Azərbaycan Cümhuriyyəti: tarixi, siyasi və ədəbi-fəlsəfi
aspektləri ilə
"Ədəbiyyat
qəzeti"nin müzakirə saatı
İstiqlaldan
keçib gəldik...
Müstəqilliyimizi zərrə-zərrə,
canımız və qanımız bahasına qazandıq. Ona sarı
addım-addım, zaman-zaman yol aldıq. Bu
cür addımlardan başladı azadlığın müqəddəs
yolu. Onun bütün dövlət və
xalq miqyasında əldə edilməsinə çaba göstərmək
seçilmişlərin, yüksək zəka və intellekt
sahiblərinin əməl göstəricisi oldu həm də.
XX əsrin əvvəllərində, 1918-ci ildə
yaradılan Azərbaycan Cümhuriyyəti əqidə və məslək
birliyinin təzahürü kimi ərsəyə gəldi.
Bu il Cümhuriyyətin 100 illiyidir.
Cəmi bir il on
bir ay ömür sürən Azərbaycan Cümhuriyyət
dövrü xalqa nə verdi, yaxud milli yaddaş tarixində
hansı xidməti, tarixi haqqı ilə iz qoydu, hansı əhəmiyətli
addımları ilə seçildi? Bu sualları
cavablandırmaq üçün redaksiyamıza Cümhuriyyət
dövrünün tədqiqatçı alimlərini dəvət
etdik. Beləliklə, "Ədəbiyyat qəzeti"nin müzakirə saatına qoşulurlar:
f.e.d.prof. Vaqif Sultanlı, f.e.d.prof.
Alxan Bayramoğlu, Bakı Avrasiya Universitetinin professoru Ədalət
Tahirzadə,
f.ü.f.d. "Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktoru Azər Turan və f.e.doktoru Elnarə Akimova.
Elnarə Akimova: - Xoş gördük
hamınızı. Bildiyiniz kimi, cənab Prezident İlham Əliyevin
sərəncamı ilə bu il Cümhuriyyət
ili elan olunub. İstərdim əvvəlcə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin yaranma səbəbləri, ona gətirən
yollardan danışaq. Necə oldu ki, 1918-ci ildə
Şimali Azərbaycanda
ilk müstəqil dövlət və Müsəlman
Şərqində ilk parlament respublikası yarandı?
Ədalət
Tahirzadə: - Mən
istərdim birinci ad məsələsindən başlayım - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətindən. Bu haqda məqalə
də yazmışam. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti adlı dövlət mövcud olmayıb.
Bir saniyə belə bu adda dövlət
olmayıb. Azərbaycan Cümhuriyyəti olub.
Mən Cümhuriyyətin bütün nazirliklərinin,
bütün dövlət idarələrinin
möhürünü araşdırmışam,
hamısında Azərbaycan Cümhuriyyəti
yazılıb.
Elnarə Akimova: - Respublika sözünə
də rast gəlməmisiz?
Ədalət
Tahirzadə: -
Bütün yazılar ərəb əlifbasında olub. Hamısında da Azərbaycan Cümhuriyyəti
yazılıb. Bəzilərində isə
rusca "Azerbaydjanskaya Respublika" yazılırdı. Ondan başqa bəzi sənədlərdə
fransızca yazılıb. Məsələn,
sülh konfransının materiallarında "Republic dü
Azerbaijan" kimi qeyd olunub. Deməli,
üç cür yazılırdı - türkcə - Azərbaycan
Cümhuriyyəti; rusca - Azerbaydjanskaya Respublika; fransızca -
Republic dü Azerbaijan. Heç bir yerdə
dövlətin adı Azərbaycan Demokratik Respublikası və
ya Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti kimi qeyd edilməyib.
Azər Turan: - Əli bəy Hüseynzadə
1918-ci ildə yazdığı "Azərbaycanda
düşündüklərim" məqaləsində bu
dövlətin adını üç şəkildə
hallandırırdı: 1. Qafqaz Azərbaycanı, 2. Azərbaycan
Cümhuriyyəti, 3. Qafqaz Türk Dövləti.
Elnarə Akimova: - Bəs o zaman niyə belə
işlədilir, bu adlanma hardan qaynaqlanıb?
Ədalət
Tahirzadə: - Təbii
ki, İstiqlal Bəyannaməsindən. İstiqlal
Bəyannaməsində yazılıb ki, Azərbaycanın
müstəqilliyi elan edildi, Azərbaycanın şəkli
idareyi siyasiyəsi, yəni siyasi idarə forması Xalq
Cümhuriyyətidir. Sonra isə Xalq
Cümhuriyyəti ilə bağlı məlumatlar verilib.
İki-üç yerdə belə
yazılıb. Amma bu "Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti" dövlətin adı deyildi. Onun idarə forması idi. Dövlətin
adı harda olar? Dövlətin adı
dövlət blanklarında, dövlət möhürlərində,
pullarda, poçt markalarında olar ki, mən də bunların
hamısını incələmişəm.
Elnarə Akimova: - Heç birində də
bu ad yoxdu, deməli.
Ədalət
Tahirzadə: - Bəli,
heç birində. Hamısında da Azərbaycan
Cümhuriyyəti yazılıb. Məsələn,
pullarımızın üstündə Azərbaycan
Cümhuriyyəti, bəzən də Azərbaycan Hökuməti
Cümhuriyyəsi yazılıb. Yəni Azərbaycan
Cümhuriyyəti Hökuməti. Pulların da həmçinin.
Poçt markalarının üstündə
türkcə və fransızca yazılıb.
İndi isə sizin suala
keçək.
