Mətnin
partiturluq kateqoriyasının müəyyənləşməsində
etnomədəni və psixoloji amillərin rolu
Kamal Abdullanın "Tarixsiz gündəlik"
əsəri əsasında
Müasir
dilçiliyin yeni sahəsi hesab olunan mətn sintaksisi istiqamətində
son onilliklərdə müxtəlif tədqiqat işləri
aparılmışdır. Dünya dilçiliyində mətn
sintaksisi müxtəlif aspektlərdən tədqiqata cəlb
edilmiş və müəyyən nəticələr əldə
edilmişdir, ancaq Azərbaycan dilçiliyində bu sahə
kifayət qədər hərtərəfli öyrənilməmişdir.
Kommunikativ fəaliyyətin məhsulu olan mətn özünəməxsus
xüsusiyyətləri ilə səciyyələnir.
Danışan və dinləyən, yazıçı və
oxucu mətn quruculuğu prosesinin ayrı-ayrı
konseptual-intellektual komponentləri ilə müəyyən
olunur. Bədii mətndəki bədii-estetik informasiyanın
daha aydın şəkildə çatdırılması məqsədilə
dil vahidlərinin və üslubi vasitələrin xüsusi
şəkildə seçimi tələb olunur. Müxtəlif
ifadə vasitələri ilə reallaşan mətn
kateqoriyalarına da mətnin məntiqi-semantik
bütövlüyünü formalaşdıran vasitələr
kimi baxılması fərqli yanaşmadır.
"Mətnə
funksional-linqvistik baxımdan yanaşma hər bir mətnin dil
sisteminə istiqamətlənərək bu dildə mövcud
olan vahidlərdən müəllifin nəzərdə
tutduğu fikirlərə uyğun olanları,
baxışını və
dünyagörüşünü əks etdirənləri
seçərək təqdim etməsinə əsaslanır"
(Babenko L. Q. Filoloqiçeskiy analiz teksta. Osnovı teorii,
prinüipı i aspektı analiza, s. 2).
K.Abdulla
kommunikasiya prosesində mətnin əhəmiyyətini belə
qiymətləndirir: "Mətn elə bir sintaktik kompleksdir
ki, başqa sintaktik kompleksin, yəni, cümlənin onun məna
nöqteyi-nəzərdən nisbi qeyri-bitkinliyini, müəyyən
semantik naqisliyini aradan götürür.
Mətndə
mövcud olan funksional-semantik sahə dilin müxtəlif
leksik-qrammatik vasitələrinin semantik baxımdan vəhdətinə
əsaslanır. Mətn strukturunun təsviri zamanı konkret mətndə
funksional-semantik sahənin formalaşması ilə
yanaşı, əsas kimi "mətn toru"
anlayışından istifadə olunur. Sintaqmatik anlayış
olan "mətn toru" yalnız konkret mətnə daxil olan
dil vasitələrini (leksik, morfoloji, sintaktik) əhatə edir.
Mətnin
ilk baxışdan müşahidə olunmayan, yalnız əsaslı
təhlil nəticəsində ortaya çıxarılan dərin
laylarının öyrənilməsi bir sıra məqamların,
eləcə də partiturluq kateqoriyasının nəzərdən
keçirilməsini zəruri edir. Partiturluq - bədii mətndə
müxtəlif dil səviyyələrinə məxsus vahidlərin
tamlığını, vəhdətini təmin edən əsas
rolunu oynayan struktur-semantik kateqoriyadır...
...İnsanların
psixikası cəmiyyətin psixi dünyasını
formalaşdırır. Müşahidələr göstərir
ki, nitqdə bu və ya digər bir komponentin buraxılması,
yaxud təkrarların işlənməsi danışanın və
ya müəllifin psixoloji vəziyyəti ilə əlaqədardır.
Bu cümlələrin modallıq və intonasiyaya görə
hər bir növü özünəməxsus intonasiya ilə
fərqlənərək, danışanın emosional və
iradi vəziyyəti zamanı formalaşır, insanın hiss və
duyğularının canlı ifadəsi kimi
çıxış edir və nitqin emosionallığına,
dinamikliyinə, ekspressivliyinə xidmət edir.
