etdirir. Bunu onun iyirminci illərdə
düşündüyü və yalnız sürgündən
qayıtdıqdan sonra gerçəkləşdirdiyi
"Köhnə Bakı" silsiləsində görmək
olar. Burada da biz yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
təsvir etməkdən daha çox, ifadə etmək
prinsipini müşahidə edirik.
Belə bir sual yaranır, deyilən prinsip hansı təsvirlərdən
qaçmaq və nəyi ifadə etməyi nəzərdə
tutur?
Maraqlıdır, üç dəfə həbsdə olan,
Arxangelsk vilayətinə, məşhur Xüsusi təyinatlı
Solovets düşərgəsinə sürgün olunan və
üst-üstə iyirmi beş il
dustaqlıq həyatı keçirən adam, - əgər
doğrudan da, yaradıcılıq ən son məqamda yenə
də insanın yalnız özünün görə bildiklərini,
duya bildiklərini başqalarına çatdırmaq, onları
da özünün yaşantılarına, duyduqlarına şərik
olmağa dəvət etmək aktıdırsa, - nəyi ifadə
edə bilərdi? Əlbəttə ki, yaşadığı
dəhşətləri, əzabları, ölümlə həyat
arasında insan təsviri, insan dili üçün, nəhayət,
ilahidən insana verilən söz üçün nəzərdə
tutulmayan anları, bu anların rəngini, qoxusunu,
havasını, dözülməz ağrısını və
bu ağrı haqqında ondan da dözülməz,
zalımcasına cazibədar, qəribə şirinliyi olan, qəhər
gətirən xatirələri ifadə etməliydi, başqa nə
ola bilərdi ki? Amma yox. O öz
ağrısını ifadə etmirdi şəkillərində.
O, uşaqlığını, Bakının qənbərlik
küçələri, bazarları, meydanları, bu meydanlarda
heyvan döyüşdürənləri, satıcıları,
qovtalı-baftalı qadınları, papaqlı kişiləri,
araqçınlı-yaylıqlı oğlan-qızları
haqqında xatirələri ifadə edən silsilə şəkillər
çəkməyə başladı.
O boyda, o
yekəlikdə cəhənnəmin içindən
çıxıb, o ağırlıqda çəkdiklərini
qoyub köhnə Bakı haqqında nostalji xatirələrə
dalmaq bu faciəni satmağa bərabər deyilmi? Nədənsə,
bu məqamda dəhşətli sürgünlük
sınaqlarından çıxan rus yazıçısı
Varlam Şalamovun onunla eyni taleyi yaşamış digər rus
yazıçısı Aleksandr Soljenitsinə dediyi sözlər
yada düşür: "Mən yazıçı karyerama
görə öz faciəmlə alver etmək fikrində deyiləm".
Lakin Rzaquliyev öz hərəkəti, ya da hərəkətsizliyi
ilə amansız, kəsici reallığıyla heyrətə
gətirən "Kalıma hekayələri" əsərinin
müəllifi Şalamovu da arxada qoyur. O, özünlə
qəbrə aparsan, qəbir dözməyərək dil
açıb danışacağı əzablı illər
haqqında xatirələrə ümumiyyətlə toxunmur,
özünü tamam başqa mövzulara həsr edir.
Bəlkə, qadağan olunmuş mövzuları qələmə
almağa cürət etmirdi? Bəlkə,
düşünürdü ki, qayıtmağına baxmayaraq,
sürgünlüyü hələ də davam etməkdədir?
Əgər belə olsaydı, o, ümumiyyətlə
susmalı, şəkil çəkməməli, klub, kino-teatr
sifarişlərini yerinə yetirməklə məşğul
olmalıydı. Onun bir qədər sonra
pambıqçılar, tütünçülər,
neftçilər, tələbələr və
yaradıcılığının ən yüksək zirvəsi
sayılan balıqçılarla bağlı əmək, təsərrüfat
mövzularında çəkdiyi əsərlərə
siyasi-sosial sifariş kimi də baxmaq olar, hərçənd
belə deyil və bunun belə olmadığını biz azca
aşağıda sübut etməyə
çalışacağıq.