Azərbaycan Cümhuriyyəti birdən-birə
meydana çıxmadı. Cümhuriyyətdən
qabaq hakimiyyət var. Bu fikir haradan yarandı? 1917-ci ilin fevral inqilabından. 1917-ci
ilin fevralında çar hakimiyyəti devrildi, yerinə müvəqqəti
hökumət gəldi. Kerenskinin
başçılığı ilə. Onlar gələndə
Zaqafqaziyada artıq çar hakimiyyəti ola
bilməzdi. Müvəqqəti hökumət bu
zaman canişinliyi ləğv elədi. Bilirsiz
ki, hakimiyyəti canişin idarə edirdi, o isə
çarı təmsil edirdi. Çar yoxdu, o zaman Müvəqqəti
Hökumət müvəqqəti hakimiyyət qurdu. Özəl
Zaqafqaziya Komissarlığı yaradıldı: 4 nəfərdən
ibarət idi. Onlar da hökuməti idarə edə
bilmirdilər. Ona görə də anarxiya
həddindən artıq güclənmişdi. Bundan sonra Zaqafqaziya Komissarlığı
yaradıldı. Beləliklə, əsl
hökumət quruldu. Bu hakimiyyətdə Fətəli
xan Xoyski, Məmməd Yusif Cəfərov, Xudadat bəy Məlikaslanov,
Nəsib bəy Yusifbəyli nazir kimi yer aldı. Ondan sonra 1918-ci ilin fevralında Zaqafqaziya Seymi
yaradıldı. Seym də parlament idi -
Zaqafqaziya Parlamenti. Burada 53 nəfərdən
ibarət müsəlman fraksiyası da iştirak edirdi. Nə üçün müsəlman deyirik? Çünki onların arasında türk olmayanlar
da var idi. Amma Azərbaycanı, Qafqazı təmsil edirdilər.
Orada bir neçə partiya müsəlman fraksiyasında
birləşdi, sədri də Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
oldu. Bunların çox böyük fəaliyyəti
oldu. Zaqafqaziyanın idarə olunmasında
seym aparıcı qüvvə idi. Seymin əsas
vəzifəsi nə idi? Hakimiyyət qurumlarını
yaratmaq: o vaxt nə Azərbaycan var idi, nə Gürcüstan,
nə də Ermənistan. Müstəqil
respublikalar yox idi, ümumi Zaqafqaziya hakimiyyəti idi.
Ən böyük problemi
Türkiyə ilə - Osmanlı dövləti ilə
bağlı idi, çünki müharibə aparırdı. Sonra isə
Zaqafqaziya ilə Türkiyə sülh
danışıqlarına başladı. Əvvəlcə
Trabzon konfransı, sonra Batum konfransı keçirildi və
sülh danışıqları aparıldı. Azərbaycanlılar da orada iştirak elədilər.
Batum konfransı zamanı Rusiya ilə Osmanlı
arasında Brest sülhü bağlanmışdı. Bu sülhə görə Rusiya Ərzincan, Trabzon,
Qars və Batumu Türkiyəyə verməli, o da ordusunu
çəkib aparmalı idi. Onda Osmanlı
Zaqafqaziyaya bildirir ki, siz bu şəhərləri
boşaltmalısız, onlar da razılaşmadılar, ermənlər
və gürcülər şəhərləri verməkdən
imtina etdilər. Türkiyə də müharibə ilə o
şəhərləri, ən sonda da Batumu aldı. Zaqafqaziya əvvəlcə Brest sülhünü
tanımadı. Batum alındıqdan sonra əlacsız
qalıb bildirdilər ki, tanıyırıq. O zaman
Tükiyə bildirdi ki, mən də sizi tanımaq istəyirəm.
Siz kimsiniz? Müstəqil
dövlətsiz, ya Rusiyanın tərkib hissəsiniz? Mənimlə sülh müqaviləsi imzalamaq istəyirsinizsə,
özünüzü müstəqil elan edin. Bunlar da Zaqafqaziya Federativ Demokratik Cümhuriyyəti
elan elədilər. Amma yenə Türkiyə
onlara ultimatum verəndə Gürcüstan müharibəyə
hazırlaşdığı zaman Azərbaycan bildirdi ki, biz
Türkiyə ilə müharibə etmirik. Gürcüstan 26 mayda bu qurumdan çıxdı,
onun çıxması ilə seym də dağıldı.
Nəticədə, mayın 28-də də Azərbaycan
ayrılıb özünü müstəqil elan etdi, 30-da da
Ermənistan. Lakin onun müstəqillik elan
etməsi aylar çəkdi. O, Rusiyanın tərkibindən
çıxmaq istəmirdi. Beləliklə də,
1917-18-ci illərdə biz bu yolu keçdik. O dönəmdə
artıq bizim dövlət idarəçiliyində, həm də
parlamentdə təcrübəmiz var idi. Onu deyim
ki, Zaqafqaziya seyminin sədrinin birinci müavini Həsən bəy
Ağayev idi. Azərbaycan Cümhuriyyətində
də parlamentin sədr müavini elə o idi. Cümhuriyyətin yaranmasına gələn yol
qısaca da olsa, bundan ibarətdir.
Elnarə Akimova: - Vaqif müəllim, deyə bilərikmi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bir tarixi, ideoloji və siyasi fakt olaraq yalnız tarixi şəraitin məhsulu deyil, XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəlləri boyu milli siyasi, ədəbi və fəlsəfi düşüncənin nəticəsidir? Çünki həmin illərdə bizdə milli dövlətçilik ideyasının tarixi uzağa getməsə də, milli mənlik şüurunun yaranmasının aspektləri bədii düşüncəyə söykənirdi. İstərdim ki, bu məqamlara da toxunaq.
Vaqif Sultanlı: - Öncə qeyd edim ki, Cümhuriyyət hər hansı elmi müzakirə üçün geniş mövzudur, onu bütün yönlərilə dəyərləndirmək o qədər də asan deyildir. Məncə, Cümhuriyyət müstəqil dövlətçilik zəminində, tarixi-siyasi müstəvidə, ədəbi sferada, mədəniyyət quruculuğu, dil siyasəti kontekstində ayrı-ayrılıqda müzakirəyə çıxarılarsa, daha konkret mülahizələr yürütmək olar. Sualınıza gəlincə, şübhəsiz ki, hər bir dövlətin qurulması, yaranması, yaşaması üçün istiqlal təfəkkürünü formalaşdıran ciddi təməl olmalıdır. Bu təməlsiz dövlətçilik təfəkkürünün gerçəkləşməsi mümkün deyildir.
