"Batalyon"
Keçmişi
xatırlamaq həmişə xoş olmur. Üstəlik də
sənin keçmişində müharibə, qan-qada,
torpağa şəhid vermiş qohumun, qonşun,
doğmaların varsa, o zaman ümumiyyətlə
keçmiş həmişə, hər zaman səni öz
nisgili ilə kədərləndirəcək, daim ürəyində
qövr edib qanayan yara kimi sənə
əzab verəcək. Özündən asılı olsa da,
olmasa da, sən keçmişə aidiyyəti olan insanla
rastlaşan kimi onunla baş verənlər barədə dərdləşəcək,
bəzən isə ondan haqq-hesab da tələb edəcəksən.
Bütün bunların yalnız bircə səbəbi olacaq.
Ürəyindəki ağrılar az da olsa sakitləşib
azalsın.
Qarşımdakı
müsahib də keçmişdən qalandır. O, öz
keçmişində cavan, mənim bu günümdə isə
yaşlanmağa doğru üz qoyan orta nəslin nümayəndəsidir.
Azərbaycan kinosunun mütəvazi ismi Əli İsa Cabbarovla
müsahibə üçün söhbətləşirik.
Gümüşü saçları, yorğun
görünüşü, susqun, həm də danışan
baxışları ilə mənə sovet dövrünü,
Qarabağ müharibəsini, hətta "Fəryad" filmini
xatırladır. Birbaşa kino ilə əlaqəsi olduğu
üçün müsahibənin ən kuliminativ anında
Qarabağla bağlı sualımı ona ünvanlayıram.
"Azərbaycan kinosu Qarabağa olan borcunu qaytara bildimi?"
"Mənə
elə gəlir ki, bizim ötən söhbətimizdən
sonrakı bu üç il ərzində "Dolu",
"Nabat", "Yarımçıq xatirələr"
filmi çəkilib. Bu baxımdan elə fikirləşirəm
ki, Azərbaycan filmi Qarabağ müharibəsinə o qədər
də borclu qalmayıb. Hər üç film kifayət qədər
yaxşı filmdir və Qarabağ mövzusunu xalqımıza
çatdıra bilib. Sənədli kinomuz bu mövzuda ortaya
daha ciddi işlər qoya biləcəyi halda o qədər də
uğurlu olmayıb. Daha çox informativ funksiyasını
yerinə yetirib. Amma Nizami Abbasın Tərtər batalyonu
haqqında "Batalyon", "Əliyar Əliyev" filmləri, gənc rejissor Emin Əfəndiyevin
Milli Qəhrəman Yelmar Ədilov haqqında filmi çox səmimi
və gözəl filmlər idi. Yəni bu cəhətdən
Azərbaycan kinosu bu işi imkan daxilində yerinə yetirir. Və
bizim bu filmlərdə ermənilərdən əsas
üstünlüyümüz ondadır ki, bayağı, səthi
düşmən obrazları, erməni fobiyası yoxdur. Əgər
biz istəyiriksə Qarabağ müharibəsi haqqında filmlərimiz
Biləcəridən o tərəfə keçsin, biz azərbaycanlı
davası yox, insan davası etməliyik. Biz
insanlığın tərəfində olanda həm təbliğat
işimiz uğurlu olur, həm də ölkədən kənara çıxa bilirik. Bu baxımdan
"Hər şey yaxşılığa doğru",
"Nabat", "Fəryad", "Sarı gəlin"
filmlərimizdə erməniyə nifrət aşılanmır,
insanlığa abidə qoyulur. İnsanlığa heykəl
qoyulan film də bizim tərəfimizdə olur. Çünki
biz insanlığa xəyanət etməmişik."
Sıralanan
filmlərin demək olar ki, hamısını izləmişəm.
Nizami Abbasın "Batalyon" sənədli filmini isə ilk
dəfədir eşidirəm. Evə qayıdandan sonra filmi izləyirəm.
Göz yaşları içərisində...
Film
başlanan kimi ekranda yeriyən ayaqlar görsənir. Bəzən
həmin ayaqların içərisindən bir əlil
arabası da ötüb keçir, daha sonra insan
ayağını əvəz edən ucu rezinli çəliklər
nəzərə çarpır. Daha sonra kamera yerdən səmaya
doğru yüksəlir. Kəsilən qollar, işıqsız
gözlər, ağaran saçlar, tökülən dişlər,
qırışan simalarla rastlaşırıq.
Bu insanlar
vaxtilə "Tərtər batalyonu"nun
döyüşçüləri, canları-qanları
hesabına torpağı qorumuş igidləridir. İgidlərin
qocalması isə dəhşətli olur.
