Doğumun unuduluşu
Ruh
Siz
heç sevgidən ölən adam
görmüsüzmü? Mən
görmüşəm. Ancaq real həyatda
deyil. Sənətin fenomenal estetika
bucağında kəsişən bir ömürdə şahid
oldum bu nadir yaşamaq, var olmaq formasına. "İynəboyu
şeirlər" yazan Faiq İsmayılovun
yaradıcılığında rast gəldim sevinc və kədərin
poetik izdivacına. Bir-birinin əksi olan bu iki
duyğu sifətimdə eyni anda canlandı, təzahür etdi. Ruhum və bədənim
isə, ayrı-ayrılıqda qəzaya uğradı, sanki.
Çünki Faiqin həyatı da şeirləri
kimi zülmət qaranlıqda iynə boyda işıq axtaran,
ümidli bir sevginin qurbanına çevrilmişdi. Sevgisizliyin yoxluğunda varlığını
göstərmişdi. Faiqin şeirləri
həyatda reallaşmayan, ardı gəlməyən
arzuları, gələcəyi, qovuşma anını
kadrarxasında davam etdirmişdi. Xatirələr,
yaddaş və gələcək qısa ömürə
sığışa bilməzdi. "Hər ölüm
erkən" həqiqətən
də. Faiqin qısa ömrü poeziya sənətində
varlığın estetik proyeksiyasıdır. Daha məzmunlu və daimi davamıdır. Sonsuzluğun gözəllik və aşiqlik duyumudur.
Faiqin poeziyasında bədən,
ruh və sənət qavramı sərbəst, azad və modern
məna daşıyır. Ruhun ədəbiyyatdakı idrak
modeli bioqrafiya, xarakter, tip qavramları ilə kəsişir. Şairin ruhu və bədəni anlayışına
bizim poeziya və ədəbiyyatşünaslıqda ötəri
nəzər salınıb. Daha çox
kövrək, duyğulu, şeiriyyətli bir şair obrazı
canlandırılıb. Halbuki, şairin
ruhunun daxili qatı, şüuraltı vəziyyəti poeziyada
daha həssas və vacib olan struktur və ifadə
estetikasını yaradır. Şairin daxili həyatının
verilmiş, kəsilmiş, montaj edilmiş və poetik
pasajlarda ruh, kölgə arxetipi
kimi görünüb yoxa çıxan hissələrinin
davamlılığı, yaddaşda və duyğularda
yaşaması qətidir. Şeir digər sənətlərdən
montajlanmış, tarıma çəkilmiş,
daraldılmış keyfiyyəti ilə kəskin şəkildə fərqlənir.
Axı "başqa sənətlər şeirə nəzərən
zaman və məkan içində çox yer tutur. Bir konsert bir saat çəkir, bir simfoniya saat
yarım. Süleymaniyyə məscidi bir məhəllə
boydadır. Reyms
katedralı, Versal sarayı möhtəşəm və böyükdür. Normal ölçüdə olan heç bir heykəli
cibdə gəzdirmək mümkün deyil. Çünki bir neçə tondur. Bir tablo bəzən böyük bir divarı zəbt
edir. Bir roman aşağısı
üç-dörd yüz səhifədir. Səhnəyə qoyulan faciə və ya komediya gecəmizin
2-3 saatını məşğul edir. Halbuki, bir şeir
üç-beş dəqiqəyə bitir.
Nəhayətdə şeir sadə və
asandır. Təbiətən
qısadır. Çünki kəlmələr
xəyal gücünü işə salır".
Şeir insan kimi bədən və ruha malik orqanizmdir. Deməli, ruh
metaforu, ruhun estetik obrazı əbəs yerə deyildir. Bayaqdan bu barədə boş yerə söhbət
etmirik. Hərçənd ki, "həddən
çox şey bilirik bu dünyada". Bu baxımdan ədəbi
təcrübə ilə şairin yaşayış tərzi birləşərək
bütöv bir qavramı,
ruhu, yaddaşı həyatın yaşanılan və
yarımçıq qalan anlarını mənalandırır.
Yəni poeziyada mövcud olan daxili bütövlük,
nizam, üsyan, inkar və disharmoniya ruhun ən zəruri
estetik, poetik, şeiriyyətli kateqoriyada
yaradıldığını əyaniləşdirir. Və bu hal şairin və şeirin ruhunu tədqiq
etməyə imkan verir. Ruh, şair və
şeirin çoxsəsli, polifonik cəhətlərini
görmək üçün əlverişli şərait
yaranır. Faiq İsmayılovun şeirlərinin
duyğu estetikası, ruhsal qatı və quruluşu münbit
estetik ərazi və şəraitlə qarşılayır
oxucunu. Əhməd Həmdi
Tanpınarın "Hər şeir bir əsərdir"
tezisi ilə etik və estetik planda uzlaşır. Axı
"sənətdə kəmiyyət axtarmaq (illah da şeirdə) və şeir
toplusunu tək bir əsər kimi görmək
axmaqlığın ən, ən
gülüncüdür". Bu baxımdan Faiq
İsmayılovun hər şeiri də müstəqil əsərdir.