...Konkret
bədii mətndə partiturluq bədii obrazların və
müəllif nitqinin - ümumiyyətlə əsərdə
verilən nitq parçalarının arasındakı məntiqi-semantik
əlaqə göstəricilərinin toplusu kimi başa
düşülə bilər. Lakin burada maraq doğuran digər
məqam etnomədəni və psixoloji amillərin təsiri ilə
müxtəlif məqamlarda partiturluğu şərtləndirən
əlaqə tiplərinin dərinləşməsidir. Belə
ki, hətta bədii obrazların qarşılıqlı
münasibətindən asılı olaraq, müxtəlif
"partiya"ları bir-birinə bağlayan vasitələrin
çəkisi fərqli ola bilər. Bu məqamları praktiki
cəhətdən araşdırmaq üçün Kamal
Abdullanın "Tarixsiz gündəlik" adlı əsərini
daha müvafiq olduğunu düşünürük.
Əsərin
əsas qəhrəmanı olan Nazim eyni zamanda müəllif
kimi çıxış edir. Müəllif və personaj kimi
təqdim olunan orta məktəb
şagirdi Nazimin əsər boyu həm sinif yoldaşları, həm
sevdiyi qız, həm də müəllimləri ilə
dialoqları verilir. Bu dialoqlara diqqət yetirdikdə personajların
nitqində milli dəyərlər, etnomədəni amillər
və psixoloji halların tamamilə fərqli quruluşda təsvir
olunmasını görə bilərik, məhz əsərin
belə struktur quruluşlu verilməsi onun partiturluq
kateqoriyası əsasında təhlilini daha maraqlı edir.
Fərqli
struktur quruluşa malik əsər demək olar ki, dialoqlar üzərində
qurulmuşdur. Müəllif və əsas qəhrəman olan
Nazim sevdiyi qız Firəngizlə
dialoqunda onların hal və davranışlarındakı
psixoloji vəziyyətləri dil elementlərində
özünəməxsusluğu ilə seçilir. Belə ki,
əsərin əvvəlində onların telefon
danışığı zamanı dil vahidlərindən
istifadə etmədən ünsiyyət qurması və bu
sükutda bir-birini başa düşməsi daxili nitq
formasında təzahür olunmuşdur. Ürək
döyüntüləri, həyəcanla dolu olan bu telefon zənglərində
əslində sükutda onlar sanki gündəlik hadisələri
bir-birilə müzakirə edir, paylaşırdılar və
bunu "lal söhbət" adlandırırdılar.
- Təbrik
edirəm.
- Sağ
ol.
-
Çox gözəl şeir idi, gözəl də oxudun. Təzə
yazmısan?
- Ən
gözəl şeirim deyil, ən gözəl şeirimi sənə
yazmışam.
- Yalan!
- Vallah
düz sözümdü.
- Sən
məni aldadırsan...
Artıq əsərin
bir hissəsindən sonra bu təlaşlı
nigaranlığın sonu gəlir və sükut səsli
söhbətlərə keçir, qısa və lakonik
danışıq öz yerini alır, daxili nitq vasitəsilə
verilən fikirlər səsli dillə əvəzlənir.
- Salam. Mənəm.
-
Tanıdım. Necəsən?
- Sən
həmişə belə qəmli yazırsan?
- Bilmirəm.
- Bu,
birinci şeir idi. O biriləri də oxumaq istəyirəm.
-
Yaxşı.
- Gecən
xeyrə qalsın.
- Xeyrə
qarşı .
Arzunun isə
sevdiyi oğlan Aslanla dialoqunda "sən getmə" dediyi zaman
onun sakitcə dönüb sinfə qayıtması əsl Azərbaycan
mentalitetinə uyğun gəlir. Müəllif bu kiçik
detallarla xalqımızın adət-ənənələrini
göstərməyə çalışmışdır.
...Aslan
ona əmrvari şəkildə dedi: "Sən getmə. Qal dərsdə."
O da getmədi, qaldı.
