Unudulmayanlar
II yazı
Milli peşəkar
teatrımızın inkişafında qüdrətli sənətkarlarla
yanaşı, adları geniş oxucu kütləsinə az məlum olan fədailərin də xidmətləri
çoxdur. Professor İlham Rəhimlinin bu sənətkarların
yaradıcılığından qısaca bəhs edən
silsiləsini təqdim edirik.
Səməd Mənsur
(1879-2.1.1927)
Şair və teatr xadimidir. Əsl
soyadı Kazımzadədir. Bir sıra
teatr proqram və afişalarında "Kazımov" da
yazılıb. "Mənsur" onun təxəllüsüdür
və "Bəsirət", "İqbal",
"Tuti", "Səfa", "Molla Nəsrəddin"
qəzet və jurnallarında satirik şeirləri, əsasən,
Səməd Mənsur imzası ilə çap olunub. Bakıda çıxan "Şeypur" (5.10.1918 -
4.1.1919) jurnalının naşiri olub. Rus və fars dillərini gözəl bilib, ərəbcə
sərbəst danışıb.
"Səfa" mədəni-maarif
cəmiyyəti 1910-cu ildə yaradılıb. İki il
sonra onun teatr bölməsi təşkil olunanda onun rəhbərlərindən
biri Səməd Mənsur olub. Bu truppanın
aktyor heyətinin təkmilləşməsində, repertuar
siyasətinin formalaşmasında, aksesuarın toplanmasında
son dərəcə səmərəli işlər
görüb. 15 noyabr 1913-cü ildə
"Səfa" Nəcəf bəy Vəzirovun ədəbi fəaliyyətinin
40 illiyini Tağıyev teatrı binasında yubiley edəndə
təntənənin əsas təşkilatçısı Səməd
Mənsur olub. Yubiley gecəsi Cahangir
Zeynalovun rejissorluğunda göstərilən
"Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük" ("Hacı Qəmbər")
tamaşasında tacir Hacı Salman rolunu oynayıb.
Səməd Hacı Əhməd
oğlu Kazımzadə (bəzən Mənsurov da
yazılıb) 1879-cu ildə Bakıda doğulub. Türk-rus məktəbində
təhsil alıb. Ərəb və fars
dillərini mükəmməl bildiyinə görə klassik
Şərq poeziyasını ətraflı mütaliə edib. Bir müddət özü də müəllimlik
edib və sonralar "Səfa" məktəbində də
çalışıb. Həm Bakıda, həm də
Şamaxı və Gəncə şəhərlərində
qiraətxanalar açılmasında səmərəli
işlər görüb.
Müəyyən vaxtlarda
"Nicat" cəmiyyətinin truppasında və
"Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy Hacıbəyli
qardaşlarının müdiriyyəti" teatr dəstəsinin
tamaşalarında da rollar oynayan Səməd Mənsurun təşkilatçılıq,
inzibatçılıq və aktyorluq fəaliyyəti, əsasən,
"Səfa" ilə bağlıdır. Onun "Səfa"
mədəni-maarif cəmiyyətinin teatr truppasında
oynadığı əsas rollar: Karlos ("Qatili-Kərimə".
Hacı İbrahim Qasımovun təbdili), Yerlamov və Baqration
("Napoleon müharibəsi və yaxud Moskva
yanğını", K.Baxmetov), Musa İbn Nəsir, Tofiq ibn
Tariq ("Tariq ibn Ziyad", Əbdülhəq Hamid), Həsən
("Əl Mənsur", Henrix Heyne), Əsgər bəy
("Hacı Qara", Mirzə Fətəli Axundzadə), Gavə
("Dəmirçi Gavə", Şəmsəddin Sami), Fəttah
ağa ("Əhdə vəfa, yaxud arnaudlar", Şəmsəddin
Sami), Abuzər Cumeyd ("Ənuşirəvani-adil",
Əbdürrəsul Şərifzadə), Harun ər-Rəşid
("Bir saatlıq xəlifə", Abdulla Şaiq). Rzaqulu bəy və Hənqulu bəy ("Məşədi
İbad", Üzeyir bəy Hacıbəyli), Xəlil bəy
("Bəxtsiz cavan", Namiq Kamal).
Səməd Mənsurun
"Köhnə və təzə il", "Aktyor",
"Dərviş" pyesləri müxtəlif truppalarda,
Bakı Azad Türk Tənqid və Təbliğ Teatrında
tamaşaya qoyulub. Səməd Mənsur Şəmsəddin
Saminin "Dəmirçi Gavə", "Əhdə vəfa,
yaxud arnaudlar" dramlarını Azərbaycan türkcəsinə
çevirib. 1920-ci ildə Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulanda müxtəlif təsərrüfat
işlərində çalışıb. Əsasən isə Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikası (ASSR) Plan Komitəsində şöbə
müdiri işləyib. Səməd Mənsur
2 yanvar 1927-ci ildə Bakıda vəfat edib.