Elə də yanaşmaq daha düzgün və
obrazlıdır.
"Düşmənimiz
ölüm"
...Məni
maraqlandıran Faiqin ruhi vəziyyəti, bir gül ləçəyi
qədər kövrək və incə şəxsiyyətidir.
Yoxsa onun "quş balası kimi yoluq-yoluq,
şoranlıq otu kimi qırıq-qırıq
misraları" ortaya çıxa bilməzdi. Bəs niyə məhz quş balası kimi yoluq-yoluq?
Çünki Faiqin şeirləri o qədər
zərif, nəzakətli, ritmik və həssasdır. Nəzakətli? Sən Allah, şeirin də nəzakətlisi,
nəzakətsizi olar heç? Əlbəttə
ki, olar. Niyə olmasın. Faiqin şeirləri yaşından və intellekt səviyyəsindən
asılı olmayaraq hər kəsə xitab edə biləcək
potensialdadır. Ancaq hər kəslə
öz bacarıq və potensialı nisbətində ünsiyyət
qurur. Fərqli zövq, ifadə və
struktur mərtəbələri yaradır.
Faiqdə
şair kimi məncil, eqoist iddia
yoxdur. İddiasız, təmkinli vəziyyəti
ilə şairdir. Şeir kimi ömür
yaşamaq hər şairə qismət olmur. Məhz ruhun poeziyadakı yeri bu məqamda önəmlidir.
Şoranlıq otu heç vaxt diqqət cəlb
etməyən, təşbehə, məcaza çevrilməyən
bitkidir. Ancaq Faiqin həyatında,
yaşadığı mühitdə şehli şoranlıq
otu bənövşə qədər dəyərlidir, müqəddəsdir.
Vətən, məkan anlayışı
şeirin dilində bir kəsəkdən, torpaqdan,
şoranlıq otundan və ya hər hansı bir ağacdan
başlayır. Ancaq sənətin,
poeziyanın tarixinə baxanda Faiqin ömrü və
ölümü bir quş balasının yoluq, şoranlıq
otunun qırıq vəziyyəti kimi yarımçıq, kədərli
ovqat ifadə edir. Gənc yaşında
dünyasını dəyişən Faiqin poeziyasında
ölümün obrazı qabarıq olmasa da, ümumi, semantik
qatda güclüdür: Bizim yeganə düşmənimiz
ölümdür. Əməllər və
amallar yarımçıq qalıb. Ancaq Faiqin şeirlərindəki
sadəlik, plastik, təsviri ritm, ahəng və harmoniya onun
yarımçıq qalan ömrünü davam etdirir. Plastik, təsviri
keyfiyyət Faiqin
şeirlərinə vizual və təsirli enerji
qazandırır. Real, təbii dünyada vəfat
edən şairin ürək döyüntüləri ilahi,
alternativ mühitdə şeirlərin ritmik harmoniyası ilə
davam edir. Ömür çevrəsi
qapanmayıb Faiq İsmayılovun. Heykəlləşmiş
şair olmaqdansa, şeirin dünyasında daimi mövcudluq,
var olmaq daha yaxşıdır. Qara torpaqla
günəş arasındakı fərq qədər bir
uçurum var bu bölgüdə. Faiq
şeirdə yaşamağı seçməklə ortaq
düşmənimiz ölümü öldürməyi
bacarır. Bu məqamda Ramiz Rövşənin
şeiri ölümün həqiqətini, real və virtual həyatın
mahiyyətini göstərmək üçün ən
güclü təşbehdir.
"Bulud
kimi ölmək
bir yaz
yağışında
Ümid
kimi ölmək
bir
qız baxışında".
Faiq, Ramiz
Rövşən, digər şairlər və bütün sənət
adamları bu şeirin çətiri altına
yığılırlar. Ölən hər
anı yenidən diriltmək üçün sənətə
sığınırlar. Ölümə meydan
oxumağın estetikası doğulur...
Ruhu mühasirəyə alan dünya - poeziya
Faiqin "Yağış" şeirində heykəl
şairlərin obrazı yaradılıb. Fəqət
"Yağış" şeiri modern üslubda, vizual model sərgiləyir.