Yazıçı
Nazimin müəllimləri ilə dialoqunda onun
xalqımızın milli dəyər və adət-ənənələrinə
sadiq qalaraq etnomədəni xüsusiyyətləri
daşıdığını müəllim-şagird
ünsiyyətinin ən gözəl nümunəsi kimi
vermişdir. Bu ünsiyyətdə verilən hər sual və
onun cavablandırılması bədii əsərin hissələrinin
həm məna, həm də məntiqi cəhətdən əlaqələnməsi
və ayrı-ayrı partiyaların bütövləşməsinə
gətirib çıxarır.
- Otur,
otur. - Nabat müəllimə əli ilə mənə
işarə etdi ki, ayağa qalxmaya bilərəm.
- Sən,
Aslan, qalx ayağa görüm. Qalx, qalx, xəncərinin
qaşı düşməz .
Eyni
müəllimin eyni vaxtda fərqli şagirdlərə fərqli
yaşaması müəllimin onlara şəxsi keyfiyyətlərinə
görə deyil, təhsilə münasibətlərinə
görə olması ilə əlaqələndirilmişdir.
Nabat müəllimənin Nazim yaxşı oxuduğu
üçün onun cavab verərkən ayağa
durmamasını bildirsə də, digər zəif oxuyan tələbənin
(Aslanın) isə ayağa qalxmasını tələb etməsi
onun şagirdlərə individual yanaşmasıdır.
Bu fərdi
yanaşma Nabat müəllimənin və digər müəllimlərin
Nazimə göstərdikləri
xüsusi hörmət və qayğısını digər
zəif oxuyan şagirdlərə göstərməməsi
psixoloji məqamlarla bağlıdır...
Müəllif
Nazimin müəllimləri ilə münasibətini o qədər
səmimi və doğma təsvir etmişdir ki, o, müəllimindən
sinif yoldaşının qiymətinin yazılmasını
xahiş edir, Zərbəli müəllimlə dialoqda onun Nazimə
olan inamı və etibarı ən üst səviyyədə
özünü göstərir.
- Mən
Aslanı hamiliyə götürmək istəyirəm.
Oxumağa böyük həvəsi var. Siz icazə versəniz
əgər...
- Deyirsən
pəncərəyə ümid var? Nolar Mirzə Nazim, sən məşğul
ol.... mən nəzərə alaram.
Əsərdə
xalqımızın bu önəmli mental dəyərinə
şagirdlərin necə sadiq qaldıqlarının şahidi
oluruq. Sadiq müəllim və Natiqin dialoqu zamanı
görünür ki, şagird müəlliminə cavab
qaytarmır, onun üzünə qayıtmır, ancaq o getdikdən
sonra etirazını bildirir.
- Sən
heç başa düşürsən ki, sənin hərəkətin
nə hərəkətdi? Sən hamımızı,
bütün məktəbimizi biabır edirsən? Nəticə
çıxardırsan özün üçün?
Natiq
yazı taxtasının yanında durmuşdu, başı
aşağı, rəngi taxtanın rəngindən fərqlənmirdi.
Cınqırı da çıxmırdı.
Şagirdlərin
bir-birinin sözünü kəsməsi və dinləməməsi
onların arasındakı bərabərlikdən xəbər
verir. Onlar adət-ənənələrə və milli dəyərlərimizə
sahib olduqları üçün
bu psixoloji hal və davranış qaydalarına müəllimlərlə
münasibətlərində rast gəlinmir.
- Sən
də gedirsən? - Mənə elə gəldi, Aslan bunu
şübhə ilə, həvəssiz soruşdu.
- Mən
də gedirəm, - deyə tərs-tərs cavab verdim.
Nazimin
yaxşı oxuması və müəllimlərin ona daha
hörmətlə yanaşması sinif yoldaşları
yanında onun özünə əminlik hissini artırır.
-
Darıxma, bu məsləni mən həll edərəm. - Mən
birdən Aslana dedim.
-
Doğrudan? - Aslan inanmaq istəmədi. Necə?
Natiq sinif
yoldaşlarının (qızların və oğlanların)
yanında rahat şəkildə siqaret axtarır və ondan
istifadə edir. Bu isə onların arasında bərabərliyin
olması və özlərini daha rahat hiss etmələrinin
göstəricisidir (müəllimlərlə münasibətlərdəkinin
tam əksi).