Teatr xadimi Səməd Mənsur
Kazımzadənin oğlu Tofiq (Əhməd Tofiq) Kazımov
(1923 - 1980) milli səhnə sənətimizin ən görkəmli
rejissorlarından idi. Onun yaradıcılığı, əsasən
Akademik Milli Dram Teatrı ilə bağlı olub və
1964-cü ildən ömrünün sonunadək bu kollektivə
rejissorluq edib.
Ələkbər
Süheyli
(1879-26.2.1927)
Azərbaycan milli
teatrının peşəkarlıq istiqamətində
formalaşmağa doğru inkişafında xüsusi xidmətləri
var. "Süheyli" Ələkbər Fərəculla
oğlu Əliyevin səhnə təxəllüsüdür. Yaradıcılığı
realist səpkili rolların ifası ilə səciyyəvi olan
aktyor həmçinin rejissorluq da etmişdir. Xüsusilə
məşqlərin
səmərəli təşkilinə,
tamaşaların gedişatına, truppanın cəm
olmasına məsul olan rejissor müavini kimi işlədiyi
truppalarda yüksək peşəkarlığı, səmimiyyəti
və tələbkarlığı ilə hörmət
qazanmışdır.
Ələkbər Süheyli
1879-cu ildə Bakıda doğulub. Atası Fərəculla kişi tacir olub, elmə, maarifə və mədəniyyətə
maraq göstərib. Oğlu 7 yaşına çatanda
xüsusi müəllimlər tutub və onlar Ələkbərə
rus, fars və ərəb dillərini
öyrədiblər. Atasının bir məqsədi
də o idi ki, Ələkbər dilləri mükəmməl
öyrənib şöhrətli tacir olsun. İti yaddaşı və xüsusi dilöyrənmə
qabiliyyətinə görə müəllimlərinin verdiyi dərsləri
mükəmməl qavrayıb. Ana dilindən
əlavə üç dildə də səlis
danışmağa yeniyetmə yaşlarında yiyələnmiş
Ələkbəri atası özü ilə bərabər
xarici ölkələrə ticari səfərlərə
aparıb. Bakının məşhur tacirlərinin
bir qrupu Rusiya, İran, Orta Asiya, Misir və müxtəlif ərəb
ölkələri ilə məktublaşmanı məhz Ələkbər
Süheyli vasitəsilə aparırdılar. Ələkbər Süheyli səfərləri
başa vurub Bakıya qayıtdığı vaxtlarda imkan
düşəndə həvəskar aktyorların göstərdikləri
tamaşalara maraqla baxardı. 1905-ci ilin
sonlarında "Müsəlman (Azərbaycan - İ.R.) dram
artistləri cəmiyyəti" truppasının məşqlərində
adi həvəskar kimi iştirak etməyə başlayıb.
1906-cı ildə isə bu truppaya üzv yazılıb.
Elə bu il Bakıda "Nicat" mədəni-maarif
cəmiyyəti yaranıb və onun teatr dəstəsinə
üzv keçənlərdən biri də Ələkbər
Süheyli olub. Sonralar "Səfa" və
"Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy Hacıbəyli
qardaşlarının müdiriyyəti"
truppalarının tamaşalarında da çıxış
edib. Milli Dram Teatrında və Bakı
Türk İşçi Teatrında da işləyib.