Özü də 1982-ci ildə
yaranmışdır. Çünki şeir yazılmır,
yaşanır, yaranır, yaradılır və
yaşadılır. 1982-ci il Azərbaycan
şeirində bu tip nümunələrin az olduğu bir
dövrdür. İnternetin, fərdi
bilgisayarların yenicə kəşf edildiyi Avropada isə
vizual poeziya barədə fikirlər və nəzəri
görüşlərə geniş yer verilir. XXI əsrdə vizual şeirlər
aparıcıdır. Faiq iyirmi yaşında şeir sənətində
yeniliklər edir. O, nəzəri anlayışlardan birbaşa
xəbərdar deyildir. "Yağış"
şeirində irəli və geriyə
sıçrayışlar, vizual effektlərin kadrarxası və
kadrönü təcəssümü maraq doğurur. Yəni oxucunun yaddaşı, misraların
yaddaşı və şairin yaddaşı vahid bir harmoniya
yaradır. Şairin çox erkən
yaşda ölümü təəssüf doğursa da,
şeirlərinin poetik enerjisi həmin kədəri də, məhzun
vəziyyəti də unutdurur. Faiqin efemertək mənalı
ömrü poeziyada yaşamağa, var olmağa çevrilir:
"Şəhərin
şair heykəlləri,
heç
kəsin tanımadığı,
Heç
kəsin nəğmə qoşub
oxumadığı
sevgi
şeirləri söyləyəcək
Bu yaz yağışının altında".
Faiq bu şeirində Stefan Malarme və parnasizm ədəbi
məktəbinə nə qədər uzaqdırsa, bir o qədər
də yaxındır. Malarmeyə görə, şeir bir simvolu, poetik elementi
yaradan ilk təəssürat və xəyalın gözdən
silinib yeni, təptəzə xatirələrdən başqa şeyləri
xatırlatması əsasında meydana gəlir. Bu o deməkdir ki, poeziya heç vaxt hansısa hissin,
duyğunun, təəssürat və xəyalın kopyası,
surəti olmayıb. Gözəllik kimi var
olan bir nəsnədir. Hətta gözəl
olduğu üçün sevilən bir varlıqdır. Özü-özünü təmin edən, tamamlayan
və zənginləşdirən yaşayış, var olmaq
modelidir.
Şeir
"xatırlamaq üçün lazım olan zəruri
ehtiyaclardan və
nöqsanlı, qüsurlu xatirələrdən
meydana gələn simfoniyadır". Ona görə
nöqsanlı və
qüsurlu xatirələrdən yaranır ki, həmin
kəsirli detallar şeirdə bütövləşir,
şeirin elementlər orkestrı bitməyən, davam edən
simfoniyanı yaradır. Və bu simfoniyada heç bir şey
izah edilməyib, edilmir və edilməyəcək, şair
heç vaxt başa düşülmək üçün var olmayıb. Çünki
poeziya sənəti heç vaxt izah etmək, nəsihət vermək,
anlaşılmaq üçün
yaranmayıb. Düşüncədən qaçaraq
düşündürən, zövq aşılayan estetik əhvala,
trans halına
keçidin formasıdır şeir. Faiq şeiri
eşitmək və duymaq üçün həyatın hər
anını dadmağın, yaşamağın formulunu ifadə
edir:
Sağlığında
sevgidən yazanı da,
yazmayanı da
sevgidən söyləyəcək.
Siz Allah,
bağlayın o çətirləri,
açın başınızı yaz yağışına.
Sudan quru
çıxan eşitməyəcək
şair
heykəllərin şeirlərini!
Faiqin yaşamaq formulu davam edir. Artur Rembo dünya poeziyasının
"uşaq dahisi"dir. Çünki o, real həyatda heç vaxt böyümədi.
Ömrü ölümlə kəsişdi.
Poeziya sənətində isə bütün dünya şeirinə təsir
etdi. İstedadı ilə yaş və təcrübə
sərhədlərini aradan götürdü. Faiq İsmayılov isə otuz üç
yaşına çata bilmədi. Cənnət
və gəncliyin kamillik yaşı olan otuz üç.
Ölümlə necə də qəddarlaşır,
gözdən düşür. Faiq Azərbaycan
şeirinin unudulmuş doğum anıdır. O, şair
kimi var, mövcuddur. Ancaq nə vaxt, hansı
tarixdə, dövrdə və neçə yaşında ədəbiyyatımızda
ənənəvi və modern üslubun izdivacından doğan
iynə boyu şeirlər qələmə alması olduqca əhəmiyyətlidir.
Poeziya, sənət tarixində yeniliyin gözəlliyini yaradanlardandır.
Doğumun
qutlu olsun, Faiq!
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29 dekabr.- S.10.