Natiq Sabir
heykəlindən bir qədər aşağıda və
sağda, qala divarlarının hansısa daşının
altında, ya da yanında bir oyuqda həmişə gizlətdiyi
qəşəng, xarici siqaret paçkalarından yana
nigarandı.
Şagirdlərin
bir-birinin yanında rahat davranması və bir-birinə sərbəst
münasibəti ilə yanaşı, onlardan birinin digərinə
dəstək verməsini də əsərin müəyyən
parçalarında görə bilirik. Fərqli psixoloji vəziyyətlərdə
olan personajların dialoqunu təşkil edən mətn
komponentlərinin əlaqələnməsi və makromətnin
partiyalarının məhz bu əlamətlər əsasında
bütövləşməsinə səbəb olur.
- Oğlum,
ürəyinə salma.
- Olub,
olub. Gördün, heç demədi ki, valideynin gəlsin.
Sevin.
- İki
gündən sonra yaddan çıxacaq. Natiq-Qənirə.
Daxili
nitqin vasitəsilə sensor məlumatların işlənməsi,
onların müəyyən anlayışlar sistemində dərk
olunması baş verir, özünün davranış və
təəssüratlarının təhlili və qiymətləndirilməsi
həyata keçirilir. Bütün bunlar daxili nitqi insanın əqli fəaliyyəti və
şüurunun olduqca mühüm və universal mexanizminə
çevirir.
Aktiv nitq
forması ünsiyyət zamanı danışan adamın,
başqa sözlə, kommunikatorun nitqi hesab olunur. Dinləyicinin
nitqi bu zaman bir növ passiv formada cərəyan edir. Belə
ki, biz başqasını dinləyən
zaman bir növ danışanın sözlərini ürəyimizdə
öz-özümüzə təkrar edirik. Bu zaman nitq zahirən
təzahür etməsə də, nitq fəaliyyəti burada
özünü göstərir.
Müəllif
çox böyük ustalıqla personajların psixoloji vəziyyətlərini
nəzərə alaraq bəzən onları aktiv, bəzən
isə passiv nitq daşıyıcısı kimi təqdim edir.
Ayrı-ayrı
obrazların dialoqlarından ibarət olan əsərdə
Sadiq müəllimin Natiqlə dialoqunda aktiv və passiv nitqin təzahürü
aydın görünür. Müəllim dörd sualı
ardıcıl soruşur, ancaq Natiq cavab vermir.
- Sən
düz gəlib dayanmısan uçurumun yanında - xəbərin
var? Kimə oxşadırsan özünü? Tum satanlara,
çayxanada girələnənlərə? Kimə?
Ətrafında bir adam tapmırsan özünü
oxşadasan?!
Nazim isə
müəllimlərlə söhbət zamanı suallara daha
lakonik cavab verir və passiv nitq daşıyıcısı
kimi iştirak edir.
Nazim,
uşaqlar bu cür inşa yazmağa nə cür münasibət
bəslədilər, deyə bilərsənmi?
- Normal.
-
Heç etiraz edən olmadı?
- Belə
də.
Beləliklə,
bədii mətndə partiturluğun ifadəsini nəzərdən
keçirdikdə məlum olur ki, ümumiyyətlə mətnin
bütövlüyünü təşkil edən kateqoriyalar,
eləcə də partiturluq psixoloji və praqmatik yanaşma
olmadan müəyyən oluna bilməz. Mətnin məntiqi-semantik
bütövlüyü məhz kommunikatorun əqli ilə
nitqinin üst-üstə düşməsi kimi dərk edildiyi
üçün psixolinqvistik və etnomədəni cəhətlər
nəzərə alınmalıdır. Mətnin
bütövlüyünün formalaşması
üçün yalnız leksik və qrammatik əlaqələr
deyil, eyni zamanda məntiqi əlaqələrin də rolu
danılmazdır və bu mətnin bir bütöv kimi
formalaşmasında partiturluq kateqoriyasının əhəmiyyətini
daha da artırır.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3
fevral.- S.22.