Ələkbər Süheylinin
1906-cı ildən 1923-cü ilin sentyabr ayına qədər
müxtəlif truppalarda və dövlət teatrında
oynadığı əsas rollar: Mirzə Fətəli Axundzadənin
komediyalarında Ohan yüzbaşı, Makar və Əsgər
bəy ("Hacı Qara"), Xacə Məsud və
Üçüncü şikayətçi ("Lənkəran
xanının vəziri"), Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin dram və faciələrində Səlim bəy
("Dağılan tifaq"), Vəli bəy ("Millət
dostları"), Çoban
("Pəri Cadu"), eləcə də Bəkir
("Keçmişdə qaçaqlar", Nəcəf bəy
Vəzirov), Hacı Həsən ağa, Müsafir və Müəllim
Mirzə Həsən ("Ölülər", Cəlil Məmmədquluzadə),
Məmmədbağır ("Axşam səbri xeyir olar",
Sultan Məcid Qənizadə), Mosul paşa ("Bakı
müharibəsi", Cəfər Cabbarlı), Şeyx Mərvan
("Şeyx Sənan", Hüseyn Cavid), Adolf ("Qatili Kərimə",
Hacı İbrahim Qasımovun təbdili), Veys ("Yezid ibn
Müaviyyə", Mehdi bəy Hacınski), Məhiz və
Tarif ("Tariq ibn Ziyad", Əbdülhəq Hamid),
Əşrəf ("Tamahkarlıq, yaxud cavanlar məişəti",
Əhməd Qəmərli), Pişxidmət ("Ərmənusə",
yaxud "Fəthi Misir", Yusif Talıbzadə), Molla və
Ərsin, Allahqulu və Hacı Əli ("Kəndxuda" və
"Molla Cəbi", Mirmahmud Kazımovski və David
Slavinski), Qubad ("Dəmirçi Gavə", Şəmsəddin
Sami), Venetsiya doju və Lodoviqo ("Otello", Uilyam
Şekspir), Svistinov ("Müfəttiş", Nikolay Qoqol),
Süleyman paşa ("Akif bəy", Namiq Kamal), Qalabəyi
və Saleh bəy ("Qəzavat" S. Lanskoy), Şah Ömər
("Əmir Əbül Üla", Hüseyn Bədrəddin
və Məhəmməd Rüfət), Xaço
("Qaçaq Kərəm", Vano Mçedaşvili), Məşədi Ramazan
("Arşın malı", Əhməd Qəmərli),
Tacir və Ərzaq məmuru ("Tufan", Vladimir
Bill-Beloserkovski), Pastor ("Şöhrət silahları",
Yurin), Komarov ("1881-ci ildə" Nikolay Şapovalenko).
Ələkbər Süheyli
milli aktrisalarımızın olmadığı illərdə
səhnəyə qadın rollarında çıxıb. Daha yaxşı qadın
rolları: Cahan xala ("Arşın mal alan",
Üzeyir bəy Hacıbəyli), Sona xanım və Hafizə
xanım ("Dağılan tifaq" və "Pəri
Cadu", Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev), Hürzad
("Evliykən subay", Zülfüqar bəy Hacıbəyli),
Çərkəz xanım ("Kəndxuda", Mirmahmud
Kazımovski və David Slavinski) və Tuba ("Zorən təbib",
Jan Batist Molyer).
Yaradıcılıq ehtirası
coşub-daşan, qəlbi səhnə ehtirası ilə
çırpınan Ələkbər Süheyli 26 fevral 1927-ci
ildə yanvar və fevral aylarında teatrda "Ölülər"
tamaşasında Hacı Həsən ağa rolunu ilhamla oynayıb. Daha
sonra isə qəflətən dünyasını dəyişib.
Mehdi bəy
Hacınski
(may,
1879-iyun, 1941)
Teatr xadimi, aktyor, publisist,
dramaturq və tərcüməçi kimi səmərəli
fəaliyyət göstərib. Əsl soyadı
Hacıbababəyovdur. Mehdi bəy
Süleyman oğlu 1879-cu ildə Qubada doğulub və ilk təhsilini
də orada alıb. Əvvəlcə mədrəsədə
oxuyan Mehdi sonra təhsilini türk-rus realnı məktəbində
davam etdirib. Rus və fars dillərini mükəmməl
öyrənib. Yeniyetmə yaşlarından
Bakıya köçüb. Səhnəyə
ilk dəfə 1897-ci ildə Bakıda Tağıyev
teatrında oynanılan Nəriman Nərimanovun
"Nadanlıq" pyesinin tamaşasında Vəli rolunda
çıxıb.
1901-ci ildə Bakıda yaradılan
"Müsəlman dram teatrı dəstəsi"nin üzvü olub. 1906-cı ildə
"Nicat" mədəni-maarif cəmiyyəti nəzdində
teatr truppasını təşkil edənlərdən biri də
Mehdi bəy Hacınski idi. O, xeyli müddət bu cəmiyyətin
idarə heyətində çalışıb. "Nicat" Azərbaycanda ilk dəfə aktyora
yubiley keçirib. Görkəmli gülüş
ustası, milli realist teatr məktəbimizin banisi Cahangir
Zeynalovun səhnə fəaliyyətinin 25 illiyi yubileyini
keçirən (11 noyabr 1910-cu il. Tağıyev teatrının binasında) komissiyanın
sədrliyi Mehdi bəyə tapşırılmışdı.
O, məşhur aktyorun yaradıcılığını hərtərəfli
işıqlandıran məqalələrlə mətbuatda
çıxış etmişdir.