Elnarə Akimova: - Bəli, məhz bu məqama toxunulmasını istərdim. Təməllər məsələsinə...
Vaqif Sultanlı: - Bununla bağlı bəzi məqamları xatırlatmaq istərdim. Böyük mütəfəkkir Əhməd bəy Ağaoğlu "Üç mədəniyyət" əsərində Fransa inqilabının arxasında güclü fransız ədəbiyyatının dayandığını, dunyanı sarsıdan rus bolşevik inqilabının isə XIX əsr rus ədəbiyyatının ədalət çağırışlarından qaynaqlandığını yazır. Azərbaycan Cümhuriyyətinə də bu prizmadan yanaşılarsa, eyni qənaətə gəlmək olar. Çünki onun arxasında tarixin heç bir dönəmində təsadüf edilməyən nəhəng bir kültür potensialı vardı: F.Köçərli, C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, N.Vəzirov, Y.V.Çəmənzəminli, M.Ə.Rəsulzadə, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu, M.Hadi, H.Cavid, S.Hüseyn, Ə.Cavad, C.Cabbarlı, Üzeyir Hacıbəyli, Ceyhun Hacıbəyli və başqaları. Adlar sadalanmaqla bitmir. Qısa bir zaman kəsiyində yetişmiş bu qüdrətli yazarlar nəsli olmasaydı, Cümhuriyyət məfkurəsi formalaşmaz, əsla qələbə çalmazdı. Məhz bu yazarların ciddi yaradıcılığı sayəsində ədəbiyyatın sadəcə əyləncə deyil, bütün böyük dəyişikliklərin təməlində duran vasitə olduğu aşkara çıxarıldı.
Elnarə Akimova: - O da maraqlıdır ki, bizdə heç vaxt intellekt və emosiya potensialı o dönəmdəki kimi toplu şəklində üzə çıxmadı - vahid ədəbi-estetik qayəyə xidmət mənasında yəni.
Vaqif Sultanlı: - Bəli, iyirminci yüzilin əvvəlləri, Cümhuriyyət öncəsi ədəbiyyatın millətə ən çox yaxınlaşdığı dövrdür. Azərbaycan xalqının milli problemləri bu illərdəki qədər heç zaman fundamental şəkildə bədii ədəbiyyatın mövzusuna çevrilməyib. Ədəbiyyat tarixçiliyi, ədəbi tənqid, janrların dinamikası, teatr sənəti kimi ən müxtəlif sahələrdə böyük uğurlar qazanılıb. Siz F.Köçərlinin yazılarına diqqət yetirin. O, təkcə ədəbiyyat tarixi yaratmaqla qalmadı, ədəbiyyata yön verən mütəfəkkirlərdən birinə çevrildi. Bir də onların taleyi ilə yazdıqları arasında hədsiz dərəcədə yaxınlıq vardı. Bütün bunlar göstərir ki, Cümhuriyyət zəminsiz, təməlsiz yaranmamışdı. Bu məsələlərin, əlbəttə ki, çox ciddi şəkildə araşdırılmasına ehtiyac var. Bəzən problemlərə səthi formada yanaşılır. Dünyada cərəyan edən hadisələrlə, şübhəsiz ki, Azərbaycanda gedən proseslərin bir bağlılığı var. Ancaq bəhs etdiyimiz mədəniyyət təməli olmadan dövlət qurulması mümkün deyildi. Bir məsələni də qeyd etmək istəyirəm ki, biz Cümhuriyyəti qurduq, lakin onun uzun müddət yaşaması təmin olunmadı. M.Ə.Rəsulzadənin "İstiqlal məfkurəsi və gənclik" adlı əsərində ədəbiyyatda istiqlal mövzusuna ciddi önəm verilir. Səhv etmirəmsə, bu əsər 1925-ci ildə Türkiyədə çap olunub. Məhəmməd Əmin bəy həmin əsəri Finlandiyada olduğu qısa müddət ərzindəki müşahidələri əsasında yazıb. Orda qeyd olunur ki, fin folklorunda İsveç və rus köləliyinə qarşı saysız-hesabsız xalq nəğmələri var. Bu xalqın təfəkkürünə istiqlal məfkurəsi o qədər yerləşib ki, o heç bir zaman köləliklə barışıq yolunu tutmaz. Məhəmməd Əmin bəy müqayisə də aparır, bizim xalq ədəbiyyatımızda istiqlal mövzusunda əsərlərə daha çox ehtiyac oluduğunu yazır.
Elnarə Akimova: - Amma "Əsrimizin Səyavuşu"nda qeyd edir ki, Cümhuriyyət xalqın ruhundan, öz istəyindən doğdu.
Vaqif Sultanlı: - Əlbəttə, Cümhuriyyət xalqın ruhundan, azadlıq, hürriyyət istəyindən doğmuşdu. Ancaq onun yaranması asanlıqla başa gəlməmişdi. Cümhuriyyətin - dövrün mürəkkəb siyasi şərtləri, xarici və daxili düşmənlərin müqaviməti şəraitində hansı çətinliklər bahasına yarandığını Məhəmməd Əmin bəyin o zaman söylədiyi bir fikir daha sərrast ifadə edir: "Ah! Azərbaycan! Biz sənin haqqını tələb etmək deyil, yalnız sənin adını soyləmək üçün necə məruzələrə rast gəldik, nə qədər töhmətlərə məruz qaldıq".
Elnarə Akimova: - Alxan müəllim, Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyatını bir mərhələ kimi səciyyələndirə bilərik, sizcə?