40-50 il bundan əvvəlki, yəni
uşaqlığının Bakısına
qayıtmağında heç bir sifarişdən, yaxud hakim
ideologiyanın tələblərinə uyğun olaraq
keçmişin tənqidindən söhbət gedə bilməz.
Onun çəkdiyi Bakı
Şmerlinq-Rotter-Əzimzadə Bakısı deyil. Mollanəsrəddinçi rəssamlar şəhərin
müsəlman məhəllələrini görmək istədikləri
şəkildə çəkirdilər və deməli,
onları görmürdülər, burada yaşayan adamları
tipaja çevirir, sadəcə,
karikaturalaşdırırdılar. Rzaquliyevin
şəkillərində isə köhnə Bakı mövcud
olduğu kimi, unikallığı ilə görüntülənir.
Burada heç bir xarakterdən, fərdi keyfiyyətlərdən
söhbət gedə bilməz. Heç bir
tipajdan da söhbət gedə bilməz. Ümumiləşdirilmiş
insan fiqurları sosial qruplar kimi deyil, ornamentin detalları təki
xarakterizə etmək olar. Biz bu tanış
fiqurlardan ibarət ornamentə bir qədər insan boyundan
hündür rakursdan baxırıq. Xalçatoxuyan
qadınlar dönüb nəhəng xalçanın elementlərindən
birinə çevrilir. Rəssamın həm "Köhnə
Bakı", həm də sonrakı silsilə şəkillərində
tez-tez təkrarlanan "Gəl barışaq" motivi, sanki
insan fiqurlarını da butalar kimi küsüşən-barışan
elementlərə çevirir.
VXUTEMAS,
eləcə də OST məktəbinin yetirmələrini, -
onların əksəriyyəti sonrakı illərdə Sovet
incəsənətinin ən görkəmli nümayəndələri
sırasında dururdular, - birləşdirən bir cəhət
vardı: əsərdə təsvir olunan hər şey
bir-birilə uzlaşmalıdır, vahid bir tamlığa xidmət
etməlidir. Onlar üçün insan fiquru fərdidən
daha çox ümumiləşdirilmiş, eyni zamanda, lakonik
olmalıydı - burada konkret filan ünvanda yaşayan filan
adamların anası deyil, ümumiyyətlə, ana, konkret
olaraq məni, səni, onu müalicə edən həkim deyil,
ümumiyyətlə, həkim görürük. Bunun əksinə olaraq, kompozisiya konkret və zəngindir,
əhatəli və ən xırda detallarına qədər
aydın göstərilir. Bu effektə minnətdar
olaraq bütün predmetlər ideal formada uzlaşıb
bütövlük yaradır. Vücud vəhdətləşir.
O
dövrdə digər avanqard cərəyanlar da vardı və
onlar ideal anlayışına tam fərqli
yanaşırdılar. Məsələn,
avanqardizmin ən yüksək nöqtəsi sayılan Kazimir
Maleviç ideala çatmaq üçün predmetlərdən,
fiqurativ görüntüdən azad olmağın tərəfdarıydı.
Onun üçün ideal forma qara kvadratdır,
qalan hər şey yalandır. Əsl sənətkarlıq
doğrunu yalandan ayırıb məhz bu ideal formanı əldə
etmək deməkdir. VXUTEMAS ənənələrinə
görə isə əksinə, ideal formaya qaçma
dünyanı yalanlardan təmizləmək deyildir, bu
özü də yeni bir yalandır. Onların
fikrincə, predmetlərin gerçəkliyi, maddi olaraq
varlığı görüntülənməsindədir,
onların qavranılması, nəzərə gələ bilməsindədir.
Burada mühüm bir fərqi unutmaq olmaz. Qavramağın özü yox, nəyinsə
özünü qavratması əsasdır. Mücərrəd sənətdə olmayan bir
şeyi görmək cəhdi var. Ornamental sənətdə isə
var olan özünü sənə göstərir, onun
özünügöstərməsi sənin nəzərini təyin
edir.