Film davam
etdikcə indi yaşlanmış bu insanların cavanlıq
kadrları ilə rastlaşırıq. Hamısı həyat,
sevgi, mübarizə dolu gənclərdir. Ölümə
meydan oxuyan, qorxmaz insanlar meşələrdə,
çöllüklərdə vətəni, vətən
insanını qorumaq üçün gecədən və gündüzdən xəbərsiz
düşmənlə döyüşür. Hamısı əzmlidir.
Hamısı kameraya doğru baxıb gülümsəyir.
Qəribədir
ən çox gülümsünənlər isə şəhid
olanlardır. Onlar ölümün gözlə qaş
arasında olduğunu intuitiv olaraq hiss edirlər.
Yaxınları, doğmaları üçün gülümsər
əsgər portreti yadigar qoymaq istəyirlər.
Onlar
silahla döyüşür. Nizami Abbas, Seyidağa
Mövsümlü, Tahir Qarayev, Etibar Şirinov, Fikrət
Qafarov, Ədil Arifoğlu, İlham Yevlaxlı isə kamera ilə gözlə,
baxışla döyüşürlər.
Kameranı
çəkən əllər bəzən öz müvazinətini
itirir, silkələnir. Amma heç zaman yerə
düşmür, böyrü üstə qalmır.
Sağ
qalan döyüşçülər sevinclə, qəhərlə
şəhid olmuş komandirləri, cəbhə
yoldaşları haqqında xatirələrini
danışır, onların döyüşlərdə
göstərdikləri qəhrəmanlıqları fəxrlə
nəql edirlər. Kamera tez-tez onların əllərinə
tuşlanır. Kim bilir bu əllər neçə dostu,
yoldaşı torpağın qəhvəyi
lağımlarına gömməyə məcbur olublar. Ani
olaraq düşünürəm. Bu qədər itkiyə
ürək dözrəmi?
Elman
Hüseynovun, Vəzir Orucovun, Aslan Kərimovun, Ədalət
Paşayevin, Əliyar Əliyevin, Şikar Şikarovun, Yusif
Mirzəyevin, Mehman Ələkbərovun, Mehrac Paşayevin,
Talıstan Axundovun adları sadalandıqca ekrandan onların
qorxusuz simaları da nəzərə çarpır. Və sən
fəxr edirsən ki, nə yaxşı ki, bu cür təmənnasız
insanlarla bir dövrdə yaşamısan.
Tərtər
batalyonunun qərargah rəisi Pənah Məmmədov Milli Qəhrəman
Vəzir Orucovu batalyona qəbul edərkən
yaşadığı anları xatırlayır. Gözləri
dolur. Sözlərinin ardını gətirə bilmir.
Vəzir
Orucov haqqında rus hərbi jurnalisti Aleksandr Nevzorov qeyd edir:
"Ona qədər mən qəhrəmanlığa ya
kitablarda, ya da kinoda rast gəlmişdim. Vəzirin timsalında
mən əsl qəhrəmanlığı həyatda
gördüm. O fövqəladə insan idi. Bütün bu illər
ərzində o, mənim xatirimdən çıxmayıb. Yəqin
ki, ömrüm boyu da unutmayacam".
İlk
komandir adı ilə şöhrət qazanmış Elman
Hüseynov öz vəzifəsindən imtina edərək
müharibəni seçir. Demək olar ki,
hazırladığı bütün döyüşlər
uğurla nəticələnir. Sonuncu döyüşdə on
üç əsgərinin şəhid olması və
onların meyitlərinin düşmən tərəfdə
qalması onun vicdanını narahat edir. Nə yolla olur-olsun
düşmən ərazisindən cəsədlərin
çıxarılmasına cəhd edir. Özü də
şəhid olur.
Sən bu
günün insanı isə bütün bunları internetə
qoşulmuş nootbukunun xırda pəncərəsindən,
isti ev-eşiyindən izləyirsən. Və anlayırsan ki, bütün
bu rahatlığına görə həmin sağ qalan və
şəhid olan insanlara borclusan.
2015-ci ildə
"Nobel" mükafatı alan yazıçı Svetlana
Alekseyeviç "Müharibə qadın simalı deyil"
deyirdi. Və məncə o, şəksiz olaraq haqlı idi. Necə
ki, bizim müharibəmiz kişi sifətli, igid simalı oldu.
Bugünkü günümüzə görə biz həmin
kişilərə, igidlərə minnətdarıq. Bir də
52 dəqiqə 51 saniyə zaman kəsiyini "Batalyon" sənədli
filmi ilə əbədiləşdirən rejissor Nizami Abbasa!
Fevral - 2018
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 3 fevral.- S.25.