Alxan Bayramoğlu: - Əvvəlcə Cümhuriyyətlə bağlı bayaqkı suallara münasibət bildirmək istəyirəm. Demək istərdim ki, müəyyən müqavilələrin bağlanması, inzibati işlərin görülməsi və s. bunların hamısı nəticə idi. O nəticəyə qədər sizlərin vurğuladığınız məsələlər bir mərhələ idi. 1918-ci il tarixin verdiyi bir fürsət idi və bu fürsətə millət hazır olmasaydı, onda heç nə etmək mümkün olmazdı. O fürsətə biz hazır idikmi? Bəli..
XIX əsrin ortalarından ki, Azərbaycanın ictimai-mədəni mühitində M.F.Axundzadədən gələn tərəqqi, qadın azadlığı, dil məsələsi sabit qalmışdı...
Qadınlar ki, ictimai həyatdan təcrid olunmuşdu, ona görə cəmiyyətdə qadın təhsili, qadın azadlığı məsələsi meydana gəldi, milli özünüdərk formalaşdı. Elnarə xanım, sizin dediyiniz milli mənlik məsələsindən əvvəl milli özünüdərk gəlir. Əvvəllər heç millət anlayışı yox idi. Hər kəs Məhəmməd ümməti kimi özünün ancaq dini mənsubiyyətini bilirdi. Hətta XIX əsrdə "Kəşkül" qəzetində "Azərbaycanlı" imzası ilə belə bir felyeton verilmişdi - "Avam gəzmək yuxu yatmaqmı dedin".
Orada göstərilir ki, bir italiyalı məndən (yəni müsəlmandan) soruşdu ki, hansı millətdənsən?
Dedim: - Müsəlmanam.
Dedi: - Bilirəm, müsəlmansan. Bəs millətin nədir? Hansı
millətdənsən?
Dedim: - Millət nədir bilmirəm,
molla hansı millətdəndirsə, mən də ondanam.
İtaliyalı deyir: - Yox, sən
müsəlmansan, düzdür. Bu, sənin
dinindir, bəs millətin nədir?
Müsəlman deyir: - Bilmirəm.
İtaliyalı ona başa
salır ki, sən azərbaycanlısan. Ümmətcə müsəlman,
millətcə Azərbaycan türküsən…
O ki qaldı Cümhuriyyət ədəbiyyatının
bir mərhələ kimi səciyyələndirilməsinə,
bəli, bu dövrəqədərki ədəbiyyat
Cümhuriyyətə bir hazırlıq idisə, Cümhuriyyət
dövrü ədəbiyyatı həmin
hazırlığın nəticəsi, yekunu kimi ayrıca bir
mərhələdir.
Azər Turan: - Bu felyeton neçənci
ildə yazılıb?
Alxan Bayramoğlu: - 1891-ci ildə "Kəşkül"
qəzetində çıxıb. Burada ilk dəfə
ümmətdən millətə doğru bir addım
atıldı, azərbaycanlı söhbəti ortaya gəldi.
Sonra 1891-ci ildə "Kaspi" qəzetində
M.Şahtaxtlının belə bir məqaləsi
çıxıb: "Azərbaycan tatarlarını necə
adlandırmalı?" Həmin məqaləni
Azərbaycan dilinə tərcümədə elmi ictimaiyyətə
akademik İsa Həbibbəyli təqdim edib. Məqalədə Məhəmməd ağa göstərir
ki, tatarlar var, türkmənlər var, qazaxlar var. Bunlar da
türksoylu xalqlardır. Lakin onların
dili, düşüncə tərzi ilə Azərbaycan
türklərinin dili, düşüncəsi tamam
ayrıdır. Ona görə bu
tatarları, yəni Azərbaycan tatarlarını Azərbaycan
milləti adlandırmaq lazımdır. Bunlar tatar deyil.
Azər Turan: - Zəki Vəlidi Toğan
İbn Hişamın "Kitab əl Tican" əsərində
Azərbaycanla bağlı ən mötəbər
qaynağı - əməvi xəlifəsinin "Azərbaycan
haradır?" sualına Ubeyd bin Sariyanın verdiyi cavabı
xatırladır: "Azərbaycan əskidən türklərə
aid bir məmləkət idi".
Alxan Bayramoğlu: - Bir məqam da var ki, ruslar
bizi monqol tatarları ilə qarışıq
salırdılar. İndi də gürcülər,
ruslar qaraqaş, qarasaç birini görən kimi tatar
adlandırırlar. Ruslar 340 il monqol-tatarlar tərəfindən
əsarətdə qaldığı üçün indi də bizləri onlara bənzədib
tatar adlandırırlar. XIX əsrin sonları,
XX əsrin əvvəllərində bizim xalqın rəsmi
adı ruslar tərəfindən belə dərk və qəbul
edilmişdi. Hətta 1903-cü ildə
F.Köçərli öz kitabının adını "Azərbaycan
tatarlarınınn ədəbiyyatı" qoymuşdu. M.Şahtaxtlı isə elmi şəkildə, məntiqi
dəlillərlə əsaslandırdı ki, bu, belə deyil.
Bizim xalq, bütün parametrlərinə görə
tatar yox, Azərbaycan türkü, azərbaycanlıdır.
Vaqif Sultanlı: - Amma o kitabın rusca
variantında tatar sözü işlənib, Azərbaycan, daha
doğrusu, türk dilində olanı "Azərbaycan
türklərinin ədəbiyyatı" adlanır.
Alxan Bayramoğlu: - Məhəmməd ağa
Şahtaxtlının "Azərbaycan türklərini necə
adlandırmalı" məqaləsindən sonra XIX əsrin
sonlarına doğru daha müasir düşüncə
formalaşmağa başlayır. Cəmiyyətdə
suallar yaranır ki, "bizə elmi-əbyan, ya elmi-ədyan, yəni
dini elmlər, yoxsa dünyəvi elmlər
lazımlıdır?" Bu müzakirə
1905-ci ildə "Həyat" qəzetində "Bizə
hansı elmlər lazımdır?" başlığı
altında daha da inkişaf etmiş məzmunda davam edir. 1876-cı ildə "Əkinçi" qəzetindən
başlanan məsələ burada da davam edir. Həmin müzakirə materialları 1907-ci ildə
"Qeyrət" mətbəəsində kitab halında da
çapdan çıxır. Orada Əbuturab
Axundovun, C.Məmmədquluzadənin, Ə.Hüseynzadənin,
Ö.F.Nemanzadənin məsələyə münasibəti
yer alıb.