"Azərbaycan balıqçıları" silsiləsində
təsərrüfat işləri o qədər düzgün
bölünüb, o qədər dəqiq təşkil olunub
ki, burada insanlara yalnız mexaniki işləri yerinə yetirmək
qalır. Burada özfəaliyyətə yer yoxdur. Özfəaliyyət olsaydı, onda Marksın dediyi
kimi, əmək prosesində yadlaşma baş verməyəcəkdi.
Amma məsələ ondadır ki, predmetlə
insanın eyniləşməsi məhz onların birlikdə
görüntülənməsi aktında baş verir. Bu silsilədə rəssam, sanki tamaşaçı
üçün panoptikum yaradıb, oradan hər şey
görünür, sadəcə olaraq, bir yerdə otur və hər
şeyi gör. Sanki divardan asılan
videokameradır, hər şeyi nəzarətdə saxlayır.
Lakin nə baş verdiyini görmürük.
Çünki gördüklərimiz süjetə
deyil, ornamental tamlığa tabe olunub. Görünüşünə
görə dünyanın ən ornamental heyvanlarından olan nərə
balığı özü də ümumi kompozisiyanın
yalnız bir elementinə çevrilir.
Kino nəzəriyyəçisi Ziqfrid Krakauer insan
ornamentinin yalnız yuxarı nöqtədən
göründüyünü bildirir və bu zaman fərd kimi
insanın nəzərə alınmadığından,
böyük hərflə ağılın kənara çəkildiyindən,
nəticədə isə təbiətin həyasızcasına
öz mifologiyası ilə oyuna daxil olduğundan
danışır. Kapitalın gücü və estetik məqsədi
onu əlində saxlayan adamın öz varını-dövlətini
nümayiş etdirməsində yox, kütlələrin
ornamentini təşkil etməsindədir. İnsanlar
iki hissəyə bölünür, nəzarət altında
olanlar və nəzarət edənlər. Əgər
varlı-dövlətli qonşun varsa və onun işi artmaqda
olan varını-dövlətini görk etdirməklə
tamamlanırsa, deməli o da sənin bərabərində
dayanıb, o da sənin kimi nəzarət edən yox, nəzarət
ediləndir.
Nə qədər inhisar artarsa, onun müəssisələrində,
zavod-fabriklərində, böyük şəhərlərdə
tikdirdiyi ticarət mərkəzlərində bir o qədər
böyük kütlələrdən ibarət ornament yarana bilər. Biz ticarət
mərkəzinə özümüzə lazım olan şeyləri
almaq üçün yollanırıq və bu zaman
yuxarıdan baxanın nəzərində kütlə
ornamentinin bir toz dənəciyinə çevrilməyimizi
düşünmürük. Krakauerin dediyi
təbiətin mifoloji silsiləsi isə xalqın suverenliyini
göstərir. Təbiət kapitalistdən müqayisəyəgəlməz
dərəcədə böyük ornament
yaradıcısıdır. Hər şey onun
silsiləvi dəyişikliyinə tabe olaraq görüntülənir.
"Xalq əmanəti" layihəsindən olan yeni
albomu varaqladıqca bu fikirlər gəlib keçir. Onlar yeganə
deyil. Sözsüz ki, başqa birisi albomu
varaqladıqca başqa fikirlər keçəcək
ağlından. Əsas bu deyil, əsas
yuxarıdan necə görünməyimizdir.
Ələkbər Rzaquliyev bilavasitə vizual sənətlərlə məşğul olan gənclərimiz üçün bu gün də əvəzsiz bir nümunə sayıla bilər. O, həyata baxışlarını, həyatdan aldığı ağrılarını, təəssüratlar dünyasını birinci şəxsin dilindən nəql etməkdən imtina edib, əvəzində əşyalara, onlarla əlaqədə güzəran qurub yaşayan insan kütlələrinə özünü görüntüləmək üçün şərait yaradıb. Unutma, - deyir bu şəkillər onlara baxana, - səndən daha böyük yaradıcı var, Onu unutma, Onun qarşısını öz xırda eqonla alma, Ona sərbəstlik ver.
Məgər bunun adı istedad deyilmi? Məncə,
hə.
Nadir Bədəlov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29
dekabr.- S.12-13.