Mehdi bəy Hacınski 1912-ci ildə
"Səfa" cəmiyyətində teatr dəstəsinə sədrlik edən Cahangir
Zeynalovun müavini olmuşdur. Truppanın aktyorlarının maaşla təmin
olunmasında, truppada aksesuar yaradılmasında, repertuar
qurulmasında dəyərli işlər
görmüşdür.Publisist kimi də fəal
çalışmışdır. O, həm ictimai-sosial
problemlərə, həm mənəvi-əxlaqi məsələlərə,
həm də mədəniyyətə, xüsusən teatra aid
oçerklər, silsilə məqalələr yazmış,
satirik lövhələr, felyetonlar qələmə
almışdır. Yazıları "M.B.H-ski",
"Estet", "Dəmdəməki",
"Ürfüzadə" imzaları ilə "Tərcüman",
"Kaspi", "Molla Nəsrəddin", "Zənbur"
qəzet və jurnallarında çap olunurdu. Rus dilində savadlı
və qələmli olduğuna
görə 1914 - 1915-ci illərdə Moskvada çıxan
"Rampa və həyat" ("Rampa i jizn")
jurnalının Azərbaycan üzrə xüsusi müxbiri
seçilib.
Mirzə Ələkbər Sabirlə
yaxın dost olan Mehdi bəy Hacınski onun
külliyyatının toplanıb nəşr edilməsində səylə
çalışmışdır. O, 1920 - 1930-cu illərdə
Naxçıvanda Dövlət qulluğunda olmuş, Tiflisdə "Dan
ulduzu" jurnalında, "Yeni fikir", "Yeni kənd"
qəzetlərində əməkdaşlıq etmişdir. Mehdi bəy Hacınski 1921 - 1922-ci illərdə
Naxçıvanda ərzaq komissarı işləyəndə
buradakı teatra yaradıcılıq və maddi təminat
baxımından böyük köməkliklər göstərib.
Onun rəhbərliyi ilə özünün tərcümə
etdiyi Nikolay Qoqolun "Evlənmə" komediyası
tamaşaya qoyulub. Teatrda Hacınskinin təşkilatçılığı
ilə keçirilən konsert və müsamirələrdə
teatr xadiminin satirik lövhələri və meyxanaları da səsləndirilib.
İfa etdiyi əsas rollar: Zöhhak və
Yəzd ("Dəmirçi Gavə", Şəmsəddin
Sami), Nadir şah ("Nadir şah Əfşar", Nəriman
Nərimanov), Frans Moor və Karl Moor ("Qaçaqlar",
Fridrix Şiller), Bələdiyyə rəisi ("Müfəttiş",
Nikolay Qoqol), Tahir ("Cövdət bəy", Məhəmməd
Ehsan), İrakli ("Xalid ibn Valid və yaxud Suriyanın fəthi",
Yusif Talıbzadə), Səməd ("Yaman qardaş", Rza
Zaki Şəmçizadə), Qulam ("Yezid ibn Müaviyə",
Mehdi bəy Hacınski), Don Çimanos ("Tariq ibn Ziyad",
Əbdülhəq Hamid), Saib ("Ənuşirəvani
adil", Əbdürrəsul
Şərifzadə), Şeyx Feyzulla ("Bir saatlıq xəlifə",
Abdulla Şaiq), Hacı Kərim ("Ölülər", Cəlil
Məmmədquluzadə), Hacı Qurban ("Keçmişdə
qaçaqlar", Nəcəf bəy Vəzirov), Əbdül
Həmid ("Əbdülhəmidin xəli", Rza Zaki Lətifbəyov),
Haris ("Trablis müharibəsi", Cəfər
Cabbarlı), Hacı Saleh ("Lənkəran xanının vəziri",
Mirzə Fətəli Axundzadə), Güloğlan
("Aşıq Qərib", Zülfüqar Hacıbəyli),
Yoldaş Əli və Birinci hakim ("Kəndxuda",
Mirmahmud Kazımovski), Həsənqulu bəy ("Məşədi
İbad", Üzeyir bəy Hacıbəyli). Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin faciələrində
Bayram, İmamverdi və Məşədi Cəfər
("Dağılan tifaq"), İkinci İrakli ("Ağa
Məhəmməd şah Qacar"), Rəhim ("Pəri
cadu").
"Yezid ibn Müaviyə" (Cürci Zeydanın romanı əsasında), "Sultan Əbdüləzizin xəlipyes və təbdilinin müəllifidir. Henrix Heynenin "Əl Mənsur", Fridrix Şillerin "Qaçaqlar", Denis Fonvizinin "Nadan övlad", Nikolay Qoqolun "Evlənmə", Nadejda Loxmanovanın "Napoleonun vəfatı" ("İmperator Napoleonun Sent Helen cəzirəsində vəfatı") dramlarını Azərbaycan dilinə tərcümə etmişdir.
Mehdi bəy Hacınski
1941-ci ilin iyun ayında Bakıda vəfat edib.
İlham Rəhimli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3 fevral.- S.10-11.