Bütün bunlar millətin
özünü tanımasına gətirib
çıxarırdı. XIX əsrin
sonlarına doğru siyasi dərnəklər yarandı. Bu hal maarifçi düşüncəyə siyasi
düşüncə də gətirdi, sonra isə siyasi
şüur formalaşmağa başladı. Burada artıq cəmiyyətin ağırlıq mərkəzindən
kimin çiynində olması məsələsi ortaya gəlib
çıxır. S.S.Axundovun "Yuxu" hekayəsində
qoca yükçü kəndli "cəmiyyətin sütunu
kimdir" sualına cavab verir ki, cəmiyyətin əsas
qüvvəsi bizik. A.Divanbəyoğlunun "Fəhlə"
hekayəsində də deyilir ki, biz fəhlələr zəhməti
çəkirik, ağalar isə bizim hesabımıza firavan
yaşayırlar. Bizsiz onlar heçdirlər.
Bu hekayədən də görünür ki,
kütlə yavaş-yavaş başa düşür ki,
ağalar, bəylər sinfi onların çiynindədir.
Artıq maarifçi düşüncəyə
siyasi düşüncə də əlavə edilir. 1906-cı ildə Sabir satirik tipin dilindən təsadüfən
yazmırdı ki, "Bu çərxi-fələk tərsinə
dövran edir indi, fəhlə də özünü daxili
insan edir indi."
Bu o demək idi ki, cəmiyyətdə
inqilabi şüur da formalaşırdı. 1905-ci il
hadisələri şüurlarda bir çevriliş yaratdı.
Ü.Hacıbəyovun "Nağıl" felyetonu var:
Hamı düşünürdü ki, Rusiya kimi belə
böyük bir imperiyanı heç kim məğlub
edə bilməz. Rusların rus-yapon müharibəsindəki
məğlubiyyəti onun nüfuzunu sarsıtdı. Fikirləşirdilər ki, ərazicə belə
kiçik bir dövlət imperiyanı məğlub etdisə,
deməli, o, o qədər də güclü deyil. Bu da camaatda bir inam yaratdı ki, bu imperiyanın əsarətindən
çıxa bilərlər. İnqilabi
oyanma güclənməyə başlayırdı, inqilabi
düşüncə yaranmışdı. Lakin I Dünya müharibəsi onun
qarşısını aldı. 1915-ci ilin
axırlarında "Dirilik" jurnalı çıxdı.
Rəsulzadə "Dirilik nədir?" məqaləsində
diriliyi şərh elədi. Dalınca
"Milli dirilik nədir?" məqaləsi
çıxdı. Orada milli dirilikdən
söhbət gedirdi. Bu mövzuda müəllifin
üç məqaləsi çıxdı.
"Azərbaycan muxtariyyəti"
kitabçasında Y.V.Çəmənzəminli yazır:
"... Biz 1918-ci ilə qədər ancaq muxtar
hüquqlar barədə düşünmürdük. Düşünürdük ki, imperiya daxilində bizə
muxtar hüquq versələr, böyük şeydi. Elə
ki 1918-ci ilin fevral inqilabından sonra ayrı-ayrı xalqların
öz müstəqilliklərini elan etdiyini gördük, bizdə
də milli müstəqillik fikri yarandı. Bundan sonra
dediyiniz o inzibati işlər baş verdi. Birdən-birə yox, neçə mərhələ
keçdikdən sonra müstəqil olmaq fikri reallaşdı.
Bütün bunların əsasında
yenə də ədəbiyyat böyük rol oynadı. Bu işdə
Cəlil Məmmədquluzadə, Firidun bəy Köçərli,
Məhəmməd ağa Şahtaxtlının, Ö.F.Nemanzadə,
Ə.Ağayev, Ə.Hüseynzadə və
başqalarının rolu danılmazdır.
"Şərqi-Rus"un səhifələrində açıq
polemikalar verilirdi. Ən demokratik jurnalistika
"Şərqi-Rus"da idi.
İndi heç bir redaktor özünü
tənqid edən yazıları başçılıq etdiyi
qəzetdə verməz. Şahtaxtlı isə
onu tənqid edən yazıları da "Şərqi-Rus"
səhifələrində verir, hər hansı məsələ
ətrafında sağlam polemikaya şərait
yaradırdı.
Məsələn, onun Əlifba
layihəsi haqda tənqidi fikirləri də "Şərqi-Rus"da
yer alırdı. Bir sözlə, ilk dəfə azad
söz, demokratik jurnalistika "Şərqi-rus"da
özünü göstərdi.
Azər Turan: - Amma
düşündürücü bir məqam da var ki,
üstündən sükutla keçməyək. 1913-cü ildə Ziya Gökalp "Qızıl
alma" dastanını yazır. Yəni bunu ilk dəfə
elmi və poetik
müstəviyə Ziya Gökalp
çıxarır. Özü də dediyim kimi,
1913-cü ildə.
Alxan Bayramoğlu: - "Qızıl alma"
bizim "Məlikməmməd" nağılından gəlmə
bir motivdir.... Div insanlara əbədi həyat verəcək
qırmızı - qızıl almaları
oğurlayırdı ki, insanlar əbədi həyat
qazanmasınlar.
Azər Turan: - Bəli. Nağıllardanmı,
mifolojidənmi gələn "Qızıl alma"
dastanı. Əsas məsələ odur ki,
"Qızıl alma" dastanının qəhrəmanı
Ayxanım əslən bakılıdır, atası azəri
türkü, anası qırğızın konrad
boyundandır. Valideynlərini itirib Parisdə
təhsil almağa gedən Ayxanımın düşüncəsində
Turan aləmini maarifləndirməkdən başqa bir istəyi
də yoxdur. Nəhayət, Ayxanım təhsilini
tamamlayıb Bakıya gəlir, biri qızlar, digəri isə
oğlanlar üçün məktəb açmaq niyyətindədir,
o, açacağı
məktəbi də: "İstiqlal beşiyi"
adlandırır. Çox maraqlıdır ki, türk ədəbiyyatında
istiqlal beşiyi olaraq görünən ilk məkan məhz
Bakıda nişan verilir. Bizdə
isə deyirlər ki, bu illərdə hələ istiqlal
söhbəti olmayıb. Belə çıxır ki, Azərbaycandan
kənarda Azərbaycanın istiqlalı bədii əsərlərin
predmetiymiş.
Maraqlıdır ki, biz arxiv
materiallarını sona qədər öyrənməyə cəhd
etmirik. Biz məsələn,
1905-ci ildə keçirilmiş Birinci Ümumrusiya müsəlmanlarının
qurultayı barədə əsasən Musa Carulla Biqinin
"İslahat əsasları", Hüseyn Bayqaranın
"Azərbaycan istiqlal mübarizəsi" əsərlərinə
və başqa əsərlərə istinadən qismən
bilirik. Əbdürrəşid İbrahimin evində
İttifaqi-Müsliminin təşkilatının
yaradılması ilə bağlı ideyaların necə
doğulduğunu da bilirik. Birinci qurultayla bağlı
müəyyən bilgilərimiz var. Amma öyrənilməyən,
barəsində kitab yazılmalı, filmlər çəkilməli,
dissertasiyalar yazılmalı olduğu halda haqqında
davamlı susduğumuz başqa bir tədbir - 1905-ci ilin 15
martında Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
mülkündə Əli bəy Hüseynzadənin, Əhməd
Ağaoğlunun, Adil Xan
Ziyadxanın, Əli Mərdan bəy Topçubaşinin,
Fərrux Vəzirovun bir araya gəlməsi barədə, Qafqaz
müsəlmanlarının Çara ünvanlanmış
mütalibənaməsinin - petisiyanın yazılması barədə
söhbətlərin geniş fundamental tədqiqata cəlb
olunmaması Cümhuriyyət tariximizin öyrənilməsi
yolunda ciddi kəsirlərimizdən biridir. Unuduruq
ki, həmin tələbnamənin yazılmasıyla Azərbaycan
tarixinin iyirminci əsri başlanmışdı.
Alxan Bayramoğlu: - Azər müəllim, sizin
dediyiniz bu mütalibənamə, Cümhuriyyətin
hazırlıq mərhələsinə aid edilməlidir. Onlar ictimai şüurda yaranan ilkin rüşeymlər
idi. Həmin rüşeymlər bir
"meyvə" kimi yalnız 1918-ci ildə tam halda ortaya
çıxdı.
Azər Turan: - Amma axı Dilarə
Seyidzadəyə görə həmin petisiya Azərbaycanda
çar hakimiyyət orqanlarına təqdim olunmuş ilk
proqram sənədi, bu və ya digər inzibati instansiyalara
müraciətlər və hər cür məktublar
üçün bir növ platforma və əsas idi.
Amma biz
aydınlaşdırmağa cəhd etmirik ki, Azərbaycanda diplomatik,
"rəsmi-inzibati müraciətlər üçün
platforma və əsas"a çevrilmiş bu tarixi sənədin
əsli hardadır? Petisiya hansı siyasi təfəkkürün
məhsuludur? Doğrudur, tarixçilərin cavabı bəllidir:
"Petisiya Əlimərdan bəy Topçubaşov tərəfindən
hazırlanıb". Petisiyanın Rusiya
Federasiyası Dövlət Tarix Arxivində saxlanan rusca
yazılmış variantını görən tarixçilərimiz
belə düşünə bilər. Fəqət
petisiya türkcə hazırlanmış əlyazması Əli
bəy Hüseynzadəyə məxsusdur. Biz
petisiyanın Azərbaycanca olan versiyasını əldə
edib onu iki il öncə "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə dərc etdik. Etsək də
bu, tarixçilərimizin, Cümhuriyyət dövrü
araşdırıcılarımızın diqqətini cəlb
etmədi. Halbuki etməliydi. Ən azından o səbəbdən ki, mütaliqənamədə
istiqlal bəyannaməsində əks olunan fikirləri bir-bir
ortaya çıxarmaq olar. Ədalət
müəllim bu məsələni bizdən yaxşı bilir.
Orada bəzi paraqraflar var ki, onlar istiqlal bəyannaməsində
eynilə təkrarlanır.
Petisiya isə xatırladım ki, 1905-ci ildə
qələmə alınmışdı.
Alxan Bayramoğlu: - Elə 1905-ci ildə
"Həyat" qəzetində türklük məsələsi
qoyulurdu. "Füyuzat"da isə daha
çox turançılıq. Burada Azərbaycandan
söhbət getmir. Hətta Y.V.Çəmənzəminlinin
bir məqaləsi var - "Bizə ciddi ədəbiyyat
çoxdan lazım idi". O, "Füyuzat"ı
da, "Şəlalə"ni də tənqid
edir. Deyir ki, burada heç Azərbaycan adlı
bir kəlmə də yoxdu. Hətta
jurnalın üz qabığında da Osmanlıya aid rəsmlər,
yaxud Tac Mahalın və ya ayrı-ayrı görkəmli şəxsiyyətlərin
şəkilləri, türk-müsəlman
dünyasının abidələrinin, tarixi şəxsiyyətlərinin
şəkilləri yer alırdı. Azərbaycandan
heç bir nişanə də yoxdu. Bu necə
milli mətbuatdı?
Elnarə Akimova: - Əli bəy Hüseynzadənin
bir məqaləsi də "Türklər kimdir və kimlərdən
ibarətdir?" adlanırdı.
Alxan Bayramoğlu: - Yox, o, "Həyat" qəzetində
çıxmışdı. "Füyuzat"da
tamam turançılıq ideyalarına döndü. O məqalənin
yazılması da "Məktubi-məxsusi" ilə
bağlı idi. Osmanlı dağılmaq ərəfəsində
olanda belə bir fikir ortaya atdılar ki, imperiyanın
dağılmasına səbəb digər türk
tayfalarıdır. Onlar bizə mane olurlar.
Onları ataq, hakimiyyətdə yalnız özümüz,
yəni türk-osmanlı tayfaları olaq. Əli
bəy Hüseynzadə də Misirdə çıxan
"Türk" qəzetinə yazdı ki, "Xeyr, biz
heç də bir-birimizi atmalı deyilik, əksinə, birləşməliyik".
"Türk" qəzetində
Ə.Hüseynzadənin bu mövqeyi tənqid edildi. O da həmin tənqidlərə
cavabı sonradan "Həyat" qəzetində "Məktubi-məxsusi"nin davamı kimi "Türklər kimdir və
kimlərdən ibarətdir?" məqaləsi ilə verdi. Əli bəy əsaslandırırdı ki,
bütün türksoylu tayfalar eyni kökdən olub, sanki bir
ağacın budaqlarıdır. Ona görə
onlar ayrılmalı yox, bir amal ətrafında birləşməlidirlər.
"Füyuzat"da isə türkləri
turançılıq, vahid turan dövləti, turan ideyası ətrafında
birləşdirməyə çalışırdı.
Cümhuriyyətə qədər
olan hazırlıq mərhələsində qadın
azadlığı, qadın təhsili, yeni məktəb
proqramları, milli təhsil məsələsi ortaya qoyuldu. 1906-1907-ci illərdə
Azərbaycan müəllimlərinin qurultayları oldu. Milli təhsil məsələsi ortaya qoyuldu. Bir məsələ də Ana dili dərsi və ana
dili müəllimlərinə verilən əmək haqqı
ilə bağlı idi. Onlara çox az
pul verirdilər. Ana dili müəllimləri zəhmət
haqqı kimi camaatdan yığılan pulların hesabına qəpik-quruş
alırdılar. Bu da Ana dilini
sıxışdırmağın bir yolu idi. Digər
müəllimlərə, rus dili müəlliminə dövlət yaxşı əmək
haqqı ödəyirdi. Nərimanov belə bir tələb
irəli sürdü ki, Ana dili müəllimlərinin də əmək
haqları dövlət vəsaiti hesabına ödənsin.
Artıq Cümhuriyyət ərəfəsində
milli mənlik şüuru, milli tarixi yaddaşa
qayıdış məsələləri özünü
qabarıq şəkildə göstərməyə
başladı. Məsələn, Ümgülsümün
"Ey türk oğlu!.." şeirində deyilir:
Ey türk, sən ey qəhrəman,
yigit oğlu Turanın
Şanlı, yüksək
babanın öyüdünü unutma.
Sən də yürü o
yolu.
...Tarixlərdə həp sənin rəşadətin,
hünərin,
Bildirişin, fırtınan oxunurkən
sən neçün
Avropaya qarşı bir
Yersiz, yurdsuz əsirtək
boyun
büküb durasan?
Şairəyə görə,
millətin mənsub olduğu məziyyətlər onun gəncliyinə,
hər yeni nəslinə çatdırılmalıdır. Əks təqdirdə
öz qüdrətindən bixəbərlikdən doğan
yazıqlıq milləti uçuruma - məhvə
sürükləyər. Yüz illərcə davam edən
bu rəzalətdən qurtarmaq üçün ancaq mübarizə,
özü də əsl cəngavər mübarizəsi tələb
olunur:
Yüz illərcə əzildin,
ayaqlandın, yetişər,
Yüz illərcə
hıçqırdın, duyulmadı heç səsin,
Şimdi hayqır və
bağır bitməmişkən nəfəsin.
Müəllif öz
soydaşlarını başa salmağa
çalışır ki, azadlıq və istiqlaliyyət adlı bəşəri
nemətə hər bir xalq ancaq özünün əqli, elmi
və hərbi-fiziki qüdrəti ilə çata bilər. Umgülsüm bu cür məziyyətlərin öz
soydaşlarında - Qafqaz türklərində yüksək səviyyədə
mövcudluğunu qeyd edərək nəzərə
çatdırır ki, Qərb dünyasının hər
hansı psixoloji təsir vasitəsi və hərəkətlərlə
xalqın bu yüksək keyfiyyətləri üzərinə
kölgə salmasına imkan vermək olmaz. Buna heç
milli-mənəvi haqqımız da yoxdur:
Ey qəhrəman, düşmənə
qılınc tutan biləyin
Vətəninə, yurduna birər
qələ sayılır.
Bu gün sənin ən parlaq, ən
dəyərli diləyin
Öz ürfaniyin gücilə, qüdrətilə
verilir.
Qafqasiyanın ən böyük,
yüksək, ulu dağları,
Ormanları, bağları
Sənin müzəffər adın,
şərəfinlə tanınsın,
Səni vəhşi tanıyan o mədəni
canavar
Məğlub olsun, xar olsun, intiqamlar
alınsın.
Türk bayrağı o zaman
göy üzündə parıldar.
Şairənin vətəndaş
qəlbinə ən çox təsir edən bir də odur ki,
"mədəni canavarlar" yüz illərlə öz
yırtıcı xislətlərini gizlətmək
üçün bizi daima vəhşi adlandırıb, ləyaqətimizi
təhqir edərək, özümüzü soyublar. Odur ki, müəllif soydaşlarını milli mənliyini
dərk edərək tarixi ədalətsizliyin əvəzini
amansız intiqamla, düşməni xar və zəlil etməklə
almağa çağırır. Onun qənaətincə,
çarpışma və qələbələrsiz
"türk bayrağı göy üzündə
parıldamaz".
"Mədəni canavar"
deyərkən şeirdə bir üsyankarlıq duyulur. Nə
üçün Avropaya qarşı yersiz, yurdsuzun biritək
boynunu büküb durursan? Şeirlərdə
belə etirazlar duyulurdu.
Ümgülsümün qadınlara müraciətlə
1917-ci ilin dekabrında yazılmış "Səs verəlim!"
adlı bir şeiri də var. Deyir, gəlin biz də səslənək,
səsimizi ərlərimizin, oğullarımızın səsinə
qataq ki, türk oğlu öksüz (yetim, arxasız)
sayılmasın. Səslənək ki,
varlığımız bilinsin. Burada
mübarizəyə bir çağırış var. Və
ya M.Hadinin "Zəfəri-nəhayiyə doğru"
şeirində orduya vətənin, milli şərəf və
ləyaqətin qorunmasına çağırış
çox qabarıqdır.
Mərd olan əsgərligi təqdir
edər əzyan ilə,
Əsgər olmaq fərzdir hər
möminə Quran ilə.
Əsgər olmaq bir şərəfdir
türk üçün,
islam üçün,
Əsgəriyyətlə
yaşar millət həyatı şan ilə.
Ən işıq bir ömr istərsək
günəş altında biz,
Durmalı iddiayə
qarşı qeyrəti-rəxşan ilə.
Daima türk oğlu hifz etmişdir
öz namusunu,
Əldəki süyfu
şücaət, dildəki iman ilə.
Demək, əsl kişi
əsgər olmağı özünə şərəf bilməlidir.
Çünki vətən və milləti qoruyan, onun şərəfini uca
saxlayan qüvvə əsgərdir, ordudur. Təsadüfi
deyil ki, bu kainatda, günəş altında işıqlı,
xoşbəxt ömür sürmək istəyən fərd və
xalq onun varlığına, hüququna təcavüz edən hər
hansı bir qüvvəyə, cəbrə qarşı rəşadət
və mətanətlə, əzmkarlıqla durmağı
bacarmasa, daim tapdaq altında qalmağa məhkumdur. Hadi fəxr və sevinclə bildirirdi ki, türk
oğlu öz namusunu əldəki sıyrılmış
qılınc, dildəki iman, ədalətlə daim hifz edib,
qoruyubdur. Odur ki, onlar dünya atəşə
dönsə də, qorxmurlar. Çünki
döyüşdə bərkiyiblər:
Qorxmarız düşməndən əsla,
dönsə
dünya atəşə,
Hər zamanda etmişiz
qovğa qövi-şahan ilə.
Ta əzəldəndir cahanda
şanlıdır tariximiz,
Zişərəf bir millətiz
tarixdə bürhan ilə.
Qorxmarız meydani-qovğadən,
əmin
ol, ey ədu!
Torpağın üstü cəhənnəm
olsa da vulkan ilə.
Daima əlayi-şam etməkliyə
amadəyiz,
İştə milyonlarla hazər can
ilə, qurban ilə.
Türk oğlu bütün
döyüşlərdən şücaətlə
çıxdığından düşmənə meydan
oxuyur. Onun hər
kəlməsində öz gücünə, qüdrətinə
inamdan doğan daxili və tükənməz qürur, cəsarət,
əzəmət hakimdir:
Atəşi-iddəayi söndürmədə
həp hazırız,
Atəşin bir qeyrət ilə, atəşin
bir şan ilə!
İştə bax! Türkün
hilalı bir nuri-bəxşi-şərqdir,
Şərqi tənvir eyləriz əlbət
məhtəban ilə,
Millətim uğrunda çıxsa
belə qəbrim qarşıma,
Qəbrimə qarşı
qoşardım çöhreyi-xəndan ilə.
M.Hadini vəcdə gətirən
bir də türkün, Azərbaycanın yüksələn
hilalının bütün Şərq aləminə bir nur bəxş
edəcəyi inamıdır. Odur ki, o, millətin və
vətənin səadəti yolunda ölümlə
qarşılaşsa belə, yenə əzmlə, sevinclə,
gülər üzlə ona doğru gedəcəyini bəyan
edir.
Şair türk oğlunu
özünü qorumağa, özünün türk
olduğunu, türk əsilli olduğunu xatırlamağa
çağırır. Bundan sonra isə Cümhuriyyət elan edildikdən sonra
qazanılmışların qorunması, saxlanması və möhkəmləndirilməsi məsələsi ortaya
çıxır.
Məsələn, Üzeyir Hacıbəyov
"Mühüm məsələlər" felyetonunda
yazır: "Bizim mühüm məsələlərdən
biri budur ki, özümüzü daxili düşmənlərdən
- içimizdəki denikinlərdən qorumalıyıq. Digəri beynəlxalq məsələlər - Paris
sülh konfransı ilə bağlı idi. Ədəbiyyat həmin məsələləri təbliğ
edirdi ki, onları sadə insanlar da dərk etsinlər.
"Ümid ilə yaşayın!" adlı məqaləsində
M.Hadi deyir: "Hər bir siyasi dövr dəyişəndə
insanlarda bir pəjmürdəlik, qarışıqlıq yaranır.
Ümidsizlik yasdarlıq gətirir. Ümidlə yaşayın ki, problemləri həll
etmək əzmi yüksək olsun".
Elnarə Akimova: - Bu şeirlər adamda hədsiz
coşqu yaradır. Cümhuriyyət millətə
vətən sevdalı belə şeirlər qazandırdı həm
də. İstərdim,
digər məsələlərə də toxunaq. Ədalət müəllim, Azərbaycan Cümhuriyyətinin
diplomatiyasının çıxış nöqtələrini
hansı məqamlar təşkil edirdi?
Ardı var…
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17 fevral.- S